Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Máte doma intelektovo nadané dieťa? (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 >

Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Dnešné deti majú obrovské možnosti získavania informácií. Ak dieťa vyrastá v rodine kde sa mu venujú rodičia a veľa razy aj starí rodičia tak nečudo, že jeho intelekt je na ďaleko vyššej úrovni ako bol u jeho rodičov. Tí totiž keď vyrastali jedinou možnosťou "učenia sa" boli knihy a TV. Myslím si však, že testy odhaľujúce mimoriadne nadané deti nekráčajú s dobou a deti sa testujú tak, ako pred rokmi. Ono totiž čoraz viac takýchto detí po vstupe do školy začne stagnovať a žije vlastne z toho čo si zo sebou prinieslo.
12 rokov som pôsobila na škole pre intelektovo nadané deti. Keď sa otvorili prvé triedy, deti v nich bolo radosť učiť. Postupne však do prvého ročníka pribúdalo čím ďalej tým viac problémových detí s rôznymi poruchami a hlavne s nezáujmom naučiť sa niečo nové. Mnohé žili so slávy ktorá sa okolo ich inelektu vznášala za veľkej podpory rodičov a starých rodičov a tam vznikali aj problémy typu " ako môže moje dieťa ktoré má IQ 160 dostať 2 body z desiatich?"
Pri všetkej úcte k deťom,rodičom aj pedagógom si myslím, že testovanie zaostáva za dobou, že v mnohých rodinách sa vzdeláva ale nevychováva a že vlastne výchova sa považuje za niečo zastaralé. Dnes je módne nechať dieťa rásť ako samorast, neobmedzovať ho, plniť len jeho priania a nežiadať povinnosti. A to žiaľ vedie k hyperaktivite,neochote podriadiť sa autoritám, neschopnosti prijať prehru, k poruchám správania. Aj v minulosti boli takéto deti ibaže boli výchovou viac usmerňované a vedené k tomu čo sa smie a čo sa nesmie.
Neobhajujem týmto zastaralé metódy výchovy a vzdelávanie, som ale presvedčená, že mnohé zo záporných sprievodných znakov vysokého intelektu sa dajú starostlivou a dôslednou výchovou v rodine veľmi zmierniť ak nie odstrániť, alebo im zabrániť.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Tiež mám zákulisnú informáciu, že

do tried pre nadané deti pribúdajú deti s určitými problémami a poruchami. Aj preto by som u svojho dieťaťa uprednostnila bežnú triedu, s kvalitnou učiteľkou.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

To bude hlavne tym, ze sa konecne skolstvo zbavuje mytu, ze deti s "poruchami" su vo vseobecnosti hlupe. Medzi vysoko inteligentnymi detmi je statisticky viac poruch ako v beznej populacii. Je to celkom normalne.

Vidite, ja by som bola radsej keby moje dieta bolo v triede s aspergermi, intelektovo nadanymi detmi, ktore su v nejakej oblasti velmi schopne, co je vyvazene tym, ze nieco im zas nejde.

Btw. realita bude taka, ze v beznej triede budete mat mizernu ucitelku a hromadu deti s poruchami, ktore ale intelektovo nadane nie su. ;)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

To je vec pohľadu

sú aj základné školy, kde nemajú triedy pre nadané deti, a napriek tomu majú výborné výsledky - napr ZŠ L Novomeského v KE (ale viem, že to závisí veľmi aj od osbnostia erudície učiteľa), alebo škola v Michalovciach, ktoá získala 2. miesto v hodnotení zš. To je pre mňa dôkaz, že dieťa môže dostať kvalitné vzdelanie aj mimo triedy pre nadané deti.

Ja by som totiž nechcela, aby moje dieťa považovalo za normu, že všetci sú (musia byť) nadaní, šikovní, alebo aby vyrastalo v kolektíve detí, ktoré majú problém v rámci sociálnych zručností. Myslím si, že navštevovanie bežného kolektívu je tiež obohacujúce. A to píšem ako človek, ktorý pri vstupe na zš spĺňal kritéria pre súčasné inetelektovo nadané deti, chodila som do školy, kde som sa nudila, kde som si zďaleka nerozumela s vrstvovníkmi. Ale viem, že aj Aďka trojkárka môže byť dobrá kamarátka, a možno lepšia ako Marienka vynikajúca žiačka vyhrávajúca všetky súťaže.A že na známkach na vysvedčení aj tak nezáleží.
Všetko čo chcem, je kvalitné vzdelanie už na základnej škole.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Myslim, ze ten kto tu nejde s dobou ste vy. Vysoky intelekt totiz neznamena schopnost naucit sa velky objem uciva a mat jednotky. Vysoky intelekt maju aj deti s roznymi poruchami, co by mal pedagog pre nadane deti obzvlast vediet. Pokial ma dieta IQ 160 a pod vasim pedagogickym vedenim ma 2 body z 10, je problem na vasej strane.

Ako pedagog by ste obzvlast mali vediet, ze hyperaktivita nijako nesuvisi s vychovou, ale je vrodena. Podriadenie sa autoritam je pre kazdeho vysoko inteligentneho cloveka takze, lebo intelektovo nadanym ludom nestaci odovodnenie "lebo som to povedala". Vysoko inteligentne deti vam neprijmu koncept "co sa smie a co nie", ak im to neodvodnite logicky.

Podla mna je velmi smutne, ze niekto s pedagogickou praxou s nadanymi detmi, ich chce vlastne zrovnat podla priemeru a nie dat im moznost aby vynikli ich specifika.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Trochu si protirečíte:

A. "Vysoky intelekt totiz neznamena schopnost naucit sa velky objem uciva a mat jednotky. "
B. " Pokial ma dieta IQ 160 a pod vasim pedagogickym vedenim ma 2 body z 10, je problem na vasej strane. "
B popiera A
V živote to chodí tak, že prax je obvykle iná ako teória.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Mozete mi vysvetlit ako A popiera B?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

ďakujem za zaujímavý článok.

Mám doma dieťa (4 r.), ktoré sa javí ako intelektuálne nadané (žiadny extrém, ale pri všetkej materinskej skromnosti si myslím, že potenciál tam je - sama som takým dieťaťom bola, ako 4- ročná som napríklad plynule čítala). Chcem sa opýtať, v akom veku je možná diagnostika, a v akom veku to už má aj nejaký zmysel a praktický význam. Dieťa je v predškolskom veku vo vývine. Nám sa teraz skokom zlepšila grafomotorika (ktorá ani predtým nebola vonkoncom zlá), sama sa začala zaujímať o jazyky, matematika ju veľmi baví (sčítavanie do 10 takmer bez problémov, začína už aj odčítavať). Je kreatívna atď...A to do školy nastúpi až takmer o 2,5 roka. Chcem sa ešte spýtať, čo znamená integrácia nadaného dieťaťa do bežnej triedy. Znamená to, že na základe trebárs potvrdenia od psychológa musí učiteľ zohľadňovať nároky na učivo u dieťaťa (aj keď napríklad netrpí žiadnou špecifickou poruchou učenia)? Ak by sa testovaním u dcéry potvrdila intelektuálne nadanie, asi by som uprednostnila vzdelávanie v bežnej triede, ale kde by učiteľ vedel zohľadniť je nároky na učivo. Ďakujem za odpoveď.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Ďakujem všetkým za postrehy

Ako som už písala v článku, diagnostiku i odporúčanie na integráciu robí CPPPaP. Ide o komplexnú diagnostiku. Ale ak chcete už teraz zistiť výšku intelektu, skúste klinického detského psychológa..no pokiaľ dieťa navštevuje predškolské zariadenie, dalo by sa už využiť i služby CPPPaP - to je školské zariadenie. V ZŠ je integrácia podriadená ako vzdelavacím programom, metodickými usmerneniami, tak i.odporúčaním z poradne..je to individuálne, niekedy sa dá navrhnúť i zlúčenie ročníkov..no to.ozaj záleží od konkrétneho prípadu, nedá sa zovšeobecňovať.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

pri tychto detoch

netreba zabudat aj na socialny rozmer, schopnosti reagovat, prisposobovat sa okoliu, spolocenskym moralnym hodnotam, solidarite a schopnostiam posobit v roznorodych kolektivoch, nielen vo "vybranych intelektualnych", aby neboli neskor prekvapene zo skusok zivota nie prave najpozitivnejsich.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Pred tremi lety jsem psal o skolni ...

... anabazi nasi dcery https://scobak.blog.sme.sk/c/3...
Pointa: Finalne se dostala na skolu, kde je riditelkou prave tebou zminena pani Laznibatova. Ucila se lepe, nez predtim. Odmaturovala. Nasla si vysokou na kterou chtela jit a dostala se na ni. Takze si myslim, ze skoly pro nadane deti funguji.

K tvemu textu: Je to znacne komplikovane a nezazivne. Zbytecne mnoho zvyraznovacich prvku. Pusobi to na me jako reklama. Blog na toto tema se musi dat napsat vyrazne lip.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

P.S. Ctu tehdejsi diskusi ...

... kde na skoro cele druhe strane psali lide, ze si moje dcera moc vymysli, ze ji moc dovolujeme, ze bude nesamostatna a tak https://blog.sme.sk/diskusie/2...
Nakonec posledni rocnik gymplu stihala tri brigady (na Devine v historickem uboru, hostesku v Astorce, zavazovala lidi do popruhu pri skocich z Lafranconi), na vysokou se dostala mezi triceti nejlepsimi (prestoze pokazila pisemnou cast), obratem si sama v cizim meste zaridila ubytovani a praci. Protipol k tomu, co tehdy nekteri lide psali. Mozna je to i o tom, ze nekteri z nas jsou na sikovne deti prilis konzervativni.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Súhlasím. Na tému: Reči o opičej láske, nekritickom hodnotení a rozmaznávaní dieťaťa by aj u nás vydali na malý aj veľký doktorát.
Ešte aj dnes ale sú bežné názory typu: načo má dieťa vedieť čítať skôr, bude sa v škole nudiť a pod. U nás bolo najhoršie v škôlke posledný rok. Pôvodnú škôlku, kde nás samy upozornili, že syn má asi vysoké IQ a tak s ním aj pracovali (nemusel napr poobede spávať, ale potichu si čítal knižku alebo kreslil, dostával "úlohy" a pod.)zatvorili. Musel prejsť do inej škôlky. Učiteľka v nej napr žiadala od detí, aby pri poobedňajšom spánku boli otočené tvárou ku stene. Syn už dávno poobede nespával, čo vyriešila poznámkou: "Otoč sa, mám Ti to napísať? To by bolo zbytočné, aj tak nevieš čítať." Syn jej vymenoval zoznam knižiek, ktoré si už s nami aj sám prečítal. Následne po ňom začala kričať, nech si nevymýšľa. Výsledok? syn odmietal chodiť do škôlky, najprv to boli bolesti bruška, neskôr každú nedeľu večer v priebehu hodiny teploty do 39,5-40 C. Zázračne sa vyliečil cez prázdniny a v 1. triede odmietal byť doma chorý s angínou.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Áno,

škola kde je riaditeľkou p.L. má oproti ostatným školám na Slovensku jednu obrovskú výhodu - žiaci končiaci ZŠ v tej istej škole priamo pokračujú v stredoškolskom štúdiu - gymnáziu. Inak povedané, čo si vychovajú na ZŠ, to odmaturujú. Nechcem tým spochybňovať kvality žiakov tamojšej školy, určite sú mnohí vynikajúci a mnohí aj horší, ale je rozdiel, či deviataka čakajú prijímačky na novú školu, alebo len postup do vyššieho ročníka.
A na VŠ dnes nie je problém dostať sa zo žiadnej strednej a ešte ak sa jedná o usilovnejšieho maturanta tak ho školy berú s otvorenou náručou.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Zrovna ...

... ma dcera ale tuto vyhodu nevyuzila a myslim, ze si pak o to vic vazila, kde je. Dovedla to ocenit.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Syn absolvoval školu pre nadané deti od ZŠ až po maturitu. Prvé postupové skúšky absolvujú deti po prechode zo ZŠ na gymnázium, druhé pri prechode z kvarty do kvinty. Súčasťou skúšok je pedagog hodnotenie vyučujúcich, psychol testy a vedomostné testy, vrátane písania slohu. Viacerí jeho spolužiaci najmä pri prechode z kvarty do kvinty neprešli cez testy alebo im priamo odporučili prechod na inú školu. Takže na rozdiel od iných 8-ročných gymnázií tam sú "prijímačky", nielen postup do vyššieho ročníka.
Druhá vec je, že pokiaľ žiak porušuje školský poriadok, pravidlá alebo neprospieva, takisto môže byť vylúčený alebo musí odísť . To platí počas celej dochádzky.
Btw, mnoho týchto detí študuje na zahraničných VŠ, vo Veľkej Británii, Prahe alebo Olomouci, či vo Viedni a pod. A neštudujú sociálnu prácu, ale napr bioinžinierstvo, medicínu a pod. Takže asi sa nedá hovoriť o usilovnejších maturantoch. Takisto, v hodnotení úspešnosti maturitných skúšok sú už roky rokúce na prvom, raz tuším boli na druhom mieste
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

My sme dieta dali najprv do beznej ZS a poviem, vam otras.

Dieta je tam v inom prostredi, v ktorom sa nezaradi a je dokonca sikanovane ucitelmi, ktori napriklad nezvladaju, ze ich vlastne deti, taketo vysledky nedosahuju - osobna skusenost.

Podotykam, ze u nej nebolo problemove spravanie, mala dobre znamky, a vyhravala skole olympiady.

So stupnujuci utokmi ucitelov sme museli vyhladat psychologicku.

Ta nam odporucila prestup prave do tejto "nadanej skoly" a mozem povedat, ze to je najlepsie rozhodnutie ake mohlo byt.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Skola pre mimoriadne nadane deti

Kedysi som o tom uvazoval (pre syna), kamoska vravela ze u pani L. vybavi prijatie, ale ta skola sa kazdy rok kamsi stahovala. Pani doktorka sa snazila podchytit a rozvijat nadane deti (popritom sa aj vedecky realizovala), ale Ministerstvo jej financne nepomahalo. A co ked skonci ZDS pre mimoriadne nadane deti? Pojde medzi "normalne" do neznamenho prostredia kde sa stretne aj s grazlami, ake dovtedy nepoznal (tedy este Gymnazium nebolo).
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Neviem ako kamoška sľubovala prijatie na školu pre nadané deti, pretože deti pred "prijatím" na ZŠ stupeň musia absolvovať testy u psychológa a mať preukázané IQ min 130. Okrem toho absolvujú "prijímačky", kde si ich "preskúšajú", napr na rôznych hlavolamoch a v rozhovore s pedagógmi. Toto fungovalo už aj pred 17-20 rokmi.
Dieťa prijaté na základe "protekcie" by malo dosť problémy už v 1. triede. Deti sú rozdelené do skupín podľa úrovne ako vedia čítať (niektorí slabikujú, iní už čítajú plynule), matematických schopností a zručností a pod. Systém vyučovania sa nedá "oklamať" napr domácou prípravou a bifľovaním, pretože deti robia všetko v škole z pracovných listov a pod. Domov chodia bez klasických učebníc pre príslušný ročník ZŠ a učivo je oveľa širšie ako u klasickej ZŠ.
Na gymnáziu je to podobné, aj keď tam sa už musia doma pripravovať aj z učebníc. Navyše, vyučovanie funguje bez klasického pravidelného skúšania pred tabuľou.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

opatrne so spájaním

inteligencie a tvorivosti. Sú to nesúvisiace kategorie. Prva kategoria, inteligencia, je sama osebe velmi problematická, IQ testy majú vážne limity a sú skresľujúce. Druhá kategoria, tvorivosť, je ako prirodzená schopnosť daná všetkým deťom, otázka je iba ako bola rozvíjaná resp. potláčaná v predškolskom a v školskom veku. V zásade býva školským systémom potláčaná a znižuje sa vekom. Čiže aby som to zhrnul. Môže byť veľmi tvorivé a bystré dieťa s úžasnými nápadmi, ktoré nemá nadanie na prírodné vedy a môže byť veľmi nadané dieťa v prírodných vedách a matematike, ktoré nie je tvorivé.
 

1 2 >

Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie


  1. Andrej Ábel: Nesrovnal a spolu s developerom HB Reavis pripravia Bratislavu už čoskoro o státisíce eur 3 886
  2. Jozef Legény: Čaká Bratislavu tretie miliónové priame zadanie bez rokovania za 10 mesiacov? 1 797
  3. Café Európa: Na Slovensku po bruselsky – ovládne nás EÚ? 1 634
  4. Tomáš Skukalík: Čo sa dá zažiť v Ulanbátare? 1 553
  5. Zuzana Široká Faisst: Master alebo majster? 1 086
  6. Janka Cigániková: Nie je všetko sestra, čo sa blyští 1 041
  7. Ivana O'Deen: Poznáte najväčšie jazero na svete? 1 027
  8. Andrea Súlovcová: Ako nám Sulík a Matovič práve "napľuli" do tváre 930
  9. Michal Cimmermann: Zlodej je v dome! Môžem po ňom vystreliť? 885
  10. Tomáš Vodvářka: Manželské toccaty a fugy: parfumerie 795

Rebríčky článkov


  1. Pavol Tichý: Vojna, ktorú nevidíme
  2. Alexandra Borovanova: Nechavate sa valcovat tazkym detstvom? Povedzte dost!
  3. Pavol Tichý: Virálny marketing
  4. Ivan Janček: Cykloraňajky
  5. Pavol Tichý: Nové médiá a ich vplyv na formovanie životného štýlu mladej generácie
  6. Dáša Baliarová: La Fuente de la Alcachofa
  7. Pavol Tichý: Manipulácia v médiách
  8. Filip Kuruc: Keď u politika zlyháva komunikácia
  9. František Cudziš: Paradox plávajúcej ponorky, II.
  10. Adrian Hadvig: Pravda

  1. Dajte sa dokopy
  2. Pre nové pravidlá v prvých dňoch prejdú STK len vyvolení
  3. Mali by Slováci hrať v Košiciach alebo v Bratislave? (anketa)
  4. Najväčšie európske stavenisko je v Bratislave. Ako pokračuje výstavba stanice
  5. Strečno padá. Bralo sa bude opäť sanovať
  6. S Trnavou získal historický titul. Tréner El Maestro v klube končí
  7. Saganov rival má unikátny štýl. Chce sa odlíšiť od ostatných
  8. Švajčiari sa túžili vyrovnať Slovensku. Teraz vstupujú do novej éry
  9. Bagdádí žije a jeho Islamský štát má nový cieľ. Deti
  10. Ekvádor vysiela na Slovensko dve ministerky kvôli únosu dieťaťa

  1. Kiska zahnal Fica do kúta. Šéf Smeru musí iba čakať, či neutrží tvrdú ranu
  2. Takto smeráci znižujú nezamestnanosť: Vyhadzovaním ľudí z Úradov práce
  3. Bohorovná justícia – liaheň korupcie …
  4. Harakter Bugár o odvolávaní Matečnej: S opozíciou nikdy hlasovať nebudeme
  5. Akcia Čistý Potok – frajeri z SNS ukážte najväčší level demokracie
  6. Vietnamský veľvyslanec nás uistil a my mu predsa veríme
  7. Tajné schôdzky prezidenta s Dzurindom a Miklošom: Ťahá ich do novej strany?
  8. Definitívna bodka za kauzou Cervanová
  9. Strečno padá: Národná česť Smeru a SNS sa končí lajdáctvom pod Strečnom
  10. Péter Hunčík: Režim a tí ostatní

Už ste čítali?