Pondelok, 21. august, 2017 | Meniny má Jana

Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

„Len“ údaj v občianskom alebo Ako nemať MHD zadarmo (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Netreba vymýšľať ako kasírovať cezpoľných. Chyba je v systéme, ktorý nedokáže zabezpečiť, aby byt (dom), školstvo, zamestnanie, služby, športoviská, kultúra, zdravotníctvo bola namixovaná priestorovo tak, aby ľudia neboli nútení cestovať na veľké vzdialenosti, ale aby mali (aspoň väčšina) všetko v lokalite, kde žijú.

Dá sa to relatívne jednoducho: firmy musia platiť nákladovú cenu na infraštruktúru, ktorú používajú oni a ich zamestnanci počas práce a dopravy do nej. Hlavne dopravnú infraštruktúru. Teraz, keď dopravu surovín, tovaru a personálu firmám platia daňoví poplatnící (mýto ani zďaleka nepokrýva cenu infraštruktúry-zvlášť keď veĺkú časť z neho zhltne samotná prevádzka mýta), firmy centralizujú výrobu a služby aj tam, kde by to inak nemalo ekonomické opodstatnenie. Pri skutočných nákladoch na dopravu by sa firmy snažili premiestniť výrobu čo najbližšie zdroju surovín alebo spotrebe tovarov (typicky potravinárstvo, služby....). Toho vedľajším efektom by bolo rozptýlenie výroby s kladným dopadom na horepopísaný mix bývania, výroby a služieb a zníženie zaťaženia infraštruktúry.
Na hlavu je postavené napríklad vozenie detí do školy do Bratislavy z okolitých dedín, keď množstvo učiteľov v BA je tiež cezpoľných. Prečo vidiecke deti nemôžu učit vidiecki učitelia na vidieckej škole? ušetril by sa náklad na dopravu hneď niekoľkonásobne. Rovnako ako je nezmyslom voziť plnohodnotné mlieko z dedín do BA, aby sa potom v škatuliach vozila biela voda, ktorá kedysi bola mliekom spotrebovávala zase na tých dedinách.
Plus rôzne nesystémové dotácie a podpory na ktoré dosiahnu len veľké alebo kamarátske firmy, likvidujú miestne malé spracovateĺské firmičky...... pritom na tú infraštruktúru, dotácie a podpory sa skladajú zase aj tie drobné firmičky a ich zamestnanci, ktoré si takto nepriamo platia (nedobrovoľne) zvýhodnenie konkurencie a následne likvidáciu svojej firmy.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

v mojom okoli vacsia polovica ma dve sim karty, preto ten udaj 660tisic povazujem za podhodnoteny, alebo tam mate par desiatok tisic bezdom(sim)ovcov. Inymi slovami clanok postaveny na vode.

ps. nahlasovanie trvaleho pobytu povazujem za europsku zbytocnost, ktora okrem stb sledovania nema ziadny zmysel. ak ratam naklady vs. realny prinost. Dokial sa neda priemerovi tejto krajiny dorucit sudna obsielka, vsetky byrokraticke obstrukcie by som odporucal ignorovat. Pocnuc tym ohlasovanim, pokracujuc vypalnym pre rtvs.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

A čo takto ?

Bratislaváci si postavia dom v blízkej dedine - napríklad na Čiernej Vode a tam aj bývajú.Ale neprihlásia sa tam /neprihlásených len tam je cca 3 000 osôb/,ale zároveň svoj byt prenajímajú /bez ohlásenia/. Čiže zarábajú a nezdaňujú a preto,aby sa na to neprišlo sa z Bratislavy neodhlásia,ale zároveň /čo potvrdzujú práve tí operátori/ v ich byte bývajú nájomníci .
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Bán bloger,

bezplatnú MHD ešte nevymyslel nikto. Peniaze stojí nákup autobusov, aj nákup vozidiel elektrickej trakcie, potom ich údržba a aj pohonné hmoty, či elektrika do nich. Potom sú tu mzdy vodičov a iné náklady. Časť týchto nákladov sa uhradí z dotácií, časť z cestovného.
Cestovné má svoj význam, lebo ako-tak drží mimo MHD osoby, ktoré tam nechceme, napr. bezdomovcov, ale reguluje aj počty cestujúcich, lebo ich odrádza od zbytočných ciest, bezcieľneho vozenia. Raz jeden šéf DPB veľmi správne povedal, že dobrá tarifa s dôvtipným systémom zliav má vyvolať u cestujúceho dojem, že on je ten, kto "okráda" MHD, a pre tieto zisky dobrovoľne nastúpi do MHD a zaplatí zaň.
Bezplatnej MHD sa treba vyhnúť, lebo potom, ak po rokoch hojnosti príde nejaká kríza, sa dá jednoduchšie upraviť cena, napr. z 90 centov na jedno Euro, než zrušiť bezplatnú dopravu, zaviesť platenú a pýtať za lístok 10 centov.

Svojho času pán Zahradník, vtedy kandidát za župana ako prvý otvoril tému o zlých cezpoľných, ktorí parazitujú v našej MHD, ktorých preto treba z nej vykázať, potom sa my budeme mať tak dobre, že aj MHD bude bezplatná. Lenže to je rétorika fašistov, ako aj stalinistov. Oni vždy nachádzali nepriateľské skupiny, a posielali na likvidáciu do plynu, či gulagov, A ak sa skupina zlikvidovala, tak sa vždy našla nová, určená na likvidáciu, raz aby ste aj vy pán bloger nebol členom skupiny na niekoho čiernej listine, ktorá nesmie do MHD, či inde a patrí tak kurát do plynu.

Ja osobne rád vítam každého cezpoľného, ktorý príde do mesta bez auta, a za to im ochotne poskytnem MHD za výhodnú cenu, alebo za tú cenu, akú platím aj ja, rodený Bratislavčan. A myslieť treba aj na to, že mnoho osôb z vidieka sem dochádza denne a za almužnu robia práce, ktoré by hrdí mešťania nerobili, napr. údržbu kanalizácií. Tak hádam majú nárok na tú našu MHD za rozumnú cenu.
A mňa ako turistu bez auta tiež všade vo svete odmeňujú výhodnou MHD, či IDS. Tak pán bloger, vy tu primitívne akých nepriateľov vyrábate?

K podielovým daniam. Iste tu dočasne žije nemálo študentov, aj zamestnancov, či iných hostí. Za ne nemáme podielové dane, ale generujú dopyt po službách, tovaroch a pod. a tak tu vytvárajú obživu aj pre miestnych, možno aj vy z nich žijete. Robotnícke hotely sú plné stavebných robotníkov. Prečo? Lebo vám betónovanie, nevonia, ťažká celodenná drina je pod vašu úroveň, tak čo tu splietate, niekto vám ten dom predsa postaviť musí.

A hore diskutér inzinier123 má plnú pravdu, v okolitom vidieku žijú tisíce čiernych duší, majú tam domy, gigantické betónové ploty, nikto nepozná ich počty, lebo sa tam neprihlásili, adresu majú v Bratislave. Obec z nich nemá nič, oficiálne tam neexistujú, len cesty sú ráno beznádejne upchané bratislavskými autami, ale obec rob cestu tam, kde "nik nebýva". A z čoho?
A tieto osoby bratislavské byty prenajímajú, z toho príjmu splácajú hypotéky, nedovolia tam nikomu prihlásiť sa natrvalo.
A prestavte si, môj syn študuje, či po vašom parazituje v Žiline. To sa tam má na semester prihlásiť natrvalo? Ale veď okradol by Bratislavu. On Žiline pomáha tak, že tam cez semester generuje spotrebu a tak dáva prácu miestnym.

Teda čo tu riešite? Ste fašista? Ekonóm určite nie, lebo bezplatná MHD neexistuje......
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

""...bezplatnú MHD ešte nevymyslel nikto..."

Ale vymyslel, pan diskutujuci, vymyslel! Napriklad v Tallinne, hlavnom meste Estonska. So ~420 tisic obyvatelmi je to mesto porovnatelne s Bratislavou. Alebo Voronez v Rusku (~milion obyvatelov). Zopar mensich miest v Europe: Bollone-Milancourt (predmestie Pariza), Mons (v Belgicku), Illioupoli (Grecko), Zory (Polsko), Chateauroux (Francuzsko), atd. Tam vsade maju mestsku dopravu zadarmo...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Ale to nie je MHD zadarmo. Náklady za jej fungovanie niekto v nejakej forme zaplatiť musí, že to nie je vo forme cestovného, to je viac-menej technická otázka.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Nikde v spomínaných lokalitách nie je bezplatná MHD, vozidlá, pohonné hmoty, údržba, mzdy a iné záležitosti stoja nemalé financie. Akurát cestujúca verejnosť priamo cez cestovné neprispieva na jej fungovanie, ale prispievajú nepriamo, cez dane, či to financujú na úkor iných záležitostí.

Svojho času šéf DPB politik Zahradník témou bezplatnej dopravy chcel získať kreslo župana, nepochodil. Inak tvrdil to, že ušetríme horibilné sumy, lebo nebude treba revízorov, nebude predaj cestovných lístkov cez automaty, ani v zákazníckych centrách a iné veci, napr. drahé označovače. Klamal, lebo bezplatne by cestovali iba osoby s trvalým pobytom v Bratislave. Teda by zostali revízori, aby cezpoľní neblicovali, zostal by aj celý aparát na predaj lístkov, nuž a samozrejme by zostali aj označovače. Inak také sú aj skúsenosti z Tallinu.


A ak sa potvrdia skúsenosti z Tallinu, že v začiatkoch bol veľký presun do MHD, tak treba aj viac vozidiel MHD, bude treba viac na údržbu, pohonné hmoty, a viac vodičov bude znamenať vyššie mzdové náklady. Teda náklady na MHD skokom narastú.
A samozrejme prázdnejšie ulice dlhodobo budú lákať na viac jázd s IAD, najmä pre tie osoby, ktoré nebudú môcť cestovať s nulovým tarifom, teda ulice sa opäť zaplnia.
To sú zložité procesy, preto nie je dobré voliť politikov, ktorý to sľubujú bezhlavo, či vypočítavo iba v záujme svojich volebných preferencií. A absolútne zle je to, ak niekto, podobne, ako teraz tento bloger predstaví ekonomický model typu nenáviďme a prenasledujme nejakú skupinu, aby nám bolo lepšie....

Bezplatná MHD bude vtedy, keď fabrika dodá vozidlá zadarmo, palivo dostaneme darom, personál DP bude pracovať bez nároku na mzdu, a pod. Lenže potom aj ty musíš pustiť žilou a pracovať a predávať svoje produkty bezplatne, lebo ten vodič DP, ale napr. aj producent autobusu bez platu z objektívnych dôvodov za tvoje služby nezaplatí.

V menovaných mestách niekto v MHD pocestuje zadarmo v tom zmysle, že si v trafike nemusí kúpiť cestovný lístok. Ale za MHD, za jej fungovanie a rozvoj zaplatí inak, cez dane, rôzne poplatky, alebo sa zriekne niečoho iného. To sú zložité ekonomické prepočty, aby systém bol dlhodobo udržateľný, aj po odchode politika tlčhubu z funkcie. A už pri zavádzaní tzv. bezplatnej prepravy treba mať jasno v tom, že ako potom, keď skončia dobré časy, príde kríza a DP bez príjmov z predaja CP neprežije. Nie nechávať novej politickej garnitúre časovanú nálož.

Ak mám v meste MHD platenú, tak podľa ekonomickej situácie viem robiť variácie, aby dotácia a predaj lístkov vykryli náklady. Teda ten istý lístok raz bude stáť napr. 10 centov, inokedy 99, či 57.
Ak ale ako politik zavediem tzv. bezplatnú MHD, potom nechám mesto na pokraji krachu, tak ako má nasledujúci politik zachrániť MHD s opätovným predajom lístkov? Aj lístok za jeden mizerný cent znamená to, že MHD už nie je bezplatná, bude revolúcia, a príde bloger s nápadom, za všetkým stoja paraziti dochádzajúci, tak ich prenasledujme. Pritom na vine si skôr ty, nevzdelaný a pohodlný volič, lebo odplatou za bezplatnú MHD si ma volil a nakoľko si ma ani nekontroloval, tak si mi dovolil rozkrádať mesto a opäť ho doviesť k platenej MHD.
 


Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie na SME