Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Píšte všetci modrým perom a jediným typom písma (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 3 > >>

Hodnoť:   mínus indicator plus

meh

Mam rad diskusie o vseobecnom vzdelavani, pretoze si myslim ze vzdelavanie je najdolezitejsia aktivita, ktoru stat musi podporovat.

Skusim prejst tent prispevok a reagovat na jeho argumenty.
Je pravda, ze spojite pismo sa pouziva stale menej.

Len tak som sa prehrabol na webe a nasiel som hromadu clankov a to aj vedeckych, ktore podporuju pisanie spojito.
http://psycnet.apa.org/psycinf...
http://www.nytimes.com/2011/04...
http://time.com/2820780/five-r...

Stale pouzivame podpisy a tie vyzaduju spojite pisanie (aspon zatial)

Ja by som teraz nechcel tvrdit ze spojite pismo je dolezite, ale tvrdim, ze autor clanku je velmi zaujaty a v clanku zavadza. Studii je mnoho a vysledky su rozne.

Tiez tie argumenty kolko casu deti travenym pisanim a cim inym by ho mohli travit je spekulativny. Su narody na svete, ktore venuju pisaniu a technike pisania roky a roky studia a vzdelavanie deti nijak nezaostava. ba prave naopak.

Zaujal ma aj nazor, ze deti sa lachsie ucia ked ich nieco bavi. Samozrejme suhlasim... ale k tomu dodavam dalsi nazor z clanku o jednoduchsej ceste.
Skola nema deti zabavat. V prvom rade by mala skola deti vzdelavat. To, ci je dane ucivo podane zabavnou formou alebo nie, to je je uz na kvalite ucitela. V zasade deti nebavi uz len samotne sedenie hodiny v triede...

Suhlasim, ze kurikulum pre vzdelavanie deti musi prejst tvrdou odbornou diskusiou a dosiahnut konsenzus.
Nesuhlasim ale s ponuknutymi spekulativnymi a znacne neobjektivnymi argumentmi v tomto clanku.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

No ano, New York Times a Time su zname a uznavane VEDECKE zurnaly. A ta studia uvedena na PsycNET je z roku 1976.
Clanok v NYT neuvadza ziadnu studiu, iba nazory niekolkych odbornikov, pomerne jednostranne.
Clanok v Time uvadza iba tu studiu z 1976.
No a ta studia nedokazuje vobec nic. Porovnava 21 deti, ktore sa hned zacali ucit pisat pisanym pismom a 27 deti, ktore sa najprv ucili pisat tlacenym, az potom pisanym pismom. Prva skupina robila o nieco menej chyb, autor vsak v zavere hodnoti, ze vzhladom na malu vzorku, "we in no way wish to offer the present data as documenting proof of the superiority of cursive over manuscript writing.”

Studie v skutocnosti vacsinou naznacuju akurat to, ze pre rozvoj mozgu a jazykovych zrucnosti je dolezite naucit sa pisat RUKOU, jedno akym typom pisma. Preto zastancovia kurzivy ani neargumentuju vedou a studiami. Precitaj si dokladnejsie tie clanky: argumentuju stratou citu pre estetickost, stratou schopnosti citat archivne materialy, ci krajsim vzhladom lubostnych listov.

Co sa tyka uzitocnosti a efektivnosti, o tom sa da diskutovat. No clovek s praxou ucitela ma asi relevantnejsie informacie, ako clovek, ktory si len tak povrchne "prehrabne internet" a cerpa z bulvaru.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

ty si

ucitel?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

K zavádzaniu

Nuž uvažoval som, že tu napíšem i názory proti nespojítemu písmu, ale veril som tomu, že pre rozvírenie diskusie sa jeho nepriatelia určite ozvú. Viete, asi sa zhodneme na tom, že súčasný svet smeruje k inklúziu (pozor, nemýliť si s integráciou - tejto chyby je už plný internet), keď sprístupňujeme vzdelanie s cieľom zapojiť aj deti so špecifikami a pre ne je jednoduchšie písať nespojitým písmom.
Osobný podpis nemusí byť nutne písaný čitateľné a bežný je u ľudí postupom času a veku plynulý prechod k tlačenému a nespojitému písmu.
Ale hlavným zmyslom tohto článku - a tu ma mrzí, že ste naňho nereagovali - je kritika spôsobu, akým ministerstvo zasiahlo. Celé sa to začalo inšpekciou na jednej škole, pokračovalo hľadaním argumentov ako ošetriť zakáz, resp. povolenie k tejto pedagogickej inovácii - tu sa prišlo na to, že derogáciou mlčky pôvodna norma písaného spojitého písma už nie je v platnosti - a napokon príde takéto rozhodnutie úradníkova na ministerstve.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Aha

No takto.
Ja som sa to tak nejak pokusil zhrnut v zavere.
Suhlasim, ze ucitelia musia tvorit velku cast rozhodnutia o tom, co sa budu deti ucit a ako. To je o tej odbornej debate a konsenze. Na 100% suhlasim. Diktovanie od stola je neproduktivne a specialne v takejto extremne dolezitej a velmi odbornej otazke. Podla mna by malo ministerstvo len akceptovat a mozno kozmeticky upravit rozhodnutie odborneho boardu.

Co mne ale nesedi su tie velmi vagne argumenty ohladom toho, ci je dobre, alebo zle ucit spojite pisanie... Ako spomina Surana vyssie. Ja nie som odbornik na to, ci ano alebo nie, ale viem si overit, ci dane studie existuju. Neviem ani, ktore riesenie pripadne podporuju. Je to cele o kvalite argumentacie a z toho co som si precital, tak mi to pride ako zaujate.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Dobre,

uznávam, dalo sa to napísať lepšie, preto si dovoľujem vám posunúť do vašej pozornosti tento článok https://dennikn.sk/blog/sipkov...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Tiez niesom ucitel ani nemam pedagogicke vzdelanie. Z hlavy ale:

Znamena to, ze cast populacie nebude poznat pisane pismo (lebo sa ho nikdy nebudu ucit)? Takze chceme toto pismo (nie len prirodzene) potlacat? Nema zrovna ministerstvo na starosti urcovat co deti jednoducho maju vediet (ako urcite minimum)?
Viem ze v prospech pisaneho pisma hovori aj rychlost pisania (napr. si poznamok na hodinach). Nebudu musiet deti vo vsetkych vyssich rocnikoch musiet cakat na pomalsie "comenia script" deti?
Dalej nejaky strojopis - budu do buducna aspon trocha citatelne vediet pisat len tlaciari (lebo styl pisma nas na skole drvili pri pisanom texte a nie pri tlacenom).
Taktiez odpoved typu vsak budem pisat vsetky poznamky na PC - chcem to vidiet pri matematike (hlavne ale nie nevyhnutne len na VS matematike kde rovnako casto ako arabske cislice sa vypisuje grecke a latinske pismenka).

No a teraz mozno taky provokacny odstavec ale cast blogu si ho zasluzi:
Nechceme potom zaviest aj obmedzenie slovenciny? Aby mu vsetci rovnako rozumeli - takze vyradit zlozite slova ako "inteligencia" a pouzivat iba "mudrost" aby s tym nemali idiotske (teraz to nemyslim ako urazku ale ako diagnozu) deti problem s ohladom na inkluziu?
Pripadne pri dalsiom rozsireni mozme uplne vypustit prirodne vedy - ved aj tak im vecsina ludi moc nerozumie. Aby sme nesli lahsiou "direktivnou" cestou a aby bolo viac casu chodenia do prirody miesto trapenia deti ;)

Aby bolo jasne - nevravim ze len pisane pismo a nikdy inak. Ale blog typu "Sipkova Ruzenka" alebo "Píšte všetci modrým perom a jediným typom písma" mi pride rovnako nevyrovnany ako autoritativne vyjadrenie ze takto musi vyzerat pisane pismo (bez zdovodnenia).
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Pre upresnenie

Ako spojité i nespojité písmo je písmom ručne písaným. Konkrétne Comenia Script je inšpirované renesančnou kurzivou. Nikto nechce obmedziť slovenčinu, práve naopak, správnymi metódami sa dá (už som niekde uvádzal alternatívnu výučbu splývavého čítania Sfumato) je vyučovanie zlepšiť. A o to by nám všetkým malo ísť.
Prajem krásny deň.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Prepac,

ze reagujem takto, ale pisat "deti sa lachsie ucia ked ich nieco bavi" je asi najlepsia cesta k tomu aby ucenie bolo aj zabavou. Mna to teda naozaj pobavilo :-).
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Nic sa nestalo

1. Spravne. Som vyplod Slovenskeho vzdelavacieho systemu.
2. Mna tiez vzdy potesi ked niekto v ramci debaty argumentuje gramatikou a semantikou miesto pochopenia myslienky a snahy o konstruktivnu diskusiu.
3. Vytrhnute z kontextu je to naozaj celkom vtipne. Mozes si to vytlacit na tricko :)

Cheers
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Comenia Script - nespojité písané písmo. Jednoznačne uprednostňuje formu na úkor pohybu. Z grafologického hľadiska je to znakom zvýšenej sebaregulácie. Preto taký pisateľ sa snaží neustále ovládať, nikdy neprejavovať svoje emócie a city a ponechať im voľný priebeh. Jeho správanie je určitá spoločenská maska a podlieha všeobecne platným normám a konvenciám, ktoré sa aj snaží dodržať. Ťažko sa prispôsobuje novým skutočnostiam. Také písmo sa vyznačuje výrazne zabrzdeným pohybom a malou alebo nižšou rýchlosťou. V spojitom písme sa prejavujú kombinačné, organizačné schopnosti, prevaha logického myslenia nad intuíciou. Rada by som poukázala na fakt, že písanie pisaným pismom bez prerušenia môže u detí rozvíjať koordináciu, jemnú motoriku a dokonca aj istú dávku estetického cítenia. Okrem toho plynulý pohyb pôsobi ukludňujúco, čo je pri strese z niečoho nového dôležité. Je to tak malý detail, že my dospelý si to ani neuvedomujeme.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Na by som sa predsa len

priklonil k tomu, aby pocitali vsetci rovnako a hlavne spravne. :)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Určite počítať správne

Ale v Hejneho matematike alebo aj pri šanghajskej metóde to nie je celkom rovnaké :)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Comenia script nedava zmysel

Okrem toho, ze cosi podobne prebehlo v severskych krajinach a nevedia sa z toho spamatat doteraz, asi najvacsia vlna dporu bola od fundovanych ludi prave v CR.
Samotne pismo je vsak nezmyselne. Jeho hlavnou vysadou je nespojitost, lebo ta je vraj prirodzena. Na otazku, preco pouziva haciky na ukoncenie pismen prisla odpoved, ze je to prirodzeny pohb ruky..akou logikou teda tento prirodzeny pohyb prerusime aby sme zacali dalsie pismeno je uz mimo mna..
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Fakty

Asi bude lepšie si najprv prečítať fakty zo záverečnej správy overovania z Čiech - https://drive.google.com/file/...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Tak si teda pozrime fakty od odbornikov na slovo vzatych :
http://www.grafologickakomora....
http://www.grafologickakomora....
http://relax.lidovky.cz/comeni...
Ak česka GRAFOLOGICKA komora ostro vystupuje proti tomuto pismu, asi to nebude to prave orechove...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Či to náhodou nebude tým, že pán grafológovia bez tých kvačiek, slučiek, očiek a oblúčikov budú mať menej príležitostí machrovať a tváriť sa múdro. Verím. že CS skomplikuje život grafológom. Ale uľahčí ho deťom, učiteľom, rodičom.
A ak by aj hrozili devastačné následky na duši dieťaťa, máme predsa výtvarnú výchovu - môžeme tam deti učiť prepisovať texty z CS do spojitého písma z roku 1932 (to je to, ktoré grafológovia obhajujú), do švabachu, azbuky, hieroglyfov, klinopisných tvarov, ivritu, japonských znakov a pod. Nech si rozvíjajú motoriku na všemožných písmach. Som za. Ale písanie je o efektívnom grafickom zázname reči. A ten treba urobiť jednoducho a účelne.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

to mate tak: ver, ale komu veris, ver.

cital som par vyjadreni grafologov aj ku CS aj k inym.
urovnou argumetnov ma presvedcili, ze grafologia je na urovni astrologie.

takze GRAFOLOGICKA komora moze tvrdit, co chce.

Lencova urobila testy a merania, nech urobia vlastne, alebo tie jej napadnu. tak dajako funguje veda.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

pamätám aj iné hrôzy

ako prváčikovia sme museli písať atramentovým plniacim perom. Tých modrých fľakov na odeve a rukách bolo neúrekom. Guličkové perá boli zakázané, lebo vraj pokazia rukopis, tenké fixky ešte neexistovali. Kým som bol nútený písať šikmé spojité písmo, tak som s tým zápasil a výsledky boli zlé. Až na druhom stupni tolerovali, že mám vrodený kolmý až negatívny sklon, tak som začal písať viac švihom a trošku sa zlepšila úhľadnosť. Ale keď som triednej povedal, že chcem ísť na strojarinu, tak ma varovala, že tam je na technické písmo veľký dôraz a že budem mať problémy. Vyfasovali sme cvičné zošity, vzal som tuš, redispero a cvičil a cvičil. Z technického kreslenia a písania som mal samé jedničky a naučil som sa písať technickým, nespojitým písmom. Nemám pocit, že by jedno alebo druhé písmo nejako ovplyvnilo môj duševný rozvoj, mám doktorát a učím na VŠ. Ale písanie rukou, či už tak alebo onak je dôležité. Vidím to na písomných prácach študentov, niektorí naozaj nevedia čitateľne písať, lebo to už je generácia, čo priskoro prešla na klávesnice. A nejaké klišé, že géniovia majú hrozné písmo veľmi neplatí, tí čo nevedia písať sú väčšinou hlupáci alebo veľmi jednostranne zameraní, ťažko použiteľní ľudia.
Argumenty p. Sopka sú iluzórne, vraj ušetrený čas môžu venovať výletom a pod. bla, bla... Dnešné deti venujú ušetrený čas tabletu alebo smartfónu.
Podľa mňa by sa ako prvé písmo malo učiť to spojité a po získaní istoty vo vedení pera by sa malo učiť aj tzv. tlačené/paličkové. Však skoro všetky formuláre, poštové poukážky, daňové priznania a pod. vyžadujú paličkové písmo.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Tie argumenty nie sú moje

učil som prevážne na druhom stupni (dejepis, geografia, občianska náuka, informatika, etická výchova). Sú od elementaristov z praxe, ktorí už niekoľko s deťmi a s písaným, opakujem, ručne písaným nespojitým písmom už niekoľko rokov pracujú. A veľmi im to pomáha, keď sa pritom rešpektujú ich individuálne vzdelávacie potreby. Neuviedol som všetky, je ich určite viac, ale vôbec vám nerozumiem. Píšete, ako ste sa trápili, ale toto trápenie rád doprajete i dnešným deťom?
A čo sa týka toho času, ono by možno ho ani nevenovali toľko digitálnym hračkám, keby im rodičia venovali ten svoj, nemyslíte?
 

1 2 3 > >>

Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie na SME