Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Ako píšu nadaní a Deň husieho brka v Cenade – 2. časť (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 >

Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Odpoveď na otázku č. 1:
Pri tejto otázke ma napadlo, že by do škôl mali zaviesť aj predmet, kde by sa deti učili argumentovať, vyvarovať sa argumentačných chýb a odhaliť argumentačné chyby u svojho oponenta. Napríklad argumentačnej chyby zvanej falošná dilema. V kontexte článku otázka nedáva zmysel, pretože ak sa naučím písané písmo, tak to neznamená, že budem používať "iba" písané písmo. Práve naopak rozšíria sa mi možnosti a tým aj miera mojej osobnej slobody.

Odpoveď na 2. otázku:
To že písané písmo je praktickejšie (rýchlejšie). Ak si potrebujem niečo rýchlo poznamenať, najmä v nie ideálnych podmienkach, napr. počas chôdze na ulici, použijem radšej písané písmo. Tiež by so rád vedel ako by to dopadlo, keby čiastočne negramotní (mám na mysli tých, čo neovládajú písané písmo) mali písať diktát v takom tempe, v akom sme ho písali my pred štyridsiatimi rokmi.

Odpoveď na 3. otázku:
Rovnaká ako odpoveď na druhú otázku z dôvetkom, že s tými osemdesiatimi rokmi ste to "trochu" prehnali.

Nabudúce môžete dať ďalšie otázky, nech sa pobavím :-) Napríklad prečo by sa deti mali učiť manuálne násobiť a deliť, keď sa bežne na tieto úkony používajú kalkulačky.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

...

Prave o tu volbu tu ide. Zakon dava doraz na potrebu pisaneho pisma... myslim, ze by to malo byt na dietati, co si vyberie.... nehovoriac o tom, ze takmer vsetky fonty (ano, zijeme v modernej dobe, vacsinou sa pise na klavesnici...) ... plus vsetky texty, ktore citame, su pisane "tlacenym" pismom...

Preto by to malo byt na dietati, nech si vyberie, ako bude pisat...

A k tej poznamke, ze by mali pisat diktaty tak rychlo, ako pred styridsiatimi rokmi.... nuz, odvolavat sa na metody stare 40 rokov.... nezda sa mi to celkom spravne.... si predstavte, ze by Vam pred 40-imi rokmi vraveli, ze mate pisat griflikom na tabulku ako sa pisalo pred 40-imi rokmi.... asi by ste to tiez neakceptovali...

Pokrok nezastavime (chvalabohu) a musime zit v digitalnej dobe... navyse si neviem predstavit, co bude o dalsich 40 rokov.... poznamky si budeme nahravat a budu sa automaticky prepisovat (co je mozne uz teraz) a nikto sa nebude ohanat rychlostou pisaneho pisma, pretoze ta rychlost bude uz davno prekonana...

V skratke: nechajme deti si vybrat ich sposob zapisu myslienok.... ak by som bol ucitel, tak by som s tym nemal problem... A ako rodic prave preferujem moznost volby aj u deti... nech si to moje pise, ako chce... bars aj klinovym pismom, ak mu to vyhovuje...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

???

Deti by si mali vyberat, ako budu pisat ? Na zakladnej skole? To je ake mudre !
V tom pripade odporucam do vyberu moznosti zaradit aj moznost "Nepisat vobec". Ved to by chcela mozno polovica deti... :o)
Prepacte, ale o takychto veciach nemaju rozhodovat ani rodicia, a uz vobec nie deti. Takto by sme velmi rychlo skoncili v totalnej anarchii.

Pisane pismo nie je prezitok, bolo vyvinute na pisanie. Tlacene bolo vyvinute na kniznu sadzbu. T.j. vznikli pre iny ucel. Tabulky, ktore spominate, su len prostriedok na ucenie. Pred 40 rokmi sme mali papier rovnako, ako ho mame dnes a pisane pismo je OVELA OVELA starsie. Za tu dobu samozrejme preslo mnohymi zmenami a zjednodusovanim !

Okrem toho - ucenie pisania sluzi na rozvoj jemnej motoriky (a estetiky a doslednosti), ktora je pre deti tiez dolezita. Je to ako by ste tvrdili, ze bicykel je prezitok, deti maju rovno skocit na motorku. Tlacene pismo a aj klavesnica maju mnohe vyhody, ale musia prist k slovu az neskor.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

ja to vidim ako velmi vazny problem, ked ucitelky v zakladnej skole nechavaju na ziakoch, "nech sa rozhodne". Nie je to spravne. Okrem toho, nie je spravne ucit comenianu, je to proste nespravne. Pisane SPOJITE pismo lepsie prepojenia synaps a nasledne maju tito ludia lepsie logicke rozmyslanie a navyse sa stimuluje aj IQ (ktore je nie fixne na cely zivot ale jeho hodnota tiez kolise).
Zdoraznovat detom, ze si maju vybrat povazujem za ABUSE, za istu formu nasilia na detoch. Deti maju sice mat pravo si vybrat ale to vsetko ma byt relativne k veku a vyspelosti daneho jedinca alebo dietata. Presadzovat myslienku, ze deti vedia najlepsie, co chcu je totalny a nebezpecny nezmysel.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Podľa Vašej logiky

by teda mali mať napr. Japonci alebo Číňania nižšie IQ, lebo používajú nespojité písmo.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

no tak teda porovnavat cinske alebo japonske pismo s pisanim v jazykoch na baze latinciny (a vplyv na IQ) moze naozaj iba totalny dement
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Typ písma a IQ ste spojili dokopy vy,

ja som Vám len chcela ukázať aký je to nezmysel. Nemyslím si, že by mal spôsob písania vplyv na výšku IQ. Ale to, že si v dvoch po sebe nadväzujúcich príspevkoch protirečíte, o výške Vášho IQ určite niečo vypovedá.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

ja som napisala, ze ludia, ktori pisu spojitym pismom maju lepsie logicke myslenie ako po prve a ako po druhe, ze sa navyse stimuluje aj IQ takymto pismom. Porovnavat IQ vo vztahu ako rozdiel medzi pisanym pismom a Cinskym ci japonskym pismom moze naozaj iba dement, ktory porovnava neporovnatelne. Cinska 'abeceda' pozostava z niekolko tisic az desiatok tisic znakov. Naozaj neviem kolko znakov ma japonska 'abeceda' (a aby som sa priznala, ani ma to nezaujima). Preco sa toto neda porovnat s nasim pismom? Ktore pozostava iba zo zopar znakov? Prave preto, lebo nase Pismo je foneticke a ma uplne inu stavbu a pozostava iba zo zopar znakov. Deti uciace sa cinske znaky ci japonske znaky, ver mi, kym sa naucia vacsinu z nich, ktore potrebuju pre zivot, maju to IQ stimulovane viacej ako my, co piseme pisanym pismom. Porovnavat sa daju rovnake veci, teda nase pismo pisane spojite alebo nespojite. Neda sa nase nespojite pismo porovnavat s Cinskymi znakmi, lebo su to dva uplne ine systemy.

Moje IQ je uplne v poriadku, otazka ale znie, ci ho maju v poriadku ti, ktori si napriek "specialnemu" nadaniu nedokazu uvedomit tieto rozdiely, napr., ze preco sa neda porovnat cinske nespojite pismo a slovenske nespojite pismo.

A este nieco. Lezie mi na city system vyuky (ak sa to vobec da nazvat vyukou), kde si decka mozu robit co chcu, teda vyberat, ci chcu pouzivat take alebo onake pismo. A mnoh odalsich veci. Skola je nie zaujmovy kruzok, okrem ineho sa v skole ma dieta naucit iste vedomosti, ktore bude dalej potrebovat v zivote a to, co bude potrebovat, o tom nemoze rozhodovat dieta same.

A este posledna vec. Deti v skole sa maju ucit aj discipline, a k takym obycajnym, aj prizemnym veciam, ako je ucta k starsim a dalsie veci, ku ktorym sa dnes deti uz vobec nevedu. Presne naopak.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Par pozorovani na malej vzorke

