Pondelok, 21. august, 2017 | Meniny má Jana

Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Milá Opera SND, prečo bojuješ o diváka zvýšením cien lístkov o pätinu? (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Wow, na Slovensku sa da vidiet Traviata za 10??? S orchestrom, solistami, zborom, scenou, choreografiami, viac nez 100 ludi naraz pracuje na kazdom predstaveni a da sa to vidiet za 10€? Chodim do opery. Doteraz som najlacnejsie listky videla za 40€ v uplne poslednom rade za stlpom, kde nic nie je vidiet, len pocut. Z takychto cieb potom vychadza vseobecny nazor, ze za dobru hudbu netreba platit. Som profesionalny hudobnik, casto sa stretavam s poziadavkou: "zahraj koncert a mozes sa tu najest". Zaujimave, ze nik to nepovie pravnikovi, ked chce jeho rady, ani instalaterovi.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Ak teda, ako píšeš

si lístky kupuješ v predstihu, aby boli, zrejme je o ne záujem a zvýšenie ceny neohrozí dopzt. Ale hlavne: Pre zvýšenie z 8 na 10 (desať!) eur sa oplatí napísať blog? Prejdi sa naproti do kina, neviem koľko stojí dnes lístok na bársjaký filmový brak, naposledy to bolo okolo 7. Predvčerom som bol na One day jazz za 35 - tak to chodí...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Annabel, Buderus: Ahojte, žiaľ ste mi neporozumeli. Cena €10 je super, ale keď máme problém dotiahnuť na operu ľudí už za €3 alebo €8, aká je šanca, že sa nám to podarí za €10? Určite menšia, než za €8. A o to ide. Zvyšovať ceny v časoch, kedy sa nedarí ani za nízke ceny prilákať ľudí tam kam chceme nie je cesta správnym smerom. Keď do kaviarne, ktorá ponúka kávu za €5 nechodia ľudia, aká je šanca, že budú chodiť na kávu za €6? Menšia. O to ide.

A neporovnávajme filmový festival a operu, opera je menšinový druh, na ktorú chodí všehovšudy pár stoviek ľudí, na film do kina oveľa viac.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Nemyslím, že by problém bol v cene.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Áno, problém nie je v cene, ale aj cena je faktorom, ktorý ľudia zvažujú. Ja napríklad mám rád operu a nebol som nikdy na koncerte Beczalu či Netrebko, pretože sto eur je stále sto eur. Opera nie je drahá, akurát ľudia nechcú platiť.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Myslím, že to má omnoho podstatnejšie dôvody.

Prioritne chýba publikum, ktoré by opera zaujímala. Je to minoritný žáner pre minoritného diváka. V SR nie problém vypredať koncert popmusic v cene desiatok €. A budú to tisíce lístkov.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Rozumiem Vasej logike

Pan Cifersky, rozumiem Vasej logike, avsak nemyslim si, ze je problem v cene. Ak porovnavam ceny tovarov a sluzieb, ktore dnes na Slovensku platime, tak sa mi nezda cena 10 Eur. prehnana. Ja vidim problem niekde inde. Tym problemom je skutocnost, ze Slovaci niesu velmi kulturnym narodom. Patrim do skupiny starsich obcanov a velmi dobre si pamatam dobu, ked navsteva divadla bola akymsi sviatkom, ba mozno by som povedal, ze to bola udalost na ktoru sa len tak nezabuda. Mozno to bolo dane systemom, ked nas tam viacej tlacili, avsak divadla boli vzdy plne. Dnes zijeme i inej dobe. I divadla musia bojovat o svojich zakaznikov. A preto ta poznamka o kulturnosti Slovakov. Mlady ludia nemaju zaujem no a starsi zase nemaju nato financie. ( A to i v tedy, ak by ceny boli polovicne. ) Dufam, ze rozumiete co som chcel povedat.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

BorskySvJur

Naozaj to tak bolo ako píšeš? Ja si zase myslím, že ani nie, že ti pomaly ale isto zlyháva pamäť!

