Marketing v podaní SFZ

Ktorási poučka hovorí, že marketing je súbor procesov, ktorého výsledkom má byť výmena (produktu za zákazníkove peniaze) a teda predaj produktu za účelom dosiahnutia obojstranného prospechu (v prípade predávajúceho je tým prospechom zisk).  Toto si evidentne zobral za svoje aj Slovenský futbalový zväz (SFZ), ktorý sa rozhodol ...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Ktorási poučka hovorí, že marketing je súbor procesov, ktorého výsledkom má byť výmena (produktu za zákazníkove peniaze) a teda predaj produktu za účelom dosiahnutia obojstranného prospechu (v prípade predávajúceho je tým prospechom zisk). 

Toto si evidentne zobral za svoje aj Slovenský futbalový zväz (SFZ), ktorý sa rozhodol preložiť zápas reprezentácie z Dubnice na najväčší a najslávnejší futbalový štadión našej vlasti, na Tehelné pole. Ako prvú vec pre dosiahnutie svojho prospechu, teda zisku, stanovili cenu (price) vstupenky na tento zápas.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Len pre porovnanie, Maďarsko (aktuálne 43. v rebríčku FIFA) pri svojom domácom zápase s Maltou (150.) 30.3.2009 predávalo lístky za 2000, 4000 a 7000 forintov (7, 14 a 25€). A to sa v Maďarsku futbal teší trošičku väčšej priazni ako na Slovensku. Prišlo 35.000 divákov. Na kľúčové zápasy jesene (vrátane priateľského zápasu s Rumunskom), so Švédskom a Portugalskom, vydal zväz 18.000 vstupeniek v cene 7500 Ft, čo je cca 27 Eur - na všetky tri zápasy dokopy.

Zatiaľ našinec na futbal proti San Marinu na Tehelnom poli dá 10, 20 alebo 35 Eur (deti 5). Cena ako veľmi dôležitá súčasť marketingového mixu (podľa mňa by sa mala stanoviť ako posledná) teda lákavá nie je. Poďme sa pozrieť na jeho ostatné súčasti.

SkryťVypnúť reklamu

Produkt, v tomto prípade futbal, je nevyspytateľný. Je však dopredu jasné, že to nebude futbal svetovej úrovne. Zrejmé je to z toho dôvodu, že medzi Slovenskom a San Marinom je priepastný, viac ako 150-miestny rozdiel v rebríčku FIFA. Pri všetkej úcte k súperovi, ak naši podajú super výkon, tak by to mala byť hra mačky s myšou a divák by si mal prísť na svoje aspoň v počte nastrieľaných gólov súperovi - celková kvalita produktu=futbalu však bude postrádať náboj, ktorý futbal má, keď sa stretnú dva rovnocenné tímy. Ak, naopak, podá super výkon mužstvo súpera a naši sa natrápia na jednogólovú výhru, tak produkt opäť zaveľa stáť nebude.

SkryťVypnúť reklamu

Place (distribúcia). Nuž, hrá sa na Tehelnom poli. Neviem, či to potrebuje ďalší komentár, podľa mňa však človek, ktorý dobrovoľne príde na Tehelné pole a má ho považovať za domovský štadión, si zaslúži obdiv, ak nie odmenu (týmto vzdávam hold slovanistom, ktorí tam pravidelne chodia). Predstavujem si, že sedím na štadióne a vedľa mňa si sadá nejaký divák zo zahraničia a pýta sa, prečo sa hrá na takomto štadióne. Nemám na to odpoveď, možno by mi niekto zo SFZ mohol poradiť, čo mám v takej situácii odpovedať. Za výhodu azda možno považovať, že ak bude pekne, tak sa človek na podvečernom slniečku môže opáliť (treba si sadnúť na oblúk pri Bajkalskej - ideálne do sektora hostí, prípadne na “novú” tribúnu).

SkryťVypnúť reklamu

Promotion (propagácia produktu). V tomto prípade je obrovským mínusom to, kde sa zápas uskutoční. Ten, kto štadión pozná musí byť veľmi presvedčený o tom, že produkt bude super, aby na štadión prišiel. Zatiaľ som zaregistroval promo v podobe tlačovky, kde bolo vysvetlené, prečo sa zápas presúva z Dubnice na Slovan (aby sme sa pomestili). Inú propagáciu predstavujú reklamné vstupy počas zápasov Corgoňligy resp. počas finále slovenského pohára. Dokonca k lístkom sačlovek cez internet nedostane celkom štandardne (musíš poznať stránku marstravel.sk).

Nechcem sklamať trénera Vlada Weissa, ale stavím 5:1, že všetci diváci, ktorí na tento zápas prídu by sa úplne v pohode zmestili na štadión v Dubnici (kapacita 5450 divákov), kde sa malo hrať pôvodne. A stavím 10:1, že počet divákov bude bližší k dubnickej kapacite ako k vysnívaným 15.000 trénera Weissa. Musíme si uvedomiť, že toľko divákov prišlo na zápas s Poľskom (odrátajúc poľských), ktoré je atraktivitou (40. v rebríčku FIFA) neporovnateľne vyššie ako San Marino.

A to pán Laurinec je predsedom komisie marketingu v UEFA. Zrejme všetkých presvedčila práca SFZ v marketingu futbalu na Slovensku.

20.5.2009 František Földeš

P.S. SFZ sa asi chce dopracovať k ziskom, aké má the FA zo zápasov anglickej repre. Tá je však jednou z najlepších na svete a hrá vo futbalovom chráme Wembley. Anglicko (7.) proti Andorre (196.) predáva lístky za 80-180 €. Samozrejme sú k dispozícii aj klubové lístky do rôznych lóží, ale tie na Slovensku nebude s čím porovnať ešte desiatky rokov. Na rozdiel od Slovenska sa však hrá vo Wembley - myslím že viacerí fanúšikovia futbalu by pár eur zaplatili už len za to, aby sa tam mohli pozrieť (aj bez toho, aby sa tam hral futbal). Proti Chorvátsku lístky začínajú od 130 €.

viac článkov na http://blog.coremark.sk

František Földeš

František Földeš

Bloger 
  • Počet článkov:  46
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Bežec, futbalista ale predovšetkým svetoobčan. Zoznam autorových rubrík:  rodinašportpolitikaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
INEKO

INEKO

117 článkov
Roman Kebísek

Roman Kebísek

107 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Karol Galek

Karol Galek

116 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu