Beh ‒ začnite s ním

Niektorí ho milujú, iní priam nenávidia. Beh, ľahko naučiteľný, ba priam prirodzený pohyb pre človeka.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Hoci táto monotónna aktivita spočiatku nevyvoláva príliš lákavé predstavy, napriek tomu sa nejednému milovníkovi športu zapáčila natoľko, že z nej vznikla neoddeliteľná súčasť tréningového plánu. Pýtate sa, ako je to možné? Jednoducho pochopili, koľko pozitívnych aspektov beh prináša do ich života a aké ľahké je praktizovať ho.

Prečo začať behať?

Pre zdravie

Vďaka pravidelnému pohybu na čerstvom vzduchu a za rôzneho počasia si naše telo dokáže budovať silnejšiu imunitu a to pre nás znamená, že budeme menej náchylní na rôzne vírusové či bakteriálne ochorenia. Beh taktiež posilňuje srdce a zlepšuje transport kyslíka do celého tela, znižuje tlak krvi, zlepšuje kvalitu spánku, zvyšuje energiu, takže dokážeme ľahšie zvládať každodenné situácie. Je tiež jednou z najideálnejších možností, ako si udržať optimálnu telesnú hmotnosť a pomáha nám predchádzať obezite. V neposlednom rade dokáže odbúravať stres, zahnať pocity úzkosti a podporuje celkovú psychickú pohodu. Pri tomto športe vás nebude obmedzovať ani vek, pretože tempo aj dĺžku či náročnosť trasy si viete prispôsobiť individuálne.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Je to nenáročné

Behať môžete prakticky kdekoľvek. Či už preferujete beh v intreriéri alebo v exteriéri, priestory na beh nájdete kdekoľvek, a keby ste už mali jednej trasy plné zuby, vždy ju môžete vymeniť za inú. Beh si teda pokojne môžete vziať aj na dovolenku a kufor vám oťažie maximálne o pár športových tenisiek a vhodné oblečenie :).

Z finančných dôvodov

Pokiaľ práve premýšľate nad tým, že by ste chceli začať aktívne športovať, no domnievate sa, že nemáte dostatok finančných prostriedkov, nechajte ma, prosím, vyviesť váz z tohto omylu. Beh nestojí takmer nič. A keď vravím takmer, myslím tým len pár pohodlných tenisiek a športové oblečenie podľa vašich preferencií, ktoré budete pri behu potrebovať. Garantujem vám, že beh vás obohatí oveľa viac, než si od vás vyžiada.

SkryťVypnúť reklamu

Ako začať?

Prvým krokom pred samotným behom by určite malo byť nastavenie si vlastných cieľov, ktoré vám neskôr pomôžu k radosti z behu a zo seba, keď uvidíte, ako jednotlivé ciele rad za radom plníte. Najlepšie je stanoviť si reálny a splniteľný cieľ podľa vašich schopností a fyzickej kondície.

Povedzme napríklad, že tento týždeň si pôjdete zabehať dvakrát po pol hodine a po každých desiatich minútach si spravíte 5 minútovú prestávku formou rýchlej chôdze.

Keď budete mať cieľ stanovený, ďalším krokom bude poobzeranie sa po vhodnom bežeckom oblečení, aby ste sa pri behu cítili čo najkomfortnejšie.

SkryťVypnúť reklamu

Pokiaľ ste splnili predošlé kroky, nasleduje rozcvička pred behom. Pri rozcvičke ide predovšetkým o to, aby ste pripravili svoje telo na samotný beh a predišli zraneniam, ktoré by sa vám mohli prihodiť, ak by ste sa dostatočne nepripravili. Ak si neviete rady s tým, ako sa najlepšie rozcvičiť, som si celkom istá, že na internete nájdete množstvo užitočných videí, ktoré vám pomôžu.

Po kvalitnej rozcvičke ste pripravení vybehnúť! Dôležité však je poznať svoje limity a neprehnať to hneď na začiatku ani príliš rýchlym tempom, ani priveľkou vzdialenosťou, na ktorú ste sa síce odhodlali, no ešte ju nie ste pripravení odbehnúť. Boli by ste len sklamaní, pretože by ste svoj cieľ nesplnili. Iste by vám to neprinieslo nijakú radosť a možno by ste potom nemali chuť pokračovať. Radšej začnite behať pomalším tempom a sústreďte sa na pravidelné dýchanie.

SkryťVypnúť reklamu

Dôležité je, aby vás beh bavil, aby ste sa pri ňom cítili dobre a mali chuť sa zlepšovať. Dĺžka či náročnosť trate nie sú také podstatné.

Pokiaľ ste sa pri čítaní dostali až sem, na záver vám dám ešte pár užitočných rád, aby ste boli čo najúspešnejší.

  • Chodievajte behať pravidelne

Pokiaľ si vybudujete návyk, beh vám pôjde sám od seba. Stačí aj kratšia vzdialenosť párkrát do týždňa a onedlho pocítite výrazné zlepšenie kondície, ktoré vám pomôže prekonávať vaše ciele a budete spokojnejší so svojimi výsledkami.

  • Zvoľte si vhodnú techniku dýchania

Správne dýchanie je pri behu základ. S pichaním v boku ďaleko nezabehnete, a preto by bolo vhodné naučiť sa správne dýchať, aby sa vám behalo čo najjednoduchšie. Vyskúšajte pravidelné nádychy nosom a výdychy ústami podľa svojho tempa.

  • Obmieňajte trasy

Stereotyp je predsa nuda, a teda behať stále dookola na jednom mieste tiež zrejme nebude bohviečo. Prebehnite sa v lese, pri jazere alebo po bežeckej trati. Zistíte, čo vám vyhovuje najviac a zároveň sa nebudete nudiť.

  • Hudba v ušiach

Vaše obľúbené skladby vás môžu ešte väčšmi motivovať k tomu, aby ste sa rozhodli vybehnúť von a užiť si beh plnými dúškami.

 

 

 

Viktória Floreková

Viktória Floreková

Bloger 
  • Počet článkov:  3
  •  | 
  • Páči sa:  7x

Som študentkou na osemročnom gymnáziu v Bratislave. V budúcnosti by som sa chcela venovať žurnalistike. Zoznam autorových rubrík:  Nezaradená

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

712 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

273 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
SkryťZatvoriť reklamu