V prvom rade v tej tvojej "zlatej dobe" boli zadrátované hranice, v televízii iba 2 mizerné programy, v rozhlase hrali iba dychovku, Mázikovú a Grúňa, programy kín boli "vysoko kvalitne" cenzurované...nuž čo už s kultúrou. Všetko bolo lepšie, ako nič v dobe, keď vrcholom kultúry a kultúrnosti boli putovné predstavenia Maje Velšicovej a Kolomana Slivku!

Systém bol vtedy taký, že samozrejme kultúra bola jednak vysoko dotovaná, takže ceny lístkov boli minimálne a určite nereálne, jednak lístky hromadne skupovali, následne veľkoryso rozdávali a autobusmi zvážali "zadarmo" davy do centier spoločenské organizácie ako ROH, SZM alebo školy.......Lístkov bolo toľko, že ich nik ani nechcel a často prepadli!

Otázka stojí inakšie. Ponúkajú divadlá, opery, balety taký repertoár, ktorý chcú diváci vidieť, sú ochotní na predstavenia prísť a aj si za ne zaplatiť ?! Alebo ponúkajú iba čisté "umenie", ktoré nikoho, okrem kritikov nezaujíma?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

jaronpb.

Máš pravdu. Ako študenti sme chodili na operu na "kikirikí" zásadne zadarmo. a nie raz sa stalo, že nás zavolali do prvých radov, aby sme zaplnili dieru po zaslúžilých ROH - ákoch, ktorí sa cestou od autobusu zasdtavili občerstviť v krčme. A namiesto opery grátis konzumovali chlast. podobne to bolo vo filharmónii či počas letných festivalov.
Dnes sú iné možnosti, všetko nájdeš na youtube grátis a ešte si môžeš vyberať medzi La Scalou a Metropolitanom, orchestrom, dirigentom. Nič sa síce nevyrovná živému vystúpeniu, len žiaľ na nejakú operu dnes pôjde iba fanatik zo starej školy, alebo "smotánka" s cieľom ukázať novú róbu. Okruh je minimálny. A je tristným faktom aj to, že komanči počas trvania režimu naučili spoločnosť, že kultúra je zásadne "zadarmo". Takže nielen opera je menšinový druh.
Nielen amatérske skupiny, ale aj profesionálne telesá bojujú o holé prežitie. Stačí si predstaviť komorný orchester, ktorý dnes hraje za dobrovoľné vstupné a od cca pár desiatok poslucháčov, z ktorých sa tam polovica dostala omylom, lebo cestou zo šenku počula divný hluk a vyzbiera necelú stovku. Čo nestačí ani na cestovné. A nájsť si dnes sponzora, alebo vypracovať a požiadať o grant je tortúra, ktorá vyžaduje manažéra profíka, ktorý je nezaplatiteľný.
Tá "horibilná" čiastka za operu je úplný bagateľ v porovnaní s koncertom nejakej superstarky vyrobenej reklamou. Nielen čo sa týka ceny, ale aj účasti. Nová doba, ktorá prináša nielen hodnotový, ale aj kultúrny analfabetizmus.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Jaronpb

Doporucil by som Vam, aby ste si znovu precitali moj prispevok. Kde v mojom prispevku pisem o " zlatych casoch " , o zadratovanej hranici, o dotovanych cenach, o organizaciach ROH, SZM ?
Je zaujimave, ze Vy hovorite o cistom " umeni " ktore nikoho nezaujima. Zabudate na skutocnost, ze v tom case sa prevazne hrali diela ruskych autorov a ludia by naozaj prijali i nieco zapadneho, co im nebolo dopriateho. Takze dnes je to vsetko otvorene, no a vidite ako to dopadlo. Je to dane kulturov naroda. Narod nema k divadlu a umeniu vseobecne ziadny vztah a povacsinou ani financie. ( Starsia generacia )
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

a kto si za socíku kupoval lístky do opery za vlastné? Veď tam chodili akurát tak ROH-ácke zájazdy a študenti. A väčší význam pre nich mala samotná návšteva Bratislavy, prípadne nakúpiť to, čo doma na vidieku v obchodoch nebolo.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

BorskySvJur

Ty budeš asi povolaním učiteľ, vyšetrovateľ alebo sudca, keď dôsledne požaduješ, aby som presne písal a reagoval iba na to, čo si predom uviedol. Áno, bola to moja "básnická licencia", keď som po svojom reagoval na tebou napísané slová, citujem: " dobre si pamatam dobu, ked navsteva divadla bola akymsi sviatkom, ba mozno by som povedal, ze to bola udalost na ktoru sa len tak nezabuda. Mozno to bolo dane systemom, ked nas tam viacej tlacili, avsak divadla boli vzdy plne." a nazval to šťastné, sviatočné starými zlatými časmi divadiel plných kultúrnymi ľudí. Tak mi to prepáč.

Avšak zarazilo ma, keď opakovane píšeš o kultúre Slovákov, kultúre národa. Poďme si to rozobrať. Čo je vlastne kultúra národa, kto ju stanovil, kto na a ako napĺňa a kto vyhodnocuje?
Nuž podľa teba je to určite počet divadiel, opier, baletných scén a ich naplnenosť nadšenými milovníkmi kultúry. Podľa iných je vizitkou kultúry národa dostatok čistých WC a čistota vo vlakoch. Ale podľa mňa je nekultúrou národa aj to, že slovenský národ predal 40 000 svojich bratov do koncentráku. Ale to sú potom na tom Slováci ešte dobre. Kam sa hrabú na Nemcov a ich koncentráky, na Rusov s ich gulagmi. Dokonca aj taký národ, ako vynálezci koncentračných táborov, občania Veľkej Británie, šírili svoju kiplingovskú kultúru v kolóniach veru všelijako...

Takže čo je to tá kultúra národa a kde sa v rebríčku kultúrnosti Slováci nachádzajú !?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Myslite si, ze cena 8€ pritiahne viac ludi ako 10€, alebo 10€ odradi viac, ako 8? Ak ludia nechcu ist na operu, tak nepojdu ani zadarmo. A ak chcu, tak nerozmyslaju, ze za 8 by isli a 10 nie. Navyse casto tu moze byt aj efekt cinskych obchodov "ak je to take lacne, tak to bude smejd". Osobne som raz bola na balete, ktory stal 15€, zdalo sa mi to malo, ale kedze v mieste kde zijem je sice velka operna tradicia, ale baletna ziadna, dala som sa nalakat. Tancovali dobre, ale na playback hudbu a to pokazilo absolutne vsetko. Uz nikdy viac som nezariskovala predstavenie za 10-15€, lebo mi bolo luto dat tie peniaze za negativny zazitok. Mozno som prisla vdaka tomu o kvalitne predstavenia, ale viedla ma skusenost, ze kvalitne auto si za 300€ nekupim. Preco by to malo byt inac v umeni? Problem nebude v cene. Problem je v nauceni ludi, co je to kvalitna hudba, ako sa k nej spravat, vyhladavat ju a vediet ocenit. A mozno potom pride moment, ked ludia nebudu diskutovat, ci o tom, ze 10€ je vela za predstavenie, kde niekolko hodin pracuje viac nez 100 absolutnych profesionalov, ktori stravili dlhe hodiny skusanim, pripravou kostymov, ucenim sa, hraju na nastrojoch, za ktore zaplatili tisicky eur. Viete, kolko len stoja partitury pre jednu osobu?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Podla mna prave preto, ze opera nie je minstream, nebude mat zvysenie ceny z uplne smiesnej sumy na trosicku vyssiu uplne smiesnu sumu absolutne ziadny dopad na to, kolko divakov pride. Ludia ktori maju radi operu si ten dvojeurovy rozdiel ani nevsimnu a ti ktori operu radi nemaju tam nepojdu ani keby bola za dve eura.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Boris Cifersky,

ta si si strelil do oboch palcov na nohe!!!.Podporujes tych "odbornikov" co vhlasuju, ze na "komediantov"!!! nemusim. Nebola by lepsie krcma odkial pochadzas a dobre debata na "starosloviensku temu"??? A to este spievali po "taliansky", vobec im nebolo rozumiet. Na tvojom mieste by som chodil ason 2-3 mesiace po kanaloch, aby okolie zabudlo na tvoj "svojraznyz jav"!!!
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

matematika ti tiez moc nesla, co? ;-)

