Piatok, 18. august, 2017 | Meniny má Elena, Helena

Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Reálne skúsenosti s elektronickými službami štátu (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 >

Hodnoť:   mínus indicator plus

IT

Ako citam, v podstate sa nic nezmenilo. Teraz trochu Sci fi, predstavme si, ze existuje jeden centralny register osob. Jeho zakladom by mohol byt register obyvatelstva vedenim MINV, alebo zoznam platcov dane vedenim danovym uradom. Na tento register by boli naviazane dalsi, zivnostensky, dopravny atd... Ak si zmenim bydlisko, ako obcan, co by asi musel ostat manualny ukon, automatika by vygenerovala ticket pre podriadene registre, automaticky by sa zmenila adresa drzitela auta, podnikatela, platcu socialneho poistenia. Do statneho emailu by vam prisly automaticky generovane odpovede o uspesnej zmene a zatvoreni ticketu s dovetkom, ze ak potrebujete papierovu formu zivnostenskeho listu, etc, bude vam po zakliknuti nejakeho policka tato za maly poplatok dorucena na novu adresu. Pekna predstava, ze? Len jedna otazka ostava nevyriesena, kde minut zostavajuce peniaze na informatizaciu a co s tisickami nepotrebnych uradnikov a budovami prazdnych uradov?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Ty si sa zbláznil ? Vieš koľko stáli tie nefunkčné registre ?
A predstav si, koľko by sme museli zaplatiť za také, ktoré by fungovali ! To by naša ekonomika neuniesla, predpokladám že by to bola suma rovná niekoľkoročnému štátnemu rozpočtu.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

ad 2

Ten výpis z LV ti nerobí pracovník pošty. On ti len vytlačí s doložkou to, čo mu ručne do pdf vygeneroval a poslal pracovník katastra. Takže ak si v dosahu katastra, z ktorého ten výpis potrebuješ, spravidla je lepšie vynechať poštu a rovno si zájsť na kataster.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Dobrý článok

mňa ale nijako neprekvapil, lebo niektoré veci som skúšal nedávno a bez úspechu. Najväčší gol je ten výpis z katastra. Minule som ho chcel pre jednoduchosť na Pošte. Povedali mi, že za 3 dni a vraj nednoduchšie mi je ísť na kataster :-) (to je logika! niekto mi povie, že to čo vie urobiť on line a je to jeho biznis, že mám ísť ku konkurencii)
Čo sa týka ostatných vecí slovensko.sk, tak musím povedať, že zmeny databázových systémov sa takto nerobia (sám som na podobných zmenách vo firme participoval, no len okrajovo ako jedna časť, zodpovedná za údaje). V prvom rade bolo treba povedať, čo je potrebné a čo nie. Neviem napr. prečo po každej zmene bydliska treba nový OP (zaujímavé je, že pas nový netreba). Treba si tiež položiť otázku, čo je to trvalé bydlisko? Napr. ja mám trvalý pobyt niekde v svojej nehnuteľnosti, bývam zväčša inde v inej nehnuteľnosti a zdržujem sa aj na treťom mieste tiež vo svojom dome. Okrem toho že všade by chceli poplatok za smeti :-) naozaj neviem, načo mi je v OP zápis o nejakej adrese. Každý, kto ma chcel, ma vždy našiel.No a keď si položíme otázku, načo sa mení EČV pri každej zmene bydliska mimo okres, tak to si nevieme odpovedať vôbec. Takto bolo treba odbúrať nepotrebné činnosti a razom by sa požiadavky na db systém zmenšili. Druhá vec je, že db môže byť len jedna a spravuje ju ten, kto to má v zodpovednosti. Naozaj nechápem, načo je soc.poisťovni trvalé bydlisko. Keď ho ale má, tak sa údaj musí ťahať z db MV, lebo tá je prioritné. Tak by sa zabezpečilo, že ak raz bydlisko zmením, tak sa zmena premietne všade.
No ale zbytočne sa budeme rozčuľovať, nič sa zmeniť nemôže. Prvá vec je tá, že všetko to riadia ľudia, ktorí nemajú skúsenosti z reálneho života, druhá vec je že prvotný cieľ je nahrabať, Takže funkcionalita je niekde na poslednom mieste a otvorene si podzme, že keby takto ako slovensko.sk fungovali niektoré nákupné portály, tak skrachujú po 2 mesiacoch, lebo by tam nik nechodil :-)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

s tým katastrom je problém

ako som písal vyššie, že sa to robí ručne. Lehota na vybavenie je 24, výnimočne 48 hodín, takže ak to chytí na katastri človek, ktorý zrovna robí niečo iné, od čoho sa nechce nechať vyrušovať, tak to môže spraviť aj na druhý deň.
A špeciálny problém sú developeri a pod., ktorí naraz zadajú aj 20-30 požiadavok, tvoja príde potom, tak to napíšu email do ugkk, že nebudú dodržané lehoty a je pokoj. Lebo ak ten človek je sám (dovolenky) a vybavuje ľudí, ktorí prišli osobne, nemôže im o 13 povedať, príďte zajtra, mám tu robotu do 15, kedy končia úradné hodiny.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Problém

je neochota väčšiny zamestnancov, čo súvisí aj so štruktúrou úradu a ich kvalifikovaným vedením.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Trvalé bydlisko

je miesto kam ti úrady a exekútor budú posielať "pozdravy". A keďže im je to takto výhodnejšie, aby ťa nemuseli hľadať po Slovensku, tak to tak vyžadujú. Elektronicky to zatiaľ nie je povinné pre fyzické osoby.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

To je v pohode, to existuje vsade. Ale len na Slovensku si toto urady nevedia vymenit medzi sebou a prehanaju klienta (nie "stranku", zvyknime si uz konecne, ze mame aj nejake prava) ako zdutu kozu s papiermi, pretoze uradnikovi je zatazko urobit ukon navyse.

Trvale bydliska ma predsa, ako vravi Maugli, Ministerstvo vnutra. Minimalne instituce ako poistovne, danovy urad, vojenska sprava a pod. nemaju dovod tuto informaciu udrziavat - klient im da svoj identifikator (rodne cislo, cislo obcianskeho, etc.) a z centralnej databazy si to vytiahnu. Za istych okolnosti by k tomu mohli mat pristup aj niektore sukromne subjekty - ako banky, napr.

Rovnako ma uplne Maugli pravdu v tom, ze vymena obcianskeho pri zmene adresy alebo SPZ auta je uplna hlupost. Na obcianskom je adresa, pretoze kedysi policajt nemohol zavolat na dispecink aby mu cloveka prelustrovali. Lenze odvtedy uz doba hodne pokrocila. Napr. tu vo Francuzsku, kde zijem, sa adresa napr. pre banku alebo mobilneho operatora preukazuje prinesenim poslednej faktury za elektrinu, ci plyn, kde adresa je. To uplne staci a na "obcianskom" to Francuzi nemaju a nikomu to nechyba - spravnost adresy je v prvom rade v klientovom vlastnom zaujme.

Uplne najlepsi system som videl v Dansku - tam ma kazdy obyvatel zriadene takzvane "Nem konto", co nie je nic ine ako datova schranka. Stat s obcanom komunikuje vyhradne len cez tuto schranku, ci ide o posielanie veci ako predvolania na sud ci platby dani alebo napr. vyplaty. Je k tomu prepojene aj bankove konto - banke poviete, ze ma otvorit ucet ako Nem konto a je to vybavene. Ak zmenite banku, nikomu nic oznamovat netreba, lebo vsetci pouzivaju cislo Nem Konta. Rovnako zmena adresy a vsetko ostatne je trivialna - staci si to zmenit v "profile" a vsetky institucie co s Nem kontom spolupracuju to maju automaticky aktualizovane.

A ludia, ktori nemaju internet, ci ho nevedia/nemozu pouzivat dostavaju vsetku komunikaciu vytlacenu v papierovej podobe - ak sa clovek do svojej schranky nikdy neprihlasil, tak automaticky mu obsah ide postou.

To len na Slovensku "sa to neda" a uradnicka vas bude prehanat ziadajuc veci ako rodny list pri prihlasovani na pobyt, napriek tomu, ze to zakon nevyzaduje. A az po velmi doraznom upozorneni, ze porusuje zakon zrazu zisti, ze si vie tie informacie dohladat v pocitaci a zrazu "to ide" aj bez rodneho listu. Len ked buzerovat ludi je jednoduchsie ako pohnut zadkom, specialne ked vacsina ludi ani netusi co v tych zakonoch vlastne je.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Pochopil si ma veľmi správne

niektoré veci proste ani písať netreba. Ja nechcem zaviesť na Slovensku anarchiu, len nechcem, aby sa za naše dane robili veci ktoré nie sú potrebné. Mohol by som o tom písať romány, no dnes sa zdržím, je sviatok ..... :-)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

A to keby ste zažili cesty

U nás sú horšie cesty ako v Rumunsku, odkiaľ som sa pred nedávnom vrátil.
Samozrejme že IT systémy u nás nebudú fungovať, pokiaľ ich budú zadávať takí úradníci
akých máme. U nás je úradník boh a nie sluha.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Je neuveritelné, že tento polofunkčný obyčajný katalóg služieb štátu občanov stál takmer 1 miliardu eur.
V dobe totálnej internetovej automatizácie a vysokej počítačovej gramotnosti obyvateľstva, je tento systém totálny FAIL.
Zasynchronizovať 5,3 miliónov účtov spolu s cca 500 služieb štátu predsa nemôže byť natoľko zložité.

Veď ja, mr. nobody, som schopný webspamovať google s 400 000 affiliate produktmi na mojich trápnych 2/eur mesiac VPS servermi.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Ked vies co mas robit a ako system funguje potom sa da vselico.
Ale ak ti neostava nic ken marketing, poom mas stale malo penazi, dojit ta budu divtedy kym studna navyschne.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Boh uchovaj

ísť si po výpis z OR alebo výpis z registra trestov na poštu, systém je pomalý ako slimák a trvá im to aj jeden celý deň. Naozaj nechcem tráviť svoju mladosť na pošte. Oproti minulému roku sa tempo vydávania týchto dokladov dokonca výrazne zhoršilo.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

centralizovat

Prepojenie izolovanych systemov sice pomoze, ale konecnym riesenim by mala byt centralizacia databaz aplikacie pre koncoveho obcana. Udaj akym je trvale bydlisko by mal byt zapisany iba na jednom mieste, v jednej tabulke a nie aby sa "poskytoval" alebo replikoval do dalsich 100db. Dalsim je zriadenie institutu koncoveho uzivatela a platenych testerov. Teraz je koncovym uzivatelom uradnik, ktory si pozaduje sluzby pre svoju cinnost. A bezny uzivatel nema ziadne oficialne t.j. platene zastupenie, ktore umoznuje sluzbu pozadovat a aj testovat jej fungovanie. Je sice pekne a prinosne ze sa najdu iniciativny obcania, ale to nie je systemovy pristup.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Ako ďalej

Ďakujem za konštruktívne reakcie na článok. Každý z vás má zo svojho pohľadu pravdu a vidí časť problémov správne. Môj pohľad je, že keď už sú služby urobené - aj keď nie optimálne, či sú použiteľné, čo po mojej skúsenosti je iba čiastočné. Otázka je, čo je treba urobiť v blízkom čase, aby s primeranými nákladmi bola aspoň použiteľná tá časť služieb súvisejúcich s hlavnými životnými situáciami ktoré sa často vyskytujú. Nehovoriac o tom, že od 1.7. majú mať podnikatelia zaktivované schránky pre komunikáciu so štátom. Tomu sa budem venovať v ďalšom článku.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Kde vidim buducnost.

Niekto rozumny, tymnemyuslim uradnikov, alebo nebodaj nejakeho ministra, si sadne a napise, co naozaj stat potrebuje o mne vediet a co a kde musim hlasit.
Od toho sa potom bude odvijat ako bude elektronicke rozhranie medzi mnou a statom vyzerat.

Teraz iba nahradzame papiere, ktore su uplne zbytocne uplne zbytocnymi elektronickymi sluzbami.

Napriklad kolky!
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

wanrouter

vsetko je ok ale nerozumiem tomu, preco by stat mal poskytovat udaje tretim stranam napriklad bankam? To rovno mozeme vsetky osobne udaje vyhlasit za verejne udaje... vsak dnes je riziko hacknutia a vykradnutia databaz take vysoke, ze to je len maly krok k tomu, aby mal ktokolvek kto ma dostatok penazi, uplne vsetky udaje priamo na dlani.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Poskytovanie udajov tretim stranam nebude automaticke, ale v Slovensko.sk by si si zaklikal, ktore organizacie maju mat pristup k ktorym tvojim udajom. A kto sa boji, nech si nezaklika nic a nadalej obehava vsetky banky, poistovne, plynarne, elektrarne...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

re:

radsej budem obehavat :) osobny kontakt mam rad a dokazem vybavit viac ako cez pocitac...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

No veď obehávať budeme všetci. Radšej i neradšej... Keďže toto je zatiaľ len fantázia :-)
 

1 2 >

Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie na SME