Na potulkách Slovenskom: Slovenský raj - Kláštorisko

Národný park Slovenský raj vznikol v roku 1988. Krasové územie láka svojou pestrosťou veľké množstvo turistov. Návštevnosťou púta hlavne roklina Suchá Belá, nedávno sprístupnený Kyseľ i kartuziánsky kláštor z 13. storočia.

1. november aj tohtoročný Martin, v niektorých častiach Slovenska aj na bielom koni, sú nenávratne preč, rovnako ako letná turistická sezóna. Len čo skončí kratšia jesenná, môžeme sa tešiť na zimnú turistiku. Na horách sa už objavil prvý sneh a s ním aj početné záchranné akcie. Čochvíľa prídu Vianoce aj nový rok. To je ešte ďaleko, vravíme si alebo aspoň máme ten pocit. Čas však nenávratne letí a čo sme mysleli, že ešte stihneme, stojí zrazu predo dvermi ako každoročný prílev vianočných reklám. Áno, aj tie na nás v predstihu vyskakujú na každom rohu.

V tomto uponáhľanom kolobehu života nie je na škodu na chvíľu zastaviť a obzrieť sa spať. Kedysi nám na to stačili fotoalbumy s fotografiami, dnes už na to slúžia iné výdobytky modernej doby.

Minulosť nezmeníme, to je zrejmé, veď nežijeme v čarovnom svete rozprávok ani v strhujúcom svete sci-fi filmov, ktoré v súčasnej dobe zdobia plátna kín. Skôr mám na mysli pozrieť sa spätne do minulosti zaujímavých okamihov. Tak som sa dnes v sychravý a veterný deň rozhodla, že vymením knihu za napísanie článku a vrátim sa na chvíľu do doby, keď som čiapku, šál, či hrejivú bundu mohla nechať oddychovať v skrini.

Dnes, 13. novembra, sa vrátim v čase o pár týždňov dozadu, konkrétne k letnému 20. júlu. Mimochodom, vedeli ste že dnešný deň je Svetový deň dobrosrdečnosti? Ani ja nie. Až doteraz.

Nedávno bol sviatok dušičiek, kedy väčšina z nás pri žiare horiacich sviečok spomínala na svojich blízkych, ktorí nás opustili, no navždy ostanú žiť v našich srdciach a spomienkach. Jednou takouto spomienkou, ktorá hreje moje srdce doteraz, je návšteva severnej časti Slovenského raja. Aj na tomto krásnom mieste však navždy ostali duše tých, ktorí sa už z raja nevrátili späť do svojich domovov.

Slovenský raj sa nachádza vo východnej časti Slovenskej republiky (viď mapa). Rozloha národného parku je takmer 20 000 ha, z toho ochranné pásmo predstavuje niečo cez 13 000 ha.

Poloha Národného parku Slovenský raj
Poloha Národného parku Slovenský raj (zdroj: Google Maps, 2016)

Bola streda ráno. Budíček klasicky o 6.00 hod., lebo kto skoro ráno vstáva, ten toho viac uvidí a zažije. Raňajky, batoh, posledné prípravy - veď to poznáte. Ešte zoznámenie sa s novými posilami našej výpravy - Alenka a Russell, dnes už novomanželia, a ide sa autom smer Slovenský raj. Niečo pred 9.00 hod. naša päťčlenná zostava dorazila do obce Hrabušíce v okrese Spišská Nová Ves (http://spis.korzar.sme.sk/c/20376106/najkrajsim-mestom-slovenska-je-spisska-nova-ves.html). Po osviežení v Podlesku sa začala cesta na Kláštorisko.

Pán vrchný, jedno veľké čapované a môžeme vyraziť!

Po oboznámení sa s mapou a po zistení, že Alenka má strach z rebríkov sa naše trasy museli rozdeliť. Nakoľko trasou po rebríkoch Rokliny Suchá Belá som už šla, rozhodla som sa, že pôjdem s Vierkou a Alenkou pre mňa ešte neznámou trasou Nad Podleskom - Pod Vtáčím hrbom na Kláštorisko. Chlapi, Jožko a Russell, napokon šli trasou cez Suchú Belú s tým, že Pod Vtáčím hrbom sa počkáme.

Prehľadná mapa - Slovenský raj - Sever
Prehľadná mapa - Slovenský raj - Sever (zdroj: Google, 2016)

A tak začala naša cesta po turistickej značke Nad Podleskom. Trasa v celku nenáročná, odporúčam aj pre lenivejších. Po miernom stúpaní nasledovala príjemná prechádzka lesom nerušenej prírody. Navyše na našej trase - nikde ani živej duše.

Srandistky - rebríky Alenke síce nehrozia, ale mierne stúpanie začalo

Čím viac sme sa približovali k miestu stretnutia, tým bližšie k nám bola civilizácia. Na križovatke turistických ciest, Pod Vtáčím hrbom (915 m) sme stretli niekoľko národností, i zhovorčivý český pár, ktorý už niekoľko rokov patrí k stáliciam zahraničných turistov v našich slovenských horách.

Chlapov sme čakali hodnú chvíľu, ale neprichádzali. Po trase od Suchej Belej prichádzalo veľké množstvo turistov, ale Russell a Jožko nikde. Dokonca nás stihla jedna turistka aj vyfotografovať a za túto fotku jej ďakujem.

Naša dámska zostava Pod Vtáčím hrbom (zľava Vierka, Alenka a ja)

Vzhľadom k možnostiam sme sa pri tom čakaní stihli aj výdatne najesť.

Keď pridlho čakáme, sme hladné...

Odpadky po zbytkoch jedla skončili v našich batohoch rovnako ako skončilo naše čakanie na chlapov. A kvôli čomu? Dôvod bol jasný - tlačenica turistov na rebríkoch Misových vodopádov. Chlapi mali pred sebou ešte poriadny kus cesty v pomalom zástupe turistov a tak sme sa telefonicky dohodli, že sa počkáme na Kláštorisku. A toto nás tam čakalo.

Konečne sme dorazili

Zvon pokory. Dávať a nepožadovať, viesť a nepodmaňovať, vytvárať a neprivlastňovať.

Zvon pokory - zvuk zvona uprostred hôr nech v tebe rozozvučí jednu z ľudských cností - pokoru
Kaplnka pre pocestných z roku 1492
Na pamiatku záchranárom, ktorí dňa 17.7.2015 tragicky zahynuli pri záchrannej akcii v Slovenskom raji v prielome Hornádu

A o necelú polhodinku po nás dorazili aj Russell s Jožkom.

A už prichádzajú...

Konečne v plnej zostave sme mohli zanechať svoj rukopis v knihe návštev.

A tu sa nachádzala kniha návštev č. 2, založená 3.7.2016 o 16.00 hod.
Obrázok s venovaním v Guestbook úspešne dokončený, domáca slaninka zjedená
Aj Russell dostal zaslúženú masáž od Alenky

Zatiaľ čo veľkú časť malebnej prírody Slovenského raja sme pozorovali z rozličných turistických trás k ruinám kartuziánskeho kláštora sme dorazili všetci piati spolu. Mali sme to šťastie, že v ten deň bol na turistickej chate Kláštorisko aj archeológ Michal Slivka, ktorý nás vrelo privítal a čo-to nám aj porozprával. Dokonca nám zabezpečil aj sprievodcu naprieč ruinami kartuziánskeho kláštora.

Turistická chata Kláštorisko (760 m)
V interiéri turistickej chaty Kláštorisko (zľava Miško, Vierka a Jožko v diskusii)
Nedá si nevšimnúť, že steny chaty Kláštorisko zdobia zaujímavé obrázky a inšpiratívne citáty

A nasledovala prehliadka ruín kartuziánskeho kláštora s výkladom sprievodcu...

