Podunajská škola, alebo Dunajská škola vznikla v prvej tretine 16. storočia. Išlo o maliarov umelcov, ktorí pôsobili v Podunají v oblastiach Viedne, Pasova a Rezna a v okolí Innsbrucku a Salzburgu. Maliari tvoriaci podobným štýlom vykazovali príbuznosti v tvorbe, avšak školu a skupinu nikdy netvorili.
Odklon od stredovekého nazerania na svet a nové videnie sveta prostredníctvom intímneho vnímania a precítenia podania na pomedzí až kozmologických vízií a príznačný dôraz na krajinu ako aj miniatúrne zobrazenie postáv je typické pre tvorbu predstaviteľov Podunajskej školy. Umelci, ktorí vytvorili tzv. Podunajský (dunajský) maliarsky sloh, vykazovali podobné rysy a inšpirovali sa tvorbou M. Pachera a tvorbou Albrechta Durrera ako aj farebným prevedením malieb a vplyvom talianskeho maliara Giorgioneo. Inšpirovali sa ich názorom na priestor, svetlo a žiarivosť farieb ako aj porozumením prírode.
Dielam umelcov Podunajskej školy, ktoré vznikli na základe stredovekých diel a grafiky vtlačili spoločné rysy nová výrazovosť, predstava sveta a človeka ako jedinca. Základom boli napríklad objavenie Ameriky, zákony Kopernikovej sústavy, alebo reformácia M. Luthera a následná rekatolizácia protireformáciou spoločnosti. Príznačný bol tiež zmysel pre miniatúrny spôsob podania tvaru a jemu prispôsobené prevedenie.
Hlavným prínosom Podunajskej školy je objav fauny a flóry podunajskej krajiny s hustou listnatou a ihličnatou vegetáciou. V rámci európskeho manierizmu je maliarstvo a grafická tvorba podunajskej školy charakterizované ako tzv. „rozprávkový romantizmus“. Krajina na obrazoch predstaviteľov podunajskej školy bola maľovaná často vyumelkovane ľúbivo výhradne pre krajinu samotnú, avšak nie pre pozadie náboženského, či mytologického námetu i keď to nebolo pravidlom.
Hlavnými predstaviteľmi Podunajske školy je A. Altdorfer - (Bitka pri Isse, 1529; ai.) R. Frueauf ml., W. Huber, L. Cranach (Paridov súd, 1528; Portrét Doktora Johannesa Cuspiniana, 1502-1503 ai.)
3. február 2023 Mgr. Zuzana Ferencová