Piatok, 20. október, 2017 | Meniny má Vendelín

Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Vzdelávanie, ktoré nezaujalo 98 % žiakov. Prečo? (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Dualne vzdelavanie je nezmysel v takomto ponimani.

Vecsina deti vo veku 14-15 rokov netusi, co chce v zivote robit. My nemozme od nich chciet aby sa od prveho rocnika dualne vzdelavali.
Podla mojho nazoru dualne vzdelavanie ani nieje potrebne. Problemom cislo jedna je v podstate nulova flexibilnost skolstva. Skolstvo je tak skostnatele, ze nema sancu vychovat studenta pre potreby trhu prace.
Ako uz bolo spominane, tak moznosti a foriem uplatnenia na trhu prace su siroke. Z tohto dovodu by bolo zaujimave ukazat studentom moznosti a v reale aj fungovanie danej profesie. Jedna z foriem by boli exkurzie ale take ake pozname z minulosti. Chcelo by to exkurzie, kedy studenit detailne videli a osahali si rozne druhy profesii a v roznej forme(od zivnostnika az po nadnarodny koncern).
Kombinovat to s klasickou praxou na skole, tak aby student ziskal predstavu a prehlad o realnom pracovnom zivote.
Dalo by sa o tom napisat ovela viacej, lebo toto nieje jednoducha tema na par riadkov.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Co sa tyka skolstva

tam vidim len jednu moznost ako ho dostat na vyssiu uroven. Odborne technicke predmety by mali ucit ludia z praxe, ktori s tymito technologiami denne pracuju. Samozrejme jazyky, matematiku alebo dejepis moze ucit aj 70 rocna dochodkyna, ale napriklad odborne stavebne, strojarske ci elektrotechnicke predmety uz nie. tu mozu mat aj tri vysoke skoly, technologie sa menia rychlejsie ako ucebnice. A tak dochadza k tomu ze absolventi strednych skol pridu do praxe a veci o ktorych sa ucili uz najdu len niekde na smetisku lebo sa uz davno pouziva nieco uplne ine. Jednoduchotreba najst a hlavne primerane zaplatit externistov ktori popri svojom zamestnani alebo podnikani oducia par hodin tyzdenne, a nielen v triede ale aj priamo na pracovisku kde sa tieto technologie pouzivaju. Odborny vycvik ako funguje dnes v dielnach s muzealnymi exponatmi je uplne zbytocny. Samozrejme zamestnavatelia ktori chcu mat absolventov ktori na druhy den po nastupe podaju plny vykon by tiez mali na nieco taketo prispiet. A to je problem, lebo zamestnavatel dnes nevie co bude vyrabat o dva roky, a ci u nas alebo v Bangladesi, kde ludi ktorych si u nas vychoval nebude potrebovat. Dnes nie je mozne nic planovat, ani z hladiska jednotlivca ani firmy, takze nakoniec to skonci tak ze uspeje ten kto sa nauci programovat, a potom uz bude jedno co a pre koho, pretoze prakticku pracu budu robit roboty a stroje ktore naprogramuje. Ako kamarat ktory ako programator robotov robi chvilu pre VW v BA, potom pre Audi v Gyori, inokedy vo Wolsburgu alebo Bruseli, a vsade dobre zaraba.

Čítajte viac: http://www.sme.sk#ixzz4gaBdsWC...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

je nezmysel

stavať jeden odbor a predmet voči druhému, že tento áno / je dôležitý a tento nie - aj z toho dôvodu, ako si povedal, nikto o budúcom vývoji dokopy nič nevie. preto by sa mala dosiahnuť solídna univerzálnosť / flexibilita - všestranná, matematika, dejepis, technika, to je jedno - najdôležitejší je koncept, koncepcia, aj momentálna, pre súčasnosť - lebo kvalitná súčasnosť je vždy lepšia ako neznáma - v školskom ponímaní - nijaká budúcnosť.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Ale ja som nepisal

ze matematika alebo dejepis nie su dolezite. Ale myslel som to, ze ten ten kto ucil tieto predmety pred 50 rokmi ich moze s nepatrnymi zmenami ucit aj dnes pretoze sa tam takmer nic nezmenilo. Ale skus dnes ucit napriklad konstrukciu auta podla ucebnice spred 50 rokov ked kraloval hladky zazihovy motor s karburatorom a rozdelovacom bez turba, posilnovacov, airbagov, ABS, ESP, GPS, katalyzatora, klimatizacie, palubneho pocitaca, el. ovladania okien, bezklucoveho zamykania, cuvacej kamery a dalsich dnes absolutne nevyhnutnych prvkov. A to este nehovorim o elektromobiloch ci autonomnych autach. a podobny vyvoj je aj v stavebnictve a dalsich odvetviach.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

AKO moze fungovat komunistiky nezmysel?

vsak to polozilo cely komunisticky nefunkcny system a stale sa komunisti vo vlade nepoucili z predrevolucnych rokov tyranie a hladomoru?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Učitelia technických predmetov neučia podľa 50 rokov starých učebníc. Zháňajú si materiály vo firmách, na internete, študentom to dávajú v elektronickej forme alebo si to študenti kopírujú. Do školstva technika z praxe nedostanete za ten smiešny plat. Technické predmety často učia bývalí vojaci - technici, ktorí majú výsluhové dôchodky.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

produktivita

Cesko i Slovensko resi podobny problem takze si dovolim generalizovat. Oproti zapadu trpime "nizkou produktivitou" a tudiz si domu nosime i nizsi mzdy. Jenze to uz davno neni o lennosti o tom ze by cesky/slovensky delnik v automobilce pracoval mene nebo pomaleji. Rozdil je v tom ze bud vyrabime subdodavky, nebo kompletujeme mene premiove znacky. V tomto nastaveni lze dosahnout zmeny v produktivite o jednotky procent ale v podstate nejsme schopni zmenit status quo. Pokud se mame nekdy Evrope priblizit musime se posunout na vyssi misto v potravnim retezci. Musi vzniknout Ceske a Slovenske premiove znacky (cehokoliv), ktere si budou kupovat teenageri a stredostavovske matky v domacnosti na celem svete. Aby se tohle mohlo stat potrebujeme totalne jinej skill set nez na jakem soucasne vlady prostrednictvim ministerstev skolstvi pracuji. Pokud by se vsechny plany naseho i vaseho MS naplnily bude za 15 let dostatek vzdelanych modrych limecku ktere budou v potu tvare soutezit s roboty, ktere v te dobe bude mozne poridit za ekvivalent jedne mzdy. Nebudeme mit designery, nebudeme mit projektove a produktove managery schopne vyvinout vyrobek od napadu do prodeje za 18mesicu, nebudeme vedet jak zaridit financovani, nebudeme vedet jak se dela support.
Proste budeme pripraveni na minulou valku.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Duálne vzdelávanie fungovalo

