Sen v sne, AI alebo Všetko, všade, naraz

Osobná recenzia filmu bez nároku na objektívnu pravdivosť.

Vybrala som sa s priateľmi po niekoľkých rokoch do kina. Bola som zvedavá, kam sa za ten čas posunul Oscar. A tak som sa ocitla na filme Všetko, všade, naraz, americko-čínska produkcia. Po desiatich minútach sa moja psychika disociovala na dve základné časti – jedna sa chcela okamžite postaviť a odísť a prestať strácať čas na takom hlúpom filme. Druhej časti padla sánka, nechcela sa ani hnúť a rozhodla sa vydržať tú tortúru až do konca a pokúsiť sa pochopiť, o čo tu ide. O kvalitu filmu rozhodne nie, povrchný film, ktorý zrecykloval snáď všetko, čo som už videla – od Vesmírnej Odysei, cez Atlas mrakov či Fontánu až po Matrix či nejakú tu Marvelovku. Trochu moralizácie, trochu romantiky, štipka drámy, bezvýznamný pokus o humor. Hovorím si, snívam alebo bdiem? Pýtam sa vždy, keď sa deje niečo divné. Potiahnem si prstom a drží na mieste. Tak bdiem. V tej chvíli sa na plátne kina objaví paralelný vesmír, kde majú hlavné postavy prsty na rukách ako plastové párky. Tak ok, venujem filmu synchronicitný úsmev. Nemám sa čoho chytiť. Dej sa neustále mení, motívy sa striedajú, do toho búši hudba a rýchle dialógy. Rýchlosť s akou sa dej odvíja by asi závideli aj sestry Wachovské. A zrejme tento podivný mix, nad ktorým moja myseľ žasne, je to, čo ma drží stále na stoličke. Akoby môj mozog začal produkovať nejakú chémiu, pretože sa stretol s niečím novým, čo tu ešte nebolo. Napriek tomu, že v nejakej podobe už všetko z toho, čo vidí zažil. Niet nad čím uroniť slzu, ani sa poriadne zasmiať, normálne, že nemám do čoho hodiť projekciu, aj keď by som ozaj chcela. Film končí a ja si chcem už už vydýchnuť, keď zistím, že film končí iba akože, že sme opäť v nejakom paralelnom vesmíre. Pozriem na mobil, koľko času zábavy je ešte pred nami, ešte vyše pol hodina. Tak snáď príde na konci predsa len niečo zaujímavé, dúfam. Ale kdeže! Film je banálny až do konca. Ozaj to dokázali a ani sa len nepokúšali o nejaký zásadný zvrat. Teda ak nerátame nejaké tie sentimentálne frázy, ako – mali by sme byť k sebe ľudský. Ej veru, v kontexte súčasnej svetovej ekonomickej a politickej situácie toto vyznieva ozaj, že trápne. Film konečne končí. Titulky prebehnú, ale obsluha kina na nás zrejme zabudla, svetlá sa nezažínajú. Sedíme a prichádza uvoľnenie. WTF, pýtam sa syna, čo to bolo? Ty si mladý, next generation, ty môžeš k tomu niečo povedať. A syn hovorí – film ako keby napísala umelá inteligencia a režiséri sa možno inšpirovali tým ako AI pracuje. Bolo by možné, že si scenárista trošku pomohol? Čítala som v ostatnej dobe na tému AI niekoľko článkov a videla som obrazy od AI a počúvala od nej hudbu a bolo to zaujímavé. Namaľovala Rembrandta a nedokázala som obraz rozlíšiť od originálu. Dali jej načítať všetky Rembrandtove diela a následne zadali tému – "portrét muža v čiernom oblečení zo 17. storočia s bielym golierom a klobúkom" a ona namaľovala skvelý obraz. Tak tu pri príprave scenára jej mohli dať načítať všetky tie úspešné filmové diela a toto bol výsledok. Ozaj Všetko, všade a naraz. A potom sme išli s kamošmi domov a debatovali na tému AI. Je tento film predzvesťou toho, čo nás ako ľudstvo čaká? Zrýchlenie života, ktoré zabráni rozmýšľať, povrchnosť, neschopnosť dlhodobej pozornosti, paralelnosť, virtualita šitá na mieru? Zanikne film? Domáca AI ti vyrobí film aký budeš chcieť? Prídu filmári, výtvarníci, hudobníci, spisovatelia, novinári a mnohí ďalší o prácu? Budeme žiť sen v sne? Celkom dosť otázok mi zostalo visieť v mysli. Ukáže čas, vždy čas ukáže.

ZuzAna Foltýnová vedomésnívanie

Zuzana Foltýnová

Zuzana Foltýnová

• Počet článkov:  13
  •  |
  • Páči sa:  9x

Zaoberám sa snami a spánkom viac ako 35 rokov, napísala som 6 kníh o snoch: Spomenúť si/36 snov, Snový cestopis Bratislavy/7 brán, 33 snov Xyché, Snové telá, Lucidné obrazy v snoch, Usadlosť ako sen/ Tvorenie podľa posvätnej geometrie. Blogy píšem , aby ľudia chápali aký veľký význam majú ich sny a spánok. V každom vašom sne je informácia, ktorú vám posiela vaše nevedomie. Pochopte ju a zlepšite tak svoj život. https://www.facebook.com/zuzana.foltynova.393 Zoznam autorových rubrík:  Nezaradená

86 článkov

9 článkov

295 článkov