Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Vedci odhalili pod Čiernym štvorcom od Kazimira Maleviča dva iné obrazy (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť:   mínus indicator plus

Šialenstvo a nezmyselnosť "umenia"

už slávi sté+ výročie.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

ty si zjavne z tych, ktori obraz nechali v pivnici oprety o plesnivu stenu...

nikdy sa mi pacil dali, jeho bizarne svety dokonca ani nazivo. vyslovene nemam rada arogantnu vulgarnost picassa v poslednych dekadach. s koonsom by ma mohli tyrat. ale ani jedneho tvorbu by som nespochybnovala ako „umenie“, sialenstvo ci nezmyselnost.

predvlani bola v albertine skvela vystava ruskej avantgardy. kuratorsky spickovo spracovana. popri bezali cb zostrihy dobovych filmovych zaznamov. sugestivne priblizili atmosferu, z ktorej sa kontrastne vynaraju obrazy. aj cierny stvorec. svedectvo, ako dokazala jedna generacia spracovat extremnu turbulenciu doby, v ktorej zila a pretavit to, co povazovala za esencialne velmi rozlicnymi cestami do abstrakcie. bol to intelektualne a vizualne tak radikalny skok posuvajuci vytvarne umenie od prozy daleko do lyriky az meditacie, ze naslednych sto rokov bud este zjavne nestihli byt pochopeni alebo stihli cez miliony lacnych reprintov, kopii a napodobenin uz sprofanovat ;)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Tito skvelí umelci, autori úžasných

diel, pred sto rokmi pochopili, aká je spoločenská objednávka doby a ohlúpli milióny tromi očami a štyrmi prsníkmi. Možno si spomenieš na historku, keď "experti" na modernú avantgardu sa nevedeli zhodnúť, či je jeden z Picassových obrazov visí hore nohami alebo nie a iní experti nenašli medzi skvostným umením 20. storočia obraz, ktorý namaľoval cvičený šimpanz. V Guggenheimovom múzeu moderného umenia v New Yorku, som pred tridsiatimi rokmi videl veľdielo - obrovské biele plátno s drobnou čiernou bodkou v rohu, alebo bola na čestnom mieste v strede? Už som zabudol, ale od úžasu nad týmto umeleckým zážitkom som niekoľko nocí nespal. Takéto obrazy by som si nezavesil ani do garáže.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

na vysvetlenie tohto obrazu

Maleviča inšpirovala k vytvoreniu ikonického čierneho štvorca práca na návrhoch scény k opere Víťazstvo nad slnkom. V tejto dobe spísal 1. manifest suprematizmu. Aj preto neskôr antedatoval hefpho vznik do roku 1913,aj keď ho v skutočnosti namaľoval v roku 1915. Po namalovani Čierneho štvorca napisal Ivan Kljun:" Teraz bola mŕtvola maliarskeho umenia, umenia spackanej prírody položená do svojej rakvy, zapečatená čiernym štvorcom a suprematizmom a jej sarkofag he teraz vystavený pre verejnosť na novom cintoríne umenia - v Múzeu maliarskej kultúry."
Malevič vraj spočiatku nevedel, nechápal, čo presne Čierny štvorec znamená. Uvedomoval si, že v jeho umeleckej kariére ide o takú zásadnú udalosť, že celý týždeň nemohol jesť, piť ani spať. Coskoro si uvedomil, že táto maľba sa môže stať ikonou nového estetického náboženstva, akousi formou noveho živého organizmu. Napísal sa k tomu - nie je to maľba, možno je tento štvorec obrazom Boha, esenciou jeho dokonalosti na dnešnej ceste k novému začiatku.
Už samotná expozícia bola poňatá ako výtvarný manifest novej nepredmetnej geometrickej maľby. Teoretická praca "od kubizmu k suprematizmu" nenechala nikoho na pochybách, že ide nielen o zásadný rozchod s tradičnými umeleckými štýlmi, ale tiež so západnou modernou.
Podľa Maleviča ide o tvirbu len vtedy, ak sa na obrazoch objavuje forma, ktorá neprijíma nič z toho, čo už vytvorila príroda. Umelec nesmie opakovať alebo pozmeňovať prvotné firmy prírodných predmetov.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Malevič píše:"Pizrite, teraz má Rusko svoju vlastnú tvorbu a jej názov je bezpredmetnosť." Na jar 1916 vzniká okolo neho spoločnosť umelcov Supremus, na jeseň Malevič prispieva na 5. výstavu Kárového spodku v Moskve 60-imi suprematickými maľbami. Nime je pochýb, že je jednou z vedúcich osobností ruskej moderny.
Väčšinu svojich suprematickych diel vytviril medzi rokmi 1915-1918, keď bolo Rusko v dôsledku vojny odtrhnute od konntaktu so Západom. Išlo o dobu hektickeho hľadania a experimentovania.
1. fáza suprematizmu bola čierna, zodpivedala geometrickej ekonomičnosti. Tu patrí obraz, ktorý sa ti nepáči. Čiernou plochou chcel vyjadriť niečo nové.
2. fáza, červená, bola označená za revolučnú - Červený štvorec na bielom pozadí.
Poslednou fázou bola biela a znamenala duchovnosť - Biely štvorec na bielom pozadí.
Potom sa Malevič na dlhú dobu odmlcal.
Neskôr boli vo Vitebsku tzv. Biele kasárne vyzdobené doskami s Malevičovými geometrickými tvarmi v najrôznejších farbách.
Možno si treba niekedy trochu niečo pozisťovať, naštudovať, kým okamžite niečo odsúdime.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Pekné obrazy,...

...páčia sa mi. Maleviča mám rád.
Dobrý článok, K+.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Vďaka

:-)
 


Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie


  1. Slavomír Repka: Tretia veta Bugárova a jej použitie v praxi 99
  2. Júlia Piraňa Mikolášiková: Čižnár zisťuje, prečo vyšetrovanie nehody sudcu viazne. Posudok sľubujú mesiace 91
  3. Milan Buno: Aké boli ženy a lásky Ernesta Hemingwaya? 74
  4. Věra Tepličková: Ďalšia (neza)chránená osoba. 66
  5. Simona Sopiaková: Je aspoň jeden z ôsmich nominovaných filmov hodný Oscara? 52
  6. Martin Droppa: Drsný a citlivý Drak sa opäť vracia 50
  7. Ján Korček junior: Prípad Hamšík 46
  8. Martin Ondráš: Farmári, ste menšina - odkazuje štát 44
  9. Marek Ševc: Kaštieľ Sokolovce – jeden z mnohých 37
  10. Peter Krivda Soliwarski: Experimentík s M.A.Bazovským, alebo expozícia v Trenčíne 33

Rebríčky článkov


  1. František Cudziš: Sto rokov gymnázia M.M.Hodžu v Liptovskom Mikuláši, II.
  2. Ronald Szapáry: Spomienka na leto Roháče
  3. Vladimír Krátky: Birmovaný súdruh .
  4. Denis Jacko: V kľúčovej dierke
  5. Attila Vörös: Návod: ako na prehliadku mesta pohodlne a príjemne!
  6. Milan Lacúch: Staňme sa kňazmi všedných dní!
  7. Július Kovács: Protest za Jána a Martinu 21.februára o 19,30 ideme po SNP na nám. Slobody pred Úrad vlády
  8. Ľubomír Belák: Bloger 19. storočia vo V klube
  9. Michal Lukáč: Ako pokora konzervatívcov ubližuje Slovensku
  10. Jozef Blšák: Medzinárodný deň Aspergerovho syndrómu

  1. Koľko kľukov zvládnete? Našli hranicu, za ktorou klesá riziko porážky a infarktu
  2. NAKA obvinila konateľa Kiskovej firmy
  3. Mladé talenty končia s cyklistikou, pretože nám chýbajú profesionálne tímy, tvrdí Milan Barényi
  4. Vlhová verila, že z chyby vykľučkuje. Malý glóbus už nezíska
  5. Ich domy nestoja, hrozí im väzenie a diktátor ostal pri moci. Kam sa majú Sýrčania vrátiť?
  6. Dobré ráno: Fico nikam neodchádza. Zatiaľ, asi, možno
  7. Kotlebovci môžu získať dva až tri mandáty v europarlamente
  8. Liverpool doma bezgólovo remizoval, rovnaký scenár sa odohral aj v Lyone
  9. Prijatie farmárov dáva zmysel
  10. Na Trumpa podal desiatky žalôb. Kríza nie je, usvedčil sa sám, tvrdí žalobca

  1. Kňažko: Mečiar je v mnohom podobný svojmu stvoriteľovi – Fedorovi Gálovi
  2. Akí ľudia nám tu chcú "chrániť" štátne symboly?
  3. Mistrík s Čaputovou sa hádajú: Mikloško chce do rozhádanej politiky vniesť pokoj
  4. Mistrík a Čaputová sa chovajú divne a neslušne: Aj Fico pre chorobu nechodil na súd
  5. Dva odtiene liberalizmu a pomsta v pozadí
  6. V Burkine Faso džihádisti zavraždili saleziánskeho kňaza
  7. Francúzsky parlament zrušil kategóriu matka a otec na úradných listinách.
  8. Vladimír Palko: Harabinove obscénnosti
  9. KDH v prvom kole podporí Františka Mikloška: Podporí Mikloška aj Krajniak?
  10. Útoky na kostoly po Európe treba klasifikovať ako teroristický čin

Už ste čítali?