Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Opera v Sydney (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 >

Hodnoť

 

p. Klimcik, je pekne, ze mate zapal za kvalitne veci, ale tie omacky okolo krasna su fakt trocha mimo.
https://en.wikipedia.org/wiki/...
 

Problém je v definícii krásy

Goya patrí medzi mojich obľúbených maliarov a jeho nočné mory majú na mňa výrazný estetický vplyv. Takže istým spôsobom ich pokladám za krásne, aj tohto Saturna.
Krása je totiž odlišný pojem než páčivosť. Gýč je páčivý, no nie krásny. Na druhej strane umenie dokáže vydolovať krásu aj z hrôzy. Tým sa líši Picassova Guernica od vojnových fotografií. No čím bližšie sa forma tvorby posúva k banálnosti reality, tým viac podľa mňa klesá umelecká hodnota.
Tie upratovačky v galériách, čo vyhodia "umelecké" inštalácie, lebo si ich pomýlia s odpadkami, sú niekedy naozaj v práve.
 

 

umenie nie je definovane krasou, predsa...
krasu vnimame kazdy inak, to by bol bol konfuzny ciel na hrane bezducheho gycu. krasa moze byt a byva, avsak tiez nemusi byt vedlajsi efekt umeleckeho diela.

umenie urcite musi oslovit, musi sprostredkovat pribeh, musi primat k zamysleniu... ak vobec nejaku ulohu ma, tak ju vidim v tomto. a ako to dosiahne, je nepolapitelne. to robi umenie vynimocnym. kazdy recipient je iny, kazdy vnimame inak. preto nemaju definicie umenia ziaden zmysel. to mu neberie na hodnote.

autor sa tu nepochopitelne vytrvalo a naivne snazi umenie vseobecne skatulkovat a triedit vylucne podla svojho osobneho vkusu a preferencii a cim je zanovitejsi, tym sa viacej strapnuje.
 

Odmietanie nesúhlasných názorov

zo strany "znalcov umenia" je jednou z príčin, prečo sa "moderné" umenie prepadáva samo do seba a uzatvára sa pred väčšinou ľudstva. Pretože zlyháva práve v tom oslovení, v sprostredkovaní príbehu. Sústreďuje sa na relatívne úzky okruh "znalcov", ktorí si na svojom exkluzívnom "poznaní" a jeho vykladačstve budujú svoje ego, prípadne aj materiálnu existenciu.

"Moderné" umenie je na vykladačstve priam závislé. To, čo robí takéto dielo umením, je ceduľka z názvom diela a menom autora. Ak by nejaký umelec zapichol svoju ceduľku pred jednu nelegálnu skládku odpadu, urobil by z nej umeleckú inštaláciu a z ostatných skládok falzifikáty. Možno by tým vyriešil problém nelegálneho odpadu.
 

 

podcenujes publikum. myslim, ze naozaj kvalitne umenie vysvetlenia nepotrebuje, teda ani sprostredkovatelov, akokolvek je abstraktne. a je jedno, ci ide o vytvarne umenie, hudbu, divadlo, tanec, architekturu, cokolvek... aj nevzdelany clovek s citom a vnimavostou ten pribeh najde. svojimi slovami, svojou cestou. a ta moze byt diametralne odlisna od tej, ktorou ide pozorovatel vedla neho. ani jedno nema zmysel hodnotit. dolezity je ten proces. ze vobec konfrontacia s dielom nastala a vyvolala nejaku reakciu, nejaku uvahu... pisala som to tu uz minule. nie vsetko, co je umenim sa mi osobne paci, resp. musi pacit. umenim to neprestava byt, i ked som si k dielu osobne cestu nenasla. to predsa nie je logicke kriterium. uprimne nerozumiem tejto snahe triedenia a odsudzovania... niekto nachadza pribeh v renesancnej mramorovej piete, niekto v rothkovych farebnych meliroch, niekto v baudelairovych kvetoch zla a niekto v avantgardnej choreografii jiriho kyliana. jedno kto v tom co vidi alebo nevidi. zi a nechaj zit.
 

Namyslenosť a pocit nadradenosti znalcov

Umenie - to naozaj kvalitné - sa teda nemá odmietať a zavrhovať, pretože je o nemerateľnom individuálnom vzájomnom pôsobení. Lenže ako sa potom zistiť, ktoré umenie je to naozaj kvalitné? Aký je rozdiel medzi existencialistickou inštáláciou rozhádzanej postele https://www.sme.sk/c/785065/ro... a dečkou s ručiacim jeleňom v kuchyni? Tá dečka má možno históriu oveľa intenzívnejších a emocionálnejších komunikácií s ľuďmi než tá inštalácia.

Požiadavka neposudzovania v sebe zahŕňa nepoužívanie slov ako "naozaj kvalitné", pretože tým vyvracia samú seba. Ak odmietnem definovať, čo je umelecká kvalita, ale nekvalitu viem odsúdiť hneď, ako ju zbadám, potom tým len potvrdzujem svoju namyslenosť a pocit nadradenosti
 

 

ash, nestaci pre kvalitu ten osobny pribeh?

preco mat narok na vseobecnu definiciu, co (kvalitnym) umenim je a co nie? kvoli inventaru galerii a buletinu z repertoaru snd? s tym nech si lamu hlavy kuratori a programovi riaditelia. mna uprimne nezaujimaju. oni vyberaju to, co ma podla nich ako umenie vypovednu hodnotu pre viacej ludi a tento vyber ponukaju ako tovar za vstupne. mozu mat pravdu a mozu sa taktiez mylit. absolutnymi arbitrami nie su, i ked navstevnost urcitu reflexiu urcite dat moze. podla mna to ale podstatna pre urcenie kvality nie je.

mozno, ze umenie a jeho kvalita je v hladani. v procese hladania autora a v procese hladania recipienta. je to hladanie hranic, postojov, hodnot, esteticna, reflexie,... . mozno, ze umenie je umenim prave preto, ze nie je staticke a jednoznacne. ze ponuka vela poloh. a tie sa nemusia dat rukolapne zhodnotit. i ked umelcom nie som, z vlastnej kreativnej skusenosti viem, ze hladat vytvarno, hladat esteticno je pre mna v ovladani akademickeho standardu, ale to je len zaklad, remeslo, akokolvek ho autor clanku vyzdvihuje ako hlavny atribut, lebo ho abdivuje. umenie zacina daleko za tym. je to predovsetkym o vlastnej interpretacii poznaneho a posunutia sa dalej. a to obnasa aj skumanie, prekracovanie poznanych hranic. tento osobny proces moze vyjst ale aj nemusi. ale len on vie dat dielu kvalitu.

ked ides na kuratorsky dobre zvladnutu vystavu, tak ti ukaze aj proces hladania toho-ktoreho umelca. ak sa do toho zahlbis, dostanes zablesk pohladu na svet jeho ocami. nielen pohladom na vysledne dielo, ale spoznanim inspiracii, prostredia a okolnosti, v ktorom ho vyrobil. ukazu pracovny postup, niekedy len skice, zavrhnute navrhy. casto je uz samotna tato cesta fascinujucim umenim a niekedy je vysledok nie az tak podstatny. su umeleci, ktore na tomto poznani postavili celu svoju pracu. niektori prisli az tak daleko, ze nedolezitost vysledku prizvukuju jeho absolutnou pominutelnostou. od mandal az po performance... tych ciest je nespocetne a to je predsa to fascinujuce. mozu a nemusia byt rukolapne. a vazitelne.

pre mna je (kvalitne) umenie to, co odkryva nove zorne uhly. vsetko, co sa vytvarne snazi ponat svet a uprimne hlada interakciu. vizualnu duchovnu, intelektualnu, dizajnovu, akusticku. ked podnecuje myslienky, ak inspiruje pozorovatela. pozorovanim hladania autora hlada aj pozorovatel.

budes sa smiat, uprimne si myslim, ze tak moze posobit aj olej jelena v ruji, ak sa da do adekvatneho kontextu. mama pred rokmi kupila u vetesnika velke stare platno s portretom damy s rukami pred nosom v geste, ktore si ukazuju deti na pieskovisku. v krasnom drevenom rame, ktory mal istotne neporovnatelne vacsiu hodnotu nez v podstate bezcenny olej na hrane gycu v nom. pre mamu vsak mal esteticky vyraz a predzvest urcitej davky humoru. ako bol velky, tak ho sikmo/diagonalne zavesila na schodisko tak, ze vytvoril vytvarnu kompoziciu so starymi osuchanymi drevenymi schodami, draperiou na okne a farbou steny a lampou nad nim. pre mna so svojim posunom a situacnou ironiu dodnes umelecke dielo ako celok. obcas sa usmejem, je to stelesnenim maminko pohladu na svet. mozno omnoho viacej, nez niektore jej obrazy.
 

 

Naco tolko zbytocnych reci? Je nejaky rozdiel medzi tym, co hovoris a postojom, ze hodnota umenia je cisto subjektivna? Pretoze akakolvek hodnota je subjektivna?
Akokolvek ja osobne opovrhujem kazdym, kto sa mi bude snazit nabulikat, ze nie som schopny pochopit hlboku myslienku reprezentovanu obycajnym ciernym stvorcom, neznamena to, ze by som mu chcel branit, aby ho on povazoval za vrchol umenia a bol ochotny zan zaplatit celym svojim majetkom, alebo si este aj pozicat. Je jeho osobnou zalezitostou, ci to povazuje za hodnotu.
Mna sa to dotkne az vtedy, ked ma stat prinuti nasilim platit dane na podobne smetie v statnych galeriach. Co je presne aj dalsi dovod, preco by stat ziadne umenie nemal financovat. Okrem samozrejme toho najdolezitejsieho, ze je to neeticke.
 

 

Inak zažiť ručiaceho jeleňa v nočnom lese je umelecký zážitok, na ktorý sa len tak ľahko nezabúda.
 

Majstrovstvo, estetika a výpoveď.

Podľa mňa treba u umeleckých diel rozlíšiť kategórie majstrovstvo, estetika a výpoveď.

Majstrovstvo je to čo požaduje Klimčík - aby majstrovské umelecké dielo dokázal vytvoriť len talentovaný človek, ktorý absolvoval dlhú prípravu.

Estetika je že forma umeleckého diela konvenuje ľudskému vnímaniu. Hudobné dielo, kde sa bude nechtami škriabať po tabuli, estetické nie je.

Výpoveď je práve spôsob pohľadu na svet, na ľudí, na seba,na vzťahy, ktorý to umelecké dielo vyjadruje.

Spôsoby pohľadu na svet ale nie sú rovnocenné. Láskavý pohľad je objektívne príjemnejší, správnejší a hodnoptnejší ako nenávistný.

Napríklad Gigerove strašidelné obrazy alebo jeho Votrelec sú majstrovské, majú aj určitú estetiku ale ich výpoveďou je niečo na úrovni satanizmu.
S touto výpoveďou sa asi stotožní človek vyznávajúci satanizmus, ale nie človek s láskavým pohľadom na ľudí.

Gigerove obrazy sú OBJEKTÍVNE dekadentné, práve preto že nenávisť má objektívne medzi citmi zápornú hodnotu.
 
Hodnoť

 

Bellini's Norma. Norma by Bellini.
 

 

Snad blogerovi dojde, ze kritizovat druhych je dvojsecna zbran. Obcas velmi nelichotiva.
 

 

Nemyslím, že si autor to prizná. I keď je tunajším expertom na entartete Kunst. Mohol by si pri tom zanietení aj nalistovať, kde svojimi názormi na dekadentné umenie patrí.
 

 

Tie narážky na fašizmus sú úbohé... Mimochodom škoda, že my matematici nie sme podobne chránení ako moderní výtvarní umelci. Mohli by sme písať do našich článkov všelijaké hlúposti a našich kritikov označovať za fašistov...
 

 

V čom sú tie narážky úbohé? Sám si použil názov "dekadentné". Len preto, lebo to nevyhovuje tvojím predstavám o umení.
A aj ako charakter z opery by to bolo Bellini's Norma. To len tak, by the way.
 

