Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Falošné ikony (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť:   mínus indicator plus

 

No Bóóže...kopli sme si a tak si ku káve môžeme dať oddychové čítanie:
https://mobil.idnes.cz/nokia-a...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Ja som sa dočítal !
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Nikde

som sa nedocital, zeby rusi tajili, ze podvozok T-34 vychadza z podvozku J. Christieho, ze co mu Rusi poriadne zaplatili. Ale to by sme mohli takto pisat aj o Japoncoch, ktorych letecke radialne motory vychadzali z americkych a britskych konstrukcii a radovy Ha 40 bol licencia nemeckeho DB601. *taktiez by sme mohli povedat, ze inspiraciou pre cs. samopal Vz.58 bola prave AK47, hoci do 58 sa ani neda pouzit zasobnik z AK (naopak to ide).
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Treba sa dočítať

Nikde nepíšem, že konkrétne údaje o koreňoch T-34 Rusi tajili, asi to už moc dobre nešlo. A ak chcete písať o Japoncoch nech sa páči. Honda vraj okopíroval JAWU 250 Pérak....
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

re: T34, MIG-15, TU-4

Pretoze Piano, tak viac v jednom

ad T-34
Christie hladal uplatnenie pre svoju koncepciu lahkych/rychych tankov v zahranci potom,co ho odmietli doma.Koncepcia sa zdala ako velmi dobra najma pre Ruske podmienky,kde sa predpokladalo,ze bude potrebne prekonavat VELKE vzdialenosti v riedko osidlenych oblastiach(s este riedsou infrastrukturov (zeleznicne trate))po vlastnej osi.
Predpokladalo sa, ze tanky budu plnit ulohy svojho predchodcu -jazdy- cize PRIESKUM&rychle obchvaty.
Cena ktoru bolo za tuto rychlost vychadzajucu z LAHKOSTI kosntrukcie zaplatit bola minimalna ochrana(bocny pancier prebijali velkorazne gulomety,celny v 30-tich rokoch vo vsetkych armadach mnasovo zavadzane protitankove pusky.Motor Liberty bol letecky BENZINOVY motor,co znamenalo:
problemy so zivotnostou v podmienkach so zvysenou prasnostou,vysoku spotrebu,prehrievanie sa pri pomalych presunoch&z hladiska osadok velmi malo ocenovana"ochota"k horeniu pri zasahu palivovej instalacie.Tieto vlastnosti sposobovali ohromne straty(napriklad pri bojoch na Dalekom vychode),ak sa BT5 a BT-7(Bystrij Tank)pouzili v ulohe podpory pechoty,kde museli postupovat pomaly&tak sa stali lahkou koristou nepriatelskeho delostrelectva.

T-34 vznikol odstranenim najvacsich slabin-slabej pancierovanej ochrany(co si vyziadala nahradu vykonnejsim NAFTOVYM motorom(takze na Liberty moze autor CELKOM zabudnut).Prechod na naftu nielenze odstranil problem"nadmernej horlavosti" ale najma vyrazne znizil spotrebu&teda naroky na logistiku&PRODUKCIU paliva(existuju studie,ktore vypocitavaju,ze ak by T34 pouzival(ako nemecke tanky)benzin,dostupna kapacita rafinerii by nestacila na zabezpecenie bojovych operacii CA.Vsetci historici sa zhoduju,ze islo o najlepsi stredny tank v WWII&najma z hladiska JEDNODUCHOSTI vyroby v danych podmienkach genialny zbranovy system.
MiG-15
Ano,Mikojan vdacil za svoj karierny rast svojmu bratovi(+zopar nestatnym havariam prototypov konstruktera Polikarpova, v ktoreho konstrukcnej kancelarii povodne posobil).Ano Mig-1 i Mig3 bolo malo,co vyplyvalo z POTRIEB frontoveho letectva,ked vacsina operacii prebiehala v malych vyskach). MiG 15 bola doslova prelomovou konstrukciou a vdaka masovej vyrobe (licencovanej(napr.CSSR) i nelicencovanej(CLR)) ide o prudovu stihacku s najvacsim poctom vyrobenych kusov. Pokial ide o inspiracie,ano vyuzili ukoristene poznatky,pokial sa jednalo o aerodynamiku(to i v USA)a ano,motor bola kopia RR,ktoru im vsak briti dobrovolne (este ako svojmu SPOJENCOVI) poskytli.
"alej Migov" bolo poeticke oznacenie pre straty klasickych vrtulovych typov letectiev, ktore posobili v silach OSN, ktore nou odisli do historie. F86 bol lepsi a vo VZAJOMNYCH subojoch (najma ak boli v MiG15 malo skuseni cinski piloti) je skore jednoznacne v jeho prospech, ale MiG-y v Korejskom konflikte vygumovali dovtedajsiu kontrolu vzdusneho priestoru a vyrazne priseli k vysledku doteraz formalne NEUKONCENEHO konfliktu.

