reklama

Ako na krízu?

Investícia do dopravnej infraštruktúry je cestou v boji proti ekonomickej kríze.

Ako na krízu?
(Zdroj: Irina Iriser, pexels.com)
Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Ľudstvo si spravilo dlh voči prírode. Možno to bol konzum, možno globalizácia a možno len neznalosť, ktorá priniesla negatívne klimatické zmeny. Kým v Európe vládlo na začiatku tohto roka jarné počasie, v USA a v Japonsku bola extrémna zima sprevádzané veľkým úhrnom zrážok.

Podiel dopravy na zvyšovaní CO2 je podľa Európskej únie na úrovni 30%. Z nej približne 72% tvorí cestná doprava. A pritom železničná doprava sa podieľa na zvyšovaní CO2 v krajinách EÚ len 0,5% podielom.

Samozrejme, tieto čísla nie sú pevné a v mnohom sa môžu v čase meniť pozitívnym i negatívnym trendom. Avšak skoro 3/4 podiel cestnej dopravy v porovnaní s ani nie 1% podielom železníc je markantný.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Súčasný svet je ako živý organizmus. Voľný pohyb tovaru a osôb je tým, ktorý ho mení a vytvára. Otázka dnes neznie, ako pozastaviť dopravu. Ale ako ju spraviť udržateľnou a efektívnou aj pre naše deti.

Neexistuje jedno univerzálne riešenie. Mnohí vidia napríklad budúcnosť v elektromobilite. Je to dobrý smer, ale bude trvať niekoľko rokov, kým sa podarí vybudovať potrebnú infraštruktúru pre elektrické automobily.

Pozorný čitateľ si všimol, že v úvode som písal o minimálnom ekologickom vplyve železničnej dopravy. Príležitosť, ktorú je potrebné využiť. V osobnej ale aj v nákladnej doprave.

Preto jedným z cieľov do krátkodobej budúcnosti je prechod k intermodálnej doprave. To znamená presun tovaru prostredníctvom železníc.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V rámci toho sa na Ministerstve dopravy vypracovala a vládou schválila Koncepcia rozvoja intermodálnej dopravy v SR. Formou dotácií sa podporuje budovanie nových terminálov, nákup intermodálných prepravných jednotiek, vznik nových a podpora existujúcich pravidelných liniek kombinovanej dopravy.

K tomu, aby sme efektívne podporovali tento ekologický druh nákladnej (ale samozrejme aj osobnej) dopravy, je potrebná kvalitná infraštruktúra.

Na Slovensku máme 3.262 km železničných tratí, z ktorých je 1.585 km elektrifikovaných.

Treba objektívne priznať, že máme investičný dlh v oblasti železničnej infraštruktúry. Desaťročia sa odkladali opravy, rekonštrukcie a modernizácie. Na Ministerstve si tento dlh uvedomujeme a snažíme sa postupne v rámci vyčlenených financií investovať do železníc. Vytvorili sme zoznam priorít v obnove a rozvoji železničnej infraštruktúry. Dokument ukazuje, kde je potrebné v najbližších rokoch investovať, aby bola železničná doprava konkurencieschopná voči iným druhom dopravy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

S tým súvisí aj reagovanie na súčasný stav. Prioritu musia mať projekty, ktoré sú priamo spojené s TEN-T koridormi a trasami, kde smeruje osobná a nákladná doprava. Navyše, cez Slovensko bude prechádzať vysokorýchlostná trať z Česka smerom na Maďarsko.

Projekty pre rozvoj sú financované primárne zo zdrojov z EÚ. Náš štátny rozpočet v týchto projektoch pokrýva potrebnú spoluúčasť. Spoločnosť si musí uvedomiť, že investícia do dopravnej infraštruktúry je správnym riešením. Poskytuje sa práca tam, kde nie je. Vytvára sa prostredie pre príchod nových investícií. Spájajú sa obce, mestá a krajiny. Teraz je ten správny čas.

Jaroslav Kmeť

Jaroslav Kmeť

Bloger 
  • Počet článkov:  19
  •  | 
  • Páči sa:  69x

Som momentálne v pozícií štátneho tajomníka Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, manažér a manžel. Pomocou blogu by som vám rád prinášal informácie a úvahy z prostredia dopravy, bežného života a diskutoval o nich s vami. ❤ manželku Lenku, všetko živé, prírodu, nové technológie a beh Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu