Nepotrebných a nezmyslených desať božích príkazov

Veľké množstvo a rozdielnosť náboženstiev či siekt je jasným dôkazom, že vynálezcom boha je jednoznačne človek. Ak by bol tvorcom človeka boh, tak táto početnosť je jednoducho nevysvetliteľná. Prečo by ľudia ako božie stvorenia, nerozpoznali svojho pravého stvoriteľa a jeho pravdu? Žeby chyba v dizajne? U všemohúceho a vševediaceho? Pri všetkých tých nespočetných, odlišných a nekompatibilných nariadeniach v závislosti od druhu a lokality viery, ma napadá, že ak by aj nejaký boh za stvorením nakoniec, akokoľvek nepravdepodobne bol, diagnóza schizofrénie je jasná vec. Ak nie schizofrenik tak potom ich tam hore musí sedieť podstatne, ale podstatne viac ako jeden. Nakoniec aj sám tvorca desatora akoby s podobnou možnosťou aj kalkuloval.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (18)

Dekalóg požitý v texte je pôvodným prekladom profesora Roháčka z Deuteronomium a nie vyfabrikovaná katolícka odľahčená verzia, pretože ja osobne sa príliš nestotožňujem s morálnym relativizmom a tendenčným prispôsobovaním sa dobe, ktoré umožnilo katolicizmu okrem iného nemilé koketovanie s fašizmom, nacizmom, upaľovaním, mučením či antisemitizmom. Nekritické a partajné úpravy mnohých ich textov a názorov, konané zásadne pod tlakom verejnosti, nemajú inú motiváciu, ako udržanie si svojho monopolného a dominantného postavania na trhu mýtov a legiend.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Desatoro "božích" prikázaní uzrie svetlo sveta na hore Sinaj a putujúcim židom je na druhý pokus (ten prvý, ako je známe, stroskotal na zlatom teľati a poslovým hnevom nad ním) predstavené pod tým istým vrchom, prorokom a tak trocha, aspoň podľa dnešných hodnôt, aj masovým vrahom Mojžišom. Desať bodov zaznamenaných v Deuteronomium 5:6-21 (Wikipedia) popisuje hodnotovú orientáciu, zatiaľ ešte nie veľmi známeho a vplyvného židovského boha. Asi práve preto sa neviem ubrániť pocitu, že "prozreteľnosť" vtedy, ešte nedisponovala veľkou sebadôverou vo svoju výnimočnosť a prvé štyri zákony podľa toho aj vyzerajú.

SkryťVypnúť reklamu

1. Ja som Hospodin, tvoj Boh, ktorý som ťa vyviedol z Egyptskej zeme, z domu sluhov. Nebudeš mať iných bohov predo mnou.

2. Neučiníš si rytiny nijakej podoby vecí, ktoré sú na nebi hore ani tých, ktoré sú na zemi dole, ani tých, ktoré sú vo vodách pod zemou. Nebudeš sa im klaňať ani im nebudeš slúžiť, lebo ja Hospodin, tvoj Boh, som silný Boh revnivý, ktorý navštevujem neprávosť otcov na synoch ešte i na treťom i na štvrtom pokolení tých, ktorí ma nenávidia, a činím milosť tisícim, tým, ktorí ma milujú a ktorí ostríhajú moje prikázania.

3. Nevezmeš mena Hospodina, svojho Boha, nadarmo, lebo Hospodin nenechá bez pomsty toho, kto by vzal jeho meno nadarmo.

SkryťVypnúť reklamu

4. Ostríhať budeš deň soboty, aby si ho svätil, tak ako ti prikázal Hospodin, tvoj Boh. Šesť dní budeš pracovať a budeš konať hocijakú svoju prácu. Ale siedmy deň je sobotou Hospodinovi, tvojmu Bohu; nebudeš robiť nijakej práce, ani ty, ani tvoj syn ani tvoja dcéra ani tvoj sluha ani tvoja dievka ani tvoj vôl ani tvoj osol ani niktoré tvoje hovädo ani tvoj pohostín, ktorý je v tvojich bránach, aby si odpočinul tvoj sluha i tvoja dievka jako ty. A budeš pamätať na to, že si bol sluhom v Egyptskej zemi, a že ťa vyviedol odtiaľ Hospodin, tvoj Boh, silnou rukou a vystretým ramenom, preto ti prikázal Hospodin, tvoj Boh, aby si svätil sobotný deň.

SkryťVypnúť reklamu

Celé je to nasiaknuté akýmsi strachom či paranojou z iných bohov a ich zaručene chystanej krádeže jeho privilegovaného miesta, neistotou z nevďačných veriacich, ktorých sympatie sa snažia byť získané hrozbou amorálneho trestu zasahujúceho až do štvrtého, pravdepodobne už nič netušiaceho, pokolenia. Tretie prikázanie iba zvýrazňuje marazmus a krutosť toho druhého a štvrté sa vracia spať k stvoreniu a opäť iba pripomína oslavovať toho správneho boha, tento krát zastavením práce. Nestačilo by vyzvať ľudí k rešpektu pre svojho boha? Bol až taký problém vyvarovať sa nemiestnemu vyhrážaniu, ktoré nemá s morálnymi hodnotami viac menej nič spoločné a skôr sa ponáša na produkt zakomplexovanej, nezrelej a samoľúbej bytosti? Odhliadnuc od toho, že kostoly a spoločenské priestranstvá sú dnes paradoxne plné ľudí kľačiacich pod ikono-grafickými vyobrazeniami kde koho.

Obšírny narcistický úvod ukončuje piate prikázanie venujúce rodinnej pohode.

5. Cti svojho otca i svoju mať, ako ti prikázal Hospodin, tvoj Boh, aby sa predĺžili tvoje dni, a aby ti bolo dobre na zemi, ktorú ti dá Hospodin, tvoj Boh.

Psychologicky, spoločensky a antropologicky je rešpekt a úcta detí k svojim rodičom hádam najpravdepodobnejšia alternatíva každej fungujúcej rodiny a prenesene aj spoločnosti. Ak tomu tak nie je, v rodine sa zvyčajne deje niečo patologické a pravdepodobnosť, že nositeľmi zvrátených hodnôt budú práve deti je podstatne menšia, ako predpoklad nefungujúceho nukleárneho prostredia. Chýbajúca potreba ochrany detí, preto pôsobí veľmi zvláštne. Môžeme len dúfať, že zámienkou na jej vynechanie nebolo vyvražďovanie nepriateľských kmeňov do posledného batoľaťa, tak ako to často vyžadoval Hospodin prostredníctvom svojich prorokov a podobné prikázanie by Izraelitom mohlo nepohodlne zväzovať ruky.

Druhá polovica pokračuje inštrukciami proti zabitiu a kradnutiu, prehreškami ktorým už dávno pred tým, skoro každá iná spoločnosť nadstavovala svoju zamračenú tvár. Presne tak ako aj tá Egyptská skadiaľ deti Izraela utekali a sám Mojžiš tam bol odsúdený faraónom na smrť za zabitie egyptského občana. To či sa za vraždu berie aj vojenské ťaženie a kradnutím je aj neplatenie daní prozreteľnosť neuvádza, pravdepodobne to necháva na ľudskom uvážení. Novej hodnotovej inšpirácie sa nedočkáme ani v ďalšom prikázaní hovoriacom o falošnom svedectve. Rovnako ako pri predchádzajúcich dvoch aj pri tejto spoločnosť už dávno pred tým a sama prišla na dôležitosť hovorenia pravdy medzi ľuďmi a špeciálne v pozícii svedka. Na spoločenské uvedomenie a osvojenie si hodnôt ako nezabíjať, neklamať a nekradnúť naozaj nepotrebujeme nijaké nadprirodzené zjavenie.

6. Nezabiješ!

8. Neukradneš!

9. Nepovieš na svojho blížneho falošného svedectva!

Obsahová zmena na nás zaútočí v siedmom a desiatom bode. Nanešťastie zákaz cudzoložstva je znova iba odkopírovaný a dávno vžitý a objavený všeobecný partnerský konsenzus zaručujúci najpravdepodobnejšiu cestu prežitia vzťahu a hlavne vychovania detí. Žiadosť neprivlastnenia si majetku môjho blížneho je určite rozumnou zásadou, aj keď dosť paradoxne stavia ženu do pozície rovnajúcej sa volovi a oslovi z domácej maštale, ale to že boh zakazuje na to čo i len pomyslieť, je nezmyselne divoké, totalitárne a nemožné dodržania.

7. Nescudzoložíš!

10. Nepožiadaš ženy svojho blížneho, ani si nezaželáš domu svojho blížneho, jeho poľa ani jeho sluhu ani jeho dievky, jeho vola ani jeho osla ani ničoho, čo je tvojho blížneho.

Desatoro pri každom historickom a evolučne hlbšom zamyslení, nemôže vyznieť inak, iba ako veľmi trápna a odfláknutá coververzia oveľa komplexnejších, humánnejších a prirodzene nadobudnutých spoločenských hodnôt. Na rozlíšenie dobrého od zlého boha naozaj nepotrebujeme. Špeciálne v našom prípade, keď boží hlas je vlastne adresovaný publiku, ktoré on sám a nie "dávno" pred tým stvoril. Prečo vytvoriť bytosti na svoj obraz s túžbou kradnúť, zabíjať, závidieť, smilniť a klamať? Z akého dôvodu priviesť k životu zlých ľudí a potom im rozkázať byť dobrými. Čo za bláznivého despotu to musí byť, aby sa mu zrodil v hlave taký úchylný plán? Šťastie pre nás, že existuje iba v myšlienkach svojich vyznávačov.

Očakávať od despotu z doby bronzovej zákaz šoférovania pod vplyvom alkoholu, zneužívanie drog, diskriminácie žien alebo šírenia biologických zbraní je asi trocha prehnané. Vynechať však genocídu, znásilnenie, mučenie, otroctvo a mnohé iné odporné zločiny, je aj pre dobu vzdialenú niekoľko tisícročí nezodpovedná ľahostajnosť alebo primitívna hlúposť.

Starý zákon je plný krutých a neľudských odporúčaní. Sama Biblia na mnohých miestach šokujúco podporuje otroctvo, kameňovanie, upaľovanie a masové vraždenie. Náboženstvo a jeho sväté knihy nemajú s rozvojom našej humánnej spoločenskej morálky naozaj nič spoločné, práve naopak mnohé ich vyhlásenia sú s ňou priam nezlučiteľné.

Inšpirované C. Hitchensom

Rudo Hvizdos

Rudo Hvizdos

Bloger 
  • Počet článkov:  35
  •  | 
  • Páči sa:  0x

..infidel, co ma rad slobodu, racionalnost a zmysel pre humor.. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

717 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

2 články
Iveta Rall

Iveta Rall

53 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
SkryťZatvoriť reklamu