Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Podľa maturít žiaci osemročných gymnázií lepšie výsledky nedosahujú (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť:   mínus indicator plus

štatistiky vs. osobná skúsenosť

...skorý odchod talentovanejších žiakov od svojich spolužiakov zo základných škôl má skôr negatívne dôsledky pre celý vzdelávací systém. Skorá selekcia žiakov (oddelenie šikovnejších od ostatných) nevedie v priemere k lepším výsledkom. Navyše, v tomto prípade dochádza k zvyšovaniu nerovnosti v úrovni vzdelania žiakov, čo je pre spoločnosť ako celok negatívom...

Počúvam všetkých stále k tejto téme dookola omieľať tie isté frázy. V mene naháňaniu imaginárneho "spoločenského blaha" vyplývajúceho z predstavy rovnako vzdelaných svetlejších zajtrajškov ignorujeme v tejto diskusii najlepší záujem, ktorý rodič hľadá pre svoje talentované dieťa, ktoré mu od prvej triedy ZŠ pred očami upadá v oblasti živého záujmu, motivácie, radosti z objavovania nových vecí. Nosí samé jednotky, ale zo školy chodí smutné. Žiadna šikana ani nedostatok kamarátov - len sa stále viac sťažuje na to, že ostatných nič nebaví, že sa im nič nechce, že prihlásiť sa je hanba, cez prestávku sa len bijú a ohadzujú mokrou špongiou, atď. Učiť sa mu nechce, pretože na jednotky to vie vytiahnuť aj tak. A vy každý deň sledujete, ako chodí zo školy otrávený, stráca motiváciu, snahu a návyky plniť si svedomite povinnosti.

A teraz si predstavte, že chlapec sa zrazu ocitne v triede, kde zo 70 jednotkárov, ktorí prišli na prijímačky vybrali 28 najšikovnejších. Učiteľka položí otázku - všetky ruky idú hore. Byť šikovný už nie je hanba - byť flákač už nie je hrdinstvo. Už žiadne bitky (agresívne prejavy vo svete myslenia nie sú cool), ani špongie a primitívne reči. Čo to urobilo z mojím synom - prial by som zažiť každému rodičovi. Teší sa do školy, maká na sebe, každý deň cvičí, učí sa odušu. Musíme ho hamovať, aby myslel aj na oddych a prežíval aj pohodu každý deň. Ale hlavne - rozpráva o svojich kamarátoch - čo si myslia, akú zaujímavú vec povedali a pod. To predtým nikdy nebolo. Pretože teraz je konečne medzi deťmi, ktoré podobne ako on rozmýšľajú, rozprávajú, správajú sa, a ktoré ho inšpirujú. Je ako vymenený a tá zmena je skvelá.

Mal by som ako rodič v mene pochybného spoločenského blaha uprieť svojmu dieťaťu takúto príležitosť?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Čičikovovi hovoríte

z duše. Sám to zažil pri svojich vydarených dietkach, ktoré sa dostali na 8-ročné gymnázium. Bola to najlepšia príprava pre ich ďalší profesný rast. Reči o tom, že na ZŠ ťahajú tých slabších dokážu Čičikova rozosmiať. Z neschopného lajdáka predsa nikdy neurobí dobrého žiaka jeho lepší spolužiak. Skôr tu ide o peniaze na hlavu žiaka, ktoré potom školám po odchode tých lepších na 8-ročné gymnáziá chýbajú. Čičikov tu už raz spomenul, že neprijíma rozhodnutie o limitoch pre 8-ročné gymnáziá. Ako nie Bratislavčan sa vie veľmi dobre vžiť do pocitov rodičov, ktorým upierajú právo kvôli pofidérnym dôvodom na lepšie vzdelanie. V tomto je potrebné si uvedomiť, že práve Bratislava má najviac VŠ vzdelanej pracovnej sily. S tým samozrejme ide ruka v ruke genofond jej potomkov. Takže dávať rovnaké limity pre Bratislavu a napr. pre hladové doliny nie je to, čo by malo byť posunom vpred. Čičikov samozrejme nechce nijakým spôsobom znižovať inteligenčnú úroveň ľudí v zaostalých regiónoch, ale povedzme si úprimne, čo malo aký taký rozum, zutekalo na západ. Takže na záver, Čičikov sa s radosťou podpisuje pod váš príspevok a hoci to často nerobí, dal vám zaň jedno obrovské plus.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

štatistiky vs. osobná skúsenosť #2

nehodnotim 4 vs. 8r gymnazia, len statistiky.

osobna skusenost ked skola umoznila lepsie studium v jednej oblasti, dieta dostalo radu, nech na ostatne predmety sa vykasle, tj. nemusi mat jednotky, staci ze vyuzije to co skola spickovo ponuka v jednej oblasti. Dieta na tom postavilo vsetko co spravilo naviac na vysokej skole a stavia na tom v kariere. Bol to najlepsi krok ktory mohla spravit.