TU-4
Kde nic nie je, ani smrt neberie. Ruske/Sovietske letectvo nemalo strategicke letectvo o ktorom by sa dalo hovorit, vzhladom na priebeh vojny plnilo ulohy "frontoveho"letectva, teda primej palebnej podpory pozemnych jednotiek a novy zbranovy SYSTEM potreboval NOSIC - za kazdu cenu. Ak nou bolo odkopirovanie v tom case najlepsieho bombardera na svete, so be it... TU4 bol docasnym riesenim, nasledne (o cca 10 rokov neskorsie) prebralo jeho ulohu TU-95, ktoreho modifikacie sluzia v strategickom letectve dodnes. Na balisticke rakety si musel ZSSR pockat este dalsich 10 rokov
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

re: AK47 a ini

AK47
o prinose/inspiracii StG44 pre AK47 netreba pochybovat, ale vylepsenia/(zjednodusenia?) AK47 a ich klonov (opat ide o najviac vyrabanu (po zaratani kopii/klonov) armadnu zbran ) (druha v poradi je "opakovacka" Mauser 98 a jej kopie) vsetky ostatne zbrane boli vyprodukovane v RADOVO nizsich poctoch. Jednoduchost, cena, moznost vyrabat doslova kdekolvek (zname vtipy z cias "realneho socializmu" o tovarnach na sijacie stroje mali svoj realny zaklad) schopnost "pracovat" vo velmi nepriaznivych podmienkach, vysoka tolerancia k necistotam a doslova "blbuvzdornost" z nej robia idealnu zbran pre armady statov s povinnou vojenskou sluzbou ( a tym padom velmi rozdielnou urovnou brancov). Ceska/ceskoslovenska "kosa" Sa-58 je vzhladovo PODOBNA AK47, ale kto robil zborku/rozborku oboch, vie ze ide o konstrukcne ODLISNE zbrane. (a kto ich musel nosit, tak vie ze Sa-58 bol o kilo lahsi :-) (cena za tieto vlastnosti bola vyssia cena vychadzajuca z technologickej narocnosti vyroby).


Moskvic:
Kompletne "trofejne" vyrobne linky automobilky Opel boli sucastou reparacii a ano, motor predvojnoveho Opla Kadet K38 bol zakladom pre motorizaciu vsetkych Moskvicov az do modelu Aleko (karoseria pripominala Simcu 1307) v rokoch 80-tych

860
860 (AKA Chrochtadlo) malo motor vyrabany v Turcianskych STrojarnach Martin v ramci licencie francuzskychj motorov Pilestick. (tieto motory pohanali aj diselove lokomotivy 735 vyrabane tamtiez). Tieto komorkove motory trpeli vysokou poruchovostou, (najma pre problemy s vstrykovacimi tryskami (sposobovane zcasti nizkokvalitnym palivom) netesnosti trysiek nasledne sposobovali zvysene teplne namahanie hlinikovych piestov, ktore sa podpalovali. Vysledkom bola vysoka spotreba a nizka spolahlivost a rychle ukoncenie (neekonomickej) prevadzky 735 po (na hnacie motorove kolajove vozidla je necelych 20 rokov sakra malo).
Motory Pielstick neboli NIKDY pouzite v BVP - ale ano vyrobne KAPACITY Turcianskych Strojarni boli PRIORITNE vytazovane lukrativnejsou "specialnou"vyrobou (este aj v case ked bolo jasne, ze jej ekonomika z hladiska predaja odberatelom, ktori mali velmi svojsku platobnu disciplinu je z hladiska statu dost problematicka).

A preco som vlastne tolko stracal cas reakciami?
Pan autor, vas clanok o A1 je OK, je napisany na zaklade OSOBNYCH sksuenosti a snazi sa priniest OSOBNY POHLAD/NAZOR. (aj ked technologia predavana volicom ako mierova, sluziaca vsak PRIMARNE pre vyrobu materialu pre jadrovu bopmbu bola pouzita aj Windscale vo Velkej Britanii, kde KONSTRUKCNE riesenie sluziace primarnemu cielu nasledne viedlo k havarii (ale s uplne inymi dosledkami ako taka Cernobylska)

Tento clanok o Ruskej propagande je ale neucinny, resp. posobi kontraproduktivne, kedze uvazda lahko overitelne NESPRAVNE fakty, resp. tvrdenia, ktore su sporne. Paradoxne teda posobi kontraproduktivne.

Piste prosim - o tom co poznate, velmi rad sa dozviem nieco NOVE.
Nie NEPRESNE dojmy ziskane na zaklade studia sekundarnych/tercialnych zdrojov.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Zdroje

z ktorých obaja čerpáme sú otvorené a záleží len na ich interpretácii. Vaša proti mojej, neskúmam v čom sa mýlite vy-nič nového sa už asi nedozvieme. Budem určite písať ako vždy len o tom, čo poznám. Ďakujem za vašu otcovskú radu aj pripomienku o Windscale, tiež by to stálo za diskusiu.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

re: otvorene zdroje

Zdroje su otvorene, ale je potrebne si uvedomit zdroje/povodcov zdrojov a ich urcenie.
Ak clovek cita o genialite zbrojara Kalisanikova v REKLAMNYCH materialoch korporacie predavajucej vyrobky pod jeho menom (aj ked konstrukteri su uz desatrocia ini) ide o REKLAMU.

Ak clovek cita o genialite v propagacnych materialoch ARMADY urcenej mladym brancom (alebo mladezi, ktora sa ma "tesit"na armadu, opat rovnako ako u predchadzajucich ide o kriticky pristup.

AK clovek cita o dokonalosti a genialite ruskych zbrani na slovenskych webocha v pracach slovenskych "nezavislych" historikov, spozornie, pretoze si povie, PRECO si davaju namahu a robia NADPRACU.

Priebeh nazorov / vedomosti vzdy osciluje okolo strednej hodnoty, ktorou by mala byt pravda.
Cim menej stabilny system (clovek) tym vacsie odchylky. (ako sa system/clovek prisposobuje vonkajsim vplyvom).

Problem ruskej IMPERIALNEJ propagandy je REALNY, nie je minulostou, Ruska politika je imperialna a ako kazda krajina sa snazi byt v svojom regione HEGEMONOM (robi to KAZDA krajina, ktora MOZE) a v dnesnom svete, kde coraz vacsiu ulohu v zivote ludi tvoria INFORMACIE je informacna vojna (podobne ako kedysi bola studena vojna) v plnom prude.

AUtor, mate zaujimave zivotne skusenosti. A velmi rad si vase clanky o VASICH skusenostiach podrobne precitam (tiez som posobil ako student na "stavbach socializmu") a porovnavam vase skusenosti s vlastnymi).

Ale v tomto clanku som mal dojem, ze sa z nejakeho dovodu vychylujete od strednej hodnoty.
A najma - KONTRAPRODUKTIVNE.

Narodil som sa vo velmi malej krajine a preto prirodzene nemam rad IMPERIA (najma tie, ktore svoje zaujmy prsadzuju tankovymi diviziami (ekvivalentom vety nemeckeho generala Guderiana : "Dnes neexistuje v Europe problem, ktory by sa nedal vyriesit tankovou diviziou" , bol vyrok generala Gromova velitela ruskych vojsk v Afganistane: "ak sa na problem divate ponad hlaven 125mm vysokotlakoveho kanona, tazko vas oponent hlada protiargumenty"(oba vyroky su iba priblizne, nemam cas hladat presne znenie). A preto som velmi vnimavy na "utoky"informacnej vojny, aj preto somcitlivy, ak niekto (hoci aj neumyselne) oslabuje OBRANU.

Zelam Vam vela chute do pisania o Vasich skusenostiach a tesim sa na Vase dalsie clanky o A1 (V1, V2?)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Vážený pane,

ťažko posúdiť ktoré zdroje majú aký stupeň hodnovernosti. Ak ma ale vyzývate, aby som sa venoval len tomu s čím mám len OSOBNÉ skúsenosti (resp. aby som sa nevenoval čomu ako amatér nerozumiem) tak to isté platí aj o vás- pochybujem že ich máte s T-34, Kalašnikovom (okrem ostrých strelieb na ZVS), vývojom MiG-15 apod.
Že motor T-34 bol vyvinutý na základe Liberty zdroje viac-menej nepochybujú (pozri napr. Tanks of the World 1915-1945 by Peter Chamberlain , Chris Ellis). Nikto netvrdí že to bol benzínový Liberty priamo v tanku T-34.
Moskvič Aleko sa na Simcu trochu podobá, ktovie kto koho inšpiroval.
Čo sa týka oslabovania obrany- neviem na ktorú obranu myslíte. Lebo čo sa týka obrany Slovenska, tá je len iluzórna avirtuálna, armáda slúži viac na rozkrádačky ak na obranu a jej bojovú hodnotu by najskôr reprezentovala zástava s bielym krížom v bielom poli.
To že môj článok je propagandisticky kontraproduktívny je tiež len váš subjektívny názor. Chce to OSOBNE ukázať ako sa to má v skutočnosti robiť, najlepšie vašimi nespochybniteľnými dielami.
Čakám linky a odkazy, rád sa priučím a prispejem komentármi.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

re: osobne skusenosti

strelby - ano mal som moznost aj kosu, aj AK
byvaly sportovy pilot, karieru vojenského mi stopli v ULZ v Prahe. velmi vela ludi, ktori na Mig15 lietali som poznal osobne. Moj najlepsi kamarat na univerzite bol chlapik, ktory nemohol byt rusnovodicom kvôli ociam...
Navyse zeleznice zaujimali mojich chlapcov, takze viem o tom co sa vali(lo) po kolajniciach a co mozno vidiet na pravidelných predvadzackach v rusnovom depe svoje. (nic nepomaha tatkovi v ociach jeho deti, ak vie odpoved na kazdu ich odpoved ;-))

V prvom zamestnani po skonceni univerzity som pracoval s ludmi, ktori pracovali v Dubne, takze o "historky z natacania" ohladom zivota v krajine kde dnes znamena zajtra bolo dost a moj prvy pocitac ktory som spravoval mal v manuale pre operatora napisane aj take klenoty ako": "Na centrálnej konzole stlacte tlacidlo ZAGRUZKA. System odpovie na terminale operatora READY :-))

Aleko bol posledny predperestrojkovy model a uviedol som ho na podporu VASHO argumentu - na nom bolo vidiet, ze Moskvic po cely cas tazil z koristného Opla :-( Ono ani u nas to nebolo ine, Motor v 1203 bol evolúciou, ktory zahajil svoj zivot v predvojnovej SKode Popular ;-)
Rusi totalne kaslali na produkciu potrieb pre ludi, ale armadny vyskum (ano aj vdaka vyuzivaniu spionaze) bol na vyske.