A tak, ako nie je všeliekom, nie je to ani úplný nezmysel. Sám som ho absolvoval pred 47 rokmi, ako sústružník a do dôchodku som odchádzal, ako PhDr. a vysokoškolský pedagóg.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Vážený pán poslanec. Volil som SaS. Ale začínam pochybovať. Keď robia rómsku politiku ľudia z vlády tak je výsledok 0, keď ju robí starosta Spis Hrhova tak je to úspech. Všetko je to o ľuďoch. My sme mali problém s dorastom učňov, v celom našom regione, čo bol strojárske srdce pred 4 rokmi končili 4 ročník 4 CNCN frézari. Vytvorili sme združenie firiem, obehli sme rodičovské združenia..a dnes máme v jendo ročníku 60 slovom šestdesiat žiakov na pozíciu CNC frézar-mechnaik nastavovač. škola nestíha kapacitou dielní a majstrov. Tretí rok po sebe škole neklesá počet žiakov čo je zázrak v tomto roku naopka začal počet žiakov na tejto stroj a eletrotech SOS stúpať!!!! Viete čo to je pri dnešnej populačnej krivke??? Z tohto počtu má naša škola najvyšší podiel dualistov!!! Lebo sme všetky firmy v meste pochopili že musíme spolupracovať a že bez duálu neprežijeme. Dnes máme dualistov druhákov, sú výborní, porovnateľní s nemeckými proťajškami kam im vysielame. Počujem 1000 výhovoriek prečo to nejde..a ja hovorím je hlupák kto to nerobí. Ved naši učni v 2 ročníku už majú skoro 40-50% prac času výkonnú prácu, oni nám vlastne pomáhajú, vykonávajú činnosti na zákazkách, sú motivovaní. Čize takto sa nám vracajú náklady nami vynaložené a dokážeme na tom zarobiť!!!! Nie nemáme zvlášť stroje pre učňov, pracujú priamo na našej technologii, máme nejaké stroje vyčlenené, ale nie plne pre učňovské potreby. Každá firma aj malá dokáže veľmi jednoducho rozbehnúť duál. Na začiatku je to náročnejšie, ale SOPK, MS dobre spolupracujú. Nepočúvajte tohto pána. Chodte do toho. Tento systém funguje v Nemecku, Rakusku, Svajci..bude aj u nás. Avšak u nás si zamestnávatelia nechcú uvedomiť zodpovednosť aj za výchovu budúcich kádrov.
Kto je brzdou rozvoja duálu:
1 SOS: boja sa že stratia normatív ..bojujú proti tomu aby bol duál lebo za dualistov normatív nedostávajú. RIešenie: nechali sme prvákov vzdelávať v škole a rozdiel v normatíve im platíme.
2. FIrmy - nezodpovedné správanie firiem..vieme len kecať ale nič urobiť. Trvá dojem že je to náročné, nie je pravda po úvodnej námahe sa Vám náklady vrátia cez nízku cenu učňov. napr už v 2 ročníku.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

he?

A vy ste ten blog aj citali, ci len nadpis?
Ved on to nechce zrusit, chce znizit byrokraciu pre zamestnavatelov a umoznit zapojit sa aj ziakom z vyssich rocnikov. Co je na tom zle?
Ze to u vas funguje aj teraz, to klobuk dole a gratulujem. Ale preco to nevylepsit, ked sa da a to prave s pomocou (a skusenostami) ludi ako ste vy. Dufam, ze maju tolko rozumu aby, sa opytali ludi ako vy, skor nez zacnu predkladat navrhy zakonov.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Myslím, že ten príspevok bol dobrou odpoveďou na to, ako by duálne vzdelávanie malo fungovať, AK Má škola a zamestnávatelia záujem o absolventov. Samozrejme, je nezmysel, ak ministerstvo diktuje formy vzdelávania. Pri Duálnom vzdelávaní je to však trochu inak. Iniciátorom zmeny boli priamo zamestnávatelia, konkrétne Zväz automobilového priemyslu (ZAP) a hoci sa im možno nepodarilo dosiahnuť všetko čo mali v úmysle, v každom prípade zákon o duálnom vzdelávaní je na svete. Na druhej strane: 1) to, čo 25 rokov chýbalo, sa nespustí okamžite, 2) podmienky pre duálne vzdelávanie sú iné ako za socializmu - tento blog to výborne zhodnotil, ale ak to funguje dobre vo Švajčiarsku, prečo by to nemohlo v nejakej forme začať fungovať aj u nás?, 3) duálne vzdelávanie je nastavené pre veľké firmy (automobilky a subdodávateľov), malé si trochu mimo, 4) nevidím žiadnu motiváciu pre každú strednú školu, aby táto presadzovala duálne vzdelávanie - prečo, veď peniaze dostane v každom prípade. Ministerstvo spustilo národný projekt "Duálne vzdelávanie" v spolupráci so ZAP, RÚZ, skrátka zamestnávateľmi a tí majú v podstate voľnú ruku a zaplatených vlastných odborníkov, ako prepracovať študijné odbory, aké nové vytvoriť, ako prepracovať normatívy pre školy, ako rozbehnúť duálne vzdelávanie. A nech sú tieto projekty zo štruktúrálnych fondov akokoľvek formálne, nedá sa povedať, že by táto projektová platforma tiež nemohla byť využitá na vylepšenie duálneho vzdelávanie. A napokon, duálne vzdelávanie charakterizujú vlastnosti: a) povinná a vysoká miera praxe v odbore u zamestnávateľa, b) žiak vstupuje do vzdelávania vlastne už ako zamestnanec - čím si podnik do neho môže dovoliť viac investovať, pričom tieto kritériá sa dajú voľnejšie uplatňovať, podľa dobrej vôle školy a zamestnávateľov - čo ostatne blog potvrdzuje. Takže priestor je, treba ho len využiť.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Dobrý deň
hovoria o tom tí čo to neskúsili. Firmy z nášho okolia, ktoré sú v duály su firmy s 100-300 zamestnancami. Firmy čo majú kumulované funkcie zamestnancov. Tým chcem vyvrátiť otrepaný argument, že na duál treba štáb ľudí, alebo len veľké firmy môžu vytvoriť štáb ľudí len pre duál. Áno navrhovali sme aj my zjednodušenie vstupu do duálu, ale jedným dychom hovorím, že to dnes nie je nič čo by vyžadovali jedného človeka alebo štáb ľudí (záleží od toho koľko učňov budete mať) . aj 20 človeková firma môže pohodlne prevádzkovať duál. Nepotrebujete učňovskú dielňu, robte priamo na strojoch, nepotrebujete innštruktora iba pre tieto účely, majte inštruktorov 2-3 - jednodňové školenie a keď nemajú učňov normálne pracujú v procese. Ako to vyzerá u nás..inštruktor - normálny pracovník ráno berie k sebe troch učňov a spolu pracujú na našich zákazkách, traja nahradia výkon inštruktora. Majstri sa trhajú o učňov, lebo im urobia lacno naše vnútorné práce.
Prvý bod je pochopenia zamestnávateľov, že to robia pre seba. Mali sme tu firmu, ktorej šéf kričla: platím dane nech mi školstvo dá absolvent takého ako ja potrebujem. Ale čo firma to iná potreba iná špecializácia. Všeobecne vychovať ..ok ale naše špecifické firemné veci sa časti učia aj 3-4 roky, tak prečo nezačať čo najskôr. Ak to firmy nepochopia nech sa nedivia.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Ja hovorím že dôvod prečo nezaujalo nie je tak v zákone, (aj keď súhlasím, že mohli byť podmienky jednoduchšie 2 A4 podmienok čo firma musí splniť je neprimeraných) Ja hovorím o princípe zákona, ktorý je správny. Nezáujem o duál nie je príčina iba v zákone. Dva hlavné dôvody som napísal - strach škol o stratu peňazí a zamestnávatelia.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Vase slova:
"Volil som SaS. Ale začínam pochybovať."
"Dva hlavné dôvody som napísal - strach škol o stratu peňazí..."
"2 A4 podmienok čo firma musí splniť je neprimeraných"