 

Tak po prvé, dievčatko: tykať môžeš anonymom
Po druhé : ak teda tie narážky nie sú úbohé a nástojíš na tom, že svojou kritikou propagujem fašizmus, odhaľ svoju identitu a v momente máš na krku moju súdnu žalobu
Po tretie : môže sa napr. povedať "Bellini's bag" ale tiež "the bag of Bellini", je to prípustný dvojtvar. Keďže Norma je vlastné meno tak sa vyhodí to "the" a zostane "Norma of Bellini" presne ako som to použil
 

 

Vies Ctirad, ono je dost velkou pomocou sa najprv zorientovat v prostredi, v ktorom sa pohybujes a az potom ostatnych v nom poucat a okrikovat. Tak ako ty nemas v obcianskom “radoxyz”, tak ani nie je slusne zenu, ktora ta vecne kritizuje, titulovat “dievcatko” a odvolavat sa pritom na slusnost. Pises a diskutujes na sme blogu a tu je od jeho absolutneho prvopociatku uzus navzajom si tykat a diskutovat pod nickom. Ani tvoja spupnost a ani tvoje zranene ego to nezmenia. Arogancia a ignoracia pravidiel prostredia, v ktorom sa nachadzas, vecnu argumentaciu a diskusiu nenahradia.
 

 

Tak po prvé, dievčatko: tykať môžeš anonymom
Po druhé : ak teda tie narážky nie sú úbohé a nástojíš na tom, že svojou kritikou propagujem fašizmus, odhaľ svoju identitu a v momente máš na krku moju súdnu žalobu
Po tretie : môže sa napr. povedať "Bellini's bag" ale tiež "the bag of Bellini", je to prípustný dvojtvar. Keďže Norma je vlastné meno tak sa vyhodí to "the" a zostane "Norma of Bellini" presne ako som to použil
 

 

Vôbec nenástojím na tom, že propaguješ fašizmus. Dokonca ani vôbec nespomínam fašizmus. Hovorím o tom, ako to dopadne, keď sa nejaké umenie odsudzuje ako dekadentné. Len preto, lebo nám osobne sa to nepáči. A to je podľa mňa symptomatické pre netolerantných ľudí a epochy.
Kritika - vydávaš svoj osobný vkus za kritiku. Nie je to kritika, je to tvoj osobný názor. Ja by som nikdy nevydávala svoj osobný názor na umenie za jeho kritiku, pretože nie som na to odborník. Takého Damiena Hirsta vôbec nemusím, ale nebudem ho zase nálepkovať ako dekadentného. Jednoducho - nie je to môj vkus.
Takže sa ukľudni. A na fórach si tu zvykneme tykať. Ja nemám problém s tým, keď mi tykajú, i keď mám už svoje roky.
 

 

Nuž, nie si istý,či má Arendelle v tomto pravdu. Určite sa povie po anglicky Krútňava by Suchoň, keďže sa jedná o názov opery a teda tiež Norma by Bellini, keď interpretujete slovo Norma ako názov Belliniho opery. Avšak ja som slovo Norma interpretoval ako charakter v opere Belliniho a vidí sa mi, že v tomto prípade tam to moje "Norma of Bellini" sedí. Každopádne nebudem vynakladať čas na zisťovanie ako to presne je. Ľudí, ktorí sa zachytávajú v diskusiách vecí ako zámena s/z, dva/dve a pod. sa radšej stránim a keď dokonca na základe podobných maličkostí vydávajú veľmi "nelichotivé" posudky na svoje okolie, pomyslím si, že aké to šťastie, že na svete ešte existujú bezchybní jedinci...

Mimochodom, pokiaľ ja niekoho kritizujem, naozaj sa mi pritrafí použiť slovo ako "neakceptovateľný", ale nemyslím, že by som niekedy použil na svojho názorového oponenta termín "strápňovať sa". A to ani ak by ten oponent tvrdil úplne nekoherentné veci typu, že "umenie je nepolapiteľné" a zároveň celá armáda teoretikov umenia berie peniaze zato, že sa snaží vystihnúť zákonitosti umenia.

Mimochodom, nie ste českého pôvodu, Pracujúca hajtra ?
 

1 2 >

Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie


  1. Elena Antalová: Vysoký, naozaj vysoký...krvný tlak 10 267
  2. Anežka Richtariková: Kiska sa správal obdivuhodne 7 190
  3. Martin Sukupčák: Pellegriniho generátor floskúl a klamstiev 4 447
  4. Monika Vojčíkova: Zabudnite na Chucka Norrisa, hasiči sú skutoční. 3 998
  5. Jozef Legény: Výbuch v Prešove - treba vylúčiť podozrenie na kotolňu aby spravodlivosť vážila správne 2 921
  6. Ľuboslava Šusteková: Oškvarkové pagáče 2 494
  7. Jozef Drahovský: Zákon o cestnej premávke 8/2009 Z. z. a zmeny k prvému decembru 2019 2 029
  8. Jana Venhartová: Dátum minimálnej trvanlivosti a dátum spotreby na potravinách 1 812
  9. Stanislav Martinčko: Súdia nás sudcovia s pochybnou povesťou, alebo čakatelia na pochybnú povesť??! 1 302
  10. Rudolf Pado: Jedy v obciach a v Liptovskej Mare 1 207

Rebríčky článkov


  1. Michal Lukáč: List pre voliča kotlebovcov
  2. Olívia Lacenová: Saudi Aramco sa tento týždeň stane oficiálne najhodnotnejšou firmou sveta
  3. Štefan Vidlár: Mojej pani
  4. Peter Fiabáne: Rok v živote Žiliny: Odpočet práce primátora
  5. František Cudziš: Vede do vienka. II.
  6. Štefan Vidlár: Spolužiaci moji
  7. Roman Hutira: Rozhovor: Majsterka sveta v spoločenskom tanci
  8. Vladimír Krátky: Zas sa nám to do .. Vallo ?
  9. Roman Hutira: Škola pre mimoriadne nadané deti (a kam chodia tie vaše?)
  10. Martin Krištoff: Hongkong sa topí aj v ekonomických problémoch. Jediným riešením sú vyššie investície do po

  1. Výbuch plynu v Prešove má osem obetí. Polícia zadržala šesť ľudí (minúta po minúte)
  2. Traja obvinení v kauze výbuchu bytovky idú do väzby (minúta po minúte)
  3. Po výbuchu v Prešove obvinili troch ľudí zo všeobecného ohrozenia (minúta po minúte)
  4. Riaditeľ hasičov: Pri oprave zničenej bytovky porušili predpisy
  5. Ľudia zo zhorenej bytovky v Prešove: Holý život je to najdôležitejšie
  6. V košickom paneláku unikal plyn. Hasiči urobili opatrenia
  7. Únik plynu a poškodené potrubie. Čo sa dialo pred výbuchom v Prešove
  8. Výbuch plynu v prešovskom paneláku zabil päť ľudí, obetí bude viac (minúta po minúte)
  9. V Bratislave zomrel ďalší cudzinec, zrejme po bitke
  10. Električky pre desaťtisíce ľudí blokuje Kočnerov kontakt

  1. Keď Čižnárom sľúbené peklo nemá správny Smer
  2. Karol Galek (SaS): Ceny energií porastú kvôli trhu, vysoké sú kvôli Ficovi
  3. Jaroslav Daniška: O rizikách stíhania Fica, Kisku a Naďa
  4. Ján Benčík: Utáraný „sopliak“ Blaha o špeciálnom prokurátorovi
  5. Ako Hlina s Matovičom vytrvalo potápajú vlastné strany
  6. Lukáš Kyselica: Mafia sa infiltrovala do polície, prokuratúry aj na súdy
  7. Zas sa nám to do .. Vallo ?
  8. Blaha: Prokurátor Honz, ktorý obžaloval Fica je obklopený najextrémnejšími liberálmi
  9. Opozičný líder Kiska v politickej relácii Na telo porazil premiéra Pellegriniho
  10. Francie: „Obrácená kolonizace“

Už ste čítali?