Mestská doprava na bratislavský spôsob

Určite mi dáte za pravdu, že rekonštrukcie ciest a električkových tratí a zmeny v mestskej doprave sa najlepšie robia v lete, cez prázdniny. Vtedy totiž zvykne cestovať menej ľudí ako cez školský rok a ľudia si na nové zmeny v doprave ľahšie zvyknú. V bratislavskej mestskej doprave to však neplatí. Od septembra 2005 došlo k celkovej reorganizácii MHD v Petržalke ktorých výsledkom bol chaos cestujúcich v prvých septembrových týždňoch.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)
Obrázok blogu

 Hoci dopravný podnik bol po diskusii s obyvateľmi Petržalky ochotný pristúpiť na niektoré zmeny trasovania autobusov, do dnešného dňa však bola vykonaná len väčšina z nich. Zastavovanie linky č. 68 pri Ekonomickej univerzite a predĺženie linky č. 93 k Antolskej nemocnici je tak ešte stále v nedohľadne. Rovnako v nedohľadne je aj plánované zatrolejovanie obratiska trolejbusov na Molecovej ulici v Karlovej vsi, ktoré sa malo realizovať ešte na jeseň minulého roku.

 Kvôli nedostatku vodičov obmedzil dopravný podnik v lete minulého roku premávku na trolejbusových linkách 203, 206, 207, 209 a 211a autobusových linkách ako napríklad 20, 22, 49 a 66. Ďalej došlo k obmedzeniu premávky na linke číslo 88. Hoci malo ísť iba o dočasné opatrenie, riadny grafikon na týchto linkách vo väčšine prípadov nebol obnovený (linky 203, 206, 207, 209 a 211), alebo bol obnovený len počas školského roka (linky 20, 22, 49 a 66). Zaujímavý grafikon má po novom už spomínaná trolejbusová linka číslo 206. Kým počas rannej špičky jazdí v 20. minútovom intervale, v ostatnom čase dňa je to v 12. až 24. minútovom intervale. Iná situácia je na autobusovej linke 22. Cestujúci požadujú jej celotýždennú prevádzku v čase od 5:00 do 21:00. Namiesto toho však dopravný podnik v lete redukuje tieto spoje a posúva ich prvé popoludňajšie odchody na neskoršiu hodinu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

 Dopravný podnik v súčasnosti nerieši ani neúnosnú dopravnú situáciu na Trnávke, kde sa nachádza veľké množstvo firiem a autobusové linky číslo 61 a 63 (prípadne aj 67 - tá však do centra mesta nejazdí) už nedokážu zvládnuť veľký nápor cestujúcich. Okrem toho majú tieto linky z veľkej časti pararélnu, čiže rovnakú trasu. Takéto trasovanie oboch liniek však nie je správne, najmä ak v súčasnosti chýba spojenie letiska s centrom mesta, na čo sa sťažuje veľké množstvo cestujúcich. Z letiska totiž premáva len autobus č. 61 jazdiaci na Hlavnú stanicu.

 Ešte v minulom roku sa dopravný podnik vyjadril v Bratislavských novinách aj k doprave do nákupných centier na Zlatých pieskoch. Dopravný podnik vtedy prisľúbil, že od tohto roku budú všetky spoje linky č. 4 premávať po trase Karlova ves - Zlaté piesky. Od 1. júna tohto roku sa síce premávka linky č. 4 na Zlaté piesky upravila, ale v sedle pracovných dní aj naďalej premáva po skrátenej trase z Karlovej vsi po ŽST Nové mesto. Dopravný podnik zároveň v článku uviedol, že by bol rád keby linky MHD a SAD zastavovali pri TESCO Zlaté piesky, respektíve SHOPPING PALACE. V súčasnosti to však nie je možné, lebo realizátor stavby na autobusové zastávky nemyslel a nešťastne vyriešil aj nadchod nad Cestou na Senec. Paradoxom je, že po otvorení hypermarketu TESCO Zlaté piesky bola k nemu predĺžená linka č. 63 na trase Lamač - TESCO Zlaté piesky (určené spoje premávali z Lamača len po Bojnickú ul.). Rok po otvorení spomínaného hypermarketu však bola linky č. 63 skrátená po Bojnickú ulicu (od 2. 9.) a ešte v decembri toho istého roku predĺžená k nákupnému centru AVION SHOPPING PARK.

SkryťVypnúť reklamu

 Vráťme sa ale ešte do Petržalky. Jej obyvatelia totiž požadovali priame spojenie Technopolu s Hlavnou stanicou a Ovsišťa s centrom mesta. Dopravný podnik požiadavky cestujúcich vyriešil v decembri minulého roku. Od 17. 12. 2007 začala linky č. 83 premávať po predlženej trase z Dúbravky k Technopolu. Trasa linky č, 84 bola v Petržalke zmenená cez Bulikovú a Šustekovú, čím prestala obsluhovať zastávky Bosáková a Ekonomická univerzita. Ako náhradu z linku č. 84 zastavujúcu pri Ekonomickej univerzite zaviedol dopravný podnik Bratislava novú študentskú linku č. 184, ktorá obojsmerne zastavuje na zastávkach Hroboňová, SAV, Hoďžovo námestie, Zochová a Ekonomická univerzita. Proti zmene trasy linky č. 84 a jej čiastočnej náhrade linkou č. 184 protestovalo veľké množstvo Petržalčanov. Žiaľ neúspešne. A to aj napriek tomu, že priame spojenie Ovsišťa s centrom mesta počas víkendov a sviatkov stále neexistuje.

SkryťVypnúť reklamu

 Paradoxné je aj zavedenie cezhraničnej linky č. 901 do rakúskej obce Wolfsthal. Dopravný podnik pritom povedal, že nemá dostatok autobusov, a ani vodičov, aby vypomáhal prímestskej doprave (SAD)). Kvôli ťažkostiam s vybavovaním povolenia na prevádzkovanie linky č. 901 sa pôvodná trasa tejto linky Bratislava - Hainburg scvrkla len po malú obec Wolfsthal. Predĺženie tejto linky do Hainburgu je nateraz vnedohľadne.

 Zavedenie regionálnej linky MHD požadujú aj iné obce či mestá, ako napríklad Rajka, či Stupava. Dopravný podnik ale tvrdí, že jeho úlohou nie je zabezpečiť premávku takýchto liniek. Riešiť by to mala SADKA, alebo integrovaná doprava. Takýmito výrokmi si ale dopravný podnik protirečí. Lebo ak by preprava cestujúcich mimo Bratislavy mala byť výlučne v kompetencii SAD, prípadne pripravovanej integrovanej dopravy, nebola by linka 901 jazdiaca do Rakúska vôbec vznikla.

SkryťVypnúť reklamu

 Nedostatky nájdeme aj v trasovaní niektorých električkových liniek. Zatiaľ čo medzi Karlovou vsou a Novým mestom jazdia linky č 1 a 4 s takmer rovnakou trasou (1: Dúbravka - Karlova ves - Tunel - Špitálska - Trnavské mýto - Vajnorská - ŽST Nové mesto, 4: Karlova ves - Nový most - Špitálska - Trnavské mýto - Vajnorská - Zlaté piesky), z Dúbravky a Karlovej vsi sa električkami na Hlavnú stanicu nedostanete. Rovnako sa nedostanete ani z Vajnorskej ulice na Obchodnú - toto spojenie zabezpečovala bývalá električková linky č. 6.

 Iná situácia je na trolejbusových linkách 209 a 211. Linka č. 209 totiž počas víkendov a sviatkov plynulo pokračuje z Národného onkologického ústavu ako linka č. 211 k Vojenskej nemocnici, ale cestujúca verejnosť sa o tom nikde nedozvie. Aj preto linkou č. 211 jazdí veľmi málo ľudí.

 Rekonštrukcia Záhradníckej ulice poukázala na to, že jediné trolejové spojenie centra mesta s Trnavskou ulicou a Trnávkou je cez Záhradnícku a Jégeho ulicu. Počas rekonštrukcie týchto ulíc je tak trolejbusová doprava z centra mesta na Trnávku úplne vylúčená.

 Na záver sa ešte pozrime na zdraženie nočnej dopravy. Na nočnej doprave neplatia žiadne zľavy, čo trpko pocítili najmä zdravotne postihnutí občania, ktorí si po novom musia kúpiť dva 22 korunové lístky. Dva 22 korunové lístky si musia kúpiť aj cestujúci, ktorí nemajú električenku. Zdraženie nočnej dopravy sa dotklo aj tých cestujúcich, ktorí si pravidelne kupujú električenku. Po novom si k nej musia zakúpiť ešte 22 korunový lístok. Paradoxom je, že kým v iných mestách električenka platí aj na nočných spojoch a nočná doprava je oveľa lacnejšia, u nás máme najdrahšiu nočnú dopravu na ktorej navyše neplatia ani električenky. Paradoxné je prekrývanie denných aj nočných spojov MHD. Prvý a posledný odchod liniek č. 93 a 95 bol začlenení do nočných liniek N93 a N95, a tak nie je výnimkou, že po 23. a po 4. ráno u nás platia dve tarify. Na nočných linkách - nočná a na denných linkách - denná. Zoberme si to na príklade linky číslo 201 a liniek nočnej dopravy. Posledné odchody linky č. 201 z Račianskeho mýto smer Amfiteáter sú o 23:08, 23:30 a 23:44. Platí na nich denná tarifa. Prvé odchody nočných liniek sú o 23:30 a platí na nich nočná tarifa. Podobná situácia je aj v opačnom smere. Prvý odchod linky číslo 201 zo zastávky Karpatská je o 4:07. V tomto čase však ešte premávajú posledné nočné spoje (platí na nich nočná tarifa).

Čo môže urobiť dopravný podnik ešte dnes:

- Zaviesť premávku liniek č. 34 a 84 aj cez víkendy a sviatky

- Zaviesť celotýždennú premávku na linke č. 22 denne od 5:00 do 21:00

 a zároveň zrušiť linku č. 49

- Zaviesť autobusovú linku spájajúci letisko s centom mesta

- Zatrolejvoať obrátisko trolejbuspv Molecova 

- V cestovnom poriadku linky č. 209 označiť, že počas víkendov

 a sviatkov plynulo pokračuje zo zastávky Národný onkologický ústav

 ako linky č. 211 k Vojenskej nemocnici

- V cestovnom poriadku linky č. 211 označiť, že zo zastávky Národný

 onkologický ústav plynulo pokračuje ako linka č. 209 do Ružovej

 doliny

- Opätovne obnoviť premávku na linke č. 6 a zároveň obnoviť pôvodné

 trasy liniek č. 1 a 4.

- Predĺžiť linku č. 93 k Antolskej nemocnici

- Zaviesť zastavovanie linky č. 68 pri Ekonomickej univerzite

- Opätovne zaviesť zľavy na nočnej doprave (minimálne pre starších

 a zdravotne postihnutých)

- Zrušiť 22,-Sk príplatok k električenke pri jazde nočnými spojmi

- Zaviesť lístok na nočný spoj s cenou výrazne nižšou ako v súčasnosti

- Opätovne zaviesť autobusovú linku MHD k HM TESCO Zlaté piesky,

 alebo k rekreačnému areálu Zlaté piesky.

- Obnoviť pôvodný grafikon trolejbusov 203, 206 a 207, prípadne

 v pracovných dňoch upraviť grafikon linky č, 206 na 15. minútový

 počas celého dňa

- Predĺžiť linku č. 51 k Vozovni Krasňany (nebol by s tým problém,

 nakoľko autobusy sa tam už teraz otáčajú).

- Zaviesť nočné električkové linky N11, N12 N14 premávajúce

 minimálne v noci z piatka na sobotu a zo soboty na nedeľu.

- Zaviesť zachádzanie linky č. 63 do areálu TESCO Lamač počas celého dňa aj v smere z Lamača

- Predĺžiť v Petržalke linku č. 78 a zaviesť jej celotýždennú prevádzku Na záver mi už ostáva iba veriť, že sa situácia v bratislavskej MHD v budúcnosti zlepší. Ale tak skoro to asi nebude.

Jaroslav Filo

Jaroslav Filo

Bloger 
  • Počet článkov:  9
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som absolventom Pedagogickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave - štúdijný odbor Sociálna práca. Od júna 2016 pracujem ako štátny zamestnanec v sociálnej oblasti. Som predsedom OZ Veterány.EU a šéfredaktorom rovnomenného spravodajského portálu o veteránoch, historických vozidlách a historickej technike. Vo voľnom čase rád chodím na turistiku, či cykloturistiku, zaujímam sa o prírodu i históriu. Zoznam autorových rubrík:  BratislavaSpoločnosťPríroda a turistikaNostalgiaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
INEKO

INEKO

117 článkov
Roman Kebísek

Roman Kebísek

107 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Karol Galek

Karol Galek

116 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu