Prieskum sa zrealizoval na vzorke 518 učiteľov druhého stupňa základných škôl na prelome septembra a októbra. Z neho vyplynulo, že:
- až 31 % učiteľov na II. stupni základných škôl si myslí, že očkovanie je prípravou na čipovanie ľudí,
- 39 % učiteľov verí tomu, že pravidelné nosenie rúšok má negatívne zdravotné dôsledky,
- len 42 % sa chce dať zaočkovať, keď bude k dispozícii vakcína,
- až 44 % učiteľov považuje koronavírus za bežné chrípkové ochorenie,
- až 62 % učiteľov myslí, že vláda nezvláda súčasnú situáciu s pandémiou,
- polovica oslovených učiteľov sa vyjadrila, že vláda neinformuje o koronavíruse pravdivo.
Odhliadnuc od toho, že bol mediálny priestor zahltený kontroverzným, na vážnosť problematiky dosť málo štatisticky preukazným prieskumom, ktorý podnietil neznášanlivosť v spoločnosti a tým tiež podporil šírenie nenávisti a odporu voči učiteľom, treba mu uznať aj jednu „pozitívnu“ vec.
Prieskum až na kosť odhalil mentálne nastavenie značnej časti učiteľského stavu, ktorý by mal byť elitou spoločnosti. Jeho postavenie a verejné pôsobenie má umocňovať úroveň jeho vzdelania, ktorá je prevažne vysokoškolská. Učiteľ má v spoločnosti dôležité poslanie pri formovaní mladej generácie, v odovzdávaní a sprostredkovávaní vedomostí a informácií a asi nie je moc prijateľné, aby učiteľ spochybňoval vedecké poznatky, historické udalosti alebo trebárs šíril nepravdy. V prieskume sa ukázali dosť vysoké čísla učiteľskej nekompetentnosti, čo môže byť určite vážna prekážka na ceste k získaniu, či prinavráteniu, väčšieho spoločenského rešpektu voči učiteľskému povolaniu.
Ponúkajú sa nám preto aj otázky.
Môže vychovávať a učiť našu mladú generáciu niekto, kto sám, tvrdo povedané, potrebuje doučiť, dovychovať, prípadne, v súlade s euroatlantickým ukotvením Slovenska, aj svetonázorovo zorientovať?
Podľa môjho názoru nemôže. Čo si o tom myslíte vy? Čo s tým však vieme aktuálne urobiť?
V súčasnosti skúmaním bezúhonnosti zabezpečujeme, aby sa na formovaní mládeže v školstve nezúčastňovali osoby v minulosti odsúdené za úmyselné a násilné trestné činy. Na druhej strane zatiaľ nevieme zabezpečiť, aby nám na našu mládež v školách nepôsobili ľudia spochybňujúci vedecké poznatky, historické udalosti, ľudia šíriaci polopravdy alebo aj nepravdy, čo je z dlhodobého hľadiska pre vývoj našej spoločnosti veľmi nebezpečné.
Máte nápad, ako sa dostať z tejto šlamastiky von?