Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Založili Uhorsko Slováci? (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 3 4 5 > >>

Hodnoť:   mínus indicator plus

 

No neviem, neviem. Blog že nepredkladá žiadny dôkaz o tom, že Hont a Poznan boli potomkovia veľkomoravskej šľachty či "starí Slováci". A pokiaľ viem, žiadna taká zmienka v stredovekých kronikách ani neexistuje. Asi jediný zdroj ktory spomina ich povod je Gesta Hungarorum a podla neho to boli bratia - rytieri, ktori pochadzali zo Švábska.

Je teda trocha problém, že premisa celého blogu je postavená na dačom, čo nie je poriadne potvrdené a možno to považovať maximalne za "alternatívnu teóriu". To ale blog nikde nespomína.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Toto je základný vedecký článok k slovenskému pôvodu Honta a Poznana: http://forumhistoriae.sk/-/k-o...
Tam je v podstate zhrnutý celý doterajší výskum v tejto veci.
V knihe Tomáša Sitára, samozrejme, sú poznánky a odkazy na literatúru a hlavne archívne dokumenty, ale dávať ich do blogu sme nechceli.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Na tom odkaze, ktorý som dal v predošlom príspevku treba kliknúť na pdf, tam je celý text v slovenčine
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Vďaka za link, vyargumentované je to celkom slušne a vyzerá to aj logicky. O tej zakladacej listine Panónskeho opátstva, ktorá oboch bratov pomenúva som doteraz nevedel.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Pochvala

Veľmi pekný blog, dúfam, že toho bude viac.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Spolu s Tomášom sa pokúsime napísať viac blogov o živote magistra Pavla. Nakoľko sa nám to podarí, ukáže len čas.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

nemusí to byť presné

moja žena je historik a určite by váš blog podrobila kritike. Hlavne však tvrdenia, ktoré nie sú podložené faktami. Tých informácii z tej doby je tak málo a vo váčšine sa nedajú použiť na relevantnú úvahu.

Bitka pri Vespréme je fakt. Kráľ Štefan tiež. Asi aj mená tých starých Slovákov by sa dali overiť. To ostatné je len konštrukcia. Nie je toho málo. To je ten problém.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Na niečo som reagoval vyššie. V Tomášovej knihe je odkazov na literatúru a najmä archívne dokumenty viac ako 800...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

*** (príspevok porušil KÓDEX diskutujúceho)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

napisat pravdu je porusenie kodexu ?

napisal som ze podla genetickeho vyzkumu madarskej populacie sa zistilo ze maju menej ako 5 percent ''madarskych' genov.

V roku 1991 renomovaný genetik profesor Stanfordskej univerzity (USA) L. L. Cavalli Sforza uverejnil výsledky veľkoplošnej genetickej štúdie, ktorú uskutočnil na území dnešného Maďarska. Zaujímavé výsledky tejto štúdie prof. Cavalli-Sforza zhodnotil nasledovne: „Maďarsko v Európe je anomáliou. Jazyk je ázijský, ale obyvateľstvo európske, väčšinou slovanské (pokojne môžeme doložiť termín-slovenské).'
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Já myslím, že slovenský národ vznikl v podstatě někdy v devatenáctém století. Velkomoravská knížata rozhodně nebyli žádní staří Slováci a Velkomoravská říše nebyla žádným státem starých Slováků. Ano žili v ní pravděpodobně Vaši prapra předkové.Dělat z Velké Moravy přímého předchůdce slovenské státnosti je totální demagogie.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Ja mám k huráslovákom veľmi

ďaleko, ale mohli by ste mi priblížiť, ako nejaký národ vlastne vzniká a ako sme teda vznikli my, Slováci? A kedy a ako ste vznikli vy, Česi?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Takže nič?

Ani po takej dobe sa ti nepodarilo obhájiť svoj názor? No, hlavne, že ho máš :-) Takýchto amatérskych historikov ktorí mudrujú ostošesť je plný net.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Jde o sebeindentifikaci

nějaké skupiny obyvatel. V českých zemích je poprvé zmiňována ve 13. století (lid sv. Václava). Na Slovensku v 19. století (jako etnikum), spíše až ale ve 20. století (jako národ). Těžko říci jestli v 9. a 10. století existovalo něco jako Nitrané, spíše ne, šlo jen provincii VM. Takže ano zmínění dva šlechtici tedy byli Moravané (tak se asi cítili, tedy sebeindentifikovali) - nemohli se cítit jako Slováci, když ti vznikli až ve 20. století.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

kroť svoj šovinizmus, bratu

námatkovo:
https://cs.wikipedia.org/wiki/...
chápem, v českých učebniciach o tom nepíše, ale prv než sa začneš nad niekoho vyvyšovať, je dobre mrknúť aspoň na tú wikinu..
mimochodom, pri tom ľude sv. Václava sa píše priamo a jednoznačne o Čechoch, alebo o Bohemoch? veď aj váš praotec Čech je totiž v Kosmasovom origináli Bohemus - to len aby bolo medzi nami dievčatami jasno, ako sa tá skupina obyvateľov vo vtedajšej Bohemii sebaidentifikovala..
rád by som ťa tiež upozornil na skutočnosť, že až do zrodu panslavistických hnutí na konci 18. storočia žiaden slovanský národ okrem Slovákov (a ich predkov žijúcich v Karpatskej kotline) sám seba v latinčine neoznačoval ako Sclavus/Slavus - napríklad už ten zmienený Kosmas veľmi striktne a jasne rozlišuje medzi Bohemami (v Bohemii = dnešných Čechách) a Slavmi (na Morave a v Uhorskom kráľovstve) - a možno to bude pre teba šok, ale dokonca aj tí "Veľkomoravania" sami seba doložiteľne nazývali v drvivej väčšine prípadov Sloväni/Sloveni/Slovieni a nie Nitravanmi (ako básni vo svojej inak pomerne veľmi dobrej monografii Steinhubel) a len výnimočne Moravanmi..
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Historická identita a argument kruhom

To, že v 12. storočí Kosmas hovorí o Čechoch v 9. storočí ako o Čechoch/Bohemoch, neznamená, že obyvatelia toho územia sa sami v 9. storočí aj naozaj považovali za Čechov/Bohemov (analogicky si to môžeme ukázať aj na otázke identity obyvateľov dnešnej Bratislavy, ktorí až do r. 1919 nevedeli o tom, že sú Bratislavčania. Proste boli Prešporáci a nová identita im prischla v podstate "náhodou"). Dnes sa nám to môže javiť ako banálny "problém", ale z historiografického hľadiska ide o kľúčovú otázku.

Čo sa týka Moravských Nitranov, nevieme, ako sa nazývali v "drvivej väčšine" prípadov. Zachovaného pramenného materiálu je minimum, často pochádza z neskorších období a napokon, z veľkej časti je cudzej proveniencie. To znamená, že o Moravanoch na tomto území nepísali domáci autori, ale "cudzinci" a dokonca s istým časovým odstupom - to znamená, že jednoducho nemáme záruku, že títo autori (kronikári) reflektovali skutočnú identitu Moravanov - práve naopak, môžeme nadobudnúť podozrenie, že ide o projekcie jednotlivých autorov (pre nejakého kronikára z dnešného Nemecka, ktorý nebol v blízkom kontakte s "naším" územím, bolo omnoho jednoduchšie hovoriť o Slovanoch vo všeobecnosti, než o Nitranoch a Moravanoch (hoci samozrejme nájdeme i výnimky).
Ďalším problémom je akceptovanie pridelených identít vtedajším obyvateľstvom. Ak sa aj vtedajšie elity označovali ako Moravania a Nitra(va)nia, to ešte neznamená, že túto identitu prijímalo aj domáce, neprivilegované (rurálne) obyvateľstvo. Isteže, z veľkej časti zrejme prichádzalo ku korelácií, ale to neznamená, že tak to nutne muselo byť i v prípade Nitrianskej časti Moravského kniežatstva (práve Steinhubel tento problém opakovane rozoberá - (do)kedy sa Nitrania hlásili k nitrianskej identite a kedy už možno prijali moravskú). (ako analogický príklad môžeme uviesť južné Tirolsko - budeme o jeho obyvateľoch hovoriť ako o Talianoch, Rakúšanoch, Tirolákoch, alebo o južných Tirolákoch? Najlepšie by bolo zrejme sa spýtať miestnych - v prípade histórie však túto možnosť už nemáme).

Etnogenéza a otázka kolektívnych identít je teda mimoriadne citlivou záležitosťou. Najmä preto, že projektovanie našich súčasných (azda až príliš lineárnych) identít do minulosti v skutočnosti naše poznanie neobohacuje, ale paradoxne ochudobňuje - inými slovami: hľadanie "Slovákov" v 11. storočí nám v skutočnosti o dobových reáliách 11. storočia veľa nepovie. Chápanie a interpretácia minulosti totiž stráca na svojej komplexnosti, ak sa ju snažíme natvrdo "vtesnať" do dnešných spoločenských rámcov. Prizma nacionalizmu a tzv. národných dejín je dôsledkom nacionalizmu, ktorý bol (a stále je) politickou ideológiou. Historické bádanie (resp. historiografia) by - v záujme zachovania akej-takej objektivity - nemalo podliehať podobným trendom.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

veď pred VM tu bolo samostatné Nitriansko to za prvé, za druhé najstarší spis, ktorý spomína slovákov je kronika Gesta Hungarorum z 12. storočia. Leonard z Uničova (15.st.) píše po slovensky. Magister Jakobeus napísal "Slzy, vzdychy a prosby slovenského národa" v 17. storočí. V 18. storočí Bernolák prvýkrát kodifikuje slovenský jazyk a ty vyhlásiš, že Slováci vznikli v 19. či až v 20. storočí. :D aakože wow. odporúčam sa doučiť dejepis a nemudrovať o veciach, o ktorých nevieš skoro nič. A keď sa v škole hovorilo o národoch, ty sa asi spal, pretože 19. storočie sa spája so vznikom moderných národov a nacionalizmu, nie o vzniku národov ako takých, pretože tie v rôznej podobe existovali už predtým.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

si k nemu pritvrdý

na jeho obranu musím povedať, že v podstate iba opakuje to, čo sa píše v českých učebniciach, a v tých bola aj za spoločného štátu o Slovákoch a ich histórii len minimálna zmienka - o tom, že by im priznali nejaké zásluhy za niečo alebo že by dokonca niečo dosiahli skôr než Česi, si netreba robiť žiadne ilúzie..
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Problém je v tom

že aby se Slováci dostali do historie, tak veškeré zmínky o Slovanech překládají jako že jde o Slováky. Jinak Leonard z Uničova těžko mohl mluvit slovensky když žádný slovenský jazyk nikdy neexistoval: na Slovensku se používala buď čeština, nebo slovakizovaná čeština nebo nářečí, které ale také vycházeli z češtiny - díky tomu si dnes rozumíme bez překladatelů, jinak by to vážně nebylo možné. Je to jako kdyby Skoti tvrdili, že nemluví anglicky, ale skotsky.
Pokud všichni kdo kdy žili na Slovensku jsou Staří Slováci, pak jsou tedy Staří Slováci i Neandrtálci?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

*** Po opakovanom hrubom porušení Kódexu diskutujúceho boli zmazané všetky diskusné príspevky tohto autora.
 

1 2 3 4 5 > >>

Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie


  1. Rudolf Pado: Donovaly chcú byť Dubajom 1 250
  2. Zuzana Roy: Kto je naozaj zodpovedný za čiernu stredu pri Nitre a v Revúcej? 1 143
  3. Andrea Rúfusová: O vlkoch a medveďoch nielen na salaši 952
  4. Milan Kuruc: V UniCredit Bank už nevedia, čo od dobroty 844
  5. Monika Nagyova: Denník starej dievky – Komplexy zničia každú príležitosť 603
  6. Maroš Chmúrny: Výživný týždeň VIII. - Odborníci, kam sa pozrieš 412
  7. Michael Laitman: Prečo má naša strava takú zlú kvalitu? 398
  8. Soňa Kallová: Ako sme chutnali talianske tiramisu 358
  9. Július Kovács: Obchvat Bratislavy je dod*baný. Kolóny z juhu do Bratislavy budú ešte horšie. 347
  10. Juraj Paškuliak: Fajčiari v obchodoch 336

Rebríčky článkov


  1. Patrik Mackových: Za socializmu sme si mohli kúpiť menej ako dnes. Čísla hovoria jasne
  2. Štefan Vidlár: Štěpán Harašín: Jeho vlasť
  3. Attila Agócs: Regionálne anjel, celoštátne diabol?
  4. Milan Koval: Pán Šebej, tak ako je to s tou chudobou na Slovensku?
  5. Ján Slovák: Deň otvorených dverí - 5.12. 2019 na Súkromnej škole umeleckého priemyslu animovanej tvo
  6. Štefan Vidlár: Ludský odpad
  7. Martina Meriačová: Dážď sú slzy. .
  8. Stanislav Mičev: 400 000 ľudí versus 1 arogantný mladík
  9. Július Kovács: Obchvat Bratislavy je dod*baný. Kolóny z juhu do Bratislavy budú ešte horšie.
  10. Štefan Vidlár: Morálňí kódex budovatela kapitálokomunizmu

  1. Pri nehode autobusu zomrelo 12 ľudí, vláda rozhodne o štátnom smútku (minúta po minúte)
  2. Mladíci, ktorí zbili pár v bratislavskom autobuse, sa postavili pred súd
  3. Bývalý šéfredaktor Plus 7 dní naklonený Smeru mal byť Kočnerov človek
  4. Exšéf tímu Kuciak sa prvýkrát ukázal na verejnosti
  5. Čaputová pristala na ľudovú zábavu
  6. Z justície odchádza prvá sudkyňa pre Kočnerovu Threemu
  7. Zachraňovali zvieratá z útulku. Tri ženy, ktoré v Revúcej strhla voda, prišli o život
  8. Cesta pri Nitre je po nehode opäť prejazdná, polícia začala stíhanie
  9. Kočner je len obyčajný mentálne zaostalejší hochštapler tretej triedy
  10. Dobré ráno: Kočner sa po vražde Kuciaka rehotal

  1. Keď si KDH zatlčie posledný klinec, pohltí ho Hlina
  2. Za čiarou: Tragické vyústenie politického angažovania kňaza Mariána Kuffu
  3. Stratégia nie s Ficom má jednu slabinu. Pat. Kto dostane Mat?
  4. Predseda Etickej komisie Sedlák: Pre Trnku som sa hanbil, že som prokurátor
  5. Šanta: Keď som stretol Kočnera, aj Trnku prejdem na druhú stranu chodníka
  6. Zsuzsová a jej komplici ostávajú vo väzbe
  7. Demokrati si urobili z procesu impeachmentu voči Trumpovi volebnú kampaň
  8. Lyžovačka v lete. Obec hovorí o prínose, ľudia na Donovaloch halu nechcú
  9. Pred 10 rokmi Benedikt XVI. rozšíril možnosti prestupu anglikánov ku katolíkom
  10. Komentátor Mark Levin pozýva informátora CIA Erica Ciaramella do jeho show

Už ste čítali?