Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Poučenie z krízového vývoja (fínskeho školstva) (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť:   mínus indicator plus

Nuz podnetny clanok

A vlastne nikto nevie aky model je najlepsi. Lebo existuju aj modely uplatnovane napriklad v Japonsku alebo Korei, ktore sice maju vysledky, ale su tak zamerane na uspech, ze ziaci neziju detstvo, ale otroctvo, mnohi sa psychicky zrutia ci spachaju samovrazdu. Ja povazujem za zaklad, aby sa kazdy ucil to co ho bavi a na co ma prirodzeny talent. Potom budu aj vysledeky nie drilom ale hrou. Teda aby si sami ziaci vo vacsej miere mohli vybrat predmety ktorym sa budu venovat. Dalej viac do vzdelavania zapojit to co dnes uz ma kazdy ziak, internet. Lebo nie kazdy ucitel ma schopnost vysvetlit tak aby ziakov sucasne naucil aj zaujal, nie kazdy ma dost materialov ktore su aktualne, a tak casto ucia z ucebnic z doby kamennej. Teda nahrat, alebo ak uz su tak vybrat a doporucit ziakom dobre filmy kde je latka naozaj spracovana dobre, aj odborne aj pedagogicky, a to uz od urovne zakladnej skoly. Lebo krieda a tabula uz nedokaze tolko ako napriklad taketo jednoduche video.
https://www.youtube.com/watch?...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

re: nový model a sabotéri

Reformátori si veľmi dobre (?) uvedomujú, že "môžu predať" iba takú reformu, ktorú akceptujú učitelia/učiteľské odbory.

Ak by výsledkom reformy malo byť radikálne zvýšenie nárokov na učiteľov (a teda kto má školopovinné deti, ten by rád TAKÚTO reformu), odmietne ju samotný súčasný učiteľský zbor.

Ako autor uviedol, nízky spoločenský kredit učiteľov, zúfalé (aj na slovenské pomery) platy vedú k negatívnemu výberu okrem nadšencov (cca 15% z ktorých po 5-7 rokoch prichádza u väčšiny prichádza vyhorenie a odchádzajú do "komercie" a v školstve zostáva tak 5% osobností, ktorým by ste radi zveriuli výučbu svojich detí) idú na pedagogické smery oportunisti, ktorí
1. si chcú si predĺžiť mladosť
2. podľahli tlaku rodičov, ktorí chcú mať dieťa s titulom
3. majú vyhriatu/vyhliadnutú stoličku na škole v ekonomicky upadajúcom regióne, kde tabuľkový plat bude nad lokálnym priemerom a nároky na poctivý pracovný výkon sa budú limitne blížiť k nule, keďže škola nie je výchovnou inštitúciou, ale iba úložiskom detí počas pracovnej doby rodičov.


Centrálny register diplomových práci je dostupný, prosím pozrite si "úroveň" týchto prác u absolventov pedagogických smerov...

Napriek kecom o celoživotnom vzdelávaní, prax je o niečom inom (najnovšia likvidácia čo i problematického kreditného systému) a pre väčšinu z nich (85-90%) ide o vrchol ich akademického snaženia... :-((

Niektorým by som zakázal prístup do vzdelávacích inštitúcií aby nemohli ovplyvňovať svojimi postojmi ku kvalite vlastnej práce rozvíjajúce sa detské osobnosti...

Primárny problém je hodnotové nastavenie spoločnosti.

Vzdelanie je v postsocialistickej riadenej demokracii balkánskeho typu záťažou/prekážkou na ceste k úspechu a ekonomickú podnikateľskú "elitu" tvoria typy, ktoré by sa v krajinách s iným podnebím venovali práci v poľnohospodárstve, konkrétne pestovaniu drog prípadne inému odvetviu organizovaného zločinu. Výnimky predstavujú tých 15% a následne 5% (po odchode 10% do krajín, kde sa k peniazom dá prísť aj inak ako manipuláciou verejných zákazok, priamym "prideľovaním" si verejného majetku, okrádaním zamestnancov (zadržiavanie mzdy), okrádaním dodávateľov (nepreplatené faktúry) a kde prezident / reprezentant štátu skutočne reprezentuje svojím postojom k agresívnej daňovej optimalizácii vzťah podnikateľskej vrstvy k plneniu si daňových povinností konkrétne a teda aj ku krajinke, kde podnikajú všeobecne).

Dobrou správou je, že stále existuje vrstva rodičov, ktorí si uvedomujú, že (keďže neuspeli v prvej etape ekonomickej transformácie, kde mali úspech iné typy), jediné, čo môžu svojím deťom dať ako "starter pack" do života je vzdelanie. Zlou správou je, že veľmi rýchlo zistia, že toto im nie je slovenskký vzdelávací systém ponúknuť a tak sú nútení hľadať inde (podľa vôľovo morálnych vlastností a finančných možnosti v blízkom, alebo vzdialenom zahraničí). Tým sa pripravujeme o desattisíce kvalitných absolventov ročne, keďže títo následne zostávajú pôsobiť v krajinách, kde vyštudovali...

Nám zostávajú ľudia, ktorí majú inú, pre úspešný život na slovensku veľmi dôležitú vlastnosť: vedia "v tom" chodiť... Na príklade rodičov vidia, že nie je dôležité čo vedia, ale koho poznajú...

Vzdelanie v tejto spolonosti, kde si za peniaze kúpite od lepšieho auta, cez lepšieho lekára, až po ústretového zákonodarcu a chápajúceho sudcu nemá hodnotu..
Zvyšok sú už iba logické dôsledky.


P.S. tiež som po 7 rokoch práce na univerzite odišiel, pretože som si chcel založiť rodinu...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Asi tak

výstižne popísaný stav školstva i krajiny. A stav, v akom to celé je (chcel som namiesto "stav" napísať iný, expresívnejší výraz, syn. exkrementy) je tak dokonale zacyklený, že je skoro nemožné preseknúť bludný kruh. To by chcelo obrovskú energiu a nasadie u nejakého medzičlánku, a na to niet motivácie. V horizonte môjho života (ani života mojich detí) nevidím šancu na zlepšenie, ani dôvod, prečo by sa to malo zlepšiť. Táto krajina je pre "silných a sprostých", vládnucu oligarchiu a nevzdelaných otrokov. Načo komu školy... Kto si schopný, utekaj, kým sa ešte dá.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

vy

píšete: "načo komu školy" - ale veď škôl je dosť (najmä vysokých). Len úroveň vzdelávania tam, kde sa začína presadzovať iné ako tradičné vzdelávanie - overené stovkami rokov - je otrasná. Populárne je najmä "zážitkové vyučovanie" - načo je to dobré? Žiak, resp. študent má prijímať vedomosti od učiteľov a má sa učiť, nie prezívať zážitky. A má byť riadne hodnotený: nie rôzne slovné bláboly, aby len neutrpel citovú ujmu. Keď žiak je alebo nie je dobrý, treba mu to povedať známkou, ktorá hovorí za všetko. Že sa rozplače? Jednak tomu neverím a jednak - no a čo? Plač prejde a buď sa začne učiť (ak chce) alebo sa nezačne a - tak pôjde do učenia. Niekto musí aj pracovať, nielen aby všetci robili sociálnu prácu alebo masmediálnu komunikáciu. Za čestnú prácu sa nikto nemusí a nemá hanbiť, skôr naopak, nech sa hanbia tí, ktorí namiesto práce mlátia prázdnu slamu sociálnej práce a podobných gebuzín.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Ďakujem,

parádne vystihnutý východiskový stav.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

re: vychodiskový stav

v lete 1991 som bol na konferencii ktorú organizovali absolventi matfyzu z Karlovej univerzity
Zaznelo tam z úst jedného prednášajúceho:

Zmeny procesov vo výučbe / školstve sa prejavia o 20-25 rokov.

Žiadna vládna garnitúra v 20 storočí sa v týchto zemepisných šírkach neudržala dlhšie ako 20-22 rokov (pozri čistky v komunistickej strane keď si reformátori čistili cestu k pozíciám a následne keď ich normalizátori posielalí do kotolní (ČR), alebo do knižníc a vedeckých inštitúcií (SR))

Logický záver: Žiadna súčasná ani budúca vláda sa nebude zaoberať SKUTOČNÝM zlepšovaním pomerov v školstve.

(a to ešte bolo delenie ČSSR v nedohľadne a nacionalisti typu Slota, Móric, Markuš boli normálnym ľuďom na smiech, (neskoršie na odpľutie, keď videl, ako vyštartovali po prachoch a majetku )

Toto nie je východiskový stav.
To je súčasný stav a TREND je pokračujúci ZOSTUP s vyššou rýchlosťou v dôsledku kombinácie odchodu posledných dožívajúcich mohykánov/nadšencov do (krátkeho) dôchodku, zabetónovaným klanovým štruktúram na škoách všetkých stupňov (od materských až po univerzity) a "absolventov" ktorých motivácia a (ne)schopnosti boli popísané v mojom predchádzajúcom príspevku.

Ľuďia ktorí sú takí leniví, že ani nepreženú texty vzniknuvšie COPY / PASTE ani automatickým jazykovým korektorom (alebo sa na to iba vykašlal dodávateľ danej práce?)

Samozrejme nastupujúca generácia politikov má riešenie.
Presťahujte sa do Bratislavy.
Deti dajte študovať do elitnej školy.
Následne im vybavte granty na štúdium v zahraničí.
a na zvyšok sa môžete ...


Pomôcka pre tých, čo si myslia, že by to mohlo byť lepšie: kde študujú deti súčasných politikov PS ?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

slovenčina na slovíčko

...stávajúci systém...správne existujúci systém
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Diskriminácia

V čom je latinizmus lepší od bohemizmu?
Prečo má slovenčina niektoré slová zakázané používať?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

re

v jednom nemenovanom mestecku na slovensku, sa musel exhumovat nebostik, pretoze pozostali s hrozou zistili, ze ho pochovali medzi obycajnych ludi a nie medzi titulovanych, ktori mali samostane VIP miesto na cintorine. ci uz pojdeme finskou alebo nejakou inou cestou, reforma nasho skolstva by mala zacat cim skor. priznam sa, ze sa zacinam o slovac trochu obavat.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

mňa by viac potešilo

Mňa by na našom školstve viac potešilo, keby učiteľky pristupovali k žiakom trochu aktívnejšie. Súčasný model je nevyhovujúci:
Vieš, nevieš . ... ohodnotíme ťa a začneme investovať energiu do tých usilovnejších alebo tiež tých čo to pochopili hneď a zaraz. Ostatní sú daní na vedľajšiu koľaj s rôznymi výhovorkami. Najčastejšie sa vina hádže na rodičov.

Som rodič a viem, že keď chcete niečo dať dieťaťu, tak to stojí čas a energiu. Bohužiaľ stretám veľa demoralizovaných učiteľov, ktorí jediné čo urobia je, že skonštatujú nejaký fakt a ďalej neriešia.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Naše školstvo ..

Mám tri deti na rôznych školách, tak trochu už môžem generalizovať s privretým okom :-)

U nás sa zišli dva hlavné nepriaznivé faktory. Nekompetentné a nesystematické reformy a v mnohých prípadoch zlí učitelia. O tom, prečo sú takí, polemizovať nechcem, ale určite v tom hrá rolu aj spoločenské postavenie, aj plat a aj úroveň školstva, ktoré ich "vychovávalo". Za mojich študentských čias išli na pedagogiku tí menej schopní, často preto, aby mali VŠ a tam to zrejme bolo cestou najmenšieho odporu. Ale o inom som chcel. Až na výnimky, učitelia (aspoň tí mojich detí) nemajú záujem posilňovať vzťah žiakov k svojmu predmetu. Je im to srdečne jedno. Odučia si svoje (v lepšom prípade). Stretol som sa s tým na troch rôznych gymnáziách a teraz aj na VŠ. Hoci na VŠ už by to možno mohlo byť menej "citlivé", lebo tam už by študent mal prísť s nejakým vzťahom k oblasti, ktorú hodlá študovať. Ale moja najstaršia je v druhom ročníku VŠ a vybavila si možnosť jeden semester absolvovať v Dánsku. Je tam z toho nadšená. Hovorila mi, že až tam vidí, že sa látka dá prebrať a odprednášať aj zaujímavo a pritom vysoko aktuálne a prakticky. A to nie je dobrá vizitka našich učiteľov. Schválne píšem učiteľov a nie školstva. Lebo snahu vzbudiť záujem o predmet neprinúti učiteľa žiadna reforma. No a druhá tragédia sú tie reformy. Možno sa aj začnú dobrou myšlienkou, ale realizácia je žalostná. Zažil som ich z blízka niekoľko, lebo žijem obklopený učiteľmi. Zasekne sa to na pol ceste a taká nedotiahnutá reforma je väčšinou vo výsledku ešte horšia, než keby to zostalo po starom. Spomeniem napríklad eduPage (to síce nie je reforma, ale na ilustráciu poslúži). Systém sa vybudoval (nechcem vedieť za koľko), ale hodil sa medzi učiteľov a robte, čo viete. Je to pomerne komplikovaný komplexný systém, ale na školách ho obsluhujú "náturisti" na rôznych úrovniach IT vedomostí. Keď som niekoľkých urgenciách dostal prístup ako rodič a pýtal som sa, či nedostane aj manželka, tak sa ma pýtali, či sme rozvedení :-) Manželka prístup doteraz nemá a robím jej screenshoty, aby bola aj ona v obraze. Viem, že to nie je to najpodstatnejšie, ale ako príklad nesystematickosti školských reforiem je vzorový. Software je v školách už niekoľko rokov (asi aj celkom schopný), ale málokde ho vedia využívať tak, aby bol prínosom a zjednodušením práce. A tak isto mi to pripadá aj so všetkými reformami. Vždy to na niečom zakape. Raz nie sú učebnice, inokedy sa predpokladá, že učebné osnovy a obsah učiva si bude každý učiteľ tvoriť sám a idú tak nejako do stratena. Zostane len pocit, že sa na tej novej reforme zase nabalili aktuálne "naši" ľudia a že reforma bola od začiatku zameraná len týmto smerom.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

jeden z problemov je

ze v SR chce kazdy "reformovat" skolstvo, kazdy polovzdelany novinar si mysli, ze ked napise slovo reforma, ma neomylnu pravdu, kazdy tomu rozumie, kazdy to chce a v skutocnosti na tom skoro nikomu naozaj nezalezi.

na jednej strane placeme nad upadkom skolstva, na druhej pozadujeme znizenie mnozstva a narocnosti uciva. Nariekame nad vysledkami, ale likvidujeme prirodovedne predmety na ukor vykecavacich.
A ked nam niekto predlozi uctenku, tlieskame tym, co pridu s absolutne hlupymi napadmi na okamzitu spasu (na gymnazium len za dobre znamky na ZS), ci s roznymi reformnymi leninovymi spismi dokumentami plnymi fraz.

A potom vam ludia s detmi na skolach povedia, ako sa na jednom predmete ucia nieco, na co potrebuju znalosti z ineho predmetu, kde sa to bude ale preberat o 1/2 roka az rok. Atd.
Skuste vratit cast starych rozsahov uciva, riadne preskusanie, skutocnu moznost prepadnut atd ... a vas zlikviduju.
Pripadne centralne testy s krizovou kontrolou medzi skolami a na to nadvazujucu cast penazi pre skolu (tzn. dozorujuci ucitel by vedel, ze ak umozni podvody, financne na to doplati).

To je len zopar uvah
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

..., len nie vlastné.

Inspiráciu by sme mohli konečne začať hľadať sami v sebe. A prestať pracne objavovať objavené. Zrušiť jednu polovicu stredných škôl, polovicu vysokých, a všetky humanitné smery vzniknuté po r. `90. Na gymnáziá len tí najlepší, na stredné školy ostatní jednotkári a dvojkári, zvyšok kam patrí: na stredné odborné učilištia a do pomocných škôl. Učiteľom vyplácať mzdy, namiesto vreckového, a dotácie na žiaka podľa dosiahnutej kvality na výstupe, nie od kusa. Absolventov nových humanitách smerov a žiakov bežiacich humanitných smerov ako rodové, európske, sociálne, žurnalistické štúdia preškoliť na odbory šička, kaderníčka, dojička, chlapcov za maliarov-natieračov, lešenárov, stolárov, tých technickejších na strojáriny, vodáriny, plynáriny, a elektriku. Nakoniec povinnosť pre akademikov (hlavne doktorov) odpracovať doma min. 10 rokov, než odídu do zahraničia, inak uhradiť všetky náklady na štúdium + predpokladanú infláciu na 10r.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Len

poznámka: =pomocné" školy neexistujú (už)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Vlastný systém pri reforme školy

Niekedy sme mali veľmi dobré školstvo, pretože obsah vzdelávania určovali odborníci, ktorí sa veci rozumeli. Dokonca sa využívali také formy a metódy práce, v ktorých žiaci mohli využívať svoje nápady a tvorivosť. Dnes je situácia taká, že o všetkých väčších zmenách v školstve rozhoduje minister a odborníci sú v pozadí. O reformu sme sa pokúšali aj s ďalšími odborníkmi uskutočniť už pred nežnou revolúciou, no bohužiaľ to nešlo. Teraz by sa jej mali chytiť mladší odborníci, ktorí dokážu takýto projekt zostaviť a ho aj zrealizovať. Treba však dodržať isté zásady a postaviť program tak, aby každý žiak získal na škole také poznatky, ktoré budú súvisieť s jeho životom, záujmami a ďalším vzdelávaním. Je preto nutné, aby sa začalo aspoň s revíziou obsahu vzdelávania jednotlivých predmetov a určilo sa, čo je potrebné ponechať a čo nové do predmetu zaradiť, aby žiak dostal všetko to, čo bude pre život potrebovať. Treba počítať aj s tým, že vzniknú aj nové vyučovacie predmety. A takto by sme mohli pokračovať ďalej. Je teda len na Ministerstve školstva, aby začalo s reformou, lebo čím neskoršie sa začne, tým viac bude na to doplácať žiak a teda celá spoločnosť. Treba povedať, že fínske školstvo je na tom dobre. Aj my musíme začať s vlastným programom a prebrať od nich by sme mali iba to, keby sme mali isté pochybnosti v našom programe.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

blog hodný diskusie

Zaujímavý blog. Podľa mňa stojí na jednej téze, ktorú považujem za chybnú, a Fíni tiež. A preto si robia reformy také, aké si robia, pretože majú vlastné predstavy a ciele toho, čo by malo školstvo ponúkať.

Tá téza, z ktorej vychádza autor, je, že kvalita školstva je spoľahlivo daná tým, aké výsledky dosiahne krajina v testovaní PISA.

Pre mňa je testovanie PISA iba istým indikátorom, ale nie niečím, čomu sa má podriadiť systém školstva. Pokiaľ je krajina niekde v prvých 3-4 deciloch najlepších krajín, tak je viacmenej jedno, či je na šiestom alebo osemnástom mieste.

Takže ak Fíni spravia reformu svojej reformy tak, aby vyhovovala tomu, čo chcú od štátneho školstva pre najbližších 20 rokov 21. storočia, tak je to ich plné právo a nerobia žiadnu chybu. Hoci by sa v tejto súvislosti aj ich deti v priemere prepadli o pár bodov v testovaní PISA. Teda nejde o žiadny krízový vývoj.

Rovnostárske školstvo, kde všetky školy ponúkajú rovnakú štandardnú kvalitu, je pre mňa OK. Samozrejme vtedy, ak všetky školy súčasne pracujú na skvalitňovaní výučby.

Na Slovensku máme opačný problém - zopár elitných osemročných gymnázií a potom veľa kvalitatnívne podštandardných škôl. Ak chcete dobrú školu pre svoje dieťa, musíte sa niekedy celá rodina rovno presťahovať inam. To považujem za úplne neprijateľné.

