Aby báseň vytvorila v čitateľovi prvotný dojem súvisiaci s názvom, použila by som v nej básnické obrazy a plnú metaforiku dažďa .
Aby čitateľ plne pochopil vlhkú atmosféru začiatku leta v pohoriach karpatského oblúka, skonkretizovala by som slovné spojenia do pojmov pohoria severovýchodného Slovenska, flyšové pásmo a najmä by som zvýraznila slovko povodne v súvislosti so samotným názvom básne.
Zo skúsenosti viem, že na vyjadrenie atmosféry nie sú potrebné barokové ozdoby, stačí prosté slovo. Vlhkosť .
Pri písaní ma možno zarazí pojem trest , ktorý som plánovala využiť. V akom kontexte ho mám použiť? Boží trest?
Nie - veď, za čo. Boh nie je taký pomstychtivý alebo malicherný.Žeby Matka Príroda? Ale tu môže nastať konflikt záujmov medzi čitateľmi, pretože niektorí z nich tvrdia, že Matka Príroda neexistuje. Napr. treebeard.
Buddhisti zas veria vo vyslobodenie z utrpenia nirvánou, podľa ďalšieho čitateľa "od tých činy nečakaj".
Hm.
Aspekty slova "trest" su priširoké.
Báseň má dýchať, neunavovať čitateľa filozofovaním a moralizovaním.
Olejom vytečeným nad zdrojom vody.
Požiarom v CHKO.
Chemikáliami na lesných plodoch.
Skladom dreva v národnom parku.
Prípadne pohľadom na pracujúcich lesných robotníkov taktiež v národnom parku.
Alebo odstaveným strojom LUNOCHOD - národný park. Vivat mesačná krajina.
Autom v prírodnej rezervácii.
Či ďalším autom v prírodnej rezervácii. Tej istej.
Do básne by som chcela zakomponovať aj trochu násilia. Veď to predáva.
Určití ľudia však tvrdia, že násilie v poézii má byť zaobalené - aby nepohoršovalo.
Je zaujímavé, že zverejnené násilie je akceptované. Ostatné je schované.
Alebo zabudnuté.
Alebo ho môžem len tak naznačiť. Symbolicky.
A ešte sex. Do mojej prírodnej lyriky mi to slovo ani nesedí. Radšej si predstavím scénu z jednej poviedky - o milovaní, počas ktorého sa Dukelským priesmykom na územie Slovenska preplazila chemická žltá hmla. Pekná predstava.
Jemná.
Poetická.
Zločiny a tresty a odmeny a sex a násilie.
V prírode neexistujú ani odmeny, ani tresty, existujú dôsledky. (R.Ingersoll) Keby som písala básne, napísala by som jednu s názvom "karpatské dažďové pralesy a iné holoruby". Znie to veľmi poeticky, čitateľa by zaujalo hm, paradoxné spojenie slov prales a holorub. Obsah by sa pravdepodobne týkal zásad správneho citlivého hospodárenia v slovenských hlbokých lesoch.