Z blogu
"ako aj prehodnotiť pravidlo znižovania normatívu škole.."
"Znížiť byrokraciu pre zamestnávateľov pri zapojení... "

Tak nechapem, co sa vam na tom blogu nepaci, ked s nim vlasne suhlasite.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

tak takto,

podľa mňa je celý problém v tom, že takmer všetci žiaci sa dostanú na gymnáziá.

Lebo gymnázií vzniklo toľko, že stačí mať trochu chochmesu a si prijatý.

Základné školy kapú, lebo výkvet 2. stupňa ide na osemročné gymnázium.
V 8. ročníku je ďalší odliv, lebo ďalší nadpriemer/priemer sa hlási na bilinguálne gymnáziá.

Čo menej vychytralí, spravia monitor a idú na štvorročné gymnáziá.

Na odborné školy sa bohužiaľ hlási podpriemer.

Nehnevajte sa, ale ja svoje decko nedám na školu, na ktorú sa dostane žiak, ktorý dvakrát prepadol, má problém s dochádzkou a pravdepodobne droguje.
Takto dopadol synovec na odbornej škole, ktorý je síce bystrý, ale zlákala ho zlá partia a kvôli dochádzke opakuje ročník.

Nech moje decko ide radšej na gymnázium a potom si urobí nejaký kurz.

Iste, zlá partia a drogy môžu byť aj na gymnáziu, ale keď vidím, čo ide na odborné školy...
Priatelia, modlime sa, aby sa nám nekazili práčky. A aby sme si sami vedeli postaviť domy.
 


Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie na SME