Život a smrť legendy F1

"Budem jazdiť naplno celý čas... Milujem pretekanie!" - tak ako zneje výrok Gillesa Villeneuva - tak žil a pretekal. Jazdec, ktorý sa nebál rizika a agresívnej jazdy na okruhu za akéhokoľvek počasia, no v súkromnom živote ako to povedal Niki Lauda : "...mimo okruhu bol veľmi citlivý a láskavý. Toto z neho robilo unikátnu ľudskú bytosť."

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)
Obrázok blogu

Cesta k motošportu

Gilles Villeneuve sa narodil 18. januára 1950 v kanadskom Quebecu. Vzťah k motorom bol viditeľný už od útleho detstva. Ako malé dieťa sa po otcovej stavbe preháňal na nákladnom vozidle. Jeho otec sa o jeho nebojácnosti za volantom "presvedčil" aj vtedy keď mu Gilles vo svojich 15 rokoch zdemoloval Pontiac.

Skútre a Formula Atlantic

Začiatky jeho pretekárskej kariéry sa neviažu k pretekárskym autám, motorkám alebo motokáram ako je u profesionálnych jazdcov F1 zvykom, ale Gilles začínal svoju kariéru na snežných skútroch. Ako sám Gilles neskôr tvrdil, jazda na skútroch bola veľmi náročná, pretože všade bolo veľa rozvíreného snehu a jazdilo sa zle hlavne pre sťaženú viditeľnosť. Táto skúsenosť z neho urobila geniálneho jazdca v daždi. V roku 1973 vyhral práve v pretekoch snežných skútrov celú Svetovú sériu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V roku 1976 Gilles dominoval v sérii Formula Atlantic s tímom Ecurie Canada. V sérii vyhral 8 z 9 pretekov, pričom na jeden pretek nemohol nastúpiť pre finančné problémy v tíme. No skúseným očiam z Formuly 1 po takejto sezóne uniknúť nemohol.

Začiaky vo Formule 1

Po skvelej sezóne vo Formule Atlantic si Gillesa vyhliadli v McLarene a ponúkli mu pozíciu tretieho jazdca. Prvú možnosť štartovať na veľkej cene dostal vo Veľkej Británii na Silverstone v roku 1977. Na tejto veľkej cene štartoval z 9. pozície a skončil na 11. mieste. V jeho prvej sezóne v F1 to bol jediný štart. V konkurencii s jazdcami ako bol James Hunt a Jochen Mass to mal veľmi tažké, no aj napriek tomu si vytvoril veľmi dobrú reputáciu.

SkryťVypnúť reklamu

Kedže pre spory so sponzormi nemal Gilles istý štart v sezóne 1978, v auguste 1977 si ho vyhliadol Enzo Ferrari, ktorý ho prirovnal k Taziovi Nuvolarihovi. Jeho kariéra naštartovala po odlúčení Enza Ferrariho s Nikim Laudom. Tento spor otvoril Gillesovi cestu k Ferrari a k pravidelným štartom vo veľkých cenách.

Krátka a úspešná kariéra vo Ferrari

Prvú veľkú cenu za Ferrari odjazdil v októbri 1977 pred domácim publikom v Kanade. Pretek nedokončil pre šmyk na olejovej škvrne. Čierny deň v jeho kariére bola veľká cena v Japonsku, kde po kolízii jeho neovládateľný monopost usmrtil blízko stojacich divákov. Gilles vyhral iba šesť krát. Prvé víťazstvo prišlo na domácej trati v Kanade v roku 1978. O rok neskôr prišlo najlepšie umiestnenie medzi jazdcami. Vybojoval si v celkovom poradí 2. miesto za svojim tímovým kolegom Jodym Scheckterom.

SkryťVypnúť reklamu

Najpamätnejším okamihom v jeho kariére je určite veľká cena Francúzska 1979. Túto Veľkú cenu nevyhral, no to čo predvádzal by sa dalo nazvať genialitou. V tejto veľkej cene bojoval so slabým monopostom proti dvom Renaultom s turbomotormi. Preteky vyhral Jean-Pierre Jabouille a o druhé miesto viedol Gilles tuhý boj s René Arnouxom. Posledné tri kolá preteku Gilles a René zvádzali tuhé súboje o druhú pozíciu, kde sa niekoľkokrát vzájomne predbehli.

Ďalším husárskym kúskom ktorý Gilles predviedol bola kvalifikácia na okruhu Watkins Glen v roku 1979 kde celú kvalifikáciu vyhral o neuveriteľných 11 sekúnd. V hustom daždi hnal svoj monopost naplno. Ukázalo sa, že Gilles bol bláznom za volantom a vždy šiel naplno.

SkryťVypnúť reklamu

Tragická smrť v Belgicku v roku 1982

O Gillesovi bolo známe že jazdí na hranici možného a aj to, že sa často vystavuje neuveriteľnému riziku. Na veľkú cenu Belgicka 1982 bol Gilles veľmi motivovaný.Už na začiatku kvalifikácie bolo vidno, že monopost nešetrí a že si ide za najlepším časom. V kvalifikácii sa však dostal za omnoho pomalší monopost tímu March pilotovaný Jochenom Massom, ktorý sa mu vyhýbal vpravo. Gilles to neočakával. V rýchlosti 225 km/h Gilles narazil do pomalšieho monopostu. V tej chvíli sa Gillesov monopost vymrštil do vzduchu a po niekoľkých saltách narazil znova do vozovky. V tomto momente ho vyhodilo z monopostu a Gilles letel vzduchom vyše 50 metrov. Jeho telo dopadlo k okraji vozovky. Po následnom resuscitovaní ho odviezli do miestnej nemocnice. Aj napriek snahe lekárov sa život legendárneho a charizmatického kanaďana zachrániť nepodarilo. Gilles Villeneuve zomrel o 21:21 v miestnej nemocnici.

Ľuboš Dobrovič

Ľuboš Dobrovič

Bloger 
  • Počet článkov:  10
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Človek s vlastnými názormi určenými tým, ktorí ich vedia zhodnotiť. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

275 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

2 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
SkryťZatvoriť reklamu