Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Patrí vyvolanie potrieb do marketingu? (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť:   mínus indicator plus

hodinky Rolex

mozno su ludia, ktori maju potrebu kupit si hodinky a auto, ale asi nikto nema "potrebu" vlastnit hodinky Rolex a cerveny cadillac convertible - vedomu ci nevedomu. takze otazka: ak jedinym sposobom, ako moze firma Rolex dosiahnut zisk, je predaj hodiniek, ktore nikto naozaj nepotrebuje, su jej aktivity zamerane na dosiahnutie tohto ciela sucastou marketingu, alebo podomoveho predaja? tipujem na to prve.
alebo nie? ;)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Neexistuje potreba "mať hodinky Rolex", ale existuje potreba "mať niečo extra, s čím môžem machrovať" - u niektorých ľudí silnejšia u iných slabšia. Hodinky Rolex sú iba jedným z možných spôsobov uspokojenia tejto potreby.
.
Namiesto "vytvárania potreby" by som skôr hovoril o "asociovaní potreby" alebo niečo také -- proste ako zákazníka presvedčiť, že danú potrebu najlepšie uspokojí práve môj výrobok; a to najmä v prípadoch, keď sú objektívne kvality ťažko merateľné. Človek má napríklad potrebu patriť do stáda, vyzerať rovnako ako ostatní... ale prečo práve Kenvelo a nie niečo iné? Že je mobil efektívnejší komunikačný nástroj ako pevná linka, je jasné z ich technických parametrov. Sú ale výrobky, kde rozhodujúca nie je ich technická stránka, ale niečo iné (napríklad percento populácie vlastniace rovnaký výrobok) a tam sa dá určitým pôsobením zvrátiť rovnováha vo svoj prospech, bez toho, že by sa výrobok nejako zmenil. Aby som presvedčil človeka, že značka trička X je lepšia ako Y (hoci obe tričká sú kúpené v rovnakom veľkosklade, len majú iné nálepky), musím použiť iné techniky, než aby som ho presvedčil, že mobil je prenosnejší ako pevná linka. Čiže marketing značky trička sa kvalitatívne líši od marketingu mobilu (ale marketing značky trička a *značky* mobilu už môžu byť veľmi podobné)... ako najlepšie pomenovať tento rozdiel?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

hm

Vyvolanie potrieb? To podla mna nie je celkom tak. Mozno vyvolanie potreby po produkte.
.
Clovek totiz ma potreby dane, a to napriklad pohodlie, spanok, jedlo atd.
Co sa da menit su statky, ktorymi potrebu uspokoji. Trebars ak chce komunikovat, niekto vymysli telefon, a vyvola "potrebu" po mobilnom telefone. Potrebou vsak bola komunikacia.
.
Ide teda skor o objavovanie novych trhov, ako o manipulaciu.
.
Podla mna.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Zalezi na tom

ako siroko chapeme pojem potreby.
-
V marketingu je potreba pocitovanie nedostatku niecoho. V absolutnej vacsine pripadov je snaha uspokojit existujuce potreby a to co najlepsie. Ale podarilo sa vytvorit aj nove postupom casu. Ludia napriklad nemalo vzdy potrebu zdravo sa stravovat, bolo im jedno co zjedli. Nie je to samozrejme zasluha iba marketingu ze sa toto zmenilo. Ale jeho zasluha na rozsireni tejto potreby je zjavna.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Podľa mňa takéto veci súvisia z rozvojom v oblasti výskumu. V oblasti zdravotníctva a podobne. Marketing môže informovať o nových spôsoboch uspokojovania potrieb, ale nie ich meniť.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Jozef

potreba zit zdravo v ludoch nevznikne tym ze niekto nieco objavi - ale az ked sa ta informacia k nim dostane. A to cim v pritazlivejsej podobe tym lepsie.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Áno veď o tom hovorím. Marketing je podľa mňa hlavne o komunikácii, informovanosti a pod. Ja mám rád jablká a nemám rád hršky. Marketing na tom nič nezmení. Môže ma však informovať, že existujú aj slivky a možno mi budú chutiť ešte viac ako jablká.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

hm

moze nemoze...co by si pokladal za zmenu? Informovat, lenze, informovat sa da vselijako, napriklad so samopalom v ruke, vzdy su dve moznosti. Podla mna marketing nedokaze sam o sebe vytvorit novu potrebu, v tom sirsom zmysle, ale dokaze vyvolat dojem, ze jedna potreba ma prednost pred druhou, co sa prejavi az vtedy, ked clovek dospeje k stavu zvanemu kognitivna disonancia. Pochopi, ze ten statok bol pre neho "hodnotny" vyhradne pre tu marketingovu podporu, a bez nej ho nepotrebuje. To aj ad absurdum...moze to skoncit trebars tak, ze ho zmeni za iny, alebo prestane menej kupovat.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

ani

zavisi to od toho ako siroko to beries, ja mam na mysli nejaku zakladnu potrebu, teda ZIT, a potom nejake, ktore k tomu vedu a tiez nejake, ktore su ZIT nejako.
Taky mix Maslowa a klasickeho ponimania potrieb.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Ja si predstavujem marketing ako nástroj difrenciáciácie produktu. To znamená, že firmy si nechcú konkurovať cenami, ale snažia sa svoj produkt odlíšiť. Byť monopolom čo i len na malom trhu je vždy lepšie ako byť v tvrdej cenovej konkurencii. Zoberme si napríklad našich mobilných operátorov. Obaja majú rovnaké ceny. Konkurujú si hlavne tým na akých zákazníkov sa zameriavajú. Podľa mňa je zmena preferencií ľudí nezmysel. Muslím, že príspevok od Jakuba Jošta hore vystihuje aj môj názor na to či sa dajú meniť preferencie.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

jozef, marketing podla mna nie je len nástroj difer. produktu. firmy si chcu konkurovat aj cenou, a to naozaj nemam na mysli len ich znizovanie. zmena preferencii zakaznikov je bezny nastroj marketingu - zober si len z historie, kolko znaciek vsadilo na zmenu preferencii, viď napr. plechovkove pivo. pred piatimi rokmi to bol . rozpočtom investuju miliardy do vyskumu, aby mohli určovať trendy a nie ich nasledovať. a výskum je podnecovaný a smerovaný práve marketingármi, ktorý sledujú trh a vedia predpovedať trendy. a tak tvoria aj naše potreby.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

je to hlbsi problem

to, ze nejaky clovek si namiesto flasky piva kupi plechovku v casovej zhode s tym, ze firma investuje vela penazi do reklamy, neznamena nutne, ze cloveku zmenili preferencie resp. potreby, to uz vobec nie.
.
Dolezite je ci ten clovek v sebe tu potrebu mal uz predtym. Oni trendy urcovat mozu, ale to neznamena, ze urcuju akykolvek s akymkolvek obecenstvom na akomkolvek javisku. Tie trendy, ktore "urcuju" su casto polozkou v jednoduchom marketingovom vyskume.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

nooo

Vyvolanie potrieb je... fyzicky vas presvedcia alebo v sucasnosti sa experimentuje s podprahovym vnimanim (s tym sa stretnete napriklad pri rychlo kurzoch anglictiny a tymi specialnymi okuliarmi) plati to vsak aj na to, ak niekto vas chce presvedcit aby ste nakupovali... alebo pocuvali ich hudbu alebo cokolvek ine robili.
.
ale to uz nieje o marketingu...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

:)

Subliminaly su brainwashing...a ci to je alebo nie je marketing...nuz nie je, ak sa hrame na fajn chlapikov, je ak si prizname, ze moze podporit predaj.
Alebo inak, kus papiera nie je marketing, ale rozdavanie letakov na ulici uz marketing je.
.
A len poznamka, s podrpahovym vnimanim sa hrajka uz velmi dlho.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

hm

tesi ma, ze niekto tomu tiez rozumie :)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

no

som rad, ze som ta potesil, ale ja subliminalom nejak extra cas nevenujem, a ci tomu rozumiem, to sa asi tiez neda tvrdit:).
Moj nazor, aj ked mozno odbornici na tuto temu nesuhlasia, je, ze subliminalmi sa da vsetko z dlhodobeho hladiska len pokazit.
Netvrdim, ze kazdy biznisman tento argument uznava.
 


Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie na SME