Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Predražené nákupy vozidiel verejnej dopravy (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť:   mínus indicator plus

 

"A keď už obstarávame vozidlá pre verejnú dopravu, je veľkou škodou pre Bratislavčanov, že sa neobstarávajú aj elektrobusy. Tie by mohli dopravnému podniku ušetriť náklady na údržbu a pohonné hmoty."

Článok, v ktorom sa kritizuje cena nakupovaných vozidiel na záver doplniť vetou o tom, aká škoda že sa nenakupujú elektrobusy mi príde dosť od veci, keďže:

- cena elektrobusu je výrazne vyššia, ako cena autobusu na naftu alebo CNG,
- náklady na údržbu elektrobusu sa nebudú veľmi líšiť od nákladov na údržbu bežného autobusu, dokonca môžu byť vyššie, nakoľko s údržbou elektrobusov (najmä batérií) nemá DPB žiadne skúsenosti,
- na údržbu elektrobusov bude potrebné vybaviť tiež dielne a zaučiť personál.

Náklady na pohonné hmoty (v tomto prípade na trakčnú energiu) budú v skutočnosti nižšie, ale:
- na prevádzku elektrobusov je potrebné vybudovať dobíjacie stanice, a to nie len vo vozovniach (na pomalé nočné nabíjanie), ale aj na obratiskách (na rýchle priebežné nabíjanie) nakoľko bežný dojazd je cca 150 km, zatiaľ čo denné výkony autobusov v BA dosahujú aj 350 km; k dobíjacím staniciam je potrebné dotiahnuť elektrickú prípojku s dostatočnou kapacitou.... ide o náklady v desiatkach tisícov €,
- nabíjanie (nočné aj priebežné) potrebuje určitý čas, z toho môže vyplynúť potreba úpravy obehu vozidiel a možno aj ich vyššieho počtu (dnes je bežné, že počas prestávky vodiča preberá vozidlo iný vodič... takže vozidlá behajú celý deň, elektrobus bude musieť počas dobíjania stáť na mieste celý požadovaný čas),
- Bratislava potrebuje najmä kĺbové autobusy, nie je mi známa existencia kĺbového elektrobusu.

Rozvoj elektromobility (inak, v BA máme viac ako 127 elektrických vozidiel MHD, ktoré odjazdia cca 14% výkonov - TROLEJBUSY) je fajn, možno nad ním uvažovať a nájsť vhodné podmienky, kde bude možné vozidlá otestovať aj v reálnej prevádzke a zároveň aj budú prínosom pre životné prostredie (nie napr. zvažované linky typu 52, 54, 57, 58, 77... proste také, kde krátky dojazd nevadí a môžeme si odškrtnúť nasledovanie trendu). Avšak v situácii, kedy DPB stále vypravuje 25 ročné autobusy je potrebná masívna obnova počtu vozidiel a za peniaze, ktoré si mesto môže dovoliť, proste priestor pre elektrobusy nie je.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Vdaka za odborny nazor, cenim si ho.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Nemáte za čo. :)

Ešte priložím pár čísiel.
DPB v najnovšej súťaži vysúťažil 12 metrové sólo vozidlo za 274.285 € a 18 metrové kĺbové vozidlo za 372.562 € [1].
České mesto Třínec, resp. dopravca Arriva Morava, nasadila pred dvoma mesiacmi do premávky 10 elektrobusov v hodnote 135 mil. Kč [2], tzn. jedno vozidlo vyšlo na 500.000 €. Odhadovaný dojazd tohto vozidla na jedno nabitie je uvádzaných 110 až 150 km. V článku sa zároveň uvádza, že náklady na PHM sa znížia z cca 10 Kč/km pri nafte na 2 Kč/km pri elektrine. Prepočítajúc na € to je úspora 0,30 €/km.

Ak by sme teda vyššiu cenu vozidla chceli usporiť na nižších nákladoch, vychádza to nasledovne:
vyššia cena vozidla: 500.000 - 275.000 = 225.000 €
potreba najazdených km: 225.000 / 0,30 = 750.000 km
návratnosť po: 750.000 / 130 km/deň = 5.769 dní = 15,8 roka

Vyššie náklady na obstaranie vozidla by sa vrátili po takmer 16 rokoch dennodennej prevádzky. Počas toho obdobia je potrebné počítať aj s tým, že minimálne raz by bolo potrebné vymeniť batérie, čo je takmer suma toho rozdielu ceny vozidla.
Niet divu, že sám riaditeľ spoločnosti Arriva sa v článku vyjadril, že "Provozní náklady jsou výrazně nižší než u klasických autobusů. ... Ale vstupní náklady jsou brutální, bez dotace bychom je nemohli pořídit. Ekonomicky se taková koupě nevyplatí, dotace je nutnost."

[1] https://www.uvo.gov.sk/vyhlada...
[2] http://ostrava.idnes.cz/trinec...

-------
Šumy hovoria, že DPB nákup elektrobusov plánuje, vraj ešte do konca tohto roka. Ako a kde budú nasadzované a či sa DPB uchádza o nejaké dotácie neviem. Hádam to neskončí tým, že mesto skončí ako "somárik otras sa", alebo na úkor tých peňazí sa niekde preriedia intervaly.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

klima za 1 cent

Ak sa dobre pamatam, v prislusnej zmluve bolo napisane ze 1 cent je za MONTAZ klimatizacie, nie za klimu samotnu.

http://www.dpb.sk/templates/_d...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Nevadí, nech si užijú 2 miliony.

Treba ešte nájsť prepojenie na vládnu koalíciu, ináč to nie je zaujímavé.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

re: preco drahsie ak v KE

No mozno preto, ze v KE drahsie ako v Miskolci ( nizsia kapacita, iba ciastocne nizkoppodlazne, bez klimatizacie, "retro dizajn" (rozumej repasia starych ramov), voci uplne novej konstrukcii, nizkopodlazne v celej dlzke, klimatizacia a takmer dvojnasobna kapacita za NIZSIU cenu...

5 dveri = SOR, znamy trik, v KE s uplatnil pri autobusoch.

Elektrobus = pri sucasnom stave technologii NEEKONOMICKE riesenie, vozidlo nezvladne ani na kratkych tratiach celodennu prevadzku, mala kapacita, po 4-5 rokoch vymena baterie v cene viac ako tretiny noveho vozidla.. Za rovnaku cenu dostanete namiesto " kompaktneho" autobusu velkokapacitnu "harmoniku"..
V Kosiciach su investicie do elektrobusov obzvlast tristna zalezitost, pretoze mesto "utlmilo" (rozumej zrusilo) trolejbusovu dopravu, ktora realizovala vyznamne objemy pri preprave do kopcovitych nastupnych ramp na sidliska Furca a KVP...

a pretoze piano, tak uz iba ohladom prepojenia na koaliciu. Majitelovi SOR sa bude v TEJTO krajinke darit za KAZDEJ politickej reprezentacie...
 


Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie na SME