z mojho okolia, do ktorej som zaradil aj seba. Hoc som nebol zly ziak, tak spojite pisane pismo som si so sebou nosil cely zivot (a vlastne aj dodnes) ako gulu na nohe, ktora ma len a len brzdila. Nikdy som nebol schopny dopisat si poznamky nacas, obzvlast na VS a ak sa mi to aj podarilo mal som to po sebe problem precitat aj ja. Na radu kamaratov som skusil aj tlacene, ale uz bolo neskoro - v dospelosti sa nove pisanie uci len velmi tazko. Takze VS som prezil na cudzich poznamkach a bral som ich od koho sa dalo - cuduj sa svete vsetky boli pisane tlacenym a nemal som problem s nikoho rukopisom a to som ich videl/pouzil desiatky. Chvilkami som mal pocit, ze pisanym pismom uz pisem iba ja.
Takze vas vraj argument o rychlosti naozaj neberiem.
Ku zbytku asi len toto: Je naozaj skoda, ze si niekto zobral pisane pismo ako urcitu dogmu napriek tomu, ze vyhody nie su zdaleka take velke ako sa predkladaju (keby boli - tak by vacsina ludi aj v dospelosti toto pismo pouzivala, ibaze nepotrebujem ani statistiku aby som vedel, ze to tak nie je). A budem len rad ak niekto vystrci hlavu z minulosti a zachova moznost vyberu, ktora bude mnohym ludom iba k prospechu a urcite nie na skodu.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Statistika jednej osoby

Takze podla Vasej osobnej statistiky ste urcili spolocensku mierku ? :)

Ja som tiez dost skrabal. A na strednej som postupne presiel na tlacene. Na VS som uz dost veci pisal na PC a patril som k narychlejsim. Vsetko bez problemov.
Keby som netrenoval pisane, tak sa to moje tlacene neda citat. :) Takze som vdacny, ze ma nutili...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Dajme tomu, ze urobil

mate relevantnejsiu statistiku? Rad priznam ze ta moja na naozaj malej a absolutne nevyvazenej vzorke bez akychkolvek dokumentovanych pravidiel je chybna. Mimochodom ste sa do tej statistiky zaradil aj vy sam.
Dovolim si otazku, ktoru som mal vo svojom texte len naznacenu - ale vie mi niekto vysvetlit preco teda vacsina dospelej populacie pouziva nespojite (tzv. tlacene) pismo ak je to spojite pisane tak fasa?
A nie - nemam na to "relevantnu" statistiku, iba svoje oci. Mozno sa vsak hybem iba medzi ciastocne negramotnymi ludmi s titulmi napriec vsetkych VS...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

znova len laický názor :)

Aj keď som laik, dovolím si vstúpiť do diskusie. Podľa súčasných poznatkov, zapojenie takej jemnej motoriky akou je ručné písanie sa zapája dosť veľa neurónov. Podstatne viac ako by to bolo pri písaní SMS na mobile alebo ťukaní do klávesnice. Ak sa teda dieťa učí a zároveň si zapisuje ručne poznámky, dochádza k zapojeniu dosť veľa neurónov. Je tam zvukový vnem, obrazový, potom motorika, ktorá je potrebná na uskutočnenie tých jemných pohybov. To pomáha vytvoriť dosť dobrý "hrbolec" na mozgu, tuším, že sa tomu nadáva synapsa, respektíve prepojenie. Je to skoro ako sval, ktorý sa tým trénuje. Pri správnom opakovaní a udržiavaní tohto "hrbolca" sa môže vytvoriť dosť dobrý základ, ktorý si študent bude pamätať aj po ukončení základnej školy.
V súčasnosti nemáme ľahšie spôsoby učenia. Do budúcnosti sa uvažuje o rôznych technologických pomôckách v podobe mikročipu, ktoré by pôsobili priamo na kortex - analytickú časť mozgu - ale dokým nepríde táto doba pre lenivých inteligentných, budeme odkázaní na tento náročnejší proces budovania "hrbolcov" ;)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Skoro som zabudol tú štatistiku :)

Napríklad Prof. Dr. Dr. Manfred Spitzer sa zaoberá kritikou zavádzania niektorých "inovácií" do procesu učenia.