Ako vidieť, stále sa tu pracuje...
Pozostatky kartuziánskeho oltára
V chodbách Priorovho domu
Chatka (cela), v ktorej môžu dobrovoľníci prespať
V tichosti a tvorivo...
Pred vstupom na poschodie je potrebné sa vyzuť
Písané pravídlá
Sedmokrásky v ruinách
Modli sa a pracuj
S našim sprievodcom
Lebo sme medvede nie v Tatrách, ale v raji (zľava - Jožko, ja, p. Slivka, Vierka, Alenka a Russell)

Dnes už počasie na Kláštorisku nie je vhodné na krátke tričko, ale aj takýto pohľad je pastvou pre oči - http://www.slovenskyraj.sk/strediska/klastorisko/p01/p01.html. Preto, kto ešte nenavštívil toto miesto, má šancu aj v tomto zimnom období.

Je ťažké vybrať najzaujímavejšie fotografie, ale pár záberov krásnej prírody Slovenského raja ešte pridám, no ponechám ich bez komentára. Koniec koncov ho nepotrebujú. Príroda predsa hovorí sama za seba.

Náš turistický deň sa pomaly, ale isto chýlil ku koncu. Na záver nás čakalo osvieženie v neďalekom thermalparku a samozrejme doplnenie energie.

Ozaj chutná kombinácia - čokoládový croissant od Alenky a Jožkova domáca diviačia pomazánka s chlebom

Aj napriek tomu, že Slovenský raj patrí k národným parkom, na jeho území sa stretávame s odpadkami vo forme plechoviek, fliaš, obrúskov a pod. Niekomu je možno ťažko pri pomyslení, že ak zje keks alebo vypije plechovku povzbudivého nápoja a nemá na blízku odpadkový kôš, tak si ju dá do batoha a pri najbližšom smetnom koši vyhodí. Ešteže existujú ľudia, ktorí vo svojom voľnom čase prídu vo veľkom poupratovať - áno dobrosrdeční dobrovoľníci a tým patrí veľké - ĎAKUJEM - http://spisska.dnes24.sk/velke-upratovanie-v-slovenskom-raji-vyse-100-dobrovolnikov-vyzbieralo-60-vriec-odpadu-250991

Na záver úryvok z publikácie Kláštorisko - Skala útočisťa od Doc. PhDr. Michala Slivku, CSc.:

"Pretože srdcom krasového územia zostáva Kláštorisko so zrúcaninou kláštora, ktorý sa od roku 1983 sprístupňuje verejnosti. Jeho rádoví mnísi - kartuziáni po vyše 200-ročnom pôsobení na tomto mieste zanechali nám jediný apelujúci odkaz, keď toto územie pomenovali Rajom. Kartuziáni totiž stelesňovali to rímske "ordo" a ich rehoľný dom Boží kozmos. V tejto rajskej záhrade zostali symbolom vyrovnanosti človeka: rozumu s citom, práce s modlitbou a v mlčaní ticha ako svedectva, že tak pracuje príroda. Odkaz "raja" je jedinečný a všeobecný. Aby človek v ňom (tu na zemi) nachádzal seba samého a s úctou ním prechádzal, ďalej ho vytváral pre svoje vlastné uspokojenie a toto dedičstvo "uspokojenia" odovzdával budúcim generáciám" (Kláštorisko - Skala útočišťa).

Národný park je predsa parkom národa, ktorý na jeho území žije. Preto by sme ho mali chrániť a nie ľahkomyselne znečisťovať. Avšak kultúra ľudí je rôzna. Nedá mi nestotožniť sa s názorom archeológa Slivku: "Jeho hodnotu sme dodnes náležite neobjavili, či skôr nepochopili jej význam."

Všeobecne známe, výnimočne dodržiavané...

Prírodu treba chrániť a nie ničiť! Tak horám a turistike zdar!

Príjemný a úspešný štart do nového pracovného týždňa prajem Vám všetkým.

O ďalšom zaujímavom mieste - už čoskoro.

Foto: Jaroslava Šalatová (2016)

Jaroslava Šalatová

Skutočnosť, ktorú žijem sa snažím vidieť z tej lepšej stránky, i keď nie vždy je ľahké, mať zdravý nadhľad a zároveň všeobecný prehľad o veciach navôkol. Viem byť vážna, no viem sa aj smiať. Niekedy však prídu chvíle, keď nemám chuť hovoriť, len vypnúť motor a zaradiť na neutrál. Neutrál písania i spoznávania zaujímavých miest a vecí okolo nás... Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné