Tento nepriaznivý stav zavinil profesor Miron Zelina. Uvediem presvedčivé dôkazy z praxe. Staré desaťročia. Sitová vraví, že máme nedostatok odborníkov - školských psychológov a špeciálnych pedagógov. Je to desaťročiami vlečúca sa pravda o slovenskom regio-školstve. Dodáva, že 1/Treba dohody s ukrajinskými pedagógmi; 2/ jazykové kurzy pre ukrajinských učiteľov a odborníkov a 3/ vypracovanú (ŠPÚ v Blave!), Metodiku zaradzovania ukrajinských detí do tried v školách. Našich 11 sociálnych centier pre deti a mládež SR má k dispozícii asi 64 zamestnancov. Karolína Lacová ako redaktorka besedu s odborníkmi komentovala v RTVS.
Miron Zelina, v análoch ŠtB vedený pod krycími menami Miron a Pedagóg - brzda rozvoja slovenského regio-školstva a terajší hlavný poradca ministra školstva B. Grohlinga - to jasne zapríčinil vlastnou NEČINNOSŤOU v k najkompentenejšej funkcii. Tento komunista a marxista telom i duchom si dal nevídaný cieľ. Zachovať čo najdlhšie na Slovensku socialistický a komunistický model školstva. Tridsaťtri rokov po Nežnej revolúcii1989 !!!! To sa mu úspešne darí až dodnes i v blízkej budúcnosti. Stačí si preštudovať návrh reformy regio-školstva, ktorý je v diskusii i už prijatý návrh zákona o vysokých školách, ktorý odmieta, tak rektorská komisia SR ako aj nemalá časť študentskej obce v SR !!!
Ten istý Miron Zelina, ktorý už v roku 1993 spoza predsedníckeho stola pri vtedajšom ministrovi školstva Hejnom v Moravčíkovej vláde, ako dekan Pedagogickej fakulty UK v Bratislave, suverénne a arogantne odpovedal pred plénom asi päťsto zhromaždených pedagógov Slovenska, na moju otázku o postavení výchovných poradcov a akútnej potrebe školských psychológov a špeciálnych pedagógov v regio-školstve práve vzniknutej Slovenskej republiky: "Mladý priateľu a kolega z Bardejova. Nemusíte sa vôbec obávať o nedostatok školských psychológov a špeciálnych pedagógov na Slovensku. Ešte do konca roku 1996 vychováme tisícku školských psychológov a päťsto špeciálnych pedagógov pre potreby každej väčšej základnej a strednej školy na Slovensku."
Ubehli tri desaťročia. Zelina je dôchodcom. Ja dôchodcom. Pán Zelina, ako ako autor pôvodnej otázky na Vás ako exdekana Pf UK v Blave, sa pýtam? "Kde pre Boha sú zalezení?! 1500 vysokoškolsky vzdelaných špeciálnych pedagógov a školských psychológov?! Kde je - ich doslovne, armáda ?!" Nikdy ste to nebrali vážne a doplatili na vašu aroganciu desaťtisícky detí edukovaných v rokoch 1993 až 2022 v našom regio-školstve. Už len za to by ste sa mal skrývať v potkaních a myšacích dierach a nie rečniť o potrebách súčasného slovenského regio-školstva. Vy ste sa mu dávno, pradávno spreneverili. A tutmáci ako mladý Grohling vám veria dodnes. Večná škoda pre slovenské školstvo. Myslite si pán agent ŠtB, že sme na vaše plané sľuby zabudli?! Nikdy nezabudneme, pán - zlá Zelina, ktorá sotva v slovenskom školstve vyhynie.
Hoci dvaja Vaši najbližší spolupracovníci v oblasti zachovania socialistického a komunistického modelu školstva pre Slovensku sú už na Božom spravodlivom súde. Zotročiteľ slovenských žien učiteliek do jarma zákona o verejnej službe - exminister školstva za SDĽ - Milan Ftáčnik v roku 2003. A spoluautor Vašej skrachovanej reformy slovenského regio-školstva - Milénium - spolupracovník tajnej a všemocnej komunistickej bezpečnosti poľujúcej a udávajúcej spoluobčanov komunistom-pohlavárom- ako aj vy- platený udavač spoluobčanov - M. Zelina - kumpán - Ivan Turek. Zavinil ste marazmus s totálnym nedostatkom školských psychológov a špeciálnych pedagógov na Slovensku, z ktorého sa dodnes nevieme spamätať. A ako by ich vrúcne aj dnes potrebovali naše i migrujúce ukrajinské detičky a mládež. Vy antipedagóg a čierna duša.
Áno, ukrajinskí malí i väčší migranti potrebujú ako soľ komunikáciu s rovesníkmi, rodičmi i pedagógmi a odborníkmi. Kontinuálnu a nezištnú starostlivosť o ubolené dušičky i telíčka. No, sú aj sociálne siete, mobilné telefóny a Internet. I PC hry na zabudnutie osobných tragédií. Mali by mať možnosť pravidelnej, aspoň elektronickej komunikácie s rodičmi a blížnymi. Cez bezplatné linky. Aspoň raz v týždni. To by ich postupne postavilo na nohy.
A priama a aktívna komunikácia, najmä so so spolužiakmi, kamarátmi z rovesníckych skupín, pedagógmi, vychovávateľmi, majstrami odbornej výchovy, trénermi, vedúcimi záujmových zoskupení, v ktorých sa sebarealizujú vo voľnom čase, s členmi našich farností, s dobrovoľníkmi a s inými osobami. Treba naďalej podporovať a rozvíjať nielen edukáciu, ale aj ich verbálne a neverbálne komunikačné zručnosti. Edukáciou, tréningmi, hrami, v záujmových krúžkoch, v prírode, na turistike, pri šporovaní a pod. Možností je neúrekom. Len sa obetovať a angažovať. Do toho, priatelia. A hádam sa takto zaobídeme aj od nedostatku školských psychológov, terapeutov či špeciálnych pedagógov, ktorých sme, priznajme si otvorene, ani my v našich školských časoch za mladi - nemali a ich služby nepotrebovali. A sme tu i teraz.
Potrebuje, teraz ukrajinské detičky a mládež hlavne počúvať. Nech sa vyhovoria koľko chcú a zveria s čím chcú. Až potom veďme opatrne dialóg smerom k uspokojeniu ich zvedavosti a potrieb. Umenie rozhovoru je veľká komunikačná dispozícia a kvalita. A umenie počúvať partnera ešte väčšia. A empaticky počúvať - najväčšia. To všetko sa získava v procese edukácie k prosociálnosti osobnosti človeka. Aj umenie viesť nenásilný dialóg. Kde platí zásada približne polovičného hovorenia a počúvania sa dvoch partnerov v dialógu. Dôležitá je aj neverbálna komunikácia - príťažlivá tvár, empatické črty, otvorená poloha v sede a pod. Jasná zrozumiteľná reč, otvorenosť a priamosť, priateľský prízvuk a tón reči. Aj to je umenie vedenia dialógu, ktorému sa učíme aj v škole.
Podobne dôležitá je aj písomná komunikácia. S pravopisným prejavom, tvaroslovím, vetnou, slovnou a slohovou kompozíciou a štýlom prejavu. Partner si z nej robí o nás úsudok ako o partnerovi v komunikácii. Venujme jej primeranú pozornosť, lebo jasne vypovedá o kvalitách našej osobnosti. Hlavne o tzv. vnútorných kvalitách a našom osobnostnom charaktere. Neurážajme, neintrigujme, nerobme nevhodné narážky, nesúďme iných.....Zanechajme v partneroch celkový priaznivý dojem o nás. Pamätajme na zásadu z evanjelií: "Nesúďte, aby ste neboli súdení a odsúdení!" A ešte na zásadu s. Tomáša Akviňského: "Čo nechceš-zlé, aby robili iní Tebe priateľu, nerob to - ani Ty im !!!!"
Pri elektronickej, mobilnej a e-mailovej komunikácii sa riadime vždy pravidlami počítačovej neetikety! Využívame aj znaky, smajlíky, dostupnú grafiku a frázy na vyjadrenie našich emócií.
Nebojme sa ani produktívnej hádky a zdvorilej oponentúry pri problémových situáciách. Buďme dostatočne asertívni. Nebuďme pasívni. Kontrolujme dialóg, neskĺznime do osobných invektív, urážok a podlostí. Nebodaj, do fyzických kontaktov partnerov. Uplatňujme v nich logiku myslenia a pravdivé poveriteľné fakty. Nefabulujme, nekonšpirujme, nevytvárajme hoaxy a polopravdy. Nemanipulujme verejnosť. Nepoužívajme lož ako politickú metódu našej verejnej komunikácie so spoluobčanmi !!!
Buďme v komunikácii aj primerane asertívni, no nekopme do partnera. Buďme k nemu ohľaduplní a milosrdní. Ve´d nikdy nevieme kedy budeme na hlavu porazení práve v komunikácii s presvedčivejším partnerom ! Nebuďme násilní a arogantní, akými bývajú v debatách často slovenskí politici. Dajme šancu na obhajobu - aj súperom v debatách a dialógoch s nami.
Tieto pravidlá a zásady dobrej i špatnej komunikácie rešpektujme tak v komunikácii on-line ako aj v komunikácii tvárou v tvár. On-line i priamo. Zástoj komunikácie je nezastupiteľný v osobnostnej štruktúre detí, mládeže i dospelých. Mladí uprednostňujú om-line komunikáciu, starší aj-aj. Najstarší klasickú komunikáciu tvárou v tvár v ústnej i písomnej podobe.
Sláva Ukrajine. gerójam - sláva!
ProsocJoker, pedagóg a teológ so 40-ročnou praxou - Ivan Olejár PhVKI; Prešov, 12.apríla 2022;