Hoci do statistik ohladom gymnazii velmi dobre neprispela.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Dobrý deň,

podľa nášho názoru v tom vôbec nemusí byť rozpor a rovnako môže mať rodič dobrú osobnú skúsenosť aj v prípade, ak jeho dieťa absolvuje štvorročné gymnázium. Práve uvedené štatistiky tomu nasvedčujú (podporujú túto hypotézu).
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

a ešte jedna vec...

...k tomu negatívnemu dopadu na pôvodnú triedu. Keď odídu najlepší žiaci - najlepšími sa môžu stať dobrí žiaci, ktorí boli celé roky v ich tieni. A zo zlých žiakov sa môžu stať dobrí - pretože tá pozícia je zrazu voľná. Takto môže s pocitom "najlepších žiakov" skončiť školu viac detí - a to je pre celý systém vzdelávania jednoznačne dobrá správa - teda ak nám záleží na príbehu konkrétneho dieťaťa viac ako na "kŕmení" štatistík a večné budovanie najlepšieho vzdelávacieho systému v galaxii.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Správny postreh

Veľmi dobrý príspevok, Postfix.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

mám otázky...

Prečo už dávno nie sú externé maturity aj z ostatných predmetov (biológia, chémia, fyzika), aby sa to dalo porovnať?
Kto bude zbierať informácie o bývalých študentoch, ktorí študovali v zahraničí a zostali tam pracovať?
Zisťovať, akú mzdu má bývalý študent, pracujúci kdesi v Austrálii je asi vtip!
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Vynikajúci školský systém

vo Fínsku/prezentoval to nedávno na Slovenskuf fnský pedagog/ nepozná delenie žiakov ZŠ na výberovú odchod na gymnázia v piatej triede/a iné.Vo fínských triedach musia byť žiaci ,ktorí sú príkladom ostatným,časť z nich strhávajú k lepším yýsledkom ,skvalitnujú akoby prácu učiteľom.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

porovnavat finske skolstvo a slovenske nezneje ani ako vtip.

vrat sa do reality a hodnot slovenske skolstvo, nakolko (ne)zaujem ziakov je zakopany v tom ze lepsi idu na narocnejsie skoly (a je jedno ci sa to tyka 8r.gymn.)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

progres

Najproblematickejšie je určiť mieru akou prispela na rozvoj daná škola. Treba vziať v úvahe, že ak dieťa nemá talent a ani rozumu nemá mnoho môže kvalitatívne rásť. Bohužiaľ u nás je skôr evolučný systém ako kvalitatívny. Deti sa rozvíjajú tak akoby tam tá škola nebola: s tým, že vedia písať a čiastočne rozumejú textu.

Príklad: mal som inteligentnejšieho kolegu (s prémiovej školy) robil o 1,5 hodiny každý deň dlhšie a dostával vyššiu nominálnu mzdu. No pri prepočte na hodinovú mzdu dostal menej ako ja. Somár.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

napriek niezsiej mzde, somar mozno mohol z toho rozdielu zaplatit dcere prispiet na studium v zahranici, kym nesomerove deti hlively medzi lenivcami doma.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

rovnake vysledky?

takze za 12 rokov (od 1.triedy po maturitu) sa naucia tie predmety v priemere rovnako dobre , ako deti na 4-rocnych gymnaziach za 13 rokov. Z toho plynie jedine. Su naozaj sikovnejsie a vdaka tomu usetria rok sedenia v skole, ktory mozu pouzit na dalsi profesny rast, alebo studium (PhD).

Ak chceme, aby nam rastla inteligentna populacia, je treba, aby mali inteligentni a ambiciozni ludia cas na vlastne deti. Vyvoj v spolocnosti je skor taky, ze cim vacsi ***** tym viac deti si narobi a posunie svoj genofond dalej, zatialco inteligentny clovek sa venuje kariere a dieta ma 1, aj to utecie za hranice. Ak stihne vedkyna PhD a start kariery do 27, ci dokonca 26, je vyssia sanca, ze si stihne uzit materstvo s 2 detmi a zaroven byt prospesna v kariere. Ak ju nechame na ZS 9 rokov a k PhD sa dostane az v 28, je pravdepodobnejsie, ze stihne len 1 dieta, pripadne ziadne :)

Z tohto dovodu treba inteligentnym moznost nastartovat karieru co najskor, nech nezabijaju zbytocne cas.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

fairfax, mimochodom, ziaci 4-rocnych aj 8-rocnych gymnazii chodia do skoly rovnaky pocet rokov, dokonca aj mnohi ziaci 5-rocnych gymnazii, tak si nefandi nakolko su inteligentnejsi.ti na 8-rocnych :-).
Z mojej skusenosti sa za v priemere inteligentnejsich (co sa teda matematiky tyka) dali v piatej triede ked sa robili prijimacky povazovat ti, co sa dostali na gamcu alebo novohradsku (v ramci BA, pre mimobratislavskych-ide o matematicke triedy). Decka, ktore sa podostavali na ine osem-rocne gymnazia, vratane cirkevnych, boli uplne priemerne (sudim podla triedy mojho syna).
Chapem ale, ze na niektorych ZS s velmi nizkou urovnou deti (napr. vplyvom zleho soc. prostredia) je moznost dostat dieta na akekolvek 8-rocne gymnazium otazka prezitia.
Keby sa skvalitnilo zakladne skolstvo, motivacia odchadzat na 8-rocne gymnazia by ostala fakt iba pre tych max. talentovanych hlavne z matematiky, ktorym ZS nemoze poskytnut dostatocny stimul.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Dobrý deň,

môžem potvrdiť, že je pravda, že absolventi aj štvorročných, aj osemročných gymnázií študujú typicky rovnako dlho (spolu 13 rokov). Je to tak "nastavené" už skoro 10 rokov.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Tie štatistiky nevyzerajú dôveryhodne

Som úplný laik v tejto oblasti, ale pokial som informovaný z médií (tento rok sa to hodne diskutovalo ohľadom obmedzenia počtu študentov na 8 ročných gymnáziách) podiel 8 ročných gymnázií na študentoch gymnázií je vyšší ako 10%.
Neprepočítaval som to presne ale 389 z 11402 maturantov zo SJ je 3.4%.
Prečo je to taký malý pomer, veď zo SJ maturujú všetci, čiže by mal byť vyšší ako 10%, v podstate by mal reflektovať pomer maturantov na 8 ročných gymnázií na celkovom počte gymnaziálnych maturantov. Máme teda iba 3.4% študentov na 8 ročných gymnáziách, prečo nám tvrdili, že ich je vyše 10%?
Podobný pomer je i v matematike, tá síce nie je povinná, ale tam by som očakával ešte vyšší pomer maturantov z 8 ročných gymnázií. AJ je povinný predmet čiže by tam mal byť pomer vrovnaký ako v SJ.

Tie čísla v INEKO štatistike (alebo NUCEM, neviem kto od koho odpisoval) sú veľmi divné a zdajú sa byť nedôveryhodné.

Ďalej, aké gymnáziá poyskytujú 2,3 ročné štúdiá ? 5 ročné štúdium rozumiem, sú to bilinguálne.

Mám dojem, že tie štatistiky robili nekompetetní ľudia, alebo ich takí prezentujú, alebo je to robené v rámci objednávky, že ktosi chce, aby 8 ročné gymnáziá vyzerali zle. Ja mám tri deti a všetky chodia na 8 ročné gymnáziá a neľutujem to, progres v poronaní zo ZŠ je veľký, väčšia konkurencia, motivácia.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Dobrý deň,

Vami uvedený pomer (3,4 %) je relatívne malý preto, že štatistika zachytáva maturantov osemročných gymnázií, ktorí končili minulý rok a začínali v roku 2009, keď naozaj nastupovalo na osemročné gymnáziá oveľa menej žiakov ako v neskorších rokoch (osemročné gymnáziá zaznamenali rozmach najmä po roku 2009).

Údaje, ktoré hovoria o tom, že vyše 10 % populačného ročníka chodí na osemročné gymnáziá, sa týkajú žiakov, ktorí nastúpili v neskorších rokoch a týka sa to najmä bratislavského kraja (v ostatných krajoch to zvykne s rezevou byť pod 10 %).

Ešte k otázke týkajúcej sa 2 či 3-ročných odborov na gymnáziách. Ide o odbory, ktoré sú určené pre absolventov (typicky) stredných odborných škôl, ktorí ukončili štúdium bez maturity. Tieto krátke odbory na gymnáziách im umožnujú absolvovať všeobecne zameraný odbor a dorobiť si maturitu. V prípade záujmu možno celý zoznam škôl (gymnázií) s uvedenými dĺžkami jednotlivých ponúkaných odborov nájsť na webe NÚCEM.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

"dochádza k zvyšovaniu nerovnosti v úrovni vzdelania žiakov, čo je pre spoločnosť ako celok negatívom" je ako tvrdit ze pre spolocnost ako celku je negativom ze riaditel zaraba viac ako vratnik. Je to sice pravda, ale nezijeme v afrike kde je vsetko manana.

na gymnazia neodchadzaju sikovnejsi, ale MOTIVOVANEJSI ludia (pripadne maju motivovanejsich rodicov). Problem ziakov v beznych skolach nie je to ze su hlypy, ale ze nemaju motivaciu k vyuzitie casu v skole na svoj rozvoj (co formuje viac socialne prostredie ako iq).

mam obavy ze bloger postavil blog na nespravnych premisach. Skoda.
 


Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie


  1. Jozef Petráš: Vedia Martinčania, kto si vlastne kúpil ich obľúbenú Chatu pod Chlebom? 3 747
  2. Katarína Legrand: 1 deň lekára v CDS Buraniro (v zdravotnom stredisku v malej dedinke v Burundi) 3 193
  3. Stanislav Martinčko: Farmári, hŕŕ na nich !!! 3 180
  4. Robert Puk: Ako "šetrí" peniaze bratislavských Novomešťanov starosta Kusý 2 653
  5. Danica Chames: Klimatická príručka na prežitie leta v USA 1 801
  6. Rudolf Pado: S bagrom po Pažiti 1 274
  7. Petronela Boleková: Ríbezľová bublanina 1 153
  8. Miroslav Tokarčík: Nenecháme sa zastrašiť! 1 059
  9. Peter Kuchár: Misia na Šalamúnových ostrovoch IV. Neobjavený raj..., ktorý poznačili vojny. 864
  10. Mária Jenisová: Náš zákazník náš ........? 791

Rebríčky článkov


  1. Peter Bukov: Eurozóna prejde reformami, zhodli sa lídri Nemecka a Francúzska
  2. Petra Pichnarcikova: Dokonalosť alebo peklo zo života?
  3. Lórant Kulík: Internetová známka
  4. Peter Ďuroška: Rozlúčkový turnaj futbalových prípraviek v kategórii U10 - Rosina 2018
  5. Ondrej Michalička: Vlaky jazdia už aj ako MHD
  6. Ján Marton: Svätá spätosť
  7. Janka Bernáthová: Chuť sĺz
  8. Fero Sklenár: No Point to Worry about... 2018.06.25.
  9. Lórant Kulík: Nebezpečná adrenalínová záľuba
  10. Pavol Kostka: Spine 2018 - Medzinárodná konferencia v Londýne

  1. Baleťáci sú buzíci, aj Čajkovskij bol teploš. Maďarov pobúril slávny muzikál
  2. Rusko a my - naozaj sme nepoučiteľní?
  3. Súd označil postup polície za amatérsky. Exšéfa vojenských tajných oslobodil
  4. Kmotríkov syn mal po zápase hajlovať. Polícia ho obvinila z extrémizmu
  5. Turecko v Európe? Po tomto víkende to môžeme definitívne vzdať
  6. Bývalému šéfovi NATO nepovolili vstup do USA
  7. Smrť žiaka na telesnej: Príčinou bolo vrodené ochorenie
  8. Sebastiano Vadala je na slobode, trestné stíhanie pokračuje
  9. Kandidatúru na prezidenta ohlásil Robert Mistrík v rodnom meste
  10. Salah zvažuje koniec v reprezentácii, využili ho na politické účely

  1. Smer ide rozdávať klobásy. Z ukradnutého prasaťa.
  2. Kočner si tyká so špičkami Smeru: Stiahol Smer ochrannú ruku nad Kočnerom?
  3. Peter Schutz verí v nevinu Nitranov: Hanus má len psychologický problém s Hríbom
  4. Fašisti v Smere, hlupáci z Vranova nad Topľou.
  5. František Mikloško: Vždy som sa angažoval v rámci tejto krajiny a spoločnosti
  6. Údajné hriechy poslanca Michala D.
  7. Martin Fűzy: Kauza Cervanová – svedkovia manipulácie a nátlaku zo strany vyšetrovateľov
  8. Pirátske zmenky: Zmenky Kočner skrýva. Prokurátor hovorí, že si poradia aj bez nich
  9. František Mikloško: Pokojná cesta Vladimíra Palka
  10. Richard Sulík: Ako Merkelová ničí svoju vládu a Európu

Už ste čítali?