Absencia takéhoto plánu sa premieta do nie vždy premyslených a dostatočne odôvodnených investícií a akvizícií, v niektorých prípadoch sprevádzaných zbytočnými kauzami a plytvaním finančných prostriedkov do spôsobilostí, ktoré nie sú prioritou.
Je teda namieste otázka, prečo rezort obrany doteraz nezriadil komplexný systém obranného plánovania, produkujúci realistické dlhodobé, strednodobé a krátkodobé dokumenty, na základe ktorých by bolo možné optimalizovať veľkosť, štruktúru a spôsobilosti ozbrojených síl a racionalizovať príslušné akvizičné procesy. Najväčším problémom sa zrejme ukazuje:
absencia jednoznačného strategického smerovania v oblasti obrany /zastaraná bezpečnostná a obranná stratégia, absencia koncepcie obrany/
absencia schopnosti pružne reagovať na nepredvídateľné situácie /situácia na Ukrajine, extrémizmus a terorizmus, problematika imigrantov/
stabilita a nedostatok skúseného personálu ktorý sa zaoberá obranným plánovaním
stabilita požiadaviek a ich priorít ako aj dlhodobá absencia reálnej predikcie finančných zdrojov aspoň na obdobie 1 plus 2 roky čo sa týka prevádzky a 6 až 10 rokov a viac, podľa charakteru projektov rozvoja.
Na otázku akým smerom by sme sa vo výstavbe ozbrojených síl mali uberať, nám poskytujú odpoveď súčasné a budúce možné riziká ohrozenia, vyplývajúce z meniaceho sa bezpečnostné prostredia. Tieto potrebujeme premietnuť do obrannej stratégie a koncepcie obrany a potrebujeme dlhodobý rozvojový plán s konkrétnymi požiadavkami na sily a spôsobilosti, aby relevantné zložky ministerstva obrany, generálneho štábu a domáci bezpečnostný a obranný priemysel dostali reálne zadanie pre zabezpečenie obrany štátu.
Manažment obranných zdrojov, tak ako funguje teraz, je málo transparentný a taktiež musí prejsť radikálnou reformou, ktorá umožní:
lepší výcvik a pripravenosť armády
modernizáciu výzbroje, techniky a materiálu a nahradenie zastaraných zásob
rozvoj domáceho bezpečnostného a obranného priemyslu, čo napomôže rozvoju vedomostnej ekonomiky krajiny /jedna z priorít NR SR/
nábor ľudských zdrojov a zvýšenie morálky slúžiacich, veteránov a vojakov na dôchodku
lepšiu kontrolu verejných zdrojov vyčlenených na obranu
Faktom je, že dnes naši vojaci disponujú prevažne zastaranou výzbrojou, technikou a materiálom ktorá, v porovnaní s vyspelými armádami, môže podlamovať ich morálku a odhodlanie. Vzhľadom k zhoršujúcemu sa bezpečnostnému prostrediu je teda načase zvýšiť sebavedomie našich vojakov a poskytnúť im modernú výzbroj a adekvátne zabezpečenie. I keď ide o nemalý balík peňazí daňových poplatníkov, sú to peniaze ktoré v konečnom dôsledku užíva každý občan. Prinajmenšom je to pocit bezpečnosti a hrdosť na krajinu, ktorá v prípade potreby dokáže brániť svoju suverenitu a zvrchovanosť.
V tejto súvislosti ale treba povedať, že Slovensko dnes nemá dostatok finančných zdrojov a zrejme ani dostatočnú podporu verejnosti, aby plne modernizovala svoju armádu v krátkom čase.
Reálnou cestou teda je, vzhľadom na ekonomické možnosti štátu, postupne dosahovať ciele podľa jasne stanovených priorít. A práve tieto ciele a spôsob ich napĺňania by mali byť predmetom dlhodobého rozvojového plánu, ktorý nám v súčasnosti chýba a ktorý by našim občanom jasne ozrejmil požiadavky obrany na verejné zdroje a získal ich podporu.
Ivan Máčovský, vedúci pracovnej skupiny pre národnú obranu strany SIEŤ