Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Slobodný vzdelávací trh - pokračovanie 4 (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť

 

O.K., šancu som Vám dal, ale vyzerá to čím ďalej, tým strašidelnejšie.

Vidím to skôr ako koncept anarchokapitalistický, než demokratický.
Na počiatku rozbíja štátne vzdelávacie štruktúry, nahrádza ich zdanlivo vnútorným rovnocenným partnerstvom, ktoré ale je--
opäť zopakujem--
podľa môjho názoru neudržateľné,
pričom autorovi to musí byť v niektorých momentoch dokonca samotnému zrejmé.

Nielenže nie je možné udržať v rovnocennom postavení Úniu detí žiakov a študentov s Úniou rodičov--
čo je asi najpríkrejší rozpor, ktorý mi ako čitateľovi "udrel" hneď skraja do oka--
ale nedokážem si predstaviť rovnocenné postavenie štátu so subjektom,
ktorým by mal byť
"Poskytovateľ vzdelávacieho prostredia" ako "politicko-právne rovnocenný partner (k) ostatným subjektom vzdelávacieho trhu."
teda vrátane štátu,

pričom si teda ako politicko - právny subjekt rovnocenný štátu presadzuje
"cez svoju spoločenskú organizáciu svoje záujmy a práva."

Nepochybujem o tom, že
"Na výkon svojho povolania a tvorbu vzdelávacieho prostredia potrebuje poskytovateľ určité špecifické právomoci, autonómiu a tiež ekonomické zázemie,"
ale aby to malo byť na úrovni politicko - právnej subjektivity rovnocennej štátu...
...nuž, ako hovorí klasik: Nie som istý...

Aby som ale stručne a jasne napísal, čo mi na tom nesedí:
politicko - právna subjektivita subjektov neštátneho poskytovateľa služieb v preklade znamená možnosť tvorby ŠTÁTNYCH zákonov v oblasti primárne týkajúcej sa priamo vzdelávania,
sekundárne by za takých okolností mohli súkromné subjekty tvoriť priamo ústavné zákony, ktoré sa vzdelávania týkajú iba okrajovo, teda akurát natoľko,
aby bolo možné v rámci politicko - právnej subjektivity rovnocennej štátu k nim pristúpiť.
...čiže v podstate ku všetkým zákonom.

Ak by to ale bolo dovolené subjektom súkromného vzdelávania,
tak by to boli v podstate súkromné firmy vlastniace tieto školy.
Nahradili by sme tvorcov ústavy z radov (ako-tak) volených zástupcov tvorcami ústavy z radov súkromných firiem.
.
Okrem toho je taktiež podivným ten pokus z pokračovania č.3,
kedy autor hovorí o akejsi "provokatívnej pedagogike".
Po prvé je takéto prvoplánové podsunutie akejsi novej koncepcie čitateľovi na môj vkus až príliš sektárske,
po druhé, nie som prívržencom idey "konkurenčného prostredia" z každodenného života (špeciálne slovenského) kapitalizmu natoľko,
aby som si to dokázal predstaviť ako metódu vzdelávania, ako formu výuky a interakcie v prostredí detí.

Sorry,
ale ak som sa v diskusii k predošlým článkom aj v jednej chvíli vyjadril k tejto snahe pomerne uznanlivo,
tak teraz, pri bližšom pohľade, musím bohužiaľ zobrať všetko povedané späť.

Palce nedržím, to ani náhodou.
---
 

Pane, aku sancu?

Som Vam vdacny za skvele otazky, mrzi ma, ze som Vas sklamal. Na oplatku Vam dam radu: Trpezlivost prinasa nielen ruze, ale aj zdravy usudok! Pointa sa ukaze na zaver, toto je ako puzzle, nepoznate cely obraz, zatial si ho domyslate...a zle. :-)
 

P.S.

Dajte mi navrh, ako by to bolo lepsie podla Vas..?
 

 

Osobnostné testy dieťaťa, v ktorých by došlo k doporučeniu (!!!) vhodnej formy výuky (alternatívy) vzhľadom na osobnostnú individualitu dieťaťa.
Testy by mohli vytvoriť samotné alternatívy+štát,
v tomto by som nevidel žiaden problém.
---
 

Osobnostne testy?

A to podla Vas zmeni skolsku politiku? Moja vizia je o vzdelavacej politike, tzn. ze osobnostne testy su v tomto okamihu irelevantne. Mozu byt, nemusia. Skor si myslim,ze zbytocne, ak u deti nepredpokladam vyrazne a ustalene osobnostne crty. Mozno u deti v postpubertalnom veku. Ako sa v nasledujucom pokracovani dozviete, budu fungovat nezavisle certifikacne agentury a sucastou ich vykonu mozu byt aj testy nadania, IQ,EQ,OQ, pokial bude o ne na trhu zaujem. Pokial ide o vhodnu alternativu pre dieta, je to vec rodica a dietata, co si vyberu. Ako sa dozviete neskor, pre deti do 18 rokov odporucam inkluzivne vzdelavanie ako najvhodnejsie. Exkluzivne len ako doplnok. Exkluzivne prostredia uz ako domovske su vhodne len vysoke skoly. Budte trpezlivy a pockajte do konca, potom sa bude dat lepsie diskutovat.
 

 

Ja do konca počkám, ale neviem, čo také chcete vydiskutovať na predstave spolku súkromných subjektov (firiem) čoby "politicko - právne" rovnocenného "partnera" ku štátu.
---
 

Zaujímavé myšlienkové pochody máte

Okrem štátneho a súkromného (osobného) tu predsa máme spoločenské. Potom by aj mimovládne organizácie boli súkromné a tiež politické strany. A Vy viete, že nie sú. Či to ma len skúšate z občianskej výchovy? :-D Ak môžu v parlamente fungovať ako partneri viaceré strany koalície a potom aj rozhodovať, prečo by to nedokázali aj občianske združenia? Každý si háji svoje záujmy a prečo by nemal svoje záujmy hájiť aj štát? Už ste si vytvorili predsudok, preto sa Vám tak ťažko chápe pointa.
 

 

Pojem "rovnocennosť právnych subjektov" má iný obsahový význam ako pojem "politicko - právna rovnocennosť subjektov".
Mimovládne organizácie či občianske združenia, ba ani len politické strany nie sú politicko - právne rovnocenné so štátom:
predkladajú NÁVRHY zákonov.

Byť "politicko - právne rovnocenným" znamená PRIAMO tvoriť legislatívne prostredie, nie však v spolupráci so štátom, ale ROVNOCENNE s ním.
Politicko - právna rovnocennosť znamená teda možnosť meniť ústavu bez ohľadu napr. na vládu a parlament.
---
 

Spočiatku ma to bavilo

s Vami diskutovať. Kládli ste dobré otázky. Potom ste prešli uzáverov na základe dojmov a teraz už aj do mentorovania. Mnohí čitatelia pochopili pointu ihneď, niektorí neskôr a ďalší možno pochopia na záver. Ste však jeden z mála, kto hodnotí dielo bez toho, aby si ho preštudpval celé. Váš prístup mi príde extra sebastredný. Ak niečo nezapadá do Vašej šablóny, zavrhnete to na základe Vášho dojmu, nepodloženého jediným argumentom. Samozrejme, že Vaše dojmy sú úplne mimo a už sa mi nechce ich vyvracať. Znejú ako obvinenia a ja túto hru s Vami odmietam hrať. Ak naozaj chcete diskutovať a nie trollovať, pýtajte sa. Na otázky odpovedať neodmietam.
 

 

Pýtam sa na problematické body, na ktoré som narazil,
a ktoré vo mne vyvolávajú určité dojmy,
ktoré však môžete objasneniami oných problematických bodov kedykoľvek vyvrátiť.
...Presne takýto účel tu má toto diskusné fórum.

Slová "Samozrejme, že Vaše dojmy sú úplne mimo" je asi ťažko možné považovať za objasnenie,
veď moje dojmy možno "mimo" sú a možno nie sú:
nemám to však ako posúdiť.

Opakujem problematický bod:
"subjekt politicko - právne rovnocenný" so štátom.

Definícia právneho subjektu jednou vetou tu:
https://sk.wikipedia.org/wiki/...

---
 
Hodnoť

 

v tomto dieli som sa trochu stratila... pôvodne som to chápala tak, že by bola nejaká ponuka a rodič/žiak si vyberie, aký štýl mu vyhovuje (či už v rámci jednotlivých škôl, čo sa mi na začiatok zdá byť reálnejšie) alebo v rámci inklúzie (tj. v jednej škole žiaci si vyberú? vzdelávanie v niektorom štýle?)) alebo nie?

ps. ak sa má ísť k jednotlivcovi, tak rôzne "rady" s tým nesúladia - tie sú o tom, ako rozhodne "väčšina" (či už nadpolovičná alebo naddvojtretinová ale stále len väčšina)

prosím autora ak sa dá o objasnenie
 

Ano, vyber zostava

Rodic-ziak si vyberie z dostupnych 7-mich prostredi a kultur. Subjektmi v ramci jednej kultury, ci subkultury je teraz uvedena patica. Cize dieta-rodic si uz vybrali a s poskytovatelom, agenturou a odberatelom su v jednom time. Kym rovnocennost kultur je poistkou pre zamedzenie monokultury na trhu, rovnocennost subjektov zamedzuje jednostrannemu diktatu subjektu. Dnes povedzme, ze stat ako odberatel v ramci direktivnej pedagogiky bude chciet urcit poskytovatelovi (ucitelia) vzdelavania postupy a metody, alebo detom vykony...v takom pripade to ale musia odsuhlasit poskytovatelia direktivnej pedagogiky ci deti i rodicia. Subjekty maju byt rovnocenne preto, aby nedoslo k diktatu ktorehokolvek subjektu. V dalsom pokracovani to bude o troch sferach vzdelania a tam tiez pojde o rovnocennost. Berte to tak, ze ste na vzdelavacom trhovisku, kde mate roznorodu ponuku tovarov a sluzieb, kde Vam predavac preda to, co chcete, nemoze Vam nanutit, co nechcete, nikto nemoze ani jemu nic nanutit, nie je to mozne ani odberatelovi, ani agenture. Kazdy je autonomny. Dostacijuce vysvetlenie? :-)
 

P.S.