"Namiesto štandardných €8 stojí lístok najnižšej štvrtej kategórie €10. Teda, o pätinu či ak chcete 20% viac."

podla mna su 2 eura z 8 cela stvrtina, ci ak chces 25%.
alebo inak...predtym stal o patinu (20%) menej.

ale k veci...ak sa ti zda 10 eur za operu privela (hlavne ak x-rokov nezdrazovali), tak je akakolvek diskusia asi zbytocna. ved tam nechodis kazdy druhy den.
pre cloveka, ktory ma operu rad, nemozu byt 2 eura extra tak demotivacne, aby tam kvoli tomu nesiel.
a ti, ktori operu radi nemaju, tam nepojdu ani ked bude zadarmo.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

re: mila opera/draha opera

Sorry, Opera predstavuje z hladiska prevádzkových nakladov umeleckých organizacnych zloziek 42.5 %
(cinohra 20%, balet 11.6, 20% dielne a 5.5% marketing) tych 42.5% je bratu 10.6 miliona Eu.

Na trzbach ma 30%, na rozdiel od baletu a cinohry sa hostovanim neobtazuje (3 vyjazdove predstavenia, s nulovými trzbami (cize na specialnych / beneficnych udalostiach) a najma, z hladiska navstevnikov 24.67%

Cize ked si to spocitame, tak podiel na navstevnosti je polovicny voci podielu na nakladoch ( v skutocnosti este horsie, ak by sme abstrahovali od dielni a marketingu) Pricom velka cast navstevy je tvorena navstevnikmi z blízkeho zahranicia a cena listka (ano aj toho najlacnejsieho) sa teda musi pomeriavat voci cene listkov v Staatsoper vo Viedni ( a ano, tam stoja listky na statie 3-4 Eu, ale aj na tom mieste na statie je v operadle display s titulkami v nemcine, anglictine... Rozdiel v cene listka (drahsi) si rakuski dochodcovia vykompenzkuju v restauracii.. :-)

Pre SLOVAKA, znamena navsteva opery VYCESTOVANIE - (ak nie je dochodca, alebo student), naklady na dopravu robia cenu listka irelevantnou...

Ale nie o tom som chcel - NAKLADY na prevadzku SND su takmer 17 milionov. Trzby necele 4.
Kolko % z rozpoctu tvori ROZDIEL (13 milionov)
Tych 13 milionov je viac, ako objem financnych prostriedkov v ramci dotacneho systemu MK SR
Predstavuje polovicu prispevku pre RTVS (a ta dosane KVALITNYM umenim omnoho vacsu cast danovnikov na Slovensku....

Hovoríme stale o ministrstve kultury, ktorého CELY rozpocet je okolo 230 milionov Eu (a to su v nom schovane take chutovky, ako rekonstrukcia kasina Reduty pri prilezitosti predsednictva ....) cize len opera SND si vezme cca 5% z CELEHO rozpoctu ministerstva kultury ...

Preco chcete, aby VAM "KAVIAR" financovali ludia, ktorym stat vezme tolko, ze im nezostane ani na parky plne muky a ktori kvôli cestovnym nakladom (financnym, ale najma casovym) sa na "raut" nikdy v zivote nedostanu, ba dokonca preto, ze nezostava na VYCHOVU tak ani oni, ani ich deti NIKDY nebudu citit POTREBU na tu operu zajst?



zdroj: sprava o cinnosti SND za 2015
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

výborne zhrnuté.
 


Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie na SME