Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Máte doma intelektovo nadané dieťa? (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 3 > >>

Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Dnešné deti majú obrovské možnosti získavania informácií. Ak dieťa vyrastá v rodine kde sa mu venujú rodičia a veľa razy aj starí rodičia tak nečudo, že jeho intelekt je na ďaleko vyššej úrovni ako bol u jeho rodičov. Tí totiž keď vyrastali jedinou možnosťou "učenia sa" boli knihy a TV. Myslím si však, že testy odhaľujúce mimoriadne nadané deti nekráčajú s dobou a deti sa testujú tak, ako pred rokmi. Ono totiž čoraz viac takýchto detí po vstupe do školy začne stagnovať a žije vlastne z toho čo si zo sebou prinieslo.
12 rokov som pôsobila na škole pre intelektovo nadané deti. Keď sa otvorili prvé triedy, deti v nich bolo radosť učiť. Postupne však do prvého ročníka pribúdalo čím ďalej tým viac problémových detí s rôznymi poruchami a hlavne s nezáujmom naučiť sa niečo nové. Mnohé žili so slávy ktorá sa okolo ich inelektu vznášala za veľkej podpory rodičov a starých rodičov a tam vznikali aj problémy typu " ako môže moje dieťa ktoré má IQ 160 dostať 2 body z desiatich?"
Pri všetkej úcte k deťom,rodičom aj pedagógom si myslím, že testovanie zaostáva za dobou, že v mnohých rodinách sa vzdeláva ale nevychováva a že vlastne výchova sa považuje za niečo zastaralé. Dnes je módne nechať dieťa rásť ako samorast, neobmedzovať ho, plniť len jeho priania a nežiadať povinnosti. A to žiaľ vedie k hyperaktivite,neochote podriadiť sa autoritám, neschopnosti prijať prehru, k poruchám správania. Aj v minulosti boli takéto deti ibaže boli výchovou viac usmerňované a vedené k tomu čo sa smie a čo sa nesmie.
Neobhajujem týmto zastaralé metódy výchovy a vzdelávanie, som ale presvedčená, že mnohé zo záporných sprievodných znakov vysokého intelektu sa dajú starostlivou a dôslednou výchovou v rodine veľmi zmierniť ak nie odstrániť, alebo im zabrániť.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Tiež mám zákulisnú informáciu, že

do tried pre nadané deti pribúdajú deti s určitými problémami a poruchami. Aj preto by som u svojho dieťaťa uprednostnila bežnú triedu, s kvalitnou učiteľkou.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

To bude hlavne tym, ze sa konecne skolstvo zbavuje mytu, ze deti s "poruchami" su vo vseobecnosti hlupe. Medzi vysoko inteligentnymi detmi je statisticky viac poruch ako v beznej populacii. Je to celkom normalne.

Vidite, ja by som bola radsej keby moje dieta bolo v triede s aspergermi, intelektovo nadanymi detmi, ktore su v nejakej oblasti velmi schopne, co je vyvazene tym, ze nieco im zas nejde.

Btw. realita bude taka, ze v beznej triede budete mat mizernu ucitelku a hromadu deti s poruchami, ktore ale intelektovo nadane nie su. ;)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

To je vec pohľadu

sú aj základné školy, kde nemajú triedy pre nadané deti, a napriek tomu majú výborné výsledky - napr ZŠ L Novomeského v KE (ale viem, že to závisí veľmi aj od osbnostia erudície učiteľa), alebo škola v Michalovciach, ktoá získala 2. miesto v hodnotení zš. To je pre mňa dôkaz, že dieťa môže dostať kvalitné vzdelanie aj mimo triedy pre nadané deti.

Ja by som totiž nechcela, aby moje dieťa považovalo za normu, že všetci sú (musia byť) nadaní, šikovní, alebo aby vyrastalo v kolektíve detí, ktoré majú problém v rámci sociálnych zručností. Myslím si, že navštevovanie bežného kolektívu je tiež obohacujúce. A to píšem ako človek, ktorý pri vstupe na zš spĺňal kritéria pre súčasné inetelektovo nadané deti, chodila som do školy, kde som sa nudila, kde som si zďaleka nerozumela s vrstvovníkmi. Ale viem, že aj Aďka trojkárka môže byť dobrá kamarátka, a možno lepšia ako Marienka vynikajúca žiačka vyhrávajúca všetky súťaže.A že na známkach na vysvedčení aj tak nezáleží.
Všetko čo chcem, je kvalitné vzdelanie už na základnej škole.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Ano, zopar zakladnych skol ma dobre vysledky a dobrych ucitelov. A potom mate drvivu vacsinu tych, kde je to cista katastrofa. Vacsina deti na Slovensku kvalitne vzdenie nedostava.

Myslim, ze dieta v skole pre nadane deti nevyrastna v izolacii od sveta a velmi dobre vie, ze nie vsetci su nadani. Skor je riziko, ze nadane dieta v priemernom kolektive nadobudne dojem, ze je najmudrejsie na svete, lebo mu ostatni nestacia. A pokial je dieta nadane a problem so socialnymi zrucnostami ma, tak sa bude citit lepsie v triede s detmi, s ktorymi zdiela podobne zmyslanie.

Navstevovanie bezneho kolektivu pre nadane dieta nie je obohacujuce, ale degradujuce.

Adka trojkarka moze byt nadane dieta a Marienka jednotkarka byt nemusi. Na tomto vidno, ze vobec nechapete, ake nadane deti su, ze to nie su vzdy vynikajuci ziaci vyhravajuci sutaze. Aj medzi nadanymi detmi je rozna skala osobnosti, temperamentov a okrem toho takyto kolektiv ma priemerne vyssie IQ. Pokial je dieta nadane, tak patri do kolektivu, do ktoreho zapadne a je prenho podnetne. Potrebuje specificky pristup ucitelov, ktori vedia ake metody zvolit.

A nehovoriac o tom, ze aj pre ucitelov je to jednoduchsie, ked nemusia mat v triede cast deti ktora ucivo nestiha, cast pre ktoru je to tak akurat a cast takych, co sa nudia a robia potom na hodine bordel.

Navyse, nadane dieta na skole, kde sustavne vynika oproti ostatnym moze mat potom bozi komplex a problem zmierit sa v buducnosti s tym, ze niekto je lepsi ako oni. Nadane dieta v priemernom kolektive nie je motivovane sa zlepsovat, lebo uz najlepsie je. V horsom pripade, ho za to mozu zacat sikanovat, alebo ono zacne svoje nadanie zneuzivat.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Ale ja som nenapisala, ze

Marienka je nadane dieta, len ze jednotkarka a vyhrava sutaze. A ze Adka nadana nie je.
Viete co, ja by som aj pred 33 rokmi, ked som nastupovala do skoly splnila aj sucasne poziadavky na intelektovo nadane deti. Viem, aky je zivot takehoto dietata v beznej triede, medzi beznou populaciou. A viem, ako sa dokze uplatnit alebo neuplatnit v zivote/profesii. Navyse som z ucitelskej rodiny, a nerobim si iluzie o nasich ucitelov, ale ani automaticky nikoho nezatracujem.
A co Vy . Boli ste nadane dieta? Ste pedagog, alebo pochadzate z pedagogickeho prostredia, ze vsetko vidite tak cierne?
Radsej nech je moje diet zdegradovane medzi beznymi spoluziakmi, ako ma z nej vyrast takyto premudrely nick (Vy mate premudre reci na akukolvek temu, kedze som si Vas vsimla v roznych diskusiach) ako je NINIPINI :D, nedajboze aby s nejakou NINIPINI chodila do triedy :D
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

To je pekne, ze ste to nenapisali, preto som vam to napisala ja, ze to tak moze byt.

Pri tom ako argumentujete dost vazne pochybujem, ze by ste mohli splnit naroky na intelektovo nadane dieta aj teraz v dospelosti.

Viete, ja pracujem vo firme, kde je kopa nadanych dospelych, dokonca aj tych, ktorymi tak opovrhujete - tych bez socialnych zrucnosti a poviem vam, ja som zas rada, ze sa u nas nevyskytuju ludia ako vy, s hromadou predsudkou a milijuci priemernost.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Nadané deti sú ako iné deti, nie je to exkluzívny klub. Jednému ide super matematika, ale jazyky nič moc, iný je dobrý v chémii a trápi sa s dejepisom. Napr syn mal v triede spolužiaka, kt diagnostikovali v 1. triede diabetes I. typu. Hlavne spočiatku mal prísny stravovací režim, takže to vysvetlili ostatným spolu s tým, čo majú robiť, ak by náhodou sa niečo stalo na wc a pod. Decká to brali ako normálnu vec, vrátane toho, že si pichal inzulín počas vyučovania. Za celých 12 rokov som nepočula o probléme so šikanovaním na škole.
Navyše, aj nadané deti chodia do rôznych krúžkov, športových, umeleckých a pod. Tam sa stretávajú s ďalšími rovesníkmi, vrátane pobytov v táboroch a pod. Takže normálne fungujú s bežnými deťmi a nerastú v izolácii. Akurát v bežnej výuke sú na nich kladené vyššie nároky.
Problém môžu mať nadaní na slovenskej VŠ, kde spolužiaci z bežných škôl trávia prednášky a cvičenia sledovaním internetu a chatovaním a výzvu vyučujúceho k diskusii k problému chápu ako povel na odchod z cvičenia, diskutovať k problému akosi nie sú ochotní. To je už ale problém VŠ.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Myslim, ze ten kto tu nejde s dobou ste vy. Vysoky intelekt totiz neznamena schopnost naucit sa velky objem uciva a mat jednotky. Vysoky intelekt maju aj deti s roznymi poruchami, co by mal pedagog pre nadane deti obzvlast vediet. Pokial ma dieta IQ 160 a pod vasim pedagogickym vedenim ma 2 body z 10, je problem na vasej strane.

Ako pedagog by ste obzvlast mali vediet, ze hyperaktivita nijako nesuvisi s vychovou, ale je vrodena. Podriadenie sa autoritam je pre kazdeho vysoko inteligentneho cloveka takze, lebo intelektovo nadanym ludom nestaci odovodnenie "lebo som to povedala". Vysoko inteligentne deti vam neprijmu koncept "co sa smie a co nie", ak im to neodvodnite logicky.

Podla mna je velmi smutne, ze niekto s pedagogickou praxou s nadanymi detmi, ich chce vlastne zrovnat podla priemeru a nie dat im moznost aby vynikli ich specifika.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Trochu si protirečíte:

A. "Vysoky intelekt totiz neznamena schopnost naucit sa velky objem uciva a mat jednotky. "
B. " Pokial ma dieta IQ 160 a pod vasim pedagogickym vedenim ma 2 body z 10, je problem na vasej strane. "
B popiera A
V živote to chodí tak, že prax je obvykle iná ako teória.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Mozete mi vysvetlit ako A popiera B?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

ďakujem za zaujímavý článok.

Mám doma dieťa (4 r.), ktoré sa javí ako intelektuálne nadané (žiadny extrém, ale pri všetkej materinskej skromnosti si myslím, že potenciál tam je - sama som takým dieťaťom bola, ako 4- ročná som napríklad plynule čítala). Chcem sa opýtať, v akom veku je možná diagnostika, a v akom veku to už má aj nejaký zmysel a praktický význam. Dieťa je v predškolskom veku vo vývine. Nám sa teraz skokom zlepšila grafomotorika (ktorá ani predtým nebola vonkoncom zlá), sama sa začala zaujímať o jazyky, matematika ju veľmi baví (sčítavanie do 10 takmer bez problémov, začína už aj odčítavať). Je kreatívna atď...A to do školy nastúpi až takmer o 2,5 roka. Chcem sa ešte spýtať, čo znamená integrácia nadaného dieťaťa do bežnej triedy. Znamená to, že na základe trebárs potvrdenia od psychológa musí učiteľ zohľadňovať nároky na učivo u dieťaťa (aj keď napríklad netrpí žiadnou špecifickou poruchou učenia)? Ak by sa testovaním u dcéry potvrdila intelektuálne nadanie, asi by som uprednostnila vzdelávanie v bežnej triede, ale kde by učiteľ vedel zohľadniť je nároky na učivo. Ďakujem za odpoveď.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Ďakujem všetkým za postrehy

Ako som už písala v článku, diagnostiku i odporúčanie na integráciu robí CPPPaP. Ide o komplexnú diagnostiku. Ale ak chcete už teraz zistiť výšku intelektu, skúste klinického detského psychológa..no pokiaľ dieťa navštevuje predškolské zariadenie, dalo by sa už využiť i služby CPPPaP - to je školské zariadenie. V ZŠ je integrácia podriadená ako vzdelavacím programom, metodickými usmerneniami, tak i.odporúčaním z poradne..je to individuálne, niekedy sa dá navrhnúť i zlúčenie ročníkov..no to.ozaj záleží od konkrétneho prípadu, nedá sa zovšeobecňovať.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

pri tychto detoch

netreba zabudat aj na socialny rozmer, schopnosti reagovat, prisposobovat sa okoliu, spolocenskym moralnym hodnotam, solidarite a schopnostiam posobit v roznorodych kolektivoch, nielen vo "vybranych intelektualnych", aby neboli neskor prekvapene zo skusok zivota nie prave najpozitivnejsich.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Pred tremi lety jsem psal o skolni ...

... anabazi nasi dcery https://scobak.blog.sme.sk/c/3...
Pointa: Finalne se dostala na skolu, kde je riditelkou prave tebou zminena pani Laznibatova. Ucila se lepe, nez predtim. Odmaturovala. Nasla si vysokou na kterou chtela jit a dostala se na ni. Takze si myslim, ze skoly pro nadane deti funguji.

K tvemu textu: Je to znacne komplikovane a nezazivne. Zbytecne mnoho zvyraznovacich prvku. Pusobi to na me jako reklama. Blog na toto tema se musi dat napsat vyrazne lip.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

P.S. Ctu tehdejsi diskusi ...

... kde na skoro cele druhe strane psali lide, ze si moje dcera moc vymysli, ze ji moc dovolujeme, ze bude nesamostatna a tak https://blog.sme.sk/diskusie/2...
Nakonec posledni rocnik gymplu stihala tri brigady (na Devine v historickem uboru, hostesku v Astorce, zavazovala lidi do popruhu pri skocich z Lafranconi), na vysokou se dostala mezi triceti nejlepsimi (prestoze pokazila pisemnou cast), obratem si sama v cizim meste zaridila ubytovani a praci. Protipol k tomu, co tehdy nekteri lide psali. Mozna je to i o tom, ze nekteri z nas jsou na sikovne deti prilis konzervativni.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Súhlasím. Na tému: Reči o opičej láske, nekritickom hodnotení a rozmaznávaní dieťaťa by aj u nás vydali na malý aj veľký doktorát.
Ešte aj dnes ale sú bežné názory typu: načo má dieťa vedieť čítať skôr, bude sa v škole nudiť a pod. U nás bolo najhoršie v škôlke posledný rok. Pôvodnú škôlku, kde nás samy upozornili, že syn má asi vysoké IQ a tak s ním aj pracovali (nemusel napr poobede spávať, ale potichu si čítal knižku alebo kreslil, dostával "úlohy" a pod.)zatvorili. Musel prejsť do inej škôlky. Učiteľka v nej napr žiadala od detí, aby pri poobedňajšom spánku boli otočené tvárou ku stene. Syn už dávno poobede nespával, čo vyriešila poznámkou: "Otoč sa, mám Ti to napísať? To by bolo zbytočné, aj tak nevieš čítať." Syn jej vymenoval zoznam knižiek, ktoré si už s nami aj sám prečítal. Následne po ňom začala kričať, nech si nevymýšľa. Výsledok? syn odmietal chodiť do škôlky, najprv to boli bolesti bruška, neskôr každú nedeľu večer v priebehu hodiny teploty do 39,5-40 C. Zázračne sa vyliečil cez prázdniny a v 1. triede odmietal byť doma chorý s angínou.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Áno,

škola kde je riaditeľkou p.L. má oproti ostatným školám na Slovensku jednu obrovskú výhodu - žiaci končiaci ZŠ v tej istej škole priamo pokračujú v stredoškolskom štúdiu - gymnáziu. Inak povedané, čo si vychovajú na ZŠ, to odmaturujú. Nechcem tým spochybňovať kvality žiakov tamojšej školy, určite sú mnohí vynikajúci a mnohí aj horší, ale je rozdiel, či deviataka čakajú prijímačky na novú školu, alebo len postup do vyššieho ročníka.
A na VŠ dnes nie je problém dostať sa zo žiadnej strednej a ešte ak sa jedná o usilovnejšieho maturanta tak ho školy berú s otvorenou náručou.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Zrovna ...

... ma dcera ale tuto vyhodu nevyuzila a myslim, ze si pak o to vic vazila, kde je. Dovedla to ocenit.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Syn absolvoval školu pre nadané deti od ZŠ až po maturitu. Prvé postupové skúšky absolvujú deti po prechode zo ZŠ na gymnázium, druhé pri prechode z kvarty do kvinty. Súčasťou skúšok je pedagog hodnotenie vyučujúcich, psychol testy a vedomostné testy, vrátane písania slohu. Viacerí jeho spolužiaci najmä pri prechode z kvarty do kvinty neprešli cez testy alebo im priamo odporučili prechod na inú školu. Takže na rozdiel od iných 8-ročných gymnázií tam sú "prijímačky", nielen postup do vyššieho ročníka.
Druhá vec je, že pokiaľ žiak porušuje školský poriadok, pravidlá alebo neprospieva, takisto môže byť vylúčený alebo musí odísť . To platí počas celej dochádzky.
Btw, mnoho týchto detí študuje na zahraničných VŠ, vo Veľkej Británii, Prahe alebo Olomouci, či vo Viedni a pod. A neštudujú sociálnu prácu, ale napr bioinžinierstvo, medicínu a pod. Takže asi sa nedá hovoriť o usilovnejších maturantoch. Takisto, v hodnotení úspešnosti maturitných skúšok sú už roky rokúce na prvom, raz tuším boli na druhom mieste
 

1 2 3 > >>

Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie


  1. Boba Baluchová: (Jedno)svetový dokument o kráse ľudskej súťaživosti 240
  2. Ľudovít Daňo: PORIEŠENÝ KATRINEC II. 237
  3. Arpád Sasköi: Strelec 237
  4. Natália Milanová: Kunerád – smutný príbeh zámku a jeho gýčového majiteľa 169
  5. Barbora Oráčová: „Bašternákovci“ na stavebnom úrade v Starom Meste 1.0 119
  6. Martin Ondráš: Cena slovenskej potraviny - skutočná pravda 53
  7. Greenpeace Slovensko: Výsledky prieskumu príjemne prekvapili. Slováci nechcú uhlie 50
  8. Jaroslav Hoško: Ako sa dve Babetty na Balkán vybrali 41
  9. Transparency International Slovensko: Ešte stále sa chcete presťahovať na vidiek? 33
  10. Peter Cmorej: Čo pre vás doteraz urobili kandidáti na starostu Petržalky? 29

Rebríčky článkov


  1. Milan Lacúch: Klaňaním sa zlatému teľaťu hmoty človek degeneruje!
  2. Martin Simurda: Nájdime NÁŠ ŠAMORÍN
  3. Ján Marton: SPOD STRIECH - krst...
  4. Jozef Kováč: KTOŽE NÁM TO KANDIDUJE???
  5. Eva Šnircová: Počúvajte spätnú väzbu a odosobnite sa od seba.
  6. Július Kovács: Peter Tóth nebol vypovedať, on sa bol zachrániť pred zatknutím.
  7. Martin Gálik: Plán Bratislava: Chceme husté mesto. Bývanie bude drahšie a zelene bude menej.
  8. Denis Jacko: Linajky v našich prstoch
  9. Martin Gálik: Plán Bratislava: Parkovanie nie je tvoje právo a zápchy sú tvoja vina
  10. Mário Bulla: Psycho 2. časť - Zoznámenie

  1. Ústava sa nezmení, ústavní sudcovia sa budú voliť ako doteraz
  2. Rok nepijem alkohol. Ako sa zmení život, keď sa vzdáte večerného pohárika
  3. Hrošovský strelil gól Realu Madrid, Juventus porazil Manchester
  4. Posúvali mu operáciu, dal vraj lekárovi peniaze a išiel hneď
  5. Ako kočnerovci ukradli Technopol a súd im pomáhal
  6. Raz aj veštica musí povedať pravdu: skončili ste!
  7. Bývalá šéfka rozhlasového spravodajstva Stano Maťašovská zostáva v RTVS
  8. Opitá učiteľka strážila v škôlke osemnásť detí
  9. V Colorade núdzovo pristál bombardér B-2 Spirit
  10. Tiso ako Najväčší Slovák? Nechceme pred ním zatvárať oči, vraví programový šéf RTVS

  1. Andrej Danko, dedič Vasiľa Biľaka
  2. Bude mať Fico spoločnú stenu s Kočnerom aj v Leopoldove?
  3. Sulík sa pustil do Fica: Patríte do basy!
  4. Tú babu treba zabiť – zápach SIS (pokračovanie)
  5. Ako České dráhy a ostatní českí železniční prepravcovia obchádzajú nový zákon o 75% zľave na dieťa
  6. Fico a Kočner ako registrovaní partneri
  7. Šikana na školách je veľmi vážny spoločenský problém
  8. Vladimír Palko: Ešte nie sme v bode zlomu
  9. 10 kľúčov k ešte lepšej Bratislave a jedna srdcovka
  10. Kočner mal asi informátora s kódom „veštica“. Sú za kódom Krajmerovci?

Už ste čítali?