Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Elektromobil, ekológia, efektivita... (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Myslim, ze elektromobily budu len akesi prechodne obdobie, v praxi si neviem predstavit, ze by mali vsetci /vsetko/jazdit na elektrinu, kde tu elektrinu zoberieme? A budu stacit na jej prenos sucasne siete? Pouzivanie elektromobilu je pre vacsinu ludi v porovnani s inym typom pohonu neekonomicke, prvotne naklady su neumerne vyssie, navratnost trva dlho a mozno vobec ziadna nebude. Aj ekologickost je diskutabilna, je sice pravda, ze na mieste jazdy neprodukujem emisie, no tie sa vyrobia kdesi uplne inde a nakoniec aj tak skoncia na mojej hlave.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

tak ako teda?!?!

no určite dnes ešte nieje pripravený svet na príchod takého počtu elektromobilov, to absolútne súhlasím, no časom to bude pravdepodobne absolútna súčasť našeho byťia...ale to je samozrejme hypotéza...určite by som chcel vidieť na túto tému viac odborných článkov...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

.

K poslednemu odstavcu
Mam Lexus RX400h, a ten to uz vsetko ma. Nepotrebuje diferencial, ani prevodovku, ani starter, ani rozne pridavne systemy ako napr. A.B.S. Brzdenie sa ciastocne kona cez elektromotory, cim sa usetria mechanicke brzdy; elektromotory pri brzdeni dobijaju hlavnu "pohonnu" bateriu. Inymi slovami, totalny dopad na ekologiu je znizeny v dosledku vyssej jednoduchosti konstrukcie.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

ABS

podla mna urcite ma. To nesuvisi s pohonom.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

.

Samozrejme ze ma, ale nie ako "standalone", pozri vysvetlenie nizsie.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Nerozumiem

Tvoj LEXUS nemá prevodovku? Alebo len nemá radiacu páku prevodovky.

Tu máš prevodovku svojho Lexusu: https://lnk.sk/uU09

Nemá diferenciál? A ako je zabezpečené rozdelenie hnacej sily na zadnej náprave?

To je zadný diferenciál Lexusu RX400h https://lnk.sk/egn5


ABS je v EÚ povinný. Tu je ten z RX400h: https://lnk.sk/aiPS

Brzdenie cez motor robia aj spaľovacie motory, len pri tom nevyrábajú energiu.

Nemá štartér? Že tomu hovoríš motor, ešte neznamená, že to tam nie je.

RX400h je všeličo, len nie jednoduchá konštrukcia. (Dva motory, 2 hnané nápravy)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

.

Auto ma dva dvojite elektromotory. Predne dva pohanaju nezavisle od seba predne kolesa, zadne dva pohanaju nezavisle zadne dve kolesa. Elektromotory su ovladane pocitacom ktory urcuje ich otacky.
Jeden z prednych elektromotorov funguje aj ako starter spalovacieho motora. Medzi spalovacim motorom a prednymi elektromotormi je elektromagneticka spojka, ovladana pocitacom, ktory spaja spalovaci motor s prednymi elektromotormi podla potreby. Spalovaci motor je zapojeny pri stalej rychlosti ("cruising"), inak je vacsinou odpojeny a nebezi; zapnuty je pri zrychlovani, alebo pri vacsom zatazeni (napr. do kopca), tym ma aj nizsiu spotrebu (3500ccm motor ma priemernu mestsku spotrebu 8.4l/100km)
Zadne dva el. motory bezia iba pri rychlostiach pod asi 10km/h ("4w drive"), inak su inertne a funguju iba ako generatory elektriny pre hlavnu bateriu (pod zadnym sedadlom).
A.B.S. a ine systemy ovladania kolies su zabezpecovane pocitacom. Predpokladam ze senzory otacok kolies tam niekde su, neskumal som to (nemusia byt priamo na kolesach, mozu byt napr. skryte v elektromotoroch).
Konstrukcia je jednoducha (jednoduchsia) z mechanickeho hladiska. Aky je pomer hmotnosti medzi chybajucimi mechanickymi zariadeniami a pridanymi elektrickymi zariadeniami neviem odhadnut, iba hadam ze tej "elektrickej" hmotnosti je tam o cosi viac, nez tej predchadzajucej mechanickej.
Moja hlavna namietka proti tomuto systemu nie je v jeho funkcii, ale v pouzitom napati medzi hlavnou bateriou a el. motormi (okolo 28VDC). Trochu prilis vysoke na moj vkus, ale iste sa pracuje na jeho znizeni.
Pracoval som 30 rokov ako el. konstrukter a inzinier okolo roznych automobilov, napisal som o mojej praci par blogov, pozri sa, ak mas zaujem.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

.

Preklep: 28VDC ma byt 280VDC.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Mám asi dve otázky

Je to plug in hybrid, alebo len obyčajný hybrid?
Ak sa baterka vybije ako sa auto rozbehne, ak ju nie je možné nabiť, teda pokiaľ to nie je PHEV?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

.

Nie je to olug-in, Bateria sa zda byt stale temer nabita (na pristrojovej doske je indikator stavu). Zaruka na bateriu je na 150,000 km (moje auto uz ma 156,000km). Lexus mi povedal ze tieto baterie bezne trvaju 200,000 az 300,000 km. Nova bateria stoji okolo 4,000 dolarov.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

.

Plug-in............ Este chcem predist tvoju dalsiu otazku: benzinovy motor ma normalny 12VDC alternator aj bateriu (dost malicku na 3500cc motor). Tie maju na starosti iba klasicke zariadenia, ako su systemy motora, osvetlenie vonkajsie aj vnutorne, radio, atd.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

No neviem , ktorej otázke

si chcel predísť, ale na tú jednu som nedostal odpoveď. Teda možno nevieš.
Ale ak pôjdeš na 280 V batériu tak k jej vybitiu musí zákonite prísť. A potom ak zastaneš, bez toho, žeby si ju dobil benzínovým motorom tak už asi "nenaštartuješ".

PS: Rozumiem, že asi je cez riadiace jednotky sa nedovolí absolútnemu vybitiu a pri poklesu pod určitú hodnotu sa zapne spalovací motor, lenže v tom vidím ten menší zádrheľ v extrémnych situáciach. V zime odstavené auto na dlhší čas s "vybitou" batériou a ešte k tomu s NIMH , ktorá trpí samovybíjaním by som videl ako problém.

PS2: To je v poriadku, že má alternátor na dobíjanie 12V batérie, ale ňou asi nepohneš auto , či? Ten alternátor je tam nutný aj na dobíjanie 280V batérie cez DC-DC menič.

Teraz ma napadla otázka v súčasnosti sa dosť silne presadzuje popri 12v sieti aj 48 V DC sieť na ovládanie napríklad natáčanie zadnej nápravy, vzduchového pruženia atď v Lexuse je tiež ešte aj táto sieť?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

.

Co sa stane ak sa hlavna bateria uplne vybije? Neviem, ale ten benzinovy motor by nemohol byt nastartovany. Ak k uplnemu vybitiu pride za jazdy tiez neviem, lebo na ovladanie elmag spojky medzi benzinovym motorom a prednymi el. motormi je asi tiez potrebna ta bateria. Zatial sa mi to nestalo, dam ti vediet ked k tomu pride. Hadam je tam nejaky early warning system (ukazatel stavu nabitia tam je, a este som to nevidel nizsie nez nejakych 70-80%, aj to iba kratkodobo, par minut). 12VDC alternator na motore nema spojenie s hlavnou bateriou (aspon tak mi povedal pan Lexus). 48VDC v aute nie je. Ja mam skusenosti iba s klasickymi bateriami. Ako sa vybijaju tieto nove nemam sajnu, iba som cital ze su citlive na nizke teploty.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

OK

Ďakujem za úprimné odpovede.
Veľa šťastných km.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

.

Pleasure's been entirely mine, bless your socks, mate.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Pozrel som si Váš blog

Autám ste venovali dosť.

Nerozumiem celkom niektorým veciam.

" Dvojite elektromotory" si mám predstaviť ako?

Ak má každé koleso inú rýchlosť muselo by ísť o 2 x 2 rotory.
Mohli by mať "spoločný" stator, ale neviem čo by sa tým ušetrilo.

Napriek zložitej konštrukcii to má ďaleko od 4x4, kedže zadná náprava je hnaná iba do rýchlosti 10 km/h.

Trocha ma prekvapila, Vaša výhrada voči napätiu 280V.
Ako elektrotechnikovi Vám predsa musí byť jasný dôvod použitia.
Zníženie napätia by znamenalo zvýšenie prúdov.
Vysoké prúdy = hrubé káble a straty.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

.

Ja to tiez chapem ako jeden rotor pre jedno koleso, samozrejme, ibaze oba su v jednom baleni. Viem preco to pouziva tak vysoke napatie. Moja vyhrada je z bezpecnostneho, nie z technickeho hladiska. Co sa stane v pripade havarie ked su narusene kable medzi bateriou a motormi, ake su tam poistky, ako funguju, atd. Tiez co sa moze stat napr. mechanikovi ktory sa musi babrat v okoli tych kablov, atd.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Nevidím v tom vyššie bezpečnostné

riziko, ako u iných elektrospotrebičov.

Dokonca oveľa menšie. Tá sústava nie je uzemnená.
Dotyk jednou rukou nie je nebezpečný.

Mať motor pod napätím a niečo opravovať, je oveľa menej potrebná, ako
u spaľovacích motorov.

Poistky tam určite sú a prípadný skrat by určite vypli.


Takých káblov nebude veľa v podstate len medzi motormi a batériou.
 


Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie


  1. Mária Vrška: Ako ma vyhodili z práce 2 748
  2. Martin Foto Potočný: Veď Kuciak je fakt mŕtvy, Róbert F.! Aj vďaka Vám! 2 494
  3. Lórant Kulík: Gastronómia: Vyprážaný bravčový rezeň - X- ročný recept overený časom 2 217
  4. Věra Tepličková: Zabudnime na Sorosa. Máme nového vinníka: Teraz je to ESET! 2 011
  5. Andrea Hoštáková: Lavičky, na akých ste ešte nesedeli 1 719
  6. Michael Achberger: Alkohol: toto spraví s vašou postavou 1 284
  7. Daniel Schikor: Na cestách s karavanom - Chorvátsky Trpanj 1 154
  8. Zriedkavé choroby: Ukrutné bolesti ho uväznili doma 872
  9. Juraj Paškuliak: Byrokracia na pošte 838
  10. Maroš Chmúrny: Náhodné stretnutie na Maledivách 693

Rebríčky článkov


  1. Štefan Vidlár: GENERALISIMUS MAJO
  2. Martin Balun: Náboženstvo
  3. Roland Ondrus: KočnerLeaks
  4. Andrea Bérešová: 8. kolo koseckej ligy v kosení ručnou kosou
  5. Andrea Bérešová: Historická žatva Lubina - Kopcové
  6. Július Kovács: Vraj si veľkomožný šofér Bugár vyprosuje, aby ho nespájali s Kočnerom.
  7. Štefan Vidlár: Aj ja staviam
  8. Štefan Vidlár: KLAPANEC
  9. Štefan Vidlár: Jak R. F. pracoval pro ludzí
  10. Peter Šuvada: Prečo je potrebné integrovať zdravotne znevýhodnených?

  1. Kočner sa chválil, ako cez Ďatla a Hlavné správy oslabí protesty
  2. Vyšetrujú aj trestnú činnosť predstaviteľov štátu a justície (minúta po minúte)
  3. Kuciakova sestra Mária: Pri Ficovej tlačovke sa mi chcelo plakať, veď aj Janko bol novinár
  4. Fico dovládne s tichou podporou Kotlebu, písal Kočner a plánoval stretnutie s Lexom (#allforjan)
  5. Ľudia sa postavili developerovi. Nechcú ďalšie obchody
  6. Ficovi začínajú oponovať jeho vlastní ľudia
  7. V Zemplínskej šírave sa utopil 38-ročný muž
  8. Kočner písal Zsuzsovej o sledovaní Sulíka a Rajtára chcel dostať do basy
  9. DiCaprio a Brad Pitt pre SME: Jeden pre druhého sme ako manžel a manželka
  10. Víťazky diskvalifikovali, lebo sa v cieli držali za ruky

  1. Matovič: Tváriť sa, že s Bugárom, ktorý za 30 strieborných zradí aj vlastnú mater, príde zmena...
  2. Prečo je Brucho vlastne letnou threemou č. 1 ?
  3. Veď Kuciak je fakt mŕtvy, Róbert F.! Aj vďaka Vám!
  4. Ján Kuciak - Chlapec, ktorý zmenil Slovensko a nikdy sa o tom nedozvedel
  5. Generál Pavel Macko o súčasnom stave Generálnej prokuratúry
  6. Smrť v maternici – bolestné mýto za slobodu a pohodlie ženy
  7. Matovič obviňuje Kisku z klamstva, na Kisku sa sťažuje aj Sulík
  8. Exminister vnútra Robert Kaliňák vypovedal v kauze Vietnamec, jeho šofér na neho čakal v zákaze
  9. Sestra Jána Kuciaka Mária: Pri Ficovej tlačovke sa mi chcelo plakať, veď aj Janko bol novinár
  10. Politické strany: Na Slovensku funguje kvantita na úkor kvality

Už ste čítali?