Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Zníženie vekovej hranice vodičov kamiónov a autobusov? Pomôcť prepravcom sa dá úplne inak. (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 >

Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Ja neviem, 18-roční smú voliť, chľastať, plodiť deti, legálne držať strelnú zbraň (síce len na poľovné účely, ale aj to stačí), atď. atď. Tak z nich nerobme agresívnych neschopákov, že by nemohli šoférovať hoc veľké auto. Na zistenie, či na to majú schopnosti, majú predsa slúžiť autoškola a skúšky na vodičské oprávnenie.

Nerozumiem tomuto strašeniu, aké hrozné veci sa budú diať. Komu to má prospieť?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

to nie je strasenie

to je realita, najrealnejsie. Celkovo by sa mal vodicak posunut az od 21 rokov, nieto este znizovat vek pre kamionistov. Vacsina 18 rocnych europanov su dnes tam, kde my sme boli v 15tich, myslim psychicky. Su to prerastene decka, cest vynimkam, tych je cca 5%. Ty nejazdich? nechodis ani pesi von?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Ja ti neviem bratm, ale pripadá mi to ako ponosovanie sa na mládež u starých Egypťanov či Grékov. Ja som už síce tiež takmer starý foter, ale uvedomujem si, že tým, že budeme dospievajúcich brať ako neschopákov, ich budeme v neschopnosti len podporovať.

V mnohých štátoch USA je vodičák na (vnútroštátnu) kamiónovú dopravu tiež už od 18-ky a nejaký armagedon sa tam nekoná. A v niektorých štátoch dokonca za určitých špeciálnych okolností smú šoférovať bežné osobné auto už 14-roční! Čo nám chýba (a to považujem za jediný zásadný problém toho zníženia veku), je možnosť mať relevantnú vodičskú prax už pred tou 18-kou. Teda napríklad znížiť vek na možnosť jazdenia s dospelým doprovodom napr. na 16-ku a určiť, že na získanie skupiny C je potrebné hodnoverne doložiť skutočnú prax (t.j. nie len mať vodičák) aspoň rok na osobnom aute.

K príspevku "paka" o veľkom motocykli - rozumiem tomu, prečo sa to v paternalistickom štáte takto zaviedlo, hoci s tým tiež nesúhlasím (je to tiež výsledok princípu "veď čo ak by to mohlo zachrániť aspoň jeden život!"); opäť by som to namiesto veku viazal na prax uvedenú vyššie. V tom USA sa napríklad takisto nerozlišujú "slabé" a "silné" motorky, minimálne nie tak ako u nás.

A ešte som čosi ďalšie chcel napísať (aby som neplytval príspevkami), ale práve som zabudol, čo.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

pista baci...

Tak potom asi nerozumiete ani tomu, preco by mali mat ludia A-ckovy vodicak ("velke" motocykle bez obmedzenia) az po dovrseni 24 rokov. Cim sa da, podla Vas, napachat viac skody? Motorkou, kamionom alebo autobusom?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Jednoznačne autobusom

Kamióny sú dnes VŠETKY vybavené systémom kolízneho zastavenia, sledovaním jazdného pruhu atď. - sú autonómne na 4. úrovni (5. úroveň je úplne bez zásahu vodiča jazdiace vozidlo), vodič len dolieva tekutiny a vymieňa poškodené súčiastky, zabezpečuje papierovanie/vykladanie/nakladanie - prečo toto nemajú aj autobusy a osobné autá?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

4.uroven autonomnej jazdy aktualne nema ani Tesla. Mozno by mal Elon najst inspiraciu tu..
Alebo je to inak? Vymenovane systemy totiz patria do kategorie 2..
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Troll alebo nedostatok info?

Autonómne idúce osobné auto som videl ísť po Einsteinovej viac ako rok dozadu (samozrejme s eskortou, veď čo keby niekoho pohrýzlo?). Systémy som samozrejme nevymenoval všetky, to by bolo na samostatný článok (zopár ich možno nájsť v časopise Trucker), samozrejme, že Tesla autonómne vozidlá má, takisto ako všetci poprední výrobcovia vozidiel, keďže však ešte stále nie sú 100 % bezchybné, jazdia len v uzavretých areáloch alebo na cestách so špeciálnou výnimkou, inak musia jazdiť "s rukami na volante". Kúpiť sa dajú aj u nás, legislatíva však nepustí a môžu byť používané iba ako vozidlá 4. stupňa. Technológia je to samozrejme drahá a nájdeme ju iba v prémiových vozidlách, kde sa cenou radia aj spomínané kamióny. Videá osobných áut: https://www.youtube.com/result... a tu je video kamióna: https://www.youtube.com/watch?...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Mam autonomne auto. Akurat funguje len na rovine :)
Keby mali skutocne funkcny system, tak by tuto konkurencnu vyhodu chceli patricne vyuzit a tlacili by na zmenu legislativy. Asi to tak horuce nebude..
Inak, podla mna ich pouzivaju ako treti stupen, kedze vodic je zodpovedny za kazdych podmienok..
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Si si