Liberty a V-2 mali mali spolocne akurát to, ze oba boli vidlicove hlinikove dvanastvalce, ale V-2 (v ruskej transkripcii B-2) nevychadzal z Liberty. Vychadzal z BMW VI :-) A jeho konstrukter Chelpan bol obetou "boja s vnutornym nepriatelom" - zastreleny v 1938, (a k by sa mu podarilo vyhnut, mozno by bol dnes dalsim Kalasnikovom :-(

Logisti Euskej/Sovietskej armady trvali na tom, ze novy motor musi byt naftovy, nielen kvôli poziadavkam tankistov, ktori prezili s tazkymi popáleninami boje v Spanielsku, ale najma kvôli tomu, aby existujuce rafinerie zvysili vytaznost primarneho materialu. Ropu rozdelíte na najlahsie frakcie, (pozname aj ako LPG) , potom nasleduju bezniny, pod nimi je nafta, dole mazut a pod nimi uz iba asfalty....

Viete posuvat rozhranie, ale nie tak, aby medzi jednotlivými frakciami nebolo nic.


Ano zdroje su otvorene ale sucasne plati stare porekadlo, ze najnebezpecnejsi je clovek ktory precital JEDNU knihu :-(

Toto vsetko su moje hobby, zivi ma nieco uplne ine a o tom teraz pisat nebudem.


dam iba na zaver jednu anekdotu z *vymysleneho) rozhovoru anglického a soviestkeho vedca, o ttom ktory system je lepsi. Po dlhej debate anglicky uviedol: "U nas, ked niekto pride k dveram pred piatou rano, tak viem, ze je to MLIEKAR.... "
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Všetko sprostredkované,

nič OSOBNÉ.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

re: osobne

Povedzme ze povazujem tieto casti zivota este stale za doverne.
A o praci, ktora ma zivi sa na verejnosti akosi neslusi... .(ved viete, pradlo ciste aj spinave) sa preie v slusnych domacnostiach doma, nikdy nie na ulici... )
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Myslím,že motory

Pielstick neboli nikdy uvažované na pohon BVP. Netvrdím,že tie u nás vyrábané boli niečo super. Z ústneho podania však viem,že tieto motory sa bežne používali pre železničné lokomotívy a aj ako lodné motory. Podľa všetkého motory vyrábané v Turčianskych strojárňach boli vyrábané ešte pre ťažkotonážne nákladné automobili značky Belaz. U nás sa tieto autá využívali pomerne málo.Ja som ich zopár videl pri stavbe diaľnice Trnava - Piešťany.
Snáď ešte jedna poznámka.Nákup licencie na motory Pielstick bola "riadna rana" do tváre našich výrobcov - ČKD a ŠKODA. A tak sa do veľkej miery "robilo čo sa dalo",aby tieto motory neuspeli. V zahraničí boli tieto motory uznávané aj preto,že spĺňali aj tzv."lodné registre",teda bolo ich možno montovať do lodí.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

re: pielstick - BVP

Ono to pri licencovaných "dual use" technológiách spravidla ani nie je LEGALNE mozne. (pozrite priklad Saab Viggen, ktory pouzival motor Volvo RM8 na zaklade licencie povodne CIVILNEHO motora Pratt & Whitney JT8D. Licencna zmluva ponechavala vyhradu poskytovatela technologie k pripadnym exportom strojov do tretich krajin a tak USA zablokovali predaj Saab-37 Viggen indickému letectvu. :-( P.S. a tazko si predstavim motor s chrakteristikami konkretneho Pielsticku ktory bol v 860 v BVP :-))
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

tento članok je zmes

chobotín
 


Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie


  1. Adam Valček: V bratislavskej MHD prebehol najväčší biznis s pokutami, ovplyvní vyše 100-tisíc ľudí 10 247
  2. Ján Marosz: Nabúrali ste? Vláda Vám vytiahne z vačku tisíce € novými šikanóznymi paragrafmi 3 224
  3. Jozef Selep: Ani na západe nič NIE JE. Triblavina – križovatka v poli 2 517
  4. Rudolf Pado: Tak niekoho chyťte! 1 940
  5. Danica Chames: Keď sa žena v stredných rokoch zamiluje do YouTubera 1 901
  6. Michal Mazánik: Prudký pád, agresivita či nadávky. Alebo, čo sa dá zažiť pri cestovaní s MHD? 1 490
  7. Marcel Burkert: Nemecko očami policajtky. Tiesňové volanie 2/2 1 343
  8. Robert Puk: Policajti, bezpečnostné riziko Slovenska 1 159
  9. Jozef Kmeto: Iba mesačný rómsky chlapček skončil s prasknutou lebkou... 1 141
  10. Peter Remeň: Znievsky hrad (Turčiansky) 787

Rebríčky článkov


  1. Ladislav Boršoš: Banda Smer...
  2. Leonard Slivka: Kto som
  3. Nikoleta Juhaniaková: Prečo je to zlo potrebné?
  4. Jarmila Halgasova: „A la farmárčenie“ na Slovensku
  5. Nikoleta Juhaniaková: V tej hĺbke je niečo z nás
  6. Sonya Haraszti: Keď vyrastáš ako bezrodové dieťa a rodičia Ti nepovedia, či si chlapec alebo dievča.
  7. František Cudziš: Subjektívny faktor exaktného pozorovania fyzikálnych javov, XI.
  8. Vladimír Krátky: Fico by sa nechytal ... .
  9. Július Kovács: Hneváme sa a nebude Vám to jedno a budeme zlí !!!
  10. Helena Michlíková: Prelet vtáka popred Mesiac

  1. Vo veku 44 rokov zomrel spisovateľ a režisér Peter Krištúfek
  2. Dobré ráno: Nechal sa chytiť revízorom a nezaplatil, aby videl, čo sa stane
  3. Si najväčšia troska, pôjdeš do basy. Ako Trenčín vyrábal zázraky?
  4. Majského péenky sa Najvyššiemu súdu nezdajú. Dal ich posúdiť znalcom
  5. Vodič dodávky vrazil do chodcov v Toronte, o život prišlo desať ľudí
  6. Oživenie vzťahov s regiónmi, sociálny balíček, iné stanovy. Smer nezvyklo zvolal snem
  7. Kate opustila nemocnicu, spolu s Williamom ukázali malého princa
  8. Začína sa bratislavský autosalón. Čo sa oplatí vidieť?
  9. Salah zaútočí na klub, ktorý stále miluje
  10. Jozef Majský dokazuje, že si nie sme všetci rovní

  1. Fico by sa nechytal ... .
  2. Mesiac po vymenovaní sa nová vláda zmieta v kríze
  3. Unikli informácie, ktoré svedčia o ovládnutí NAKA nitriansko-trenčianskou klikou
  4. Dajte zelenú zálohovaniu PET fliaš!
  5. Redaktorka Kovačič Hanzelová založila v RTVS vlastnú odborovú organizáciu!
  6. OLAF začal vyšetrovanie zneužívania eurofondov, ktoré odhalil Ján Kuciak
  7. Kiska o ministrovi vnútra: Musí to byť osoba, ktorá získa späť dôveru v políciu
  8. Príbeh dvoch vrážd novinárov: Na Malte chytili podozrivých a politici sú vo funkciách. Na Slovensku
  9. Róbert Kotian: S nožíkom pred Mordorom
  10. Nabúrali ste? Érsek Vám vytiahne z vačku tisíce € novými šikanóznymi paragrafmi

Už ste čítali?