reklama

O zákaze spaľovacích motorov

SaS do volebnej kampane vytiahla tému zákazu spaľovacích motorov.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

K téme sa vyjadril aj Ivan Mikloš napríklad tu alebo aj vo výbornom rozhovore so Zuzanou Kovačič Hanzelovou.

Mikloš v rozhovore so ZKH tvrdí, že si myslel, že zákaz predaja nových áut so spaľovacími motormi od roku 2035 je zlý nápad, ale dnes si myslí niečo iné.

Jeden s jeho slabých argumentov podľa mňa je, že Čína plánuje predávať elektromobily za 10 000 €. Porovnanie cien automobilov je podľa mňa skresľujúce. Ak by sa vybral motor z týchto čínskych áut a dal do novej Lady (to je tá bez airbagu, bezpečnostných pásov a s plastovými sedadlami), tak to musí stáť ešte menej. Nie som si istý, či ľudia kupujú auto len tak, že mám 10 000 eur a kúpim čokoľvek.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Preto som si porovnal súčasné ponuky podobných áut - elektrického a benzínového z porovnateľných automobiliek (VW a Toyota). V skutočnosti by korektné porovnanie boli dve úplne rovnaké autá z hľadiska typu, výkonu, výbavy a pod., ktoré by sa líšili iba typom (nie výkonom) motora. To som nenašiel, preto porovnávam to, čo som našiel, aby som ukázal aspoň približný rozdiel v cene.

Auto na benzín vs. elektromobil

Porovnávam teda VW nazvaný ID.4 Pure performance s výkonom 125 koní a cenou 43 000€ so slabším benzínovým VW Tiguan 1.5 TSI EVO s výkonom 110k a cenou 28 200€ alebo s výkonnejšou benzínovou Toyota RAV4 2.0 Valvematic s motorom so 175 koňmi za 32 100€. Elektromobil je o 11 000 - 15 000 (čiže 1/4 - 1/3 ceny) drahší. Žeby sa to dalo dohnať na spotrebe ?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Podľa google sa na Slovensku najazdí v priemere 10 000 km ročne. Podľa staršieho článku na Pravde je to 12 000.

Spotreba elektrombilov je okolo 15 kWh / 100 km, konkrétny porovnávaný model ID.4 má dojazd 360km a batériu na 52 kWh, čiže 14,4 kWh / 100 km. Priemerná koncová cena elektriny domácností je 0,15 - 0,185 € / kWh. V takom prípade spomínaný elektromobil ročne spotrebuje 260 - 320 €.

Koľko by to stálo, ak by jazdil na benzín, ktorého priemerná cena v roku 2022 bola vyššia ako je teraz a to až 1,692 € na liter? Spotreba Tiguanu je 5,5 l/100km, RAV4 má spotrebu 6 l / 100 km. Dokopy je to ročne 1 117 - 1 218 €.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čiže elektromobil ušetrí na spotrebe ročne asi 740€ voči RAV4, kde majiteľ najprv zaplatil o 11 000 € viac alebo 840€ voči Tiguanu, kde majiteľ najprv zaplatil o 14 800 € viac.

Takéto auto sa splatí po 15 - 20 rokoch a asi 200 000 odjazdených km (nezabúdajte na úroky, € voči zlatú klesá posledných 30 rokov rýchlosťou 8% ročne). A to pritom má stále krátky dojazd.

Čo sa týka uhlíkovej stopy, to viem posúdiť iba pri porovnaní spotreby, nie pri výrobe a likvidácii (elektromotoru). Uhoľná elektráreň, ktorá sa používa pre nové elektrombily v Nemecku (pretože atómové elektrárne vypli) vyprodukuje 1,024 kg CO2 na kWh elektriny, čiže 100 km na spomínanom elektromobile vyprodukuje 14,8 kg CO2.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Benzín vyprodukuje 2,35 kg CO2 / l, čiže 12,9 - 14,1 kg CO2. Elektrombily produkujú viac CO2 ako porovnateľné benzínové autá, pokiaľ sa na jej výrobu používa uhlie. A tu je práve problém. Čím sa vykryje vyššia spotreba elektriny nielen na Slovensku, ale aj v bohatších krajinách Európy?

Nedostatok elektriny

Ivan Mikloš sa obáva nedostatku nabíjacích staníc na sídliskách, pretože tí, čo majú rodinné domy nebudú mať problém. Toto, že do ceny prechodu na elektromoblitu sa musí započítať aj infraštruktúra je jasné. Nositeľ Nobelovej ceny za ekonómiu (za integrovanie klimatických zmien do makroekonomických analýz) William Nordhaus spočítal aj ostatné náklady a prísna dekarbonizácia Západu mu vyšla ako najmenej efektívne riešenie nárastu podielu CO2 v atmosfére resp. teplôt. Tomu som sa venoval v treťom článku o klimatickom poplachu a zastávam názor Bjørna Lomborga, že predtým, ako sa ako svet rozhodneme pre nejaké riešenie problémov, je potrebné poznať problémy a premyslieť a porovnať riešenia. Rast podielu CO2 v atmosfére nie je jediný problém sveta a nulové emisie vyspelých krajín do roku 2050 nie sú jediné riešenie.

Pokiaľ bude v roku 2035 zakázaný predaj áut na spaľovacie motory, ľudia si budú kupovať nové elektroautá alebo budú jazdiť postupne na veľmi starých autách. Povedzme, že sme v roku 2040. K dispozícii sú 5 a viacročné staré autá, ale EÚ sa rozhodne rýchlejšie znižovať emisie. Bude síce už vysoká uhlíková daň, ale vytvoria sa aj iné prekážky až po možný zákaz používania týchto áut v obciach a pod. Preto predpokladám, že nastane čas, keď všetky osobné autá budú jazdiť na elektrinu (možno teda rok 2040). Aký to bude mať dopad na spotrebu elektriny na Slovensku?

Na Slovensku máme 2,59 milióna registrovaných osobných áut. Niektoré nejazdia, na druhej strane máme 312 tisíc nákladných aut.Takže predpoklad, že 2,5 milióna áut najazdí 12 000 km ročne s priemernou spotrebou 15 kWh / 100 km je reálny.

Spolu to dáva 4,5 TWh. Budeme mať toľko elektriny navyše ? Už nebudeme môcť páliť uhlie (to bude doba zero emission) ani plyn. Hoci podľa mňa páliť drevo je neefektívne a vedie k ničeniu lesov (stačí označiť zdravý 80 ročný strom za biomasu), toto nebude tvoriť príliš veľký podiel. Podobne fotovoltaika na Slovensku nie je efektívna. Na vyrúbaných lesoch môžeme postaviť veterné elektrárne, ale prídeme zasa o príjmy z turizmu, veď kto by šiel na Kráľovu Hoľu pozrieť veterný park?

Aktuálne máme v mixe plyn 4,7 TWh, pevné palivá 2,5 TWh a tekuté palivá 0,85 TWh. V roku 2040 teda budeme musieť nahradiť spolu 12,5 TWh.

Okrem toho sa v roku 2020 vyrobilo 15,4 TWh z jadrových elektrární a v čoku 2040 budú pracovať aj 2 nové bloky v Mochovciach. Bude to stačiť?

Jadrová elektráreň Jaslovské Bohunice má v prevádzke 2 bloky s inštalovaným výkonom po 505 MW (s plánovanou odstávkou 2045). Jadrová elektráreň Mochovce mala v roku 2020 v prevádzke 2 bloky s výkonom 500 MW, tohto roku by mal pribudnúť do prevádzky tretí blok a v roku 2025 štvrtý, oba s inštalovaným výkonom po 471 MW. Doterajších 2 011 MW inštalovaného výkonu vyprodukovalo 15,4 TWh. Po nabehnutí oboch nových blokov v Mochovciach to bude 22,6 TWh. Takže hoci budeme mať o 7,2 TWh viac z jadrových elektrární, stále nám bude chýbať 5,3 TWh. A toto ani náhodou nevykryjeme elektrárňami na vietor či slnko, matematicky to nedáva zmysel. Podľa rakúskych dát, ale aj z iných zdrojov, vyprodukuje 1 veterná elektráreň v priemere 6 MWh ročne, takže ich potrebujeme takmer 900.

Nebudem tu prepočítavať koľko miliónov solárnych panelov by vyprodukovalo tých päť a pol TWh ročne, podstatné je to, že keď chvíľu nebude ani fúkať ani nesvietiť slnko, v našej elektrickej sieti bude len 3/4 elektriny, čiže štvrtina domácností bude bez elektriny. Alebo postavíme 6 nových tepelných elektrární veľkosti Vojany a k tomu ešte nejakú technológiu, ktorá bude absorbovať CO2 vyrobený nad povolenú 0 (v čase keď bude veľa fúkať a svietiť slnko).

Prechod na elektromobilitu si vyžiada inštaláciu nových elektrární, pričom v prípade tzv. obnoviteľných zdrojov sa budú musieť paralelne k tomu stavať aj tepelné elektrárne aj zariadenia na spracovanie CO2.

Druhá možnosť (oni sa skôr dopĺňajú) je, že si postavíme ďalšie jadrové elektrárne, pričom sa to do roku 2040 nestihne ani ak by sa dnes prijal zákon a začalo sa pracovať na plánovaní.

Rozhodnutia ovplyvňujúce desaťročia by sa nemali príjmať s ideologickými klapkami na očiach. Nespomínam iné problémy elektromobilov, ale elektrickú sústavu Slovensko ani Európa pripravenú nemá a o 15-20 rokov možno ani nebude mať. To neznamená, že Mikloš nemá pravdu v tom, že smerujeme k svetu, v ktorom budú autá jazdiť na elektrinu.

Sulík možno nepoukazuje na hlavný problém, ale má pravdu v tom, že musíme v prvom rade pripraviť potrebné kapacity elektrickej siete aj siete nabíjacích staníc (čo bude jednoduchšie). Trocha populizmu, ktorú k tomu dodáva, mu nevyčítam, hlavne keď vidím, ako politici na budúcnosť vôbec nemyslia a prejedajú ju. Preto je možné, že sa spamätáme až niekedy o 2 volebné obdobia a to už bude naozaj neskoro.

Marek Mačuha

Marek Mačuha

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  234
  •  | 
  • Páči sa:  2 041x

Som matematik a pracujem v IT. Zaujímam sa o politiku, spoločnosť, filozofiu. Rád riešim problémy, na vec viem priniesť iný pohľad. Chcem sa radšej mýliť a opraviť svoj názor ako pravdu za každú cenu mať. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu