Prvá všeobecná časť.
Vyšší územný celok (VÚC) je pomerne zložitý úrad a téma veľmi náročná, preto sa táto téma dá len veľmi ťažko napísať pútavou formou. Je to však problematika, ktorá si zaslúži pred voľbami do VÚC svoju pozornosť. Kvôli zložitosti bude problematika rozdelené do viacerých častí. Zistenia som realizoval na základe príslušných zákonov a na príklade Bratislavského samosprávneho kraja (BSK).
Samosprávny kraj sa má podľa § 4 ods. 1 zákona 302/2001 pri výkone starať o rozvoj svojho územia a o potreby svojich obyvateľov.
Zabezpečuje najmä:
Sociálny, ekonomický a kultúrny rozvoj
Územné plány regiónov a s tým súvisiace dokumenty
Vlastnú investičnú a podnikateľskú činnosť v záujme potrieb obyvateľov a rozvoja kraja
Tvorbu a ochranu životného prostredia
Rozvoj výchovy a vzdelávania, (najmä stredné školy) a ďalšieho vzdelávania
Tvorbu, prezentáciu a rozvoj kultúrnych hodnôt a aktivít
Starostlivosť o ochranu pamiatkového fondu
Koordináciu rozvoja cestovného ruchu
Koordináciu rozvoja telesnej kultúry a starostlivosti o deti a mládež
Rozvoj a spoluprácu s územnými celkami a s orgánmi iných štátov
Najvyšším orgánom je zastupiteľstvo príslušného VÚC a predseda VÚC (župan). Župan a poslanci VÚC (členovia zastupiteľstva) sú volení občanmi, ktorí majú trvalé bydlisko v príslušných krajoch.
Zastupiteľstvo podľa §11 ods. 2 zákona 302/2001 rozhoduje najmä o:
Zásadách hospodárenia a nakladania s majetkom
Programe sociálneho, ekonomického a kultúrneho rozvoja, regionálnych rozvojových plánoch, územnoplánovacích podkladov a územných plánoch regiónov
Rozpočte, jeho zmenách, kontroluje čerpanie rozpočtu a schvaľuje záverečný účet
Prijatí úveru alebo pôžičky
Zriadení úradu samosprávneho kraja a určuje jeho organizačnú štruktúru,
Priamo pod zastupiteľstvo, alebo predsedu VÚC spadá: hlavný kontrolór, podpredsedovia a kancelária predsedu.
Hlavného kontrolóra volí a odvoláva zastupiteľstvo, je zamestnancom VÚC a má na starosti o. i.: odborné stanoviská k návrhu rozpočtu a k záverečnému účtu; spolupracuje so štátnymi orgánmi vo veciach kontroly hospodárenia.
V oblasti pôsobnosti kancelárie predsedu sú oddelenia zaoberajúce sa informatikou, komunikáciou s verejnosťou a zahraničnými vzťahmi.
Poslanci sú pre efektívnejšie fungovanie zastupiteľstva členmi jednotlivých komisií. BSK má vytvorených 9 komisií.
Riaditeľ úradu sa zodpovedá predsedovi VÚC a komisiám zastupiteľstva.
Úrad Bratislavského samosprávneho kraja je tvorený 10 odbormi v ktorých je 22 oddelení a 5 samostatných oddelení (právne, krízového riadenia, riadenia ľudských zdrojov a miezd, centrálneho vyrozumenia a organizačné).
Organizačná štruktúra Bratislavského samosprávneho kraja
Ospravedlňujem sa za skrátenie a zovšeobecnenie niektorých informácií. Upravené, boli za účelom lepšej čitanosti, podľa môjho najlepšieho vedomia. Viac informácií nájdete na linkoch uvedených v tomto článku. Pripravované blogy na túto tému sú o všeobecných záväzných nariadeniach vydaných BSK, uzneseniach schválených zastupiteľstvom BSK o zariadeniach v pôsobnosti BSK a i. Ďalšie články budú snaď zaujímavejšie a viac záživné. Za pomoc ďakujem kamarátovi Petrovi Hašanovi.