Registrované partnerstvá. Od dnešného dňa aj na Slovensku.

Konečne je to tu! Od dnes sa už môžeme registrovať ako partneri aj v Slovenskej republike! Hosanna!!! Tešme sa a radujme!

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Dnes je veľký deň Slovenskej republiky. Od 1.2.2017 máme už aj u nás legalizované registrované partnerstvá.

Ministerstvo spravodlivosti nás prostredníctvom zdvihnutých (a možno aj vystretých) pravíc v Národnej rade SR obdarilo zákonom č. 315/2016 Z. z.o registri partnerov verejného sektora, ktorý vstupuje do obdobia svojej účinnosti práve dnes. Pri prijatí to bola sláva veľká. Radosť bolo možné čítať v tvárach všetkých zúčastnených. Zatočíme s tými schránkovými firmami, až budú rotovať ako vír v nádrži s eurofondov! My, čo sa každodenne moríme zhrbení v vo vinici verejného obstarávania, sme si toto legislatívne dielo museli nakoniec tiež prečítať a tu nastala (ako hovorí klasik) radosť iná, bol to smútok. Aby som vysvetlil:

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Doterajší stav:

Ak chcel ktosi dodávať čokoľvek štátnej/verejnej sfére musel sa zapísať do "registra konečných užívateľov výhod" (ďalej v skrátenej podobe "konečník"). Tento zápis sa vykonával v princípe len na základe žiadosti postihnutého, ktorý k nej v drvivej väčšine prípadov priložil maximálne výpis z obchodného či živnostenského registra.Zmysel to malo minimálny, ale aspoň to neobťažovalo. Tí veľkí majitelia Slovenska z toho mali srandu a tí malí nepodstatní daňoví platiči to aspoň rýchlo sfúkli.

Nový stav po zavedení registrovaných partnerstiev:

Každý, kto chce niečo dodávať štátnej/verejnej sfére, musí sa registrovať ako registrovaný partner v registri partnerov verejného sektora. Rozsah údajov zapisovaných v tom registri, je okrem bezvýznamných mikrodetailov, obsahovo totožný so zápisom do doterajšieho registra konečníkov - takže všetko hladko pokračuje a doterajší neškodní konečníci sa zmenili na rovnako nepodstatných registrovaných partnerov. To znamená, že stále môžete použiť osvedčený model, ktorý preslávila jedna údajná stavebná firma údajného sponzora údajného hlasu podobného hlasu - prevediete firmu na štyroch bielych koníkov, na každého s podielom 24,9% na základnom imaní a je to v suchu. Ale teraz prichádza tá výýýýznamná zmena. Zapísať sa už nemôžete sám, lebo sa ukázalo, že je to príliš jednoduché, smiete to urobiť len prostredníctvom posväteného sprostredkovateľa, ktorým môže byť iba advokát, alebo notár alebo banka, daňový poradca, audítor, "ktorí majú miesto podnikania alebo sídlo na území Slovenskej republiky". Je jasné, že menované subjekty nepatria práve k charite a svoje služby, ktoré im zákon takto šikovne vytvoril a zároveň monopolne prisúdil, si logicky nechajú zaplatiť. Čo to prakticky znamená? Ak sa chcete stať registrovaným partnerom a ste úplne zjavne fyzická osoba podnikateľ, či s.r.o. so spoločníkmi - fyzickými osobami a teda konečný užívateľ výhod, sa vo vašom prípade, usmieva na každého bez zábran a obmedzení z verejne a zadarmo prístupného živnostenského či obchodného registra, budete musieť zaplatiť zákonom určenému subjektu. A za takúto platbu dostanete neoceniteľnú službu - verejné známe údaje, ktoré štát každému poskytuje na internete, sa zapíšu do štátom zriadeného registra registrovaných partnerov - no nekúpte to! Chcel by som upozorniť, že nejde o jednorazový výdavok, zápis registrovaného partnera s a pravidelne obnovuje v zákonom stanovených prípadoch (koniec roka, podpis zmluvy s verejným subjektom atď.) a tieto úkony, môže tiež robiť len predurčený sprostredkovateľ.

Skryť Vypnúť reklamu

Záver:

Jediná zmena, ktorú "protischránkový zákon" priniesol je, že peniaze podnikateľov potečú nezmyselne a zbytočne po novom ešte do ďalšej schránky, ktorá bude patriť niektorému z vykonávateľov monopolizovaných činností, teda zaviedla sa nová daň - poplatok.

P.S. Tento text sa týka len verejného obstarávania, v ktorom je účinok zákona nesporne sporný lebo nič pozitívne neprináša. Ako pozitívum je možné vnímať, že rozširuje identifikovanie konečného užívateľa výhod aj na rôzne druhy prijímateľov verejných peňazí, len samozrejme tradične bezzubým spôsobom.

P.P.S. Autor, v záujme stručnosti, vynechal viaceré detaily, ktoré však so závermi nemajú nič spoločné. 

Skryť Vypnúť reklamu

P.P.P.S. Najzaujímavejšia je na celom zákone, pre mňa osobne, jedna nenápadná nepriama novela iného predpisu - posúva sa termín povinnej elektronizácie procesu verejného obstarávania - presunul sa z apríla 2017 na október 2018. Otázkou je príčina takéhoto postupu - existuje totiž dosť súkromných poskytovateľov software na tento účel a elektronizáciu by bolo možné pohodlne zaviesť aj v pôvodnom termíne... Ponúka sa jedno vysvetlenie - štát plánuje vyprodukovať vlastný elektronický systém na verejné obstarávanie, preto sám sebe posunul termín spustenia, lebo tradične mešká... Každého, kto sa trochu orientuje v oblasti verejného obstarávania v našej krajine, musí oblievať studený pot pri spomienke na posledné tragikomické pokusy štátu v tejto oblasti - systém EVOwww.eks.sk - elektronické trhovisko, sú výsmechom zdravého rozumu a krikľavým príkladom obrovských finančných prostriedkov doslova hodených na smetisko. Posunutie termínu elektronizácie by mohlo znamenať, že sa u nás chystá ďalšie kolo mrhania miliónmi.

Ľubomír Kubička

Ľubomír Kubička

Bloger 
  • Počet článkov:  11
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Pracujem a zabávam sa v oblasti verejného obstarávania na Slovensku. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Skryť Zatvoriť reklamu