Nie je Salvador ako Salvador

Keď niekto povie Salvador, správna reakcia na túto otázku by mala byť Ktorý?. Poznáme štát Salvador v strednej Amerike s hlavným mestom El Salvador. Druhý Salvador je mesto Salvador známe ako Salvador da Bahia. Poznáte ho?

Cestovať po Brazílii je zážitok na celý život. Je to nádherné a vzrušujúce a niekedy aj nebezpečné. Po celom roku v práci si treba niekedy aj oddýchnuť. Rozhodli sme sa skombinovať poznávanie krás Brazílie aj s oddychom na ostrove Tinharé, na ktorom bolo vybudované aj mestečko Morro de Sao Paulo. Na ostrov je možné sa dostať iba dvoma dopravnými prostriedkami - loďou alebo malým lietadlom. Rozhodli sme sa prísť loďou z mesta Salvador, do ktorého sme sa poľahky dostali z našej prvej zastávky, ktorá bola v meste Rio de Janeiro. Čo však môže toto mesto turistovi ponúknuť?

Mesto Salvador je tretie najväčšej mesto v Brazílii a je hlavné mesto brazílskeho štátu Bahia. Na rozlohe necelých 700 kilometrov štvorcových tu žijú bezmála tri milióny obyvateľov. Bahia je významná z hľadiska vývoja histórie celej Brazílie. Krištof Kolumbus ako prvý Európan objavil Ameriku v roku 1492 tým, že priplával na ostrov San Salvador na Bahamách (áno, máme tu tretí Salvador). Po ňom v roku 1500 Vicente Yáñez Pinzón zakotvil tesne nad Bahiou v súčasnom mestečku Recife. Ďalší moreplavec už prišiel do mestečka Porto Seguro, ktorý je v štáte Bahia. V roku 1501 na sviatok všetkých svätých priplával Amerigo Vespucci do obrovskej zátoky, ktorú pomenoval Zátoka všetkých svätých - Bahia de Todos os Santos.

V tých časoch bojovali Portugalci a Španieli o vplyv v "Novej zemi". Portugalčania vyslali v roku 1549 Thomé de Souza, aby vytvoril vládne sídlo Brazílie v zátoke všetkých svätých. Mesto nazvali Salvador. Postavili ho na vrchole vysokého útesu, aby bol z neho výhľad na celú zátoku.

Zátoka všetkých svätých

Na mieste, kde stálo pôvodné vládne sídlo je dnes postavený palác Rio Branco.

Palác Rio Branco

Mesto bolo neskôr rozšírené a rozdelené na horné a dolné mesto (pod útesom). Horná časť zostala ako náboženské a administratívne centrum. Dolná bola zas finančné centrum a trh s prístavom.

Na prepojenie horného a dolného mesta boli v 19. storočí vybudované lanovky a mohutný výťah Elevator Lacerda vedúci priamo k prístavu.

Pevnosť São Marcelo postavená na ochranu prístavu

Historická časť horného mesta - Pelurinho so svojim barokovo - renesančným štýlom bola zapísaná do kultúrneho dedičstva UNESCO.

Hlavným mestom zostal Salvador do roku 1763, kedy ho o túto pozíciu obralo Rio de Janeiro. Z neskoršieho historického vývoja je dôležité tiež že, do štátu Bahia bolo v 19. storočí dovlečených skoro dva milióny otrokov z Afriky. Po zrušení otroctva títo obyvatelia značne ovplyvnili svojou kultúrou celkové zmýšľanie a zvyky tunajšieho obyvateľstva.

Veľkým problémom mesta Salvador je kriminalita. V meste sa nachádza veľa drogových dílerov a tiež gangov. Tie robia vrásky na čele policajtom, ktorí musia byť na každom rohu.

Vstup do výťahu Lacerda chránený policajtmi

Mesto sa pýši pekným 17. miestom za rok 2014 v tabuľke najnásilnejších miest sveta. Tabuľka uvádza, že priemerne sa na 100000 obyvateľov stane 54 vrážd. Pred návštevou sme si zisťovali tipy a triky, čomu sa vyvarovať. Pár bodov by mohlo byť nasledovných:

• nikdy nechoďte v noci na pláž

• vyhnite sa dlhej ceste, ktorá vedie z horného mesta dole k prístavu, použite výťah

• vyhnite sa favelám

• pozor aj na prechodoch - pre autá zelená znamená choď, červená choď rýchlejšie

• buďte opatrný pri ľuďoch na ulici, ktorí sú príliš milí - pravdepodobne Vás chcú okradnúť

• pozor pri nákupoch, pravdepodobne nadsadia cenu, kvôli tomu, že ste turisti

• pozor na taxi, aby Vám nezaúčtovali poplatky navyše, dohodnite si cenu vopred

• čierni ľudia tu majú výhodu pred bielymi, pútajú menšiu pozornosť

Väčšina turistov, podobne ako my, sem prichádza letecky. Letisko Salvador-Deputado Luís Eduardo Magalhães (SSA) sa nachádza približne 30 kilometrov od centra mesta. Keďže bol Salvador pre nás len prestupnou stanicou, na prehliadku mesta sme veľa času nemali, preto sme si zabookovali ubytovanie priamo pri výťahu Lacerda. Z letiska sme sa do centra plánovali dostať autobusom 1001. Keď sme prišli na stanicu letiska, bola už tma a nikde nikoho. Kým by prišiel náš autobus, trvalo by to asi pol hodinku. Pri pohľade na autobusy nás zamrazilo - naše staré Karosy boli krásne oproti týmto autobusom. V tom za nami prešiel taxikár tmavšej pleti a ponúkol nám, že nás zoberie pri Mercado Modelo, pri ktorom sme mali hotel. Na mobile vyťukal cenu R$40, čo bolo super. Spýtal sa nás: "Vamos?" Ani sme nedeli, čo to znamená. Pozreli sme na seba s Domi, skúsime to a odpovedáme "Vamos" - ideme. Dali sme mu adresu hotela a zamieril na diaľnicu. Mali sme trošku strach, lebo pôsobil až príliš priateľsky. Jazda bola neopísateľná. Vždy som si myslel, že slovenskí taxikári sú poriadne drzí. Už si to nemyslím, sú len slabý odvar tohto taxikára. Predbiehal, kde sa len dalo, rútil sa naozaj rýchlo a popri tom ešte telefonoval a zisťoval, že kde je presne ten náš hotel, aby tam trafil. Občas sme si hovorili, kto vie kde nás vysadí, neodstaví niekde auto pri kamarátoch a neokradnú nás?. Ak nás neokradne, vypýta si skutočne len tých R$ 40? Ako cesta pokračovala, dostali sme sa do centra. Vyzeralo hrozne, špina, bezdomovci, tma, ošarpané budovy - asi ako favely v Riu.

Autobusova stanica pri hoteli v centre

Nakoniec sme dorazili až k nášmu hotelu.

Ulica v centre

Boli sme veľmi radi, že nás zobral až pred hotel a nemuseli sme sa potĺkať temnými uličkami Salvadoru hľadajúc hotel. Z vďaky sme mu dali R$ 50. Vtedy sa prejavil brazílsky temperament. Keď zbadal, že mu dávam viac, od radosti priskočil ku mne a silno ma objal :D Potom vbehol do auta a podal mi vizitku, keby sme nabudúce potrebovali taxi.

Na recepcií bol veľmi ochotný recepčný tmavšej pleti. Všetko nám vysvetlil, objednal nám lístky do Morro de Sao Paulo a ponúkol nám aj možnosť ešte v ten večer ísť pozrieť na veľkú zábavnú akciu, ktorá sa konala asi 10 minút autobusom od hotela. Znelo to lákavo, ale dávku adrenalínu sme už dostali z jazdy v taxíku, takže sme zostali už na hoteli.

Z hotela sme mali krásny výhľad na celý prístav a aj výťah Lacerda. Na druhý deň ráno sme sa s výťahom zviezli do dolného mesta. Jazda výťahom je spoplatnená R$ 0,25 - teda asi 5 euro centov.

Výťah Lacerda

Všade v okolí boli prítomní policajti, takže sme mali pocit bezpečia. Po príchode do prístavu sme nastúpili na katamaran do Morro de Sao Paulo.

Katamaran do Morro de Sao Paulo
Pohľad z katamaranu na historickú časť mesta

Počas jazdy sme mali možnosť pozrieť si celé mesto z vody. Bolo vidno, že dolné mesto má veľa nových budov a popri pobreží sa ťahajú kilometre krásnych pláží.

Dolné mesto

Salvador je mesto kontrastov - horné historické centrum so starými ošarpanými budovami a dolné novšie centrum plné nových budov z moderného sveta, ktoré sú obkolesené plážami. Spoločným problémom zostáva kriminalita. Môžeme však povedať, že okrem zlého pocitu pri ceste starými uličkami centra sme nevideli žiaden kriminálny čin.

Rozbúrené more pri Salvadore

Mesto je to zaujímavé, avšak dlhšie ako jeden, či dva dni by sme v ňom nezostali. Brazília ponúka aj krajšie miesta ako Salvador, napríklad Morro de Sao Paulo.

Peter Korenek

Pochádzam z mestečka na juhozápade Slovenska. Osud ma vyslal za štúdiom informatiky do Bratislavy. Tu som vyštudoval softvérové inžinierstvo na FIIT STU. Teraz tu pracujem ako softvérový inžinier v najlepšej softvérovej firme na Slovensku :) Vo svojom voľnom čase rád cestujem, športujem a popri tom si občas rád uvažujem s perom na papieri a občas aj prstom po mape. Zoznam autorových rubrík:  CestovanieNezaradenéSúkromné