Sobota, 23. september, 2017 | Meniny má Zdenka

Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Zodpovednosť za školstvo (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť:   mínus indicator plus

Ako talianski predsedovia vlády

Slovenskí ministri školstva a riaditelia slovenskej televízie sú ako talianski predsedovia vlády. Tuším, že v Taliansku bolo od konca 2. svetovej vojny dodnes nejakých 40 rôznych vlád. Nedá sa tá funkcia v parlamentnom 4-ročnom cykle udržať dlhšie než rok alebo dva. Nie je čas/odvaha vykonať potrebnú radikálnu nápravu. Ak je čas/odvaha, ako nedávno pri riaditeľovi televízie Mikovi, príde vláda a toho odvážneho odvolá. Je to beznádejné. Slovenské školstvo už asi navždy zostane mentálne a intelektuálne na zemi, už sa asi nikdy nepozviecha. Ľudia sa musia vzdelávať sami, nejako len pretrpieť roky povinnej školskej dochádzky ako nutné zlo, pripadne odísť za vzdelaním zo Slovenska preč do zahraničia.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

.

Stat je ledva-ledva schopny organizovat politiku; kam v hospodareni vlezie stat tam to ide dolu vodou; kultura organizovana statom je v podruci politiky: preco by sme mali verit statu ze je schopny organizovat dobre skolstvo pre nase deti? Skoly by mali byt sukromne, a skolska dochadzka nepovinna.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

vláda nema žiadnú zodpovednos!!!

preto každa kradne a upredňostňuje osobné záujmy, je to chorý systém a v ňom všetko ostatné!! Dokedy nebude právne zakotvená osobná hmotná zodpovednosť a náležite sankcie, dovtedy sa bude len kradnúť a je to úplne jedno kto je vo vláde, kradli všetci !!!!, Samozrejme kto bol najdlhšie tak najviac!!!!!
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Obávam sa

že situácia je ďaleko komplikovanejšia ako naznačujete.

Podľa môjho názoru:

1. Je dobré si pripomenúť, že po roku 1918 sme prevzali pre školstvo, podobne ako pre armádu, francúzsky model. A osvedčil sa. Po roku 1948 začali rôzne experimenty, ale nakoniec to skončilo vrátením sa k osvedčenému systému. Podľa hodnotení organizácie UNESCO, do roku 1990 patrilo naše školstvo k najlepším na svete. A to určite učitelia nepatrili k mzdovo preferovanej skupine obyvateľstva.

2. V súčasnej dobe, keď hodnotenie nášho školstva je rok od roku horšie treba riešiť 2 problémy:

- zastavenie tohoto vývoja a obrat k zlepšovaniu výsledkov. A to znamená žiadne plošné zvyšovanie platov, ale využívanie disponibilných prostriedkov na diferencované odmeňovanie podľa dosahovaných výsledkov. Zamerať sa hlavne na matematiku, fyziku a slovenčinu.

- Zásadné zmeny v školskom systéme, ale tie musia vychádzať aj z vypracovanej a schválenej vízie smerovania nášho národného hospodárstva.


A je veľmi dôležité k riešeniu týchto problémov nepripustiť učiteľov. To by bola katastrófa. Učiteľom treba nechať odborné otázky súvisiace s ich pedagogickým pôsobením. Myslím tým otázky ako písanie spojitým písmom a pod, dúfajúc, že neskĺznu k tým nzsmyslom o odstránení memorovania. Keď som sa jedneho opýtal ako sa budú učiť vybrané slová bez memorovania tak mi odpovedal, že treba zrušiť Y.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Do roku 1990

bola v skolstve urcita rigoroznost ale urcite nebolo nalepsie na svete a ani k najlepsim nepatrilo.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Ono je veľmi zaujímavé označiť školstvo pod taktovkou komunistickej ideológie za najlepšie na svete. A ešte zaujímavejšie je myslieť si, že to, čo bolo skvelé pred 30-timi rokmi bude skvelé aj dnes. Čo sa týka memorovania - je samozrejmé, že úplne vylúčiť sa nedá, ale brať ho ako gro vzdelávania určite nie je na mieste.
Podľa mňa je zásadný problém jeden, a to ten, že zakaždým, keď sa zmení vláda, príde nový minister, ktorý vždy začína niečo nové. Rok to pripravuje, dva roky sa to pripomienkuje a rok je to v testovacom režime. Bodka. Pretože z egoistických dôvodov nedokáže ani jedna vláda pokračovať v reformách tej predchádzajúcej, a možno by stačili len menšie zmeny, či úpravy. Pretože nestaviame vládu na odborníkoch, ale na príslušníctve k strane - a to platí pre všetky vlády (evidujem od 1996 ). Ak by raz odborníci pripravili školskú reformu, táto by mala fungovať, či je vo vláde ten alebo onen. Takto si vybíjame silu na smere vyškrtávania triednej knihy, alebo na používaní správnej skratky predmetu...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

prosim ta pekne a čo sa za 30 rokov zmenilo na kvadratickej rovnice a na tom, že sa ich pankharti proste musia naučit, čo dnes jednoducho nie su ochotní?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Možem poprosiť link na to hodnotenie

od UNESCO?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Riešenie je ťažké ale reálne

Keďže nemožno úplne vylúčiť podozrenie (eufemicky povedané), že školstvo má pripravovať študentov aj na úspešné zaraďovanie sa do pracovných procesov rôznych druhov, vo väčšine ktorých je prejav profesného sebavedomia skôr na príťaž ako na prednosť,tak je problém sa čudovať,že celé toto odvetvie kváziriadene paberkuje. ˇEfektívne nakopnutie takéhoto školstva vyžaduje úspešné "motivovanie"(a nielen materiálne) veľkého množstva zanietených jedincov, ktorí sú schopní byť aktívne k dispozícií.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Od r.1989 sa v SR vystriedalo 18 ministrov školstva. Každý prichádzal (predpokladám, tak sa prezentovali) s nejakými predstavami a plánmi. Od r.2006 je to už na vládach p.fica, s krátkym prerušením min.Jurzycu. Moja vnučka išla do 1.tr. za ministrovania J.Mikolaja a končila za min.Plavčana (Mikolaj, Juzryca, Čaplovič, Pelegrini, Draxler, Plavčan). Priemer ministrovania týchto pánov činí 1,5 roka. Čo už i z tohto jednoduchého pohľadu je možné na nešťastnom ministerstva realizovať?! (Na druhej strane - možno aj chvalabohu, že sa nestačilo...) Učebnice a zošity - nevychádzala som z úžasu a sklamania!!
A tak sa nečudujeme, že výsledky testov u detí dopadli ako dopadli - a to netušíme, ako by dopadli napr. zo znalostí svetovej a slovenskej histórie .

Od predsedu vlády (keďže väčšinou bol on), by som očakávala, že bude žiadať vyhodnotenie za obdobie aspoň svojich vlád na tomto ministerstve. Že ním poverení ľudia naozaj seriózne vyhodnotia a zhodnotia tú biedu, ktorá ostáva. Najvyšší čas!
Inak to vyzerá, ako sociálna služba pre tých zamestnancov, ktorý si každý minister na ministerstvo vzal. Aj toto stálo isto dosť peňazí
Ako mohli učitelia za tejto situácie dobre pracovať, keď boli zmietaní v mysli otázkami, či ešte to a tamto platí, alebo už nie, čo môžu a čo nie ?
Pripomeniem slová I.Radičovej pre DenníkN : "Aby to bolo (učenie, pozn.) o logike a analytike, aby sme učili deti myslieť a hľadať pravdu. Aby neboli ako muška v pavučine falošných informácií".
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

V piatej triede

ZŠ sú vedomosti zo slovenského jazyka učebným plánom vysoko postavené. Žiak musí vedieť vybrané slová, časovanie,skloňovanie.... teda s p r á v n e a s p i s o v n e sa s l o v e n s k y v y j a d r o v a ť ale aj písať. Ako to môžu žiaci dokázať bez povinného čítania literatúry slovenských spisovateľov!? Veď oni používali slovenskú gramatiku v písomnej forme.Len povinným čítaním si žiak zachová vedomosti. Bez čítania slovenských autorov je výučba slovenského jazyka len bifľovačka. A k písaniu i a y. je len výsmech, lebo internet ovláda lepšie spisovnú slovenčinu ako niektorý učiteľ. A rozprávky sú na 90% z anglického a nemeckého jazyka. Žiaci berú výučbu slovenského jazyka ako prístup k cudziemu jazyku niečo viem, niečo zistím na internete. Školstvo mala lepšie zorganizované Mária Terézia, ktorá založila povinnú školskú dochádzku.Hlavným poradcom(ministrom) bol František Kollár z Oravy ktorý nemal okolo seba toľko hlavných radcov a zbytočných školských úradov. Ak sa včas nezobudíme slovenčina sa bude učiť ako cudzí jazyk.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

cakat na stat

ze nieco vyriesi je ako cakat na Godota. V tejto situacii najvacsie zmeny mozu urobit riaditelia skol a ucitelia.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

napriklad. čo také podla teba by oni mohli urobit? nosiť umelohmotné pištolky ?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

neviem ako

by mohli pomoct umelohmotne pistolky, ale mohli by ucitelia zacat ucit modernym sposobom , motivujuco, zaujimavo, tak aby ziakov zaujali a vzbudili zaujem o predmet. Takito ucitelia , ak sa obcas niekde vyskytnu, su skor demotivovani pristupom riaditela a kolegov, lebo prilis vycnievaju, prilis sa odlisuju od sedeho podpriemerneho priemeru, a to je na SK problem, odlisovat sa.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

nie nie je to tak. to či sa žiaci učia nezávisí od moderného alebo nemoderného prístupu, ale od ich vlastného postoja, potreby učit sa. pedagogika inú motiváciu ako odmena alebo trest nepozná a na toto žiaci prestali reagovat a to je základný problém. motivácia typu oblečiem sa za molekulu ked vysvetlujem molekuly je len chvíľkové poblúznenie, v reale nie je to možné realizovat na každej hodine a ak je generácie, ktorej zovšednelo už všetko, tak jej počase zovšednie aj toto. a potom čo? má príst učitel holý aby zaujal?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

pedagogika inu motivaciu ako

odmenu a trest nepozna ?? Obliect sa za molekulu ?? To kde sme uviazli , v roku 1973 ? Pise sa rok 2017, pedagogika pozna vela inych motivacii ako odmenu a trest a obliect sa za molekulu je priserne detinsky napad.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

nie nepozna. "vela iných motivácií", "zaujímavo vykladať" - nuž vela konkrétneho ste k tomu nepovedali. takýchto všeobecných drístov sú plné knižnice, kadejaké ústavy to omielaju takto isto dookola a stále to akosi nikam nevedie. prečo? nuž jednoducho preto, lebo naučit čokolvek niekoho kto to žiadnym spôsobom nechce sám a nedokážete ho k tomu dotlačit ani trestom je ZHOLA NEMOŹNE. maximalne ukaže nejaku vzorovu hodinu a hura.
nech sa pači vy alebo ktokovek z týchto mudrlantov odučit aspon jeden rok, každú svoju hodinu zaznamenat na youtube, miesto učenia najlepšie plavecký štvrtok a potom my diváci vyhodnotíme tie vaše super nápady, super motiváciu a super výsledky. dristat je lahko.
 


Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie na SME