Na Slovensku cez Budapešť

Desaťročia budujeme jedinú diaľnicu zo západu na východ. Termíny sa posúvajú tak, že je zbytočné si ich pamätať. Budú ďalšie. Naša D1-ka nie je dostavaná. Mnoho ľudí preto jazdí trasu Košice - Bratislava cez hlavné mesto Maďarska, namiesto cez slovenskú Žilinu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Ešte stále pri maďarskom 450 kilometrovom variante idete po diaľnici 370 kilometrov. Zostávajúcich 80 km je medzi Košicami a Miškolcom. Cez Žilinu je to prakticky rovnaká vzdialenosť – len kilometrov diaľnice je iba 330.

Pravdaže nejde len to, že platíme za používanie ciest do cudzieho rozpočtu. Ako podnikateľ a zamestnávateľ považujem dostavbu diaľnice D1 za kľúčovú pri získavaní nových investícií do regiónov s vyššou nezamestnanosťou, ale aj z pohľadu bezpečnosti cestnej premávky.

Aké existuje východisko?

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najnovšie informácie hovoria o tom, že lepšie ako budovanie diaľnic nám ide potvrdzovanie Murphyho zákonov. „Nikdy nie je dosť času na tom, aby sa niečo urobilo poriadne. Ale vždy je dosť času, aby sa to urobilo znovu“. To sme predviedli pri posudzovaní vplyvov na životné prostredie pri úseku D1medzi Turanmi a Hubovou. Budeme ho robiť znovu. Verejné obstarávanie, ktoré malo byť v prvom štvrťroku, bude preto presunuté na leto. Ale skúsenosti hovoria, že tento ďalší termín si tiež nemusíme pamätať.

Myslím si, že by sme na trase Ivachnová - Košice mali dobudovať 3 úseky v dĺžke cca 38km. Tak by diaľnica D1 mala dva súvislé úseky a konečne by sme sa vyrovnali kilometrami diaľnice na trase z Košíc do Bratislavy maďarskému variantu:

Skryť Vypnúť reklamu

1. Dobudovaný úsek z Košíc do Ivachnovej v dĺžke 171,5 km

2. Dobudovaný úsek zo Žiliny do Bratislavy v dĺžke 200 km

Bolo by to dobré rozhodnutie aj z pohľadu regiónov. Pravdaže sa dá zdôvodniť vyššou dopravnou záťažou, prečo je dobudovaný úsek Bratislava – Žilina na D1 a Bratislava – Banská Bystrica na R1. Ale diaľnica má zmysel aj pre rozvoj regiónu. Pre získanie nových investícií a nových pracovných miest. Už nemôžeme overiť pravdivosť tvrdenia, že ak by sa diaľnica stavala z Košíc do Bratislavy – a nie naopak, bola by už dávno hotová. Tak či tak má pre nás horkú príchuť.

Žilina alebo Banská Bystica?

Skryť Vypnúť reklamu

Keď hovoríme o severnej trase diaľnice a o južnom prepojení rýchlostnou cestou, tradične sa otvára otázka, či je jednoduchšie dobudovať D1 v smere Žilina – Ružomberok, alebo R1 v smere Banská Bystrica – Ružomberok. Doterajší politici očividne vždy operujú vhodnejším variantom podľa momentálnych okolností, alebo podľa toho, v ktorom regióne práve naháňajú hlasy (u Bystričanov je to R1 a u Žilinčanov samozrejme D1).

Ja som za jasné stanovenie jedného prioritného variantu a za čo najskoršie prepojenie dvoch najväčších miest na Slovensku. Mne to vychádza na variant cez Žilinu, kvôli značnej rozpracovanosti diela. Možno zvoliť aj iné riešenie. Len ho treba urobiť, a potom aj realizovať. Aj to je zodpovednosť politikov. Pravdaže, kým z nej nik nevyvodzuje dôsledky, je to iba slovo.

Skryť Vypnúť reklamu

Diaľnica D1 z pohľadu regiónov

Na západnom Slovensku až po Považie sa nachádza cca 200 km diaľnice v celku - ide o ťah Bratislava - Žilina. Na strednom a východnom Slovensku v smere zo Žiliny do Košíc vyzerá diaľnica nasledovne:

Žilina – Ivachnová 71 km – zatiaľ bez diaľnice – ide o náročné úseky v komplikovanom teréne, čiastočne rozostavané v úseku Dubná Skala – Turany

Od Ivachnovej do Košíc prevláda dobudovaná dialnica:

Ivachnová – Jánovce 83 km – D1- v prevádzke

Jánovce – Jablonov 19 km – zatiaľ bez diaľnice – začatá výstavba

Jablonov – Fričovce 22 km – D1 – v prevádzke, vrátane tunela Branisko v polovičnom profile

Fričovce - Svinia 11 km – zatiaľ bez diaľnice – začatá výstavba

Svinia – Prešov záp. 8 km – D1- v prevádzke

Prejazd Prešovom 8 km – zatiaľ bez obchvatu mesta

Prešov – Košice 20 km – D1- po Budimír pred Košicami


Vysúťažené úseky D1 v roku 2011:

Dubná Skala – Turany – 16,5 km

Jánovce - Jablonov I. úsek – 9 km

Jánovce - Jablonov II. úsek – 9,5 km

Fričovce – Svinia – 11 km

Kandidujem ako nezávislý na kandidátke OBYČAJNÝCH ĽUDÍ a nezávislých osobností a tento článok vyjadruje môj osobný postoj, ktorý môže, ale nemusí byť zhodný s postojmi a názormi iných kandidátov. V mnohých názoroch sa zhodujeme, v iných zasa nie a považujem to za správne. Prekáža mi umelá a falošná názorová jednota členov strán a hnutí a otvorene sa hlásim k vlastným názorom bez ohľadu na to,či vyhovujú väčšine. Rozdiely nás nedelia, ale spájajú, ak spolu hľadáme cestu k pravde.

Róbert Helcmanovský

Róbert Helcmanovský

Bloger 
  • Počet článkov:  7
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som podnikateľ a vyštudovaný ekonóm. Som spolumajiteľom spoločnosti Rabaka reklamné panely. Zamestnávame interne 23 zamestnancov plus mesačne dávame prácu ďalśím 30 živnostníkom, ktorým za 13 rokov môjho podnikania ani raz nemeškala výplata. Nehrám sa na veľkého politika, lebo ním nie som. Vytváram pracovné miesta na východe republiky, riadne plním svoje odvodové a daňové povinnosti. S číslom 115 kandidujem do parlamentu za stranu Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti. Facebook.com/Helcmanovsky Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

3 články
Róbert Ďurec

Róbert Ďurec

1 článok
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Skryť Zatvoriť reklamu