Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch

Prémiový obsah
Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
Písmo: A- | A+

Systém je slovo, ktoré často počuť. Ľahko sa na systém hodia všakovaké zodpovednosti, zlyhania. Čo to teda je ten systém, ako sa tvorí, z čoho sa skladá a ako funguje? Poďme explórovať 😉

Je takmer 6 rokov dozadu. Sedím v jednej z mála presklených, uzavretých miestností v našom otvorenom firemnom priestore pred čerstvo kúpeným počítačom. Silne uvažujem nad jedným zo zadaní, ktoré som dostala - vytvoriť systém vzdelávania a rastu pre Pixel Federation. Keď som firmu spoluzakladala v roku 2007, bolo nás päť a pol. Keď som sa od firmy kvôli materským vzďaľovala, bolo nás okolo 30.

Tých 6 rokov dozadu mala firma cez 180 ľudí a skúsenosti so vzdelávaním boli rozpačité. Cítila som, že je obrovská výzva vytvoriť systém, ktorý zahŕňa všetkých stakeholderov, zohľadňuje rôzne komunikačné kanály a našu internú rôznorodosť všeobecne, ktorý má ešte aj jasne nastavené merateľné ciele.. 

Kým sa dostanem k tomu, čo a ako, ostanem chvíľu pri slove systém. Čo je to vlastne? Systém je sada komponentov, ktoré spolu interagujú za účelom, pre ktorý je systém vytvorený. To je múdra poučka, ktorú som si požičala z knihy Thinking in Systems od Donatella H. Meadows. Každý funkčný, mysliaci systém teda obsahuje 3 kľúčové zložky:

  • Komponenty - jednotky, ktorými môžu byť napríklad ľudia, produkty, koliesko v stroji. V kontexte môjho zadania to bol leadership firmy, boli to budúci používatelia jednotlivých vzdelávacích príležitostí, dodávatelia vzdelávacích príležitostí, tréneri, koordinátori, rôzne vzdelávacie produkty... Každá jednotka má inú motiváciu, potrebu, aktuálny stav a nastavenie. Motivácii a nastaveniu sa budem venovať v ďalších blogoch.

    Z mojich stakeholderov ale jednotliví členovia vedenia firmy vnímali, že ako firma nenapredujeme dosť rýchlo a chýbajú nám určité zručnosti. Boli tam jednotlivci, ktorí sa chceli vzdelávať a nemali na to dosť príležitostí. Boli tam aj ľudia, ktorí sa nechceli nikam posúvať a cítili sa v nepohode z nových požiadaviek. Všetky tieto jednotlivé nastavenia museli byť vzaté do úvahy. 

  • Interkonektivita - ako sú jednotlivé jednotky medzi sebou prepojené, na základe čoho sa deje interakcia, aká je logika systému. Ako zisťujeme, kto sa prečo, čo, kedy, kde a s kým učí v akej frekvencii. Dôležitou časťou bolo prostredie v ktorom sa mala vzdelávacia kultúra kultivovať.

lock

Toto je prémiový obsah na Blog.SME.sk.

Staňte sa predplatiteľom Prémium, alebo Prémium bez reklamy a získajte prístup k prémiovému obsahu na Blog.SME.sk.
Okrem toho získate tiež prístup ku 700 e-knihám, môžete si prelistovať denník SME ako aj ďalšie tituly vydavateľstva v verzii PDF a čítať si odomknuté spravodajstvo SME.sk až na 6 zariadeniach.
Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť a vrátime vám peniaze.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.

Mám už prémiové predplatné a chcem sa prihlásiť.

Skryť Zatvoriť reklamu