Istý, že všetky kamióny? Pominiem teraz staršie vozidla, ktoré jazdia po cestách. Naša firma nedávno kupovala (máj 2019) nové MAN-y a neviem o tom, žeby tieto vozidla boli vybavené systémom kolízneho zastavenia a systémom sledovania jazdného pruhu. Môžem sa mýliť, ale ako vravím neviem o tom. Čo viem tak tieto auta sú vybavené alkolockom.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Samozrejme, že všetky

Ale treba to zaplatiť ;-) Ak firma radšej investovala do Alcolocku, ktorí "zodpovední" starší vodiči vyraďujú z hry za pomoci odsávačky sopľov za 4 eurá, tak to gratulujem, veľmi pekný príklad toho, prečo znížiť vekovú hranicu vodičov nákladných áut!
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Musim

Ti dat za pravdu v tom, ze vsetky nove kamiony, aj tie nase, su vybavene koliznym brzdenim a sledovanim jazdnych pruhov. Co sa tyka alkolocku, viem, ze aspon zo zaciatku si s tym soferi nevedeli poradit, ako ho oklamat. Mozno ze teraz je uz situacia ina. Ale tym sa soferi z pochopitelnych dovodov nebudu chvalit.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

a nebolo by v konecnom dosledku najrozumnejsie ist cestou takeho svajciarska, ktore nakladny tranzit natlacilo na zeleznicu ?
(ano, je pravda ze aj ten zeleznici chyba vela k tomu aby to mohlo fungovat dobre, ale urcite je to z dlhodobeho hladiska lepsie ako stale platat a stavat nove cesty a hladat novych ludi.... na jednom vlaku sa bez problemov odviezt 20-30 navesov, a potrebujete (priamo, predpokladam ze zeleznicna infrastruktura tam ludi na svoju reziu (obsadenie stanic, hlasok, hradiel) musi mat bez ohladu na to ci pojde o ten vlak menej ci viac tak ci tak) miesto 20-30 vodicov 1 rusnovodica...)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Žiadne bezpečnostné prvky nezabránia neohľaduplnosťi na cestách, ani ne zaistia tovar proti posunu, ani nevyriešia dennodenne problémy. Sú to ešte decká a patria na diskotéku a nie do ťažkých áut a vonkoncom už nie rovno z autoškoly. V tomto veku nevedia povedať slovko NIE a budú to zneužívať prepravcovia na svoju nenažratosť ako to bolo kedysi, keď bolo prebytok vodičov. Mala by tu visieť fotka magora, ktorý toto vymyslel, aby ste mu mohli poďakovať, keď Vám skončí rodina pod kolesami takého vodiča!
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Dosť ostré, ale

súhlasím, dnešné osemnásťročné deti, a ešte chlapci, za volantmi kamiónov budú predstavovať na cestách riziko pre každého, včítane chodcov. Nielen preto, že prikývnu na všetko (česť možným výnimkám), čo bude požadovať pánbožko Bankovka, ale hlavne pre ich nedostatočnú nažitosť nebezpečenstiev buď na vlastnej koži, alebo zo sprostredkovaných skúseností. Nevraviac už o tom, že vyrastali na počítačových hrách, kde aj ako vodiči áut mali bezpočet životov... Jozef IVAN
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Tridsať dva rokov profesionálne šoférujem, odjazdil som zatiaľ cca jeden a pól milióna kilometrov,takže aké,také skúsenosti mám.Dať do ruky 18 ročnému nevyjazdenému faganovi bez akýchkoľvek skúseností 40 tonový kolos,to mohol navrhnúť len blázon.Ten človek by mal byť okamžite zbavený svojprávnosti a strčený do izolácie.Toto je vyslovený hazard so zdravím a životmi ostatných účastníkov cestnej premávky.Pamätám si časy po revolúcii,keď sa rozmohli súkromné kamiónové firmy a chodili do kasární verbovať chlapcov za vodičov.Neuvedomovali si,že kamión nie je V3S-ka,no a skončilo to tak,že nestíhali rozmlátené ťahače ťahať do servisov,takže po čase s tým prestali.18 ročný chlapec nemá čo hľadať za volantom kamióna.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Tento problém vôbec nemusel existovať, keby pred niekoľkými rokmi zákonodarca / politici rozmýšľali.
.
Prv bol vek 18 rokov postačujúci na kategóriu C, chalani chodili na vojnu a bežne jazdili na nákladných autách a pod palcom mali nielen šoférovanie, ale aj bojové zbrane. Vtedy to bola samozrejmosť, teraz je to samozrejmosť len v štátoch kde 18 roční chodia na povinnú alebo dobrovoľnú vojenskú službu.
.
Potom došlo na Slovensku zo dňa na deň k posunu vekovej hranice z 18 na 21 rokov. Čo malo za následok výpadok u nových vodičov nákladných aut (nielen vodičov kamiónov) na niekoľko rokov. Obdobe to bolo aj u vodičov autobusov.
.
Keby vtedy politici posúvali hranicu veku o 3 mesiace za rok, tak by to bolo postupné a k terajšej situácii vôbec nemuselo dôjsť.
.
Navyše za tie roky došlo v cestnej doprave, ale aj v správaní mladých ľudí k mnohým zmenám a samotný posun vekovej hranice naspať nevytvorí nových vodičov v potrebnom množstve a kvalite.
18 ročný ktorý, od 15 rokoch jazdí na motorke, neskôr štvorkolke, tak má iné skúsenosti ak 18 ročný, ktorý ide na prvú jazdu po získaní vodičského preukazu. Preto by som všetkých 18 ročných nehádzal do jedného vreca.
.
K opačným návrhom aby sa vek na vodičský kategórie B posunul na 21 rokov a zaviedol u bicyklu na 18 rokov sa radšej nebudem vyjadrovať, lebo to skončí tak, že vodič kamióna alebo autobusu budú môcť byť len adekvátne skúsení ľudia po 40-tke, tak ako je to podmienka veku na prezidenta.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Toto su fakt neuveritelne blaboly. 100 rokov tu mali ludia moznost ziskat vodicak na kamion od 18 r., len poslednych 5 rokov je to az od 21 a pri navrate na standardnu hranicu sa z toho ide robit take haloo??

A nie nema to len Nemecko alebo Irsko, taku istu vekovu hranicu ma aj Polsko, Rakusko, Cesko, atd. - vsetky staty EU, pretoze tento minimalny vek na kamion vyplyva zo smernice 2006/126, capisto?
Ale ked nejaka drbnuta dvojica panakov urobi tlacovku, kde splieta nie hrusky s jablkami, ale hrusky s betonovymi tvarnicami, tak sa hned najde politik, ktory sa toho chyti. Lebo porovnavat 18-rocneho na osobnom aute vo svojom volnom case s 18-rocnym profesionalom na firemnom kamione, je fakt odborne jak ***** a urcite je to podlozene nepriestrelnymi statistikami...

A mimochodom, uvedomujete si vobec, ze tie hlupe citaty o sposobilosti mladych su od psychiatricky a nie psychologicky? Ci pre vas asi psycho ako psycho...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Nepíšeš pravdu.Vodičák skupiny C si síce mohol získať v osemnástke,to je pravda,ale E čko, čo sú prívesy a návesy si mohol získať až po troch rokoch praxe s C čkom.Čiže stále to bolo 21 rokov.Výnimkou bola iba armáda,kde si získal skupinu E aj skôr,ale platila ti iba pri jazde vo vojenskej kolóne s doprovodným vozidlom v predu a vzadu,alebo vo VVP.(vojenský výcvikový priestor).Bez praxe si sa na kamión nikdy nedostal,ja pamätám ešte časy ČSAD.Prišiel mladý,šup na trambusku,ráno o tretej zvážať mlieko z družstiev.Po určitej dobe Liazka,neskôr dostal ku nej vlečku a vozil štrk jak hluchý.Keď si odkrútil na štrku dva rôčky a mal záujem,prišla na rad diaľková doprava v rámci ČSSR.Tu bolo treba odmakať roky,aby si sa dostal na kamiónku,ale tam už plietli do toho aj politiku.
Nikomu neberiem jeho názor,ale ja som si to odmakal od V3S-ky,cez148-mičku atď,atď až po fakt krásny vysvietený kamión, ktorý je sen mnohých chlapcov.Je to veľmi zodpovedná práca a nechcem tvrdiť,že sa nenájdu talenty aj medzi 18 ročnými,ale veľa ich nebude.Treba si uvedomiť,že ten kolos je nebezpečnejší ako strelná zbraň.Dnes majú ťahače bežne 500-600 koní,je to neuveriteľná sila,ktorú je potrebné spoľahlivo ovládať a hlavne spoľahlivo zastaviť,ináč vedia pri svojej rýchlosti a váhe spôsobiť na cestách úplnú katastrófu.Keď sa pozrieme na štatistiku dopravných nehôd,veľkú časť spôsobia práve neskúsení mladíci.Chalaniská sú schopné sa pozabíjať na jedna trojkovej felícii,ktorá má tónu a s božou biedou 60 koní.Čo potom vystroja s kolosom o váhe 40 ton?
Na jednej strane chceme dávať novým vodičom vodičák na skúšobnú lehotu dva roky,na druhej strane ich chceme strčiť za volant zbrane,ako pilotov kamikadze.Pýtam sa,čo je to zo strany navrhovateľov zákona, hlúposť,alebo schyzofrénia?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Zle si to pamatas.
Zakon 8/2009 do roku 2013 a vyhlaska 225/2004: C a CE od 18 r. bez obmedzeni/podmienok.
Vyhlaska 90/1997: C od 18 r. bez obmedzeni/podmienok, CE podmienka 6 mes. prax na vozidle sk. C za poslednych 12 mes.
Vyhlaska 87/1964: C od 18 r. bez obmedzeni/podmienok, CE podmienka praxe na vozidle sk. C v poslednom roku.
Starsie predpisy sa mi uz nechcelo hladat, to ani neboli skupiny A, B, C, D, E, ale tusim I, II, III.
Oficialne znenia vsetkych citovanych predpisov su na na www.slov-lex.sk.

To, co si pamatas, bola prax dopravcov voci svojim vodicom, ktora vsak nebola dana ziadnym pravnym predpisom. Kludne si mohol hned v 18/19 r. dostat 40-tonovy nakladak.

Dnesny stav sposobuje napr. aj to, ze mlady vystuduje za automechanika, opravi motor a nemoze ten nakladak ani ist vyskusat, ci ho opravil dobre. Cize nielen dopravcovia, ale ani len servisy nezamestnaju mladeho ucna, lebo aj tak k nemu potrebuju starsieho.

A este raz opakujem - neplette mladych vodicov na sukromnom osobnom aute s mladymi vodicmi vo firemnom nakladaku. Uplne iny sport. Mlady, ktory sa piatok vecer nadrbe tak, ze sa ogrca a pobije, nemoze 5 dni predtym aj potom v kuse riadne makat?

Ale na Slovensku taky zvyk, ze robime problem z toho, co problem nie je nikde v normalnej krajine. Bez ohladu na fakty a obj. skutocnost, len na zaklade nejasnych spomienok a domnienok.

Mimochodom, ten navrh hovori o tom, ze C a CE od 18 r. bude mozne udelit len tomu, kto zaroven absolvuje zakl. kvalifikaciu podla zakona 280/2006, co je podmienka dana smernicou 2006/126 a aplikovana v kazdej krajine EU. Ak ju nema, tak C a CE moze dostat az 21 r.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Klasické rozdelenie názorov.

Jedni sú pre, druhí proti. Čo mne chýba pri navrhovaní takýchto a podobných zákonov je, že nikto nespracoval žiadnu štúdiu o štruktúre vodičov, ktorí sa ocitli a často aj zapríčinili dopranú nehodu neraz s tragickými výsledkami. Dokonca som počul aj taký názor, že podobný zber a vyhodnocovanie takýchto údajov, je protizákonné. Pritom netreba byť ani odborníkom, stačí sledovať zábery z havárií, ktoré sú takmer na dennom poriadku. Pričasto je účastníkom neskúsený vodič, často aj mladý. Niet sa čo diviť, dnes nie je problém kúpiť si "ojetinu" zo Západu s obrovským výkonom. Kde sa ne hrabú dávne trabanty, škodovky, žiguláky wartburgy! Toto všetko v spojení s nedostatkom vedomostí, skúseností a prerasteným egom, tvorí podhubie budúcich nehôd. Za "starých zlatých čias" mali potenciálni vodiči z povolania aspoň tie dva roky na vojenčine, aby sa naučili v praxi, ako sa veľký nákladiak riadi a správa v prevádzke. Pritom rozdiel medzi vtedajšími a dnešnými autami je viac ako obrovský. Staré LIAZ-ky, Tatrovky, V3S-ky a Avie boli skôr vhodné na brzdenie premávky. Dnešné kamióny poľahky sa ženú už po pár desiatkach metrov za železničným prejazdom, obcou 90 km/h a mimo obce sú možnosti takmer nekonečné. Ak v nich sedí uebermensch so stovkami koní pod kapotou, je zázrak, že je vážnych dopravných nehôd "tak málo". Zatiaľ, zdá sa, je fajn, že sa podobné inovatívne myšlienky nerazia aj pri pilotoch v aerolinkách. :)
 

1 2 >

Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie


  1. Ondrej Putra: Padli prvé výstrely tretej svetovej vojny 1 092
  2. Miroslav Beblavý: Správa týždňa: najnovší nezmysel Andreja Danka 144
  3. Elena Antalová: Premiér, tentoraz celkom šialený 72
  4. Helmut Posch: Najväčšia opustená škola na Slovensku 41
  5. Slovenský inštitút pre bezpečnostnú politiku : Prehľad dezinformácií, manipulácií a propagandy počas druhého októbrového týždňa 37
  6. Ivan Ceresnak: NAKA v autoškolách... 34
  7. Ondrej Putra: Zakážme tú imperialistickú angličtinu! 31
  8. Anna Čunderlíková: Ovocný kysnutý koláč 28
  9. Jozef Sitko: Je až toľká posmrtná úcta Gottovi opodstatnená? 26
  10. Jakub Tillinger: Politická a ekonomická analýza výdavkov SR do zdravotníctva v porovnaní krajín OECD 25

Rebríčky článkov


  1. Andrej Špeťko: Cesta výťahom
  2. Július Kovács: Je to štát v štáte. Naše údajne nezávislé súdnictvo.
  3. Jozef Kovalík: Či plačú básnici?
  4. Štefan Vidlár: Apel starca
  5. Peter Slivovic: O dozrievaní
  6. Filip Pančík: Koložvárska kapusta
  7. Peter Žiak: Poďakujme sa všetci Mariánovi K .....
  8. Štefan Vidlár: Rodinný porcelán
  9. Róbert Andiľ: Konzervatívci sú brzdy
  10. Milan Lacúch: Sexuálna výchova na školách! Áno? Nie?

  1. Čaputová zo zdravotných dôvodov ruší program na najbližšie dni
  2. Most-Híd a SMK sa dohodli na spoločnej kandidátke
  3. Gál našiel nezrovnalosti v rozhodovaní o miliónovej zmenke
  4. Mama operovaného Lukáša: Ľudský život na Slovensku asi nemá cenu
  5. Lukáš sa stal obeťou zrážky veľkých eg a boja neurochirurgií
  6. Drž mi miesto, mám pre teba jeden báječný židovský fór, odkázala Gottovi Bohdalová
  7. Padli prvé výstrely tretej svetovej vojny
  8. Slováci si postup na ME skomplikovali, ale môže im stačiť iba bod
  9. On priam letel, vravel Froome. Kipchoge zabehol ako prvý človek maratón pod dve hodiny
  10. Na rýchlostnom privádzači v Košiciach sa čelne zrazili autá, vodič je ťažko zranený

  1. Jaroslav Daniška: Dôvod na blbý pocit Ivety Radičovej trvá
  2. Ponižovanie, arogancia a maniere postsovietskeho štátu je to, čo na slovenskom Úrade vlády vidíte
  3. M.Tódová: Už teraz oje..vam a bojím sa, že to na mňa niekto vytiahne
  4. Predražené reality nútia ľudí siahať po pôžičkách
  5. Za Slušné Slovensko: „Tajomný“ darca Denníka N
  6. Vladimír Palko: Ako hovoriť o Gottovi? S pravdou a láskavo
  7. Roman Joch: Ľavicovo-liberálny fašizmus
  8. Čo vymysleli progresívci a progresívky: Občanov považujú za škôlkarov, ktorých treba dirigovať
  9. Danko s Pellegrinim leteli na pohreb Karla Gotta dvoma špeciálmi
  10. Je SaS nebezpečná? Blahová vysvetľovala svoj výrok, za ktorý ju zo strany vylúčili

Už ste čítali?