Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku

To čo sa potajme schválilo pri bočnom odstupe vozidiel od cyklistov je veľmi problematické.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (41)

Áno, navrhoval som, aby sa definícia bočného odstupu plus ďalšie veci pre zvýšenie bezpečnosti cyklistov zaviedli do zákona o cestnej premávke 8/2009 Z. z., ale nie to čo sa schválilo

Najprv petičný výbor požadoval zadefinovanie konkrétneho bočného odstupu medzi vozidlom a cyklistom. To som hodnotil kladne a na základe rozboru štatistiky nehôd cyklistov som navrhol ďalšie zmeny v zákone.

Nakoniec petičný výbor / cyklokoalícia nesúhlasia so zmenou, ktorá by do zákona pridávala akúkoľvek povinnosť pre cyklistov. To je zrejme dôvod, prečo výsledkom petície nebol vládny návrh zákona, ale sa z neho stal poslanecký návrh zákona, ktorý bol doručený do NR SR 1.10.2021

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tento poslanecký návrh išiel do prvého čítania dňa 21.10.2021 kedy bol posunutý do druhého čítania.

Obsahoval ustanovenie, aby bočný odstup pri maximálnej povolenej rýchlosti do 50 km/h bol 1 meter a v ostatných prípadoch 1,5 metra, s tým, že táto povinnosť platí nielen voči cyklistovi, ale aj  voči  chodcovi, voči vodičovi samovyvažovacieho vozidla a vodičovi kolobežky s pomocným motorčekom.

Do tohto momentu to bolo ako tak v poriadku.

 

Národná rada Slovenskej Republiky
Národná rada Slovenskej Republiky (zdroj: www.nrsr.sk)

Tesne pred hlasovaním v druhom čítaní dňa 24.11.2021 bol vyrobený problém vo forme dvoch pozmeňovacích  návrhov, ktoré neprešli pripomienkovým konaním. Opakujem  neprešli pripomienkovým konaním. Boli k dispozícii len ako scan obrázky a nie ako text. Zrejme to bol zámer aby ich nikto nečítal, nikto nekomentoval, nehodnotil a v NR SR boli schválené bez diskusie a pripomienok. Čo sa aj stalo. Následne bolo hlasovanie a návrh zákona v ten istý deň prešiel druhým aj tretím čítaním. Už chýba iba podpis prezidenta SR a novela zákona o cestnej premávke by mala začať platiť od 1.marca 2022.

Skryť Vypnúť reklamu

 

Pozrime sa na pozmeňovacie návrhy, ktoré sú spolu rozsiahlejšie ako pôvodný návrh novely zákona.

Miloš Svrček - doplnenie právomoci pre advokátov na lustrovanie majiteľa vozidla.

S týmto návrhom nemám problém. Také oprávnenie má veľa subjektov vrátane exekútorov ap. takže pridaním advokátov nedochádza k výraznej zmene.

Radovan Sloboda - rozsiahla zmena pravidiel cestnej premávky.

Tento návrh je tak rozsiahly a tak závažný, že by potreboval riadne pripomienkové  konanie.  Navyše z textu a terminológie vidno, že ho nepripravoval nikto z MV SR ani z  MDV SR, a odhadujem, že ani nikto kto má vodičské oprávnenie.

Dovolím si ho zhrnúť do niekoľkých bodov:

  1. Návrh zákona zavádza nový termín „bicyklová cesta“ pričom v návrhu nie je význam definovaný. Môžeme len odhadovať čo asi znamená. Či to má byť cestička pre cyklistov alebo cesta s cyklokoridorom alebo cesta s jazdným pruhom vyhradeným pre cyklistov alebo cesta s vyhradeným jazdným pruhom pre viac druhov dopravných prostriedkov napríklad BUS a cyklistov. Možno to bude nový druh cesty a budú pre ňu špeciálne dopravné značky ako je napríklad cesta pre motorové vozidla, tak bude cesta pre bicykle.


    Problém je najmä v tom, že ak je to cestička pre cyklistov, tak tam všetkým obmedzil rýchlosť na 30 km/h. Navyše na iných cestách sa určuje bočný odstup podľa rýchlosti, ale tu je vždy 1,5 metra.


    Preto cyklisti idúci po Viedenskej ceste alebo na hrádzi,  môžu zabudnúť na predchádzanie cyklistov, chodcov, korčuliarov alebo rýchlu jazdu.

  2. Doteraz cyklisti jazdili vpravo. Po novom cyklisti môžu jazdiť po celej šírke určenej pre ich smer jazdy. Preto predchádzanie aj medzi cyklistami za dodržania 1,5 metra bude na veľa úsekoch nemožné.

  3. Netuším význam tejto vety: „Ak je dopravnou značkou umožnená jazda na bicyklovej ceste vodičom vozidiel, cyklisti majú pred nimi prednosť“. Ide o prvú definíciu prednosti inej ako prednosť pri jazde v jazdných pruhoch alebo sprava, respektíve ako určuje dopravné značenie.

  4. Doteraz ak niekto odbočoval vľavo tak za zaradil čo najviac vľavo, po novom to pre cyklistov nebude platiť. Ako majú ísť sa neuvádza.

  5. Zavádza sa nový termín „cyklista idúci súbežne s cestou“ čo v prípade odbočovania a prednosti v križovatke je nejednoznačný pojem.

  6. Zákaz parkovania na chodníkoch pre vozidlá do 3,5 tony aj keď ostane 1,5 metra voľného priestoru pre chodcov.  Parkovať na chodníku budú môcť len cyklisti a motocyklisti.

  7. Ak sprevádzate osobu mladšiu ako 10 rokov môžete jazdiť aj po chodníku.

  8. Môžu jazdiť dvaja cyklisti vedľa seba ak ide o skupinu najmenej šesť cyklistov. Inak môžu dvaja vedľa seba jazdiť iba v obytnej zóne a na lesnej a poľnej ceste a cestičke pre cyklistov.

  9. Cyklisti budú hrať o život ruskú ruletu. Zrejme máme málo mŕtvych.  Doteraz platilo:
    § 55 Osobitné ustanovenia o cyklistoch (8) Pred vjazdom na priechod pre cyklistov sa cyklista musí presvedčiť, či tak môže urobiť bez nebezpečenstva. Cyklista môže prechádzať cez vozovku, len ak s ohľadom na vzdialenosť a rýchlosť jazdy prichádzajúcich vozidiel nedonúti ich vodičov k zmene smeru alebo rýchlosti jazdy. Na priechode pre cyklistov sa jazdí vpravo.


    Po novom to  bude (8) Pred vjazdom na priechod pre cyklistov „ktorý je vyznačený mimo križovatky,“. sa cyklista musí presvedčiť, či tak môže urobiť bez nebezpečenstva. Cyklista môže prechádzať cez vozovku, len ak s ohľadom na vzdialenosť a rýchlosť jazdy prichádzajúcich vozidiel nedonúti ich vodičov k zmene smeru alebo rýchlosti jazdy. Na priechode pre cyklistov sa jazdí vpravo.

    Vysvetlím:
    Cyklista má dve možnosti ako môže ísť. Buď ide cez križovatku po vozovke v hocktorom smere jazdy, vtedy sa riadi svetlenými signálmi alebo dopravným značením alebo prednosťou sprava ap. a dodržiava všetky ustanovenia pravidiel cestnej premávky, tak ako hocktoré iné vozidlo.  Alebo ide priečne cez vozovku cez priechod pre cyklistov alebo aj mimo neho a vtedy má práva a povinnosti obdobné ako chodec. 

    Zrušiť tieto práva a povinnosti len preto, že priechod pre cyklistov je súčasťou križovatky, je slušne napísané nedomyslené.

 

Záver:
Aj dobrú myšlienku dokážeme na Slovensku sprzniť. Odhadujem, že novelu zákona pani Prezidentka nepodpíše, respektíve keď ju podpíše, tak bude nasledovať novela novely, aby sa dali veci do poriadku ešte pred nadobudnutím účinnosti. Nebude to tak na Slovensku po prvý krát.

Národná Rada Slovenskej Republiky by mala vo vlastnom záujme prijať zákon aby neexistovala možnosť dať takto rozsiahly pozmeňovací návrh bez pripomienkového konania, iba niekoľko hodín pred hlasovaním, aby nikto nemal čas preštudovať si ho a upozorniť ostatných a médiá.

Jozef Drahovský

Jozef Drahovský

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  1 195
  •  | 
  • Páči sa:  121x

Venujem sa analýzam v doprave a vývoju v oblasti informačných technológií. Zoznam autorových rubrík:  DopravaRôzneZoznam článkov

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

2 články
Róbert Ďurec

Róbert Ďurec

1 článok
Adam Valček

Adam Valček

6 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Skryť Zatvoriť reklamu