Pondelok, 23. október, 2017 | Meniny má Alojzia

Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Ako (ne)hodnotiť učiteľov (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 >

Hodnoť:   mínus indicator plus

Údajne

"V súvislosti s avizovanou reformou školstva sa čoraz viac presadzuje názor..."
Mohla by pani autorka podložiť toto tvrdenie ?
Namiesto "sa presadzuje" napísať KTO a kedy (a kde) publikoval taký názor, aby dokumentovala aj stúpajúci trend . . . a samozrejme aj (možno ešte viac?) ako sa (ne)presadzujú iné názory . .
Potom to bude zmysluplný diskurz .. .
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

V poslednej dobe napr. pani Remišová na margo hroziaceho neuskutočnenia testovania piatakov.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

mňa by zaujímalo

ako autorka prišla na toto:

"...zhoršujúca sa situácia v rodinách. Čoraz viac žiakov je z rozvrátených či neúplných rodín. Tieto deti majú toľko osobných problémov, že im nezostáva energia či chuť do učenia, o chýbajúcej rodinnej podpore ani nehovorím."

Čím to môže podložiť? Objektívne. Nejaký výskum napríklad.

Lebo neviem, čo si mám myslieť o volaní po objektívnom hodnotení učiteľov, ak učiteľ nedokáže objaktívne hodnotiť "situáciu v rodinách" - resp. ju bez adekvátneho zdokumentovania používa ako jednu z príčin zlých výsledkov žiakov,
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

a tiež

ktoré sú to tie "hladové doliny"
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Vznikli ešte počas Prvej ČSR, keď na Slovensku začala prudko stúpať nezamestnanosť. Vtedy vznikol aj tento názov, ktorý označoval najťažšie postihnuté lokality.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

odvtedy prešlo

viac ako 80 rokov .... takže už človek ani nemôže posúdiť, či tie doliny sú hladové preto, lebo ľudia nemajú záujem alebo ľudia nemajú záujem preto, lebo žijú v tých tzv. hladových dolinách

Problém chudoby a sociálneho vylúčenia stojí inak.
Ak teda tento je príčinou nižšieho záujmu u vzdelávanie.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Prišla som na to vlastným pozorovaním počas 17 ročnej praxe. Nepotrebujem na to žiadne štatistiky, vidím to v priamom prenose. A ohľadom hladových dolín - mala som na mysli oblasti s vysokou nezamestnanosťou, pretože najmä dlhodobo nezamestnaní rodičia svoje deti veľmi v učení nepodporujú. Samozrejme nie všetci, ale veľká časť z nich.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

myslela som si

od buka do buka - dojmologia (mne 40 ročné pozorovanie nič také nenaznačuje - skôr naopak)

A vy chcete objektívne hodnotenie?

A očakávate ho cez inšpekciu a hospitácie? Ak tam budú sedieť takí, čo nepotrebujú fakty, stačia ich skúsenosti s tým, že učiteľky sú čoraz neurotickejšie - napríklad?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

ked ziadade dokladovat, dolozte aj vy - ake pozorovnanie, kde, od kedy..
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

jo

Objektivne hodnotenie ucitela je sakra problem.

Metody ako inspekcie a hospitacie su zbytocne. Na nich sa vobec neukaze uroven ucitela, iba uroven jeho aktualnych hereckych schopnosti.

Anonymny dotaznik pre ziakov je zatial jediny mne znamy sposob, ktory ma prvky objektivity.

Co ale urcite nezvysi kvalitu skolstva:

1. Kredity, skolenia, vzdelavanie - v tom su najlôepsi karieristi, ktori sa namiesto ziakom venuju svojej kariere. O urovni skoleni povacsine skoda hovorit.

2. Peniaze - Neviem odkial sa vzala chymera, ze ked bude v skolstve viac penazi, budu v nom kvalitni ludia. Absolutne nerozumiem tej logike. Zo skolstva kvoli peniazom odchadzaju nielen potencionalne dobri ucitelia, ale aj zli. Ba povedal by som, ze ucitelia srdciari zostanu v skolstve aj napriek nizsiemu prijmu.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

...a tých netreba zaplatiť?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Oveľa väčším problémom ako odchádzajúci učitelia je to, že kvôli nízkym príjmom v školstve klesá záujem študentov o pedagogické štúdium. Máme málo nových kvalitných učiteľov, prestarnuté kolektívy v zborovniach. O tom ste mohli v poslednom roku dosť veľa počuť aj v spravodajstve.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Neexistuje objektivne kriterium

pre porovnavanie prace ucitelov, ale napriklad aj lekarov. Lebo kazdy pracuje v inom case, na pracovisku s velmi roznymi ziakmi alebo pacientmi, s roznym technickym a pristrojovym vybavenim. To nie je praca v dielni kde na rovnakych strojoch z rovnekeho materialu jeden vyrobi za smenu 200 a druhy 210 nejakych vyrobkov.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

lenže

normálne sa vo firmách hodnotí výkon aj tých, čo nerobia priamo vo výrobe a nevytvárajú materiálne produkty ....

Keby školstvo nebolo odtrhnuté od reality a svetom vo svete - tak by nebol problém vytvoriť a implementovať hodnotiaci systém. Ťažko ho vytvoria tí, čo o manažmente nemajú ani poňatia.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Ak autorka

tvrdí, že hodnotenie učiteľov sa pripravuje podľa pokroku ich žiakov, čo je podľa nej nezmysel, tak by som očakával návrh ako by sa to malo vykonávať?

Pritom ani nemá pravdu, pretože to hodnotenie sa pripravuje podľa dosiahnutých vedomostía nie podľa ich vývoja.

V každom prípade je nenormálne ak sa učiteľom každý rok platy zvyšujú a úroveň žiakov podľa medzinárodných hodnotení každý rok klesá.

A podľa môjho hlbokého presvedčenia bude tragédiou ak sa do prípravy systémových zmien pripustia učitelia. Tí by sa mali starať o vylepšovanie pedagogického procesu a nie o koncepciu.


.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Ak má žiak IQ rovnaké,

prečo ho potom testujeme v piatom, deviatom ročníku? Nestačí zistiť ( a je to vôbec potrebné?) na začiatku štúdia a vieme na čom sme, že či má 6 rokov, alebo 18, IQ má rovnaké. Zrušme zbytočné diktáty, písomky, previerky, aj tak z nich majú deti len stres a nech deti sa venujú tomu čo ich baví.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

výsledky vzdelávania

nekorelujú celkom priamočiaro s IQ ... v hre je mnoho iných faktorov
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

No autor hovorí, že tie iné faktory nehrajú vážnejšiu rolu. Teda jeden z tých najvýznamnejších čo ho naučil učiteľ, nie je vôbec potrebné zisťovať.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

autorka

iba hľadá čím ospravedlniť to, že učiteľ nenaučil .... a ako hodnotiť učiteľa a nie výsledky jeho práce ... vraj objektívne

Že sa to nedá - aj keď to robia ticícky firiem, že hodnotia vedia hodnotiť prácu aj intelektuálnu či naoko nemerateľnú.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

honba za rebríčkami....

je cesta do pekla. V rôznych podmienkach sa dosahujú rôzne výsledky. Niekedy dokonca v horších podmienkach sa dosahujú výsledky lepšie. V situácii keď vzdelávanie (nie školstvo) živorí chcem hodnotiť a porovnávať neporovnateľné. Ak aj najlepšiemu "pilotovi" F 1 dáte k dispozícii trabanta, nemôžete očakávať, že prejde prvý cieľom. A keby sa mu to zázrakom podarilo, tak by sa stále našli nejaké problémy, ktorými by ho hodnotitelia diskvalifikovali. Kedysi som šéfovi a kolegom hovoril vtip. Predstavte si športové preteky. Pretekár vybehne na maratónsku trať a v rekordnom čase dobieha do cieľa. Zrazu naňho hodnotitelia zakričia....Jožo skoč.... Jožo skočí a letí...letí... Reportér kričí...to je výkon....10 metrov, 15 metrov...... Ale vtom sa ozve výkrik hodnotiteľov.....Jožo ale do výšky...nie do diaľky. V druhej variante neupresnia kritériá na ....do výšky... Ale sa ozve: výsledok nemôžeme uznať... s takým rozbehom (tuším 42 km 195 m). Od r. 1989 sa kritériá menili veselo a za pochodu a často boli hodnotení najlepšie tí najväčší flákači a nemakačenkovia (často vedeli presne aká zmena nastane). A platí to pre všetky úrovne škôl až po univerzity a prideľovanie grantov. Onedlho bude viac hodnotiteľov ako učiteľov, stačí založiť ďalšie hodnotiace a metodickié strediská.
 

1 2 >

Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie na SME