Prvé, čo vám môže napadnúť, je: „No kam budem teraz chodiť so žltým lístkom? Cez celé mesto?!“. Je to obava, ktorá sa môže zmocniť mnohých z nás. Netreba sa toho obávať. Skutočnosť nie je taká čierna, ako sa zdá na prvé počutie.
Pravdou je, že Slovenská pošta sa dlhodobo borí s ekonomickými problémami. Ide o jedného z najväčších zamestnávateľov na Slovensku, ktorý zamestnáva viac ako 12.000 zamestnancov. Z nich tvoria ženy 80%. A ešte jeden dôležitý číselný fakt - ku konci roka 2022 prevádzkovala Slovenská pošta približne 1.500 pobočiek.
Ekonomická kríza, navyšovanie cien energií a prevádzkových nákladov, radikálne znižovanie počtu zásielok a tým aj znižovanie návštevnosti pobočiek prinútilo vedenie Slovenskej pošty k uzavretiu niektorých z nich. Navyše, nie je žiadnym tajomstvom, že niektoré pobočky sú v nevyhovujúcich priestoroch.
Ale, aby som sa vrátil k riešeniu pre tých, ktorým zrušili pobočku pošty a presunuli na inú adresu. V prvom rade treba povedať, že služby poštových doručovateľov pre obyvateľov ostávajú nezmenené. Znamená to, že poštový doručovateľ bude doručovať tak ako doposiaľ klasické a doporučené listové zásielky, poštové poukazy, starobné a invalidné dôchodky a bude zabezpečovať služby tak, ako tomu bolo doposiaľ. Pre zákazníka sa zmení len to, že jeho rokmi navštevovaná „kamenná pobočka“ môže byť zrušená a služby pošty sa presunú do inej „kamennej pobočky“. Alebo, môže to znamenať aj nový spôsob poskytovania poštových služieb prostredníctvom „Pošta – partner plus“.
V čom je rozdiel? „Pošta - partner plus“ je kontaktné miesto poštovej siete prevádzkované na základe zmluvy novým prevádzkovateľom. Môže to byť obec, mesto, obchodná prevádzka, kvetinárstvo, drogéria, ... Takáto prevádzka bude poskytovať najčastejšie poštové služby, s ktorými sa stretávate na pobočke „tradičnej“ pošty: príjem listových zásielok a balíkov, poštových peňažných poukazov, platobných dokladov SIPO a účtov telekomunikačných úhrad. Ďalej je to predaj cenín a kolkov alebo výdaj oznámených nedoručených zásielok, teda tzv. „žltých lístkov“. Ide o najviac využívané služby na poštách.
Môže sa tak paradoxne stať, že poštové služby budete mať ešte bližšie, ako tomu bolo doposiaľ. Zriadenie „Pošty partnera“ pritom nie je podmienené tým, že v jeho okolí došlo k zrušeniu poštovej pobočky. I keď je pravdepodobné, že v týchto miestach by mal zmluvný partner viac zákazníkov. K dnešnému dňu Slovenská pošta spolupracuje s 34 „Pošta – partnermi“.
Tým sa ale nekončí v súčasnosti prebiehajúca reforma poštovej siete. Na miestach, kde sa predpokladá väčší počet zákazníkov, sú postupne inštalované BalikoBoxy (obdobne ako majú iné súkromné prepravné spoločnosti). Na verejne dostupných miestach si viete 24/7 vyzdvihnúť alebo podať váš balík so zaplatením prostredníctvom platobnej karty na mieste.
Poštové balíky viete podať aj prostredníctvom poštovej kuriérskej služby „Expres kuriér“. Zásielku môžete podať na pošte alebo u kuriéra na vami zvolenom mieste. Zásielky budú dodané už v nasledujúci pracovný deň. Na vami zvolenú adresu alebo do BalikoBoxu.
Uvedomujem si, že zrušenie prevádzok pôšt budú citlivejšie vnímať najmä seniori. Je nielen mojou snahou ale aj Slovenskej pošty, aby bol pre nich minimalizovaný negatívny vplyv pri zrušení pôvodných „kamenných pobočiek“. Je ale potrebné, aby sa aj poštové služby vyvíjali a modernizovali. Prispôsobovali sa potrebám súčasných trendov.