Tá druhá časť s mikročipmi je dobre popísaná na stránke waitbutwhy
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Spor pisane pismo a tlacene je stay ako pismo samo...uz aj v egypte mali tri! Druhy pisma. Hieroglyfy, hieraticke a demonicke pismo. Demonicke-od slova demos/lud, cize ludove. A cuduj sa svete, demonicke sa udrzalo najdlhsie. Vies si predstavit email, ktory napises niekomu v pisanom pisme? Bude zahodeny do kosa a ty budes v spam zlozke...skratka pisane pismo je fajn, ale je to historia. Pokrok ide dalej...vidimta uplne jasne pred dvesto rokmi ako brojis za pouzivanie latinciny namiesto miestneho jazyka.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

BTW - ked ste vytiahli tie kalkulacky

Evidentne nam je teda obom jasne, ze bez znalosti zakladnej aritmetiky sa v dalsom rozvoji v matematike nezaobideme. Viete mi prosim polozit obdobne padny argument k spojitemu pisanemu pismu? (oproti nespojitemu tlacenemu, ktore by v tomto prirovnani asi zastavalo tu "kalkulacku")

A posledna otazka: rozumiem tomu spravne, ze tu cast sveta kde sa od spojiteho pisaneho pisma upusta, resp. sa uz nevyucuje povazujete za ciastocne negramotnu?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

ako by to dopadlo, keby čiastočne negramotní (mám na mysli tých, čo neovládajú písané písmo) mali písať diktát v takom tempe, v akom sme ho písali my pred štyridsiatimi rokmi

fakt považuješ za relevantné vyžadovať špecifické zručnosti vyžadované pred 40 rokmi?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Celkom som sa pobavil pri tom pisani na papier pocas chodze a pri generacii rychlych "pisatelov" diktatov, ktorych su v tej vekovej kategorii plne urady prace. Celkom zaujimave by bolo porovnat tu "diktatovu" generaciu kludne aj s tretiakmi, ktori by pisali na klavesnici. O vitazovi v citatelnosti a rychlosti nepochybujem.

Som si celkom isty, ze rovnaka dilema nastala, ked sa vobec premyslalo o tom, ci sa ma ucit nejakemu pisaniu ci citaniu povinne. Predpokladam, ze argumentacia bola uplne rovnaka "v ziadnom pripade sa nesmie ucit inak, nez som sa ja ucil pred XY rokmi", "k comu je mu dobre vediet pisat, ak nebude vediet X".
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Neviem teda, ci je pisane pismo rychlejsie ako tlacene.

Viem ti povedat, ze pocas prednasok na vysokej, mi teda pisane pismo vobec nestacilo a riesil som to vlastnou "stenografiou" na zaklade tlaceneho pisma, kde to vyzeralo tak, ze zaciatok slova a koniec boli jednoznacne pismena a uprostred "nieco v zmysle hakybaku". Studoval som pred 20 rokmi aby nedoslo k nedorozumeniu.

Pokial si potrebujes nieco rychlo poznacit v modernej dobe - odfotis to do mobilu... (predtym na to sluzil diktafon - aj ten nahradis teraz mobilom.

Co sa tyka nasobenia a delenia, osobne si myslim, ze rozumnejsie je to detom vysvetlit, ako ich tvrdo memorovat malu nasobilku. Tak chapu, ako sa to pouziva, a co to vyjadruje. Lebo v triede, kde chodila dcera ani 7. rocnik este nechape, co tym nasobenim vlastne robi.
Svojim deckam som to vysvetlil s par kockami lega. a rovno k ploche sa da pridat aj treti rozmer.

Dnesne deti chapu toho ovela viac a ziju v zastaranom a skostnatelom systeme, ako niekto napisal vyvinutom v 19. storoci, s metodami 20. storocia ich pripravujeme na druhu polovicu 21. storocia.

Obidve deti som musel z klasickej skoly prehodit. Jedno chodi do skoly pre mimoriadne nadane deti (IQ 147). Vyhrava chemicke a dejepisne olympiady.

Druhy isiel na sukromnu skolu, kde sa z najhorsieho ziaka v dedinskej skole (co bolo zaujimave lebo dcera bola premiantka") a druhe dieta bolo zrazu uplne tupe, stal uspesny ziak. Navyse vyhral celoslovensku sutaz - 2. miesto a dostal cenu poroty v medzinarodnej sutazi.

A este jeden paradox. Akurat STAT sam vyzaduje, aby sme vsade pri komunikacii s nim pisali TLACENYM pismom (a to este aj pred pouzivanim IT a OCR).
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

:-)

učiteľ by mal dieťa viesť a pomáhať mu. Rodič dtto. Ale tvrdo niečo predpisovať okrem minimálnych a nutných zručností (nie nejaké "viazané" písmo ale LEN písané), to je trošku trápne. Náš sused sa nikdy nenaučil písať písaným písmom a skoro ho preto dali do osobitnej/špeciálnej školy (písal sa rok 1994), zato ale od jedenástich rokov programoval webstránky a tuším od 18 niekde vo Francúzsku robí soft pre letecké simulátory - BTW ovláda 7 jazykov, z ktorych sa okrem anglictiny a nemciny ziadny aktivne neucil - proste ich pochytil a zacal pouzivat. Zabijeme ho, ze nevie pisat pisanym?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

nie, zabijeme ho

lebo sa takto ľahko naučil 7 jazyov, to je nespravodlivé :) ;)
 

1 2 >

Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie


  1. Jozef Petráš: Vedia Martinčania, kto si vlastne kúpil ich obľúbenú Chatu pod Chlebom? 3 747
  2. Katarína Legrand: 1 deň lekára v CDS Buraniro (v zdravotnom stredisku v malej dedinke v Burundi) 3 193
  3. Stanislav Martinčko: Farmári, hŕŕ na nich !!! 3 180
  4. Robert Puk: Ako "šetrí" peniaze bratislavských Novomešťanov starosta Kusý 2 624
  5. Danica Chames: Klimatická príručka na prežitie leta v USA 1 745
  6. Rudolf Pado: S bagrom po Pažiti 1 274
  7. Petronela Boleková: Ríbezľová bublanina 1 153
  8. Miroslav Tokarčík: Nenecháme sa zastrašiť! 1 059
  9. Peter Kuchár: Misia na Šalamúnových ostrovoch IV. Neobjavený raj..., ktorý poznačili vojny. 864
  10. Mária Jenisová: Náš zákazník náš ........? 791

Rebríčky článkov


  1. Peter Ďuroška: Rozlúčkový turnaj futbalových prípraviek v kategórii U-10 - Rosina 2018
  2. Ondrej Michalička: Vlaky jazdia už aj ako MHD
  3. Ján Marton: Svätá spätosť
  4. Janka Bernáthová: Chuť sĺz
  5. Fero Sklenár: No Point to Worry about... 2018.06.25.
  6. Lórant Kulík: Nebezpečná adrenalínová záľuba
  7. Pavol Kostka: Spine 2018 - Medzinárodná konferencia v Londýne
  8. Milan Varga: Iveta Radičová - Harabin v sukni
  9. Juraj Poništ: Opustenie autorít
  10. Lórant Kulík: Fascinujúce kruhy energie

  1. Turecko v Európe? Po tomto víkende to môžeme definitívne vzdať
  2. Kmotríkov syn mal po zápase hajlovať. Polícia ho obvinila z extrémizmu
  3. Smrť žiaka na telesnej: Príčinou bolo vrodené ochorenie
  4. Najťažšie to má Argentína. Čo musia urobiť favoriti, aby postúpili?
  5. Takto Sagana často neuvidíte. Čudoval sa aj Svorada
  6. Salah zvažuje koniec v reprezentácii, využili ho na politické účely
  7. Výmer dane za byt chodí cez Slovensko.sk. Polovica ľudí ho nečíta
  8. Kto je Neri Oxmanová, vedkyňa, ktorá okúzlila Brada Pitta
  9. V Prešove vypukla hystéria ohľadne nových nájomných bytov.
  10. Rusko a my - naozaj sme nepoučiteľní?

  1. Smer ide rozdávať klobásy. Z ukradnutého prasaťa.
  2. Kočner si tyká so špičkami Smeru: Stiahol Smer ochrannú ruku nad Kočnerom?
  3. Remišová: Pri nákupe zbraní za miliardy eur sa SNS zamotáva do vlastných klamstiev
  4. Peter Schutz verí v nevinu Nitranov: Hanus má len psychologický problém s Hríbom
  5. Fašisti v Smere, hlupáci z Vranova nad Topľou.
  6. František Mikloško: Vždy som sa angažoval v rámci tejto krajiny a spoločnosti
  7. Martin Fűzy: Kauza Cervanová – svedkovia manipulácie a nátlaku zo strany vyšetrovateľov
  8. Pirátske zmenky: Zmenky Kočner skrýva. Prokurátor hovorí, že si poradia aj bez nich
  9. František Mikloško: Pokojná cesta Vladimíra Palka
  10. Údajné hriechy poslanca Michala D.

Už ste čítali?