Cyklotrasy v hlavnom meste

Určite to všetci veľmi dobre poznáte. Je bežný pracovný deň, ranná špička. Idete do roboty, alebo do školy. Nasadnete do auta a po niekoľkých minútach jazdy začnete nadávať, lebo ste uviazli v zápche. Na druhý deň sa preto rozhodnete nechať auto doma  a na cestu do práce využijete MHD. Ani to nemusí byť najšťastnejšie riešenie, lebo MD často mešká, alebo kvôli nedostatku vodičov i vozidiel vynecháva niektoré spoje. Ako najideálnejšie riešenie by sa preto javilo použitie bicykla. To však nie je také jednoduché, lebo bicyklovanie v Bratislave nie je najbezpečnejšie. Viac sa dočítate v nasledujúcich riadkoch.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (10)

 Jazda bicyklom má oproti automobilom, či MHD mnohé výhody:

 -  Je rýchle

-  Je zdravé

-  Je udržateľné a priateľské k životnému prostrediu

-  Šetrí peniaze

 V mnohých európskych mestách majú vybudovanú hustú sieť cyklistických trás mestského i regionálneho významu. Ak tam nasadneme na bicykel, bez problémov sa dostaneme z jedného konca mesta na druhý. V Bratislave to ale až také jednoduché nie je. Jednotlivé cyklotrasy totiž vo väčšine prípadoch nie sú vzájomne poprepájané, alebo vedú „od nikadiaľ nikam“. Zjednodušene povedané, idete po cyklotrase, ktorá nie je veľmi dlhá a nemáte sa z nej možnosť dostať na inú cyklotrasu. Takáto cyklotrasa môže končiť na mieste, odkiaľ musíte v jazde s bicyklom pokračovať po rušných uliciach, čo práve nie je najbezpečnejšie. Druhým problémom je vhodnosť trasovania trasy. Niektoré cyklotrasy nemajú totiž zvolené najlepšie trasovanie. A tak sa ani nečudujme, že nie sú dostatočne využívané. Ďalším problémom sú nedokončené cyklotrasy, medzi ktoré patrí napríklad časť cyklotrasy malý Dunaj, alebo neudržiavané, "zanedbané" cyklotrasy ako napríklad cyklotrasa zTrnávky k ŽST Vinohrady.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

  Na území hlavného mesta máme zatiaľ vybudované tieto cyklotraay:

Račianska radiála  - vedie od Vajnorskej cyklotrasy smerom na Krasňany a Raču.

Ružinovská radiála - vedie cez Páričkovu, Trenčiansku, Ružinovskú po začiatok Vrakune.

Trasa Malý Dunaj - vedie od Dunajskej cyklistickej cesty (Pálenisko) po hrádzi Malého Dunaja.

Dúbravská radiála - vedie od mosta Lafranconi Líščím údolím v Karlovej Vsi do Dúbravky a Devínskej Novej Vsi.

Lamačská radiála - vedie od Karpatskej cyklotrasy (Červený most) cez Lamač do Záhorskej Bystrice.

Trasa Chorvátske rameno - vedie od Starého mosta popri Chorvátskom ramene, s vetvou na Starohájskej a napojením na Dunajskú cyklistickú cestu.

SkryťVypnúť reklamu

Okružná trasa Slovnaft - Tomášikova - Zátišie - priečne prepája cyklotrasy od Račianskej po Malý Dunaj.

Okružná trasa Podunajské Biskupice - Zlaté Piesky - spája mestské časti na východnom okraji mesta.

Vajnorská cyklistická cesta - začína na nábreží pod Starým mostom a prepája centrum so severovýchodným okrajom mesta popri vnútornom dopravnom okruhu.

Okrem týchto trás sú v okolí hlavného mesta vybudované nasledujúce cyklotrasy: Dunajská cyklistická cesta - Medzinárodná trasa vedie z Nemecka, cez Rakúsko a Slovensko do Maďarska, na našom území vedie od hraničného priechodu Berg (Rakúsko) po pravobrežnej hrádzi Dunaja celým územím Petržalky po priehradné dielo v Gabčíkove. Druhá vetva trasy začína na Prístavnom moste, cez ktorý je prevedená na ľavú stranu Dunaja a pokračuje po hrádzi súbežne s tokom Dunaja až po Štúrovo.  

SkryťVypnúť reklamu

Moravská cyklistická cesta - Začína na ľavobrežnej strane Dunaja pod Novým mostom a pokračuje nábrežím (proti toku rieky) popri Karloveskej zátoke a Devínskej ceste do Devína, odkiaľ pokračuje pozdĺž rieky Moravy do Devínskej Novej Vsi a ďalej smerom na Záhorie. 

Karpatská cyklistická cesta - Prepája medzinárodnú Dunajskú cyklistickú cestu s Malými Karpatami. Vedie cez most Lafranconi a Mlynskú dolinu do dopravne ukľudnených priestorov Železnej studničky.

Záhorská magistrála - Regionálna trasa začína pod hradom Devín, ďalej pokračuje severne do Malaciek, Holíča a končí v Senici.

 Takáto sieť cyklotrás je však nedostatočná. Skúste ísť na bicykli napríklad z Rače do Dúbravky a zistíte o čo hovorím.  Račianska cyklotrasa končí pri ŽST Vinohrady. Na opačnom konci mesta začína cyklotrasa pod Novým mostom. Z toho teda jednoznačne vyplýva, že v centre mesta evidentne nie sú cyklotrasy vybudované. Je síce pravda, že po obchodnej sa dá ísť na bicykli relatívne bezpečne, ale kade má ísť cyklista, keď opustí túto ulicu? Cyklotrasa Vás z Nového mosta úspešne navedie na panskú ulicu v historickej časti mesta. Na začiatku tejto ulice však jej značenie končí. Podobný problém máte aj v prípade Ružinovskej cyklotrasy, ktorá Vás dovedie len po začiatok Záhradníckej ulice. Ako sa má odtiaľ cyklista bezpečne dostať do centra mesta už nechám na uvážení každého z Vás. Isté je, že to určite nebude najbezpečnejšie. Medzi pre cyklistov nebezpečné cesty patrí napríklad Pražská, Brnianska, Lamačská ulica, či Jaskou rad.

SkryťVypnúť reklamu

  Problém budovania mestských cyklotrás spočíva vo financovaní ich výstavby. V porovnaní s inými metropolami dáva Bratislava na budovanie cyklotrás veľmi málo peňazí. Smutné je, že tieto peniaze nedokážu pokryť ani plánované budovanie v danom roku. Paradoxné je, že hlavné mesto má záujem na budovaní mestských cyklotrás. Prečo teda dáva na ich budovanie tak málo peňazí je teda veľmi otázne.

 Správu a budovanie cyklotrás na území hlavného mesta má na starosti Správa telovýchovných a rekreačných zariadení. Tej však finančné prostriedky na budovanie cyklotrás , ktoré každoročne dostáva od mesta rozhodne nestačia. Na financovanie preto musí hľadať aj iné zdroje.

  Budovaniu cyklotrás v Bratislave možno predsa len svitajú lepšie časy. Občianske združenie BicyBA totiž pripravuje projekt budovania cyklotrás z fondov európskej únie. Či však dostane naše hlavné mesto na budovanie cyklotrás finančné prostriedky z európskych fondov ukáže čas. Dovtedy budú musieť bratislavský cyklisti hromžiť nad nedostatočne vybudovanou sieťou cyklotrás a pri jazde bicyklom deň čo deň riskovať svoj vlastný život.   Jaroslav Filo

 Bratislavský cyklista

Jaroslav Filo

Jaroslav Filo

Bloger 
  • Počet článkov:  9
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som absolventom Pedagogickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave - štúdijný odbor Sociálna práca. Od júna 2016 pracujem ako štátny zamestnanec v sociálnej oblasti. Som predsedom OZ Veterány.EU a šéfredaktorom rovnomenného spravodajského portálu o veteránoch, historických vozidlách a historickej technike. Vo voľnom čase rád chodím na turistiku, či cykloturistiku, zaujímam sa o prírodu i históriu. Zoznam autorových rubrík:  BratislavaSpoločnosťPríroda a turistikaNostalgiaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

INEKO

INEKO

117 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,082 článkov
Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

320 článkov
Roman Kebísek

Roman Kebísek

107 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu