Očkovacia lotéria, ach jaj ... Aké sú reálne "cesty" na zvýšenie očkovanosti?

Písmo: A- | A+

Jedného súťažiaceho "odstrašili krikom" moderátory, jedna súťažiaca zmeškala výhru o pár sekúnd...Ako zvýšiť zaočkovanosť na Slovensku za peniaze, ktoré štát ide minúť na očkovaciu lotériu?

Nevkus za 26 miliónov EUR (783 miliónov SKK) menom očkovacia lotéria vs ako reálne zvýšiť zaočkovanosť na Slovensku...

Na priamu pomoc v boji s pandémiou doteraz minulo Slovensko 4,2 mld. eur. Podľa odhadu ÚHP predstavuje hodnota spoločenských nákladov na nezaočkovaného človeka v priemere 4 384 eur. Pre porovnanie výskumník NBS Martin Šuster odhadol priemerné náklady na úrovni 2 100 eur a časopis The Economist na úrovni 2 450 eur. Náklady sa líšia podľa rizikovosti: u dvadsaťročných dosahujú zhruba 190 eur, u priemerného osemdesiatnika až 15 466 eur*.

Podľa hrubých prepočtov ÚHP je navrhovaná lotéria s nákladmi 26,4 mil. eur spoločensky návratná, ak presvedčí k očkovaniu oboma dávkami aspoň 6-tisíc ľudí, ktorí by sa inak zaočkovať nedali. O účinnosti lotérie pri podpore vakcinácie však zatiaľ v zahraničí neexistuje dostatok dôkazov