Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Keď je ľudská kultivovanosť sprostredkovaná školou len škrupinkou (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 3 > >>

Hodnoť:   mínus indicator plus

Milan,

máš pravdu. Ja som známky zo slovenčiny vždy ťahal slohmi a diktátmi. Literatúra mi nikdy nevoňala, nie preto, žeby som málo čítal, ale preto, že sa musela bifľovať.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Zdá sa

(dúfam, že sa mi to len nezdá), že potrebu a formu školskej reformy už chápe každý aspoň priemerný človek, už tu aj vrabce čvirikajú, že učiť treba pre život, vedieť riešiť tvorivo problémy, že informácie si už mladí nájdú sami, len sa musia učiť s nimi pracovať (nie bifliť ich) - len tá reforma stále nie a nie prísť... (Česi ju už majú druhý rok a bez zbytočných rečí).
Blog je celkom chválYhodný :)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

vsetko je pravda

len autor zabudol na to, ze k ucebnici literatury existuje aj citanka, kde sa nachadza kopec textov.

A co sa tyka pokrokovosti kongresu v Tepliciach, tak tam sa ustanovili vsetky tie -izmy, ktore potom vladli slov.literature neskor:) Teda, ak si dobre pamatam z toho, co som si pchal do hlavy na maturitu. Inak, je pravda, ze literatura je pravdepodobne najviac preplnena faktami.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

patrim k zanietenym kritikom formy vyuky literatury na nasich skolach, ale toto tu je biedna, nemiestna a nespravne formulovana kritika. tie tri uvedene priklady demonstruju skor tu lepsiu stranku vyuky literatury nez tu horsiu.
.
to, ze niekde je napisane 'v tejto knihe ide o vnutorny konflikt postav' sa da len velmi ztazka povazovat za predmet biflovania. zvlast v porovnani s informaciami o tom kde a kedy sa ktory autor narodil.
.
za druhe, uviest tvorbu autorov do historickeho, spolocenskeho a kulturneho kontextu, je pre pochopenie diela dolezite a kto mi chce oponovat, nech skusi pochopit napr. obrazy Fridy Kahlo bez toho aby poznal zivot a dobu. A aj keby neslo o pochopenie diela, da sa to povazovat za interdisciplinarny presah smerom k integrovanej vyuke (obcianska nauka, etika, dejepis.) Samozrejme, vsetko s mierou. Lenze priklad, ktory tu kritizujes (s110) je bud vytrhnuty z kontextu alebo naozaj neprekracuje tu mieru.
.
za tretie, tretiak na gymnaziu ma 18 rokov, je to z hladiska intelektu takmer hotovy clovek a slovne spojenia ako vnutorna nadvaznost, polarita zivota a smrti alebo konfliktovost biologickeho a socialneho nie je nad ramec ich chapania. aspon teda v mojich casoch sme sa dokazali v tejto rovine o knihach bavit. sice nie o tych, ktore sme mali prikazane v skole, ale dokazali. a nie sme ziadni 'titulovani dochtori' (ok, niektori su). akurat dnes precitame radsej knihu ako Novy Cas.
.
suma sumarum... je co kritizovat na nasom skolstve, na vyuke literatury jak by smet. ale nie takto. poriadne, konstruktivne, korektne. inak je to strela do vlastnej branky.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Pytam sa ziaka: a ako prebieha vyucba?

Odpoved: "No, ucitel nam diktuje nejake poznamky, ktore ma vo svojej ucebnici, to nie je ta ista, co mame my, a potom nam da domace ulohy."
Otazka: "A z coho Vas skusa?"
Odpoved: "Z toho, co sa naucime v tejto knihe."
Otazka: "A citanku mate? Alebo preberate aspon jednu-dve knihy?"
Odpoved: "Nie."
No, a to ide, vazeni. Nielen o to, ze su taki a onaki ucitelia, ale aj o to, ze taketo ucebnice umoznuju tym "onakvejsim" ucitelom pri vyucbe postupovat tak, ako je to ozrejmene danym ziakom, a oni nielenze nemaju svedomie, ale este dobry pocit dobre vykonanej prace. Totiz, ked to ziaci odrapotaju tak, ako to od nich vyzaduje, maturitu maju ISTU.
Neviem, ci chapete ten rozdiel.
Inac, kohutisko, Tvoja reakcia je symptomaticka. Totiz nechapes napisane. Ale vsak to je normalne: v skole Ta nenaucili naozaj citat :-)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

nemaju

ZLE svedomie. Odskocilo.
A odrapocu.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

tak mi prosim vysvetli, co som nepochopil. je dost mozne ze autora nenaucili v skole pisat :-)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Ta ista otazka ako pre zuna12

Ked by si to mal vlastnymi slovami zhrnut: v com presne spociva autorova kritika?
Lebo reflex typu: ak nerozumiem, asi je to tym, ze sa autor nevyjadril dostatocne zrorumitelne, je sice rozsirenz, ale vacsinou odrazom tzv intelektualnej pohodlnosti.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

ty tvrdis, ze som to nepochopil, takze teba prosim o vysvetlenie, co som nepochopil. mozem sa to dozvediet? alebo skoncime takym tym typickym "ked ty nerozumies, co som chcel povedat, tak ja ti to vysvetlovat nebudem" ?
.
no a kym sa to dozviem, tak zhrniem - nehovorim, ze autor nema pravo kritizovat. iba hovorim, ze si zvolil take priklady kritiky, ktore nie su (neviem ako sa to povie po slovensky) "vymluvne". a sam som uviedol preco. rozumieme sa? este raz - ano pre kritizovat. nie pre kritizovanie tymto sposobom.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

kohutisko,

rozumiem, ze si ano za kritiku, ale nie takuto, pricom mna zaujima, co si pod prave "takouto kritikou" predstavujes. Totiz Tebe sa zdaju, ak som Ta spravne pochopil, dane citaty vytrhnute z kontextu. Lenze to by pre mna znamenalo, ze si nepochopil nosnu ideu samotnej kritiky.
Takze odtial moja otazka.
Ak ju nechces zodpovedat, nevadi.
Skusim preformulovat to, na co si sam netrufas.
Autor nielenze bol v prvom rade na vetvi z toho, ze sa u nas poklada za prinosne tlacit detom do hlav tolko a takych kalerabov pod ruskom akoze literarnej erudicie, ze je to na samostatnu ucebnicu, ku ktorej sa raz ano, a inokedy nie pridava dalsia kniha, tzv citanka.
Nielenze vznika moznost, ze sa 3cik za cely rok nedostane do kontaktu s ozajstnym dielom ozajstneho spisovatela, ale naviac, a predovsetkym, je zjavne, ze samotna vyuka literatury stoji na pomylenych predstavach o tom, co by mohlo a malo studium literatury
detom konkretne priniest.
Prave preto autor cisto polemicky (priam bezbozne) zautocil na autority, ktore sa zabalene v haboch honosnych titulov podielaju na tom, co autor naziva kynozenie akejkolvek naklonnosti k umeniu.
Samotna teza autora spociva v nasledujucom vyvode: sucasny ucitelsky zbor, tak ako je nauceny, vychovany (coho prikladom je aj dana ucebnica), nie je schopny vnutornej obrody. Tudiz akakolvek obsahova reforma, ktora toto nezoberie ako rozhodujuci parameter do uvahy, bude spocivat len v substitucii jedneho formatovania mozgu druhym.
Toto je teza, ktoru autor, popri polemickom ataku na autority za ucelom zvysenia citanosti a vyprovokovania reakcii, formuluje.
Takze na tomto uzemi by autor ocakaval aj kritiku kritiky citatela, ktory naozaj pochopil clanok.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Samozrejme, medzicasom

sa uz autor potutelne usmieva aj nad reakciami npkd takeho kohutiska, ktory mu nimi de facto dava 100% za pravdu :-)
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

pozri. ak mas potrebu silou-mocou ma stavat do pozicie cloveka, ktoreho v skole nenaucili citat, tak nech sa paci. mas pravdu. v skole ma citat nenaucili.
.
Cyrano wrote: rozumiem, ze si ano za kritiku, ale nie takuto, pricom mna zaujima, co si pod prave "takouto kritikou" predstavujes.
.
myslim, ze to, co si pod 'takouto kritikou' predstavujem, som formuloval vo svojej prvej reakcii, kde rozoberam, preco pouzite priklady nie su vhodnymi podpornymi argumentami, resp. preco nie su prikladmi toho, co autor kritizuje. ak som aj ja, co sa so slovencinarmi odnepamati hadam, dokazal vyvratit autorove priklady a najst ich opodstatnenost, co by asi urobil slovencinar? schramstol by takeho kritika ako malinu.
.
este raz a znova - chapem nosnu ideu. aj usnu aj krcnu. dovod, pre ktory som citil potrebne sa k tomuto clanocku vyjadrit je asi takyto... autor sa rozbehol voci zlemu drakovi mavajuc nad hlavou nafukovacim kladivom. nafukovacie kladivo je zabavne, prilaka vela pozornosti a je to polemicky, priam bezbozny, sposob ako sa postavit drakovi. ale nafukovacim kladivom ho neubije. a aj ked stojim na tej istej strane ako tento udatny hrdina, klepkam mu na rameno a sepkam... kamo... zober si radsej nejaky mec.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Mas moznost ukazat,

kde je ten "mec".
Ides.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

dakujem. az budem mat v ruke gymnazialne ucebnice, tak isto nieco napisem. inak by to boli take vseobecne pindy, ktore su tuna kazdemu zname a netreba ich duplikovat - nedostatocny priestor pre diskusiu a vlastnu intepretaciu, rigorozny vyber autorov, nespravna (resp.ziadna) motivacia k citaniu literatury, vyuka formou monologu a nie diskusie...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

...

Pripájam sa ku kritike takéhoto pohľadu na vec Pokiaľ ja viem, didaktika hodín literatúry na strednej škole, stojí na výklade profesora a na referátoch, ktoré prednášajú študenti, ktorí dané dielo čítali. Čiže výuka nie je o samoštúdiu z učebnice literatúry.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Aj eriaestovi, ako

nadpriemernemu clovekovi odporucam pozriet si taku niekolkodielnu ucebnicu literatury pre francuzskych stredoskolakov v kolekcii Lagarde & Michard. Pre nadpriemerneho to nemoze byt problem. Potom hoc aj v trojuholniku blahovo pokecame o tom, ako sa daju robit ucebnice, a ako sa da vyucovat literatura, a co vsetko treba na to, aby sa do deti netlacilo presvedcenie, ze su nejako kultivovani, ked vedia, ze nadrealizmus je slovenska odnoz francuzskeho surrealizmu...
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

ja len tolko

ze velmi podobne vyrazivo stazovalo vyucbu slovenskeho jazyka uz pred 40 rokmi a vela ludi just neprecitalo "povinne citanie" lebo "uputavka" tohto druhu ich jednoducho absolutne odradila.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Milý autor,

si tak dokonale kultivovany a inteligentny, ze nedokazem pochopit ako mozes byt produktom - hoc aj okrajovym, sudiac podla Tvojej zjavnej frankofonnej orientacie - toho prehniteho a skostnateneho skolskeho systemu..
Velmi nezrele a nekorektne generalizovanie.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Nejaka otazka?

Alebo len urazena jesitnost?
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Vo

vseobecnosti, mnoho ludi sa dokaze dalej rozvijat NAPRIEK nasmu vyucovaciemu systemu. Su to ti, ktori sa nenechali "ubit" memorovanim hluposti, a dali priestor pouzivaniu rozumu.
 

1 2 3 > >>

Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie na SME