Hrá Boh kocky? (Recenzia filmu Muž, ktorý nebol)

„Boh nehrá kocky,“ vyjadril sa Albert Einstein k dôsledkom kvantovej mechaniky, ktorá zaviedla do vedy prvok neurčitosti a náhody. Princíp neurčitosti je teóriou nemeckého fyzika Wernera Heisenberga, ktorá výrazne zmenila pohľad na svet. Ten je, zjednodušene povedané, riadený náhodou a výsledok je neurčitý. Celá teória je, samozrejme, oveľa zložitejšia, avšak aspoň takáto stručná téza stačila na výstavbu scenára filmu Muž, ktorý nebol bratov Coenovcov. Nie je možné predpovedať budúce udalosti, nie je možné predvídať následky konania. Súvislosti s touto teóriou tušíme len v monológu obhajcu, ktorý na nej postaví tézu obhajoby: „Bol to Fritz, alebo Werner...?“

Diskusia  (1)

Ed Crane (Billy Bob Thornton) pracuje v holičstve svojho švagra Franka (Michael Badalucco). Je mĺkvy, potichu sleduje svet okolo seba, nezúčastnene vníma pomer priateľa, bohatého obchodníka Big Davea (James Gandolfini) so svojou ženou Doris (Frances McDormandová). Pokorne zdieľa bezdetné a odťažité manželstvo. Do holičstva prichádza obchodník, ktorý zháňa rizikový kapitál na vytvorenie siete chemických čistiarní. Prvá náhoda, ktorá mení smer udalostí v Santa Rose.Edovo náhle rozhodnutie o zmene svojho života zasiahne ako reťazová reakcia najbližšie okolie. Vydieranie a snaha získať peniaze na rozbehnutie biznisu zapríčiňuje vraždy, samovraždu, osobné katastrofy. Nevzrušivosť, s ktorou sa Ed rozhoduje, je odzbrojujúca, zdanlivo nevinná. Aj jeho vnímanie situácie je lakonické. Je pozorovateľom, ktorý mení smer častíc a vytvára nepredvídateľný sled udalostí.Táto nenápadnosť je hrozivá. Zdôrazňuje ju použitý žáner čiernej série 50. rokov a princíp ironickej hry. Black cinema je pre bratov Coenovcov súčasťou poetiky mnohých ich filmov, spolu s kriminálnou zápletkou, kombinovanou so silnou mierou absurdity a cynizmu, spočívajúcou najmä v zdôrazňovaní príčinnosti a náhody v pohybe príbehu. Náhod, ktoré vo filme menia udalosti a zapríčiňujú katastrofy, je mnoho a sú typicky coenovsky čiernohumorné.Začiatok filmu pôsobí ako maniera a zdá sa, akoby sa tvorcovia sústredili skôr na hru s formou a žánrom. Precízne kopírujú atmosféru čiernobielych filmov noir, so zvolenou formu rozprávača a s monológmi, ktoré nadmieru pripomínajú detektívnu „drsnú" školu Raymonda Chandlera. Vo chvíli, keď si uvedomíte použitý princíp neurčitosti vo výstavbe deja, prestáva vadiť formalizmus a sledujete nádhernú, režijne vyrovnanú a čistú esej o zmysle života a náhodách, ktoré ho vytvárajú.Nie je dôležité upozorňovať na množstvo citácií a princíp parodovania posvätných relikvií z dejín filmu, predsa len však sparodizovaný pojem - kľúč k pointe filmu Občan Kane„Rosewood“ na nálepke fľaše whisky ako provokácia a prevrátenie všetkých psychoanalytických prístupov k filmovému dielu - pobaví. Rovnako aj zaužívané režijné postupy Orsona Wellesa. Vzniká tak znásobený pocit dobovosti príbehu, štýlového obdobia a vlastne aj myslenia – paradigmy.Ed Crane je v závere filmu Schrödingerovou mačkou v komore, ktorá je a nie je živá zároveň. Záleží od udalosti, ktorá nastane. V mikrosvete jeho príbeh zmysel nemá, z pohľadu z lietajúceho taniera áno: „V bludisku chodíte naverímboha, zabočíte, kam chcete. Z odstupu však vidíte tie zákruty a pocítite pokoj.“Muž, ktorý nebol / The Man Who Wasn't There(USA, 2001, 116 min.)Réžia: Joel CoenKamera: Roger DeakinsHudba: Carter BurwellHrajú: Billy Bob Thornton (Ed Crane), Frances McDormandová (Doris Craneová), Michael Badalucco (Frank Raffo), James Gandolfini (David Allen 'Big Dave' Brewster), Katherine Borowitzová (Ann Nirdlingerová), Jon Polito (Creighton Tolliver), Scarlett Johanssonová (Rachael 'Birdy' Abundasová)

Jana Žilčayová

Jana Žilčayová

• Počet článkov:  3
  •  |

podnikám v IT (www.ensof.eu/ www.isomi.sk). pisem o filmoch, pripadne inych veciach ktoré ma zaujali. natacam dokumenty o subkulturach, reps. ine ostrejsie temy (http://www.facebook.com/pages/Propeler/310084585721945). bavia ma temy ktore su kontroverzne a hybu hlavami aj emociami ludi. Zoznam autorových rubrík:  Filmové recenzie - novéFilmové recenzie - staré