Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Toto chceme v SaS presadiť v školstve (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 >

Hodnoť

Cital som to, vacsina navrhov je rozumna

Moj problem je v tom, ze Sulik vzdy, ked je v televizii, rozprava o vyrovnanom rozpocte a znizovani deficitu. A to nieco stoji. Aj zvysovanie platov ucitelov nieco stoji.

Este som ho nepocul spominat zvysovanie platov ucitelov. To nechava nahraditelnym "specialistom" ako bol Poliacik a ako ste vy.

Osobne silno pochybujem, ze ak by si mal Sulik vybrat medzi vyrovnanym rozpoctom a zvysenim platov ucitelov, dal by ucitelom. Jedno je prenho dlhodoba priorita, o druhom pisete vy blogy.

Ak opozicia vyhra volby, skolstvo si budu zase vsetci prehadzovat a nakoniec to daju najslabsiemu clenovi koalicie, ako vzdy. A zase sa nebude dat, lebo reformy, lebo kriza, lebo vyrovnany rozpocet.

A skolstvo ostane tam, kde je. V ****.
 

Myslíte si, že

tímlíder SaS pre školstvo príde s takto obsiahlym materiálom o školstve bez toho, aby ho mal podrobne odkonzultovaný a odsúhlasený predsedom strany?
 

Nie. Sulik to urcite odsuhlasil.

Moja otazka znela, co sa stane, ked pride na lamanie chleba.

Lebo financne prostriedky potrebne na taketo zvysenie platov su v stovkach milionov eur rocne - ucitelov je cca. 89 000, planuje sa zvysovanie platov o 100-200+ eur na ucitela, x 12 - to je 100-200 milionov (vsimnite si, ze o financnych dopadoch sa v dokumente nehovori).

Celkovo povazujem za podozrive, ze SaS, ktora sa pri kazdej prilezitosti prezentuje ako ekonomicky liberalna strana a hovori o krateni verejnych financii a vyrovnavani rozpoctu slubuje vyrazne zvysovanie platov jednej triedy verejnych zamestnancov. Clovek by skor cakal tlak na vytvaranie vacsieho mnozstva sukromnych skol a snahu podkopat verejne skolstvo - vid kroky pravicovych vlad v UK a USA.

Jednoducho mi tato agenda nesedi s tym, ako sa SaS cely cas profiluje, a ked to sklbim s tym, ako skoncil Poliacik, vychadza mi z toho to, ze Sulik prehodil agendu, ktora jeho osobne prilis nezaujima na vymenitelneho experta na skolstvo, a ze tato agenda bude prva, ktora sa stane obetou nevyhnutnych koalicnych kompromisov.

Hlavne, aby sme mali vyrovnany rozpocet, lebo ... ?
 
Hodnoť

 

prilis vela informacii, a pritom doteraz nikto ma nepresvedcil, preco je dobre zrusit vysoke skoly, preco a ktore ustavy maju zaniknut.

takze takto mam dojem ze opozicia ma rovnaky sajn co robit ako caplovic and company, alebo kto to tam teraz kuri a svieti.

ps. hned na rane by som dal, NUCEN - zbytocny ustav ktory robi robotu ktoru zvladne sukromnik lepsie a lacnejsie. Aj ked pri sposobe nezmyselneho zakona o vyberovych konanicha, je mozne ze 9taci by skoncili vs kym by doslo k vyberu firmy na ich preskkusanie.

Ustavy ktore funguju len na vytvaranie projektov na ziskanie eurofondov, treba zrusit zrejme bez nahrady tiez.

argument, ze zvysime platy ucitelom a skolstvo bude lepsie, to je asi stary vtip. Ako sa zlepsilo sudnictvo potom co im zvysili platy trojnasobne. Len potom by ste videli ako neschopaci by vynalozili aktivitu aby sa zabetonovali na svojich miestach. O vsetkeho schopnych statnych menezeris na uradoch co sa menia po kazdych volbach nehovoriac - ti by este viac tlacili na obsadenie ucitelskych miest svojimi tlacenkami.
 

 

Preco rusit skoly? Slovensko nie je dost velka krajina, aby si mohla dovolit konkurenciu univerzit, napr. na doktorandskom stupni vzdelavania. Aky ma napr. zmysel mat na Slovensku 4-5 fakult poskytujucich PhD. v informatike, ked kazda z nich je personalne poddimenzovana a nedokazu teda poriadne riesit projekty a v rocniku maju radovo jednotky doktorandov. Nieco uplne ine by bolo, kebyze sa to spoji do jednej/dvoch fakult, kde sa uz len skrz tu koncentraciu mnozstva ludi urodi o dost serioznejsie vyskumne pracovisko, ktore by si mohlo trufnut na viac.
 

radovo maju jednotky

doktorantov, lebo "stipka" na III. stupni su hanebne nizke (nota bene, bez socialneho poistenia) a mimo skoly je oproti nim nastupne platy astronomicke, a tak nedokazu obsadit ani tie miesta, ktore by mohli

v tomto pripade - IT - to je jednoznacne o peniazoch, a vobec, cele vysoke skolstvo by malo dostat podstatne viac penazi, ak sa chce seriozne venovat aj vychove aj vyskumu
 

 

To je samozrejme dalsi rozmer. Nie je to vsak iba o tom. Ked si pozries aj kolko doktorandov su skoly ochotne (resp. vzhladom na personalne obsadenie fakulty schopne) zobrat na rok, je to malo, kedze aj nase fakulty su relativne male. Male fakulty nemusia byt zle, kebyze to vynahradzaju kvalitou, co sa vsak nedeje, kedze spravidla dnes aj na narocnejsiu technicku skolu zoberu kohokolvek.

Dalsim problemom je potom aj kvalita poskytovaneho vzdelania na III. stupni. Ak je cela fakulta z tych "horsich", tak potom logicky aj ten doktorand tam nedostane bohvieco. Opat, kebyze sa to viac koncentruje, tak to mozu ti lepsi profesori potiahnut hore.
 
Hodnoť

po precitani 40-stranovej brozury,

a snazil som sa poctivo, som na rozpakoch. Drviva vacsina su institucionalne zmeny, ktore samozrejme mozu zabrat a nemusia zabrat, mnohe by sa ukazalo az v praxi. To znamena, ze system "skatule, skatule, hejbejte se" este nezarucuje lepsie vysledky slovenskeho skolstva.

Uz prva cast, venovana platom ucitelov, dava viac otazok ako odpovedi.

Sucasny system mzdoveho ohodnotenia je tarifna mzda + platba za roky v skolstve
novy navrhovany system je tarifna mzda + nieco ako bulharska konstanta nazyvana bonus 10 %

predpokladam, ze tento 10 % bonus je tam najma preto, aby vam vyslo 25 % zvysovanie platov po zmene systemu na novy, inak nie je definovane co to je, za co to je, na com to zavisi, ci sa budfe menit a ked sa menit nebude, tak pokojne mohol byt skrtnuty, lebo v ramci zjednodusenia staci dvihat tarify a nepliest tam bonusy, ktore "spadli z oblakov"

vobec nie je jasne, ci zostanu priplatky za triednictvo, zaucanie novych ucitelov, nehovoriac o v sucasnosti ziskanych kreditoch, ktore zvysuju plat az o 12 percent

nie je jasne, ci sa pri tychto prepoctoch nakoniec niektorym ucitelom neznizi plat. Nie je jasne, co znamena motivacna zlozka platu, ako bude hodnotena, co znamena, ze bude garantovana pre zakladne skoly.

nie je vobec jasne, ci sa budu dalej dvihat tarifne mzdy, jedine zvysovanie, ktore je tam naznacene, je zvysovanie o inflaciu (co ale nezvysuje plat, len udrziava na rovnakej urovni), co je sice percentualne viac ako zvysovanie za vysluhu rokov, ale moze roztvarat noznice, ak budu plati v hospodarstve rast nad inflaciu

vyhybate sa otazke, kolko ucitelov bude musiet odist zo skolstva prec, pricom aj to by sa na zaklade demografickeho vyvoja dalo odhadnut - bolo by to poctive povedat dopredu

ak chcete naozaj zjednodusit mzdovy system, tak na to staci stanovit vysku tarifneho platu, zabudnut na bonusy 10 %, a dat skolam balik "motivacnych" penazi, z ktoreho si vedenie skoly môze zaplatit ludi, ktorych chce ako chce - a potom aj absolvent, ktori stoji za to moze mat pokojne nastupny plat 1500 eur, aj ked je to cele s rizikom, ze tie vysoke platy budu mat liblingovia panov riaditelov a riaditeliek

a este poznamka - predpokladam, ze cisla v tarifach sa bud este menit, lebo vas program moze byt realizovany najskor od roku 2020 a v susednej CR chcu mat uz 2021 priemerne platy ucitelov na urovni 1850 eur. A to uz by potom boli ine miliony eur navyse, nez s ktorymi ratate teraz.
 

Tak to si asi necital dobre...

Hned na 3. Strane je tam tabulka a porovnanie ake su maximalne platy ucitelov dnes a ake budu po zvyseni. A vsetky narastu.

Cize zamyslenie o tom, ci neklesnu, nechapem. Navyse kedze priplatkom za triednictvo sa nevenuju, tak tie logicky ostanu rovnake. To je, ak sa nemylim, len par supov a dramaticku zmenu v plate to aj tak nerobi.
 

tak to si ma asi necital dobre...

presne o tej tabulke pisem od tretieho odstavca, ale to je len tarifa + roky, to nie je prijem ucitela. A keby tam nebol podivny Bonus 10 %, tak by to ziadna slava nebola. Prijem ucitela sa teraz sklada z roznych poloziek, vratane napriklad osobneho ohodnotenia, kredity mozu navysit plat o 12 %. A skusenosti zo skolstva hovoria, ze pri zdvihani tarif sa casto stracalo osobne ohodnotenie, o kreditoch sa vyjadrila SaS dostatocne hanlivo, aby nebolo jasne, co s nimi urobia. Predpokladam, ze ak chce niekto urobit radikalny rez v odmenovani, ze to nespociva len vo zdvihnuti tarif, pridanie divneho bonusu a ponechanie celej plejady priplatkov po starom.
 

OK, rozumiem,

ale vôbec nikde nehovorila, že by rušili kreditový príplatok alebo príplatky za triednictvo či ďalšie príplatky.

Stále keď si to prerátaš je to, najvyšší možný plat učiteľa dnes je 1 171 (12. trieda 32 rokov praxe) + 12 % z tarify, plus možno triednictvo. Oni navrhujú pre túto triedu max 1 373, plus ostanú kredity, triednictvo a podobne.
 

 

preto by bolo dobre, keby to spresnili a vyjasnili, aku maju predstavu, lebo inak je to len natretie starej skrine novou farbou

nie je potom ani jasne, ci v sumach, s ktorymi rataju, ze treba na dofinancovanie, je zapocitane, ze vsewtky tieto percentualne priplatky vratane kreditoveho sa pocitaju z vyssieho zakladu (vzhladom na zdvihnutie tarify),

nakoniec, predpokladam, ze autor blogu si bude citat ohlasy pod svojim clankom a ze by nebolo zle, keby v nejakom inom dal (dali) odpovede aj nad ramec toho, co je v brozure

este k tomu najvyssiemu platu - to su najvyssie peniaze od statu, ale samospravy maju moznost pridavat nad ramec tabulkovych platov, a viacere to aj vyuzivaju
 
Hodnoť

Sociálne inžinierstvo!

Súhlasím s predchodcami, ktorý sa tu už vyjadrili a pokúsim sa neopakovať.
Tento socialistický (nechcem to rovno nazvať komunistický, aby ma niekto neobvinil, že som predpojatý) mi vyráža dych.
Tak po prečítaní týchto traktátov som bol na rozpakoch píše to z SNS súdruh Mikolaj, alebo to len opisujete jeden od druhého?
Myslím si, že zvýšením počtu žiakov na jednoho učiteľa sa zníži kvalita výučby. (Likvidácia škôl)
Myslím si, že znemožňovanie vzdelania našich deti likviduje slobodné vzdelávanie. (Určovanie limitov, koľko môže ísť na 8 ročné ym.)
Myslím si, že vytváranie dotazníkov pre absolventov je úplný nezmysel. Nielenže všetky exaktné údaje má štát na všetkých svojich úradoch a stačí mu ich dať dohromady od toho , kde a ako dlho je zamestnaný, aký má príjem, či podniká, alebo či je na materskej, alebo bere podporu. Subjektívne hodnotenie, typu škola, ktorú som študoval by som si už nevybral, vybral, ale iný odbor a podobne nič nehovoria. Neviete prečo by sa rozhodol tak či onak, a hlavne stačí, že mal v triede študent iný kolektív či inú učiteľku a už je jeho pohľad skreslený. Takže totálne zbytočný dotazník, ktorý ak nebude povinný pod hrozbou pokuty, tak sa na neho aj tak väčšina vykašle. A tak zase nejakého mudrca napadne ako od ľudí vybrať prachy a použije na to tzv dobrovolný dotazník.

Učebnice, miesto toho, aby už konečne deti minimálne na ZDŠ nenosili obrovské batohy ako asi tréning na vysokohorskú túru, zaviedli digitálne učebnice, ktoré budú na tabletoch či notebookocha a naozaj len pre tých čo nemajú doma el. prúd by boli učebnice, riešite či ich má schvaľovať ministerstvo.

Duálne vzdelávanie je podvod na vytiahnutie peňazí zo školstva. Firmám nič nebráni, aby si zaškolili z vlastných prostriedkov koho len chcú.

Môj návrh, každý minister, reformátor, či navrhovateľ rušenia škôl, vzdelávania a nútenia detí učenie sa za murára (Za komunistov bolo heslo : "Ja som baník kto je viac!") by musel preukázať, že jeho deti a aj jeho vnuci si dali prihlášky na učňovky na remeslo. U vás je to ako?

Ďalší návrh okamžité zrušenie povinných prijímačiek, to má byť na rozhodnutí škôl. Takisto zrušenie piatackého monitoru a podobných sprostostí na , ktorých sa nabaľuje spústa zbytočných byrokratov.

Posledný návrh zrušenie povinného známkovania minimálne na ZDŠ. Známkovnaé by boli len deti, ktoré by mali to o záujem respektíve ich rodičia.

Ideálne by bolo spraviť vzdelanie dobrovoľným, ale to by som bol moc veľký idealista.
 
Hodnoť

 

Nástupný plat učiteľa navrhujú zvýšiť na 912 eur, čiže na priemernú mzdu v hospodárstve? Ale veď už v roku 2017 bola priemerná mzda 953 eur, v tomto roku podľa všetkých prognóz presiahne 1000 eur, a do roku 2021, kedy najskôr bude nová vláda zostavovať svoj rozpočet, už bude 912 eur opäť menej ako nástupný plat predavačky v Lídli!!!
 
Hodnoť

Od SaS som taky socialisticky

traktat necital od slavnych reforiem sudruha Poliacika. Ani slovo o domacom vzdelavani. Skoly stale totalne v podruci statu, ktory jediny a sam rozhodne, ktora skola je hodna a ktora nie. Kopec zbytocnych uradov(a koniec koncov cele ministerstvo) ostane - valovi si kradnut nedame. A ucitelom stale platime pekne socialisticky - tabulkovo.

2 pozitiva:
skoly si budu moct aspon vybrat ucebnice(ked uz vsetko ostatne bude nadiktovane)
par uradov sa zrusi - nepochybujem vsak ze ostatne urady sa zvacsia o zamestnancov zrusenych uradov
 

ked niekto hodnoti to, comu nerozumie...

Presne takto vyzera :)

To, že skoly budu mat slobodu voliť si učebné metódy, predmety, že v dodatkovom dokumente píšu dokonca aj o tom, že školy si budú tvoriť vlastné predmety (aj voliteľné) a štát im zadá 70 % obsahu vzdelávania, ktorý si usporiadajú do predmetov samy a zvyšok tiež samé dotvoria... Nuž to nemá nič so socializmom :)

Presne to, čo navrhujú, funguje v krajinách s úspešným školstvom :)

Ale, keď niekto nevie ani f o školstve, vykladá o socializme :) Nejaké domáce vzdelávanie je marginálna vec, vôbec nie reálny problém školstva a mimochodom, Grohling naň podával aj zákon.
 

Nic nema spolocne so socializmom

a "štát im zadá 70 % obsahu vzdelávania" :-)))))))))))))

Ano domace vzdelavanie je marginalna zalezitost - lebo je to statom na 90% zakazane.

Realny problem skolstva je pretrvavajuci socializmus a existencia uradov(a ministerstva), ktore skoly riadi. SaS ich rusit nemieni takze problem ostava. Zase sa len riesia nasledky a nie pricina.

+ k ostatnym veciam si sa radsej nevyjadril takze beriem to tak ze su platne(a prezentaciu som cital)
 

Áno, truhlík :)

Takto totiž funguje každý vzdelávací systém vo svete :) Že štát zadá výstupy, ich prenesenie do praxe je na školách, 70 % výstupov je úplne normálne, pretože tie je vždy nutné systematicky zadať.

Keby si vedel o čo ide a rozumel sa tomu, tak by si chápal, že to je jeden z najliberálnejších prístupov aké kde sú. Skús mi nájsť krajinu, ktorá školám zadáva menej ako 70 % výstupov. Budem čakať na príklad.
 

My sa bavime o tom ci je

ten system socialisticky alebo nie. A veruze ten system socialisticky je - sloboda minimalna, minister je boh. Riaditel skoly je takmer nic. Stat nema co zadavat, stat ani len netusi co kazde dieta potrebuje. Ale velmi rad z nich urobi vojakov = ucime sa rovnako, a rovnake predmety(politicke voloviny)
 

 

Ešte, že v tom dokumente jasne presadzujú voľný výber spôsobov výučby, učebníc aj predmetov (dokonca, že na 1. stupni si školy úplne samé vytvoria predmety a štát určí iba oblasti) a ty tu trepeš, že všade budú rovnaké predmety, všade sa bude učiť rovnako :D Ešte nejaký dôkaz, že netušíš o čom melieš?
 

1 2 >

Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie


  1. Elena Antalová: Vysoký, naozaj vysoký...krvný tlak 7 410
  2. Anežka Richtariková: Kiska sa správal obdivuhodne 4 954
  3. Jozef Legény: Výbuch v Prešove - treba vylúčiť podozrenie na kotolňu aby spravodlivosť vážila správne 2 072
  4. Martin Sukupčák: Pellegriniho generátor floskúl a klamstiev 1 589
  5. Jozef Drahovský: Zákon o cestnej premávke 8/2009 Z. z. a zmeny k prvému decembru 2019 1 446
  6. Ľuboslava Šusteková: Oškvarkové pagáče 1 422
  7. Jana Venhartová: Dátum minimálnej trvanlivosti a dátum spotreby na potravinách 863
  8. Michal Páleník: Zoberte si rok dôchodku už teraz, nie až po šesťdesiatke 751
  9. Stanislav Martinčko: Súdia nás sudcovia s pochybnou povesťou, alebo čakatelia na pochybnú povesť??! 722
  10. Martin Droppa: Prvá navždy ostane prvou 702

Rebríčky článkov


  1. Olívia Lacenová: Saudi Aramco sa tento týždeň stane oficiálne najhodnotnejšou firmou sveta
  2. Štefan Vidlár: Mojej pani
  3. Peter Fiabáne: Rok v živote Žiliny: Odpočet práce primátora
  4. František Cudziš: Vede do vienka. II.
  5. Štefan Vidlár: Spolužiaci moji
  6. Roman Hutira: Rozhovor: Majsterka sveta v spoločenskom tanci
  7. Vladimír Krátky: Zas sa nám to do .. Vallo ?
  8. Roman Hutira: Škola pre mimoriadne nadané deti (a kam chodia tie vaše?)
  9. Martin Krištoff: Hongkong sa topí aj v ekonomických problémoch. Jediným riešením sú vyššie investície do po
  10. Milan Lacúch: Len hore, alebo dolu človeče!

  1. Výbuch plynu v Prešove má osem obetí. Polícia zadržala šesť ľudí (minúta po minúte)
  2. Výbuch plynu v prešovskom paneláku zabil päť ľudí, obetí bude viac (minúta po minúte)
  3. Po výbuchu v Prešove obvinili troch ľudí zo všeobecného ohrozenia (minúta po minúte)
  4. Únik plynu a poškodené potrubie. Čo sa dialo pred výbuchom v Prešove
  5. Minúta po minúte: Sudca vypočúva obvinených v prípade tragického výbuchu
  6. Riaditeľ hasičov: Pri oprave zničenej bytovky porušili predpisy
  7. Ľudia zo zhorenej bytovky v Prešove: Holý život je to najdôležitejšie
  8. V košickom paneláku unikal plyn. Hasiči urobili opatrenia
  9. Projektantka: V Prešove muselo byť veľa nahromadeného plynu
  10. V Bratislave zomrel ďalší cudzinec, zrejme po bitke

  1. Keď Čižnárom sľúbené peklo nemá správny Smer
  2. Karol Galek (SaS): Ceny energií porastú kvôli trhu, vysoké sú kvôli Ficovi
  3. Jaroslav Daniška: O rizikách stíhania Fica, Kisku a Naďa
  4. Ako Hlina s Matovičom vytrvalo potápajú vlastné strany
  5. Zas sa nám to do .. Vallo ?
  6. Ján Benčík: Utáraný „sopliak“ Blaha o špeciálnom prokurátorovi
  7. Lukáš Kyselica: Mafia sa infiltrovala do polície, prokuratúry aj na súdy
  8. Blaha: Prokurátor Honz, ktorý obžaloval Fica je obklopený najextrémnejšími liberálmi
  9. Francie: „Obrácená kolonizace“
  10. Ľudia sa zomkli, pomáhajú obetiam výbuchu. Jedlom aj peniazmi

Už ste čítali?