ty si zjavne z tych, ktori obraz nechali v pivnici oprety o plesnivu stenu...
nikdy sa mi pacil dali, jeho bizarne svety dokonca ani nazivo. vyslovene nemam rada arogantnu vulgarnost picassa v poslednych dekadach. s koonsom by ma mohli tyrat. ale ani jedneho tvorbu by som nespochybnovala ako „umenie“, sialenstvo ci nezmyselnost.
predvlani bola v albertine skvela vystava ruskej avantgardy. kuratorsky spickovo spracovana. popri bezali cb zostrihy dobovych filmovych zaznamov. sugestivne priblizili atmosferu, z ktorej sa kontrastne vynaraju obrazy. aj cierny stvorec. svedectvo, ako dokazala jedna generacia spracovat extremnu turbulenciu doby, v ktorej zila a pretavit to, co povazovala za esencialne velmi rozlicnymi cestami do abstrakcie. bol to intelektualne a vizualne tak radikalny skok posuvajuci vytvarne umenie od prozy daleko do lyriky az meditacie, ze naslednych sto rokov bud este zjavne nestihli byt pochopeni alebo stihli cez miliony lacnych reprintov, kopii a napodobenin uz sprofanovat ;)
diel, pred sto rokmi pochopili, aká je spoločenská objednávka doby a ohlúpli milióny tromi očami a štyrmi prsníkmi. Možno si spomenieš na historku, keď "experti" na modernú avantgardu sa nevedeli zhodnúť, či je jeden z Picassových obrazov visí hore nohami alebo nie a iní experti nenašli medzi skvostným umením 20. storočia obraz, ktorý namaľoval cvičený šimpanz. V Guggenheimovom múzeu moderného umenia v New Yorku, som pred tridsiatimi rokmi videl veľdielo - obrovské biele plátno s drobnou čiernou bodkou v rohu, alebo bola na čestnom mieste v strede? Už som zabudol, ale od úžasu nad týmto umeleckým zážitkom som niekoľko nocí nespal. Takéto obrazy by som si nezavesil ani do garáže.
Maleviča inšpirovala k vytvoreniu ikonického čierneho štvorca práca na návrhoch scény k opere Víťazstvo nad slnkom. V tejto dobe spísal 1. manifest suprematizmu. Aj preto neskôr antedatoval hefpho vznik do roku 1913,aj keď ho v skutočnosti namaľoval v roku 1915. Po namalovani Čierneho štvorca napisal Ivan Kljun:" Teraz bola mŕtvola maliarskeho umenia, umenia spackanej prírody položená do svojej rakvy, zapečatená čiernym štvorcom a suprematizmom a jej sarkofag he teraz vystavený pre verejnosť na novom cintoríne umenia - v Múzeu maliarskej kultúry." Malevič vraj spočiatku nevedel, nechápal, čo presne Čierny štvorec znamená. Uvedomoval si, že v jeho umeleckej kariére ide o takú zásadnú udalosť, že celý týždeň nemohol jesť, piť ani spať. Coskoro si uvedomil, že táto maľba sa môže stať ikonou nového estetického náboženstva, akousi formou noveho živého organizmu. Napísal sa k tomu - nie je to maľba, možno je tento štvorec obrazom Boha, esenciou jeho dokonalosti na dnešnej ceste k novému začiatku. Už samotná expozícia bola poňatá ako výtvarný manifest novej nepredmetnej geometrickej maľby. Teoretická praca "od kubizmu k suprematizmu" nenechala nikoho na pochybách, že ide nielen o zásadný rozchod s tradičnými umeleckými štýlmi, ale tiež so západnou modernou. Podľa Maleviča ide o tvirbu len vtedy, ak sa na obrazoch objavuje forma, ktorá neprijíma nič z toho, čo už vytvorila príroda. Umelec nesmie opakovať alebo pozmeňovať prvotné firmy prírodných predmetov.
Malevič píše:"Pizrite, teraz má Rusko svoju vlastnú tvorbu a jej názov je bezpredmetnosť." Na jar 1916 vzniká okolo neho spoločnosť umelcov Supremus, na jeseň Malevič prispieva na 5. výstavu Kárového spodku v Moskve 60-imi suprematickými maľbami. Nime je pochýb, že je jednou z vedúcich osobností ruskej moderny. Väčšinu svojich suprematickych diel vytviril medzi rokmi 1915-1918, keď bolo Rusko v dôsledku vojny odtrhnute od konntaktu so Západom. Išlo o dobu hektickeho hľadania a experimentovania. 1. fáza suprematizmu bola čierna, zodpivedala geometrickej ekonomičnosti. Tu patrí obraz, ktorý sa ti nepáči. Čiernou plochou chcel vyjadriť niečo nové. 2. fáza, červená, bola označená za revolučnú - Červený štvorec na bielom pozadí. Poslednou fázou bola biela a znamenala duchovnosť - Biely štvorec na bielom pozadí. Potom sa Malevič na dlhú dobu odmlcal. Neskôr boli vo Vitebsku tzv. Biele kasárne vyzdobené doskami s Malevičovými geometrickými tvarmi v najrôznejších farbách. Možno si treba niekedy trochu niečo pozisťovať, naštudovať, kým okamžite niečo odsúdime.
Šialenstvo a nezmyselnosť "umenia"
nikdy sa mi pacil dali, jeho bizarne svety dokonca ani nazivo. vyslovene nemam rada arogantnu vulgarnost picassa v poslednych dekadach. s koonsom by ma mohli tyrat. ale ani jedneho tvorbu by som nespochybnovala ako „umenie“, sialenstvo ci nezmyselnost.
predvlani bola v albertine skvela vystava ruskej avantgardy. kuratorsky spickovo spracovana. popri bezali cb zostrihy dobovych filmovych zaznamov. sugestivne priblizili atmosferu, z ktorej sa kontrastne vynaraju obrazy. aj cierny stvorec. svedectvo, ako dokazala jedna generacia spracovat extremnu turbulenciu doby, v ktorej zila a pretavit to, co povazovala za esencialne velmi rozlicnymi cestami do abstrakcie. bol to intelektualne a vizualne tak radikalny skok posuvajuci vytvarne umenie od prozy daleko do lyriky az meditacie, ze naslednych sto rokov bud este zjavne nestihli byt pochopeni alebo stihli cez miliony lacnych reprintov, kopii a napodobenin uz sprofanovat ;)
Malevič vraj spočiatku nevedel, nechápal, čo presne Čierny štvorec znamená. Uvedomoval si, že v jeho umeleckej kariére ide o takú zásadnú udalosť, že celý týždeň nemohol jesť, piť ani spať. Coskoro si uvedomil, že táto maľba sa môže stať ikonou nového estetického náboženstva, akousi formou noveho živého organizmu. Napísal sa k tomu - nie je to maľba, možno je tento štvorec obrazom Boha, esenciou jeho dokonalosti na dnešnej ceste k novému začiatku.
Už samotná expozícia bola poňatá ako výtvarný manifest novej nepredmetnej geometrickej maľby. Teoretická praca "od kubizmu k suprematizmu" nenechala nikoho na pochybách, že ide nielen o zásadný rozchod s tradičnými umeleckými štýlmi, ale tiež so západnou modernou.
Podľa Maleviča ide o tvirbu len vtedy, ak sa na obrazoch objavuje forma, ktorá neprijíma nič z toho, čo už vytvorila príroda. Umelec nesmie opakovať alebo pozmeňovať prvotné firmy prírodných predmetov.
Väčšinu svojich suprematickych diel vytviril medzi rokmi 1915-1918, keď bolo Rusko v dôsledku vojny odtrhnute od konntaktu so Západom. Išlo o dobu hektickeho hľadania a experimentovania.
1. fáza suprematizmu bola čierna, zodpivedala geometrickej ekonomičnosti. Tu patrí obraz, ktorý sa ti nepáči. Čiernou plochou chcel vyjadriť niečo nové.
2. fáza, červená, bola označená za revolučnú - Červený štvorec na bielom pozadí.
Poslednou fázou bola biela a znamenala duchovnosť - Biely štvorec na bielom pozadí.
Potom sa Malevič na dlhú dobu odmlcal.
Neskôr boli vo Vitebsku tzv. Biele kasárne vyzdobené doskami s Malevičovými geometrickými tvarmi v najrôznejších farbách.
Možno si treba niekedy trochu niečo pozisťovať, naštudovať, kým okamžite niečo odsúdime.