Učiteľské platy sú na Slovensku zásadný problém pre prestíž učiteľa a jeho duševné zdravie. Potvrdí vám každý, kto učí alebo má v rodine učiteľa. Učiteľ v rodine je finančná záťaž a obmedzenie pre celú rodinu, skoro ako keby ste mali v rodine invalida. Ja sám robím iné povolanie, než aké by som chcel, a to preto, že z finančných dôvodov som si pri manželke učiteľke nemohol finančne dovoliť ísť za mojím povolaním snov.

Je úplne jedno, aký je pomer medzi priemernými a učiteľskými platmi na Slovensku a vo Fínsku. Vo Fínsku sú totiž priemerné platy dostatočne vysoké na veľmi pohodový život. Na Slovensku sú reálne priemerné platy, a aj im podobné platy učiteľov, ťažká bieda.

Ide aj o rozsah bezplatných služieb, ktoré vám v nordickom sociálnom systéme dvíhajú životný štandard, kým na Slovensku si všetko platíte. Slobodná matka učiteľka na Slovensku je na ekonomickom dne, vo Fínsku v ťažkej pohode.

Učiteľ nemôže mať u žiakov prestíž, ak chodí do školy ako otrhaná socka, pretože si z platu nekúpi ani slušný kabát a topánky.

Lepšie venovanie sa talentovaným študentom je detail, ktorý sa dá vo fungujúcom školskom systéme ľahko dotiahnuť mimoškolskými aktivitami. Ak sú deti zvyknuté samé si vyberať, čomu sa venujú, a navyše im k tomu eše ponúknete po škole aj kvalitný couching a prípravu na súťaže, tak ľahko vychováte elitu.

My na Slovensku ale máme problém v tom, že deti ani priemerne nenapĺňajú svoj potenciál. Školské prostredie ich skôr demotivuje. Kým na začiatku prvého stupňa sú ešte nadšené zo školy, okolo piateho ročníka je už väčšina otrávená zo školských povinností a nanucovania učiva vonkajšou motiváciou, ktorá úplne zabíja vnútornú motiváciu.

To isté platí aj pre stredné a vysoké školy. Keď som si ja na výške kedysi zapísal o jeden voliteľný predmet viac, než koľko som presne potreboval na získanie potrebných kreditov, tak na mňa tety zo študijného pozerali ako na exota, akého tam ešte nemali. Ešte po rokoch si ma pamätali. Dodnes mi to príde absurdné - veď keď som si zvolil študijný odbor, tak sa o ňom sám chcem naučiť čo najviac, aby som v ňom bol dobrý, alebo?

To, že klesá počet žiakov, ktorí si vyberajú prírodovedné predmety, tiež nie je žiadna kríza. Ak to zachráni vnútornú motiváciu, super.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Nechápem načo je nám fínsky model !

Úroveň nášho školstva zaručuje dokonalú selekciu uchádzačov o učiteľské poslanie.
V tomto systéme môžu chcieť byť učiteľmi iba absolútni učiteľskí fanatici.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

10 rokov povinná dochádzka
od 5-10 rokov elementárna škola - deti by sa mali uz v 5 rokoch pripravovať, kresliť a písať čiarky, zvládnu a potrebujú to. Zároveň nemáme kam dať mladšie deti, nie sú jasle. nech staršie idú do školy... = škola v obciach
11-15 rokov základná škola - základy odborných predmetov, ktoré každý! musí na primeranej úrovni zvládnuť, keď je aj génius alebo milionár, alebo cigán, a nechce pokračovať v zaškoľovaní, musí zvládnuť základné veci o sebe a svete. = škola v mestách, deti môžu dochádzať, treba kvalitnejších učiteľov
stredná škola
1. selekcia: zásadné vyprofilovanie škôl, gymnazisti s povinnou matikou a cudzím jazykom, kedysi mali povinnú latinčinu a gréčtinu, dnes im chcú zrušiť aj slovenčinu. odborné školy - nie že odbory od hrobára po manikéra, ale viem, čo robím a budem robiť a dáva to zmysel. - zásadná premena, nie že podstrkovanie sa firmám - my nevieme, čo je obsahom jednotlivých odborov? - tak ako potom tým odoborom môžu učiť? - to nie je o technologickej vyspelosti, ale o raison d´etre
 


Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie


  1. Ondrej Putra: Padli prvé výstrely tretej svetovej vojny 300
  2. Jozef Kmeto: Nemám rád Joža Ráža 184
  3. Michael Achberger: Zjedzte čo chcete a aj tak chudnite 89
  4. Marián Viskupič: Rekreačné poukazy 2.0 – sociálne inžinierstvo v praxi 73
  5. Martin Ondráš: Keď rozkradnúť a zničiť štát nestačí 70
  6. Miroslav Beblavý: Správa týždňa: najnovší nezmysel Andreja Danka 50
  7. Karin Süvegová: Naši susedia sýkorky 47
  8. Lórant Kulík: Fotogaléria: Začiatok konca koniec začiatku legendárneho obchodného domu Prior v Košiciach 43
  9. Slovenský inštitút pre bezpečnostnú politiku : Prehľad dezinformácií, manipulácií a propagandy počas druhého októbrového týždňa 36
  10. Denisa Augustínová: Deti stratenej generácie bez pomoci zomierajú. Ich nepriateľom sú hlad, choroby a vojny 36

Rebríčky článkov


  1. Vladimír Krátky: Pellegriny klame !
  2. Monika KisBodnárová: Vyznanie
  3. Vladimír Krátky: Fico je ako Kimi Raikkonen .
  4. Peter Žiak: Želtanik , alebo smerom ku dnu so ŽSR ....
  5. Olívia Lacenová: Cena kakaa klesá, zrejme len dočasne
  6. Patrik Mackových: Zlato zaknihovalo rekordný prílev peňazí od poslednej krízy
  7. Lenka Jakubčová: Kupovaná spravodlivosť?
  8. Július Kovács: Tlačové vyhlásenie k situácii v súdnictve Slovenskej republiky
  9. Štefan Vidlár: Moji IT vnúčci
  10. Branislav Becík: Pomoc mladým rodinám je naša priorita

  1. Trnka na nahrávke s Kočnerom: Viem, že ma zabijú
  2. Čaputová zo zdravotných dôvodov ruší program na najbližšie dni
  3. Padli prvé výstrely tretej svetovej vojny
  4. Most-Híd a SMK sa dohodli na spoločnej kandidátke
  5. Wales doma remizoval s Chorvátskom, Maďari v tabuľke predstihli Slovákov
  6. Čižnár síce zbavil Trnku mlčanlivosti, ale odmieta ho stiahnuť
  7. Drž mi miesto, mám pre teba jeden báječný židovský fór, odkázala Gottovi Bohdalová
  8. On priam letel, vravel Froome. Kipchoge zabehol ako prvý človek maratón pod dve hodiny
  9. Zlá správa pre Slovákov: Chorváti získali vo Walese iba bod
  10. V Košiciach sa zrazili električky, jedného vodiča vystrihovali

  1. Predražené reality nútia ľudí siahať po pôžičkách
  2. Peter Bárdy: Majka Trošková mala vzťah s drogovým dílerom Vadalom, pán Fico
  3. Ako Leopoldovská koalícia uniesla Slovensko
  4. Hlina prezentoval KDH ako konšpiračnú stranu: Existuje Harabinov pornografický červ
  5. Remišová má pravdu: Spájať sa nemusia tí, čo to nepotrebujú
  6. Danko s Pellegrinim leteli na pohreb Karla Gotta dvoma špeciálmi
  7. Je SaS nebezpečná? Blahová vysvetľovala svoj výrok, za ktorý ju zo strany vylúčili
  8. Keď mafiáni požívajú Pellegriniho dôveru... a novinári púšťajú dymovú clonu
  9. Syrská armáda se přesouvá k severním hranicím, aby odrazila turecký útok
  10. Kiskova strana dobieha koalíciu PS-Spolu: Hlinove KDH klesá

Už ste čítali?