Vacsinove hlasovanie medzi kulturami-pedagogikami a subjektmi je nepripustne. Pripustne je iba v ramci kultury subjektu. Cize organizacia deti a studentov rovnakej kultury moze hlasovat vacsinovo o svojich vnutornych pravidlach, o zastupcoch,ktori ju budu reprezentovat a tiez o uzneseniach.
 

 

zatial ok, myšlienky sa mi páčia a rozumiem tomu, teším sa na ďalší diel
 


Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie


  1. Elena Antalová: Vysoký, naozaj vysoký...krvný tlak 3 246
  2. Anežka Richtariková: Kiska sa správal obdivuhodne 2 790
  3. Stanislav Martinčko: Súdia nás sudcovia s pochybnou povesťou, alebo čakatelia na pochybnú povesť??! 664
  4. Jozef Drahovský: Zákon o cestnej premávke 8/2009 Z. z. a zmeny k prvému decembru 2019 590
  5. Ľuboslava Šusteková: Oškvarkové pagáče 582
  6. Jozef Kmeto: Nenávistným statusom od rómskeho dievčaťa sa už zaoberá polícia 304
  7. Katarína Džunková: Život pri Alaudinskom jazere (Tadžikistan) 290
  8. Jana Venhartová: Dátum minimálnej trvanlivosti a dátum spotreby na potravinách 276
  9. Martin Droppa: Prvá navždy ostane prvou 253
  10. Monika Vojčíkova: Zabudnite na Chucka Norrisa, hasiči sú skutoční. 250

Rebríčky článkov


  1. Peter Fiabáne: Rok v živote Žiliny: Odpočet práce primátora
  2. František Cudziš: Vede do vienka. II.
  3. Štefan Vidlár: Spolužiaci moji
  4. Roman Hutira: Rozhovor: Majsterka sveta v spoločenskom tanci
  5. Vladimír Krátky: Zas sa nám to do .. Vallo ?
  6. Roman Hutira: Škola pre mimoriadne nadané deti (a kam chodia tie vaše?)
  7. Martin Krištoff: Hongkong sa topí aj v ekonomických problémoch. Jediným riešením sú vyššie investície do po
  8. Milan Lacúch: Len hore, alebo dolu človeče!
  9. Štefan Vidlár: Spomínka na Mikiho
  10. Štefan Vidlár: Obušek

  1. Výbuch plynu v prešovskom paneláku zabil päť ľudí, obetí bude viac (minúta po minúte)
  2. Výbuch plynu v Prešove má osem obetí. Polícia zadržala šesť ľudí (minúta po minúte)
  3. Po výbuchu v Prešove obvinili troch ľudí zo všeobecného ohrozenia (minúta po minúte)
  4. Únik plynu a poškodené potrubie. Čo sa dialo pred výbuchom v Prešove
  5. Riaditeľ hasičov: Pri oprave zničenej bytovky porušili predpisy
  6. Ľudia zo zhorenej bytovky v Prešove: Holý život je to najdôležitejšie
  7. Projektantka: V Prešove muselo byť veľa nahromadeného plynu
  8. V košickom paneláku unikal plyn. Hasiči urobili opatrenia
  9. Andreja Kisku obvinili v súvislosti s firmou KTAG
  10. V Bratislave zomrel ďalší cudzinec, zrejme po bitke

  1. Ak chcú stíhať Fica, tak nech nás stíhajú všetkých
  2. Keď Čižnárom sľúbené peklo nemá správny Smer
  3. Karol Galek (SaS): Ceny energií porastú kvôli trhu, vysoké sú kvôli Ficovi
  4. Matovič podľa polície krátil dane, hrozí mu 7 až 12 rokov väzenia
  5. Kollárovu pikantnú komunikáciu s neplnoletým dievčaťom polícia v tichosti uzavrela
  6. Zas sa nám to do .. Vallo ?
  7. Andreja Kisku obvinili v súvislosti s firmou KTAG
  8. Prvú cyklovežu na Slovensku otvoria v januári
  9. Ako Hlina s Matovičom vytrvalo potápajú vlastné strany
  10. Polícia začala riešiť Trubana za výroky o drogách, niekto podal trestné oznámenie

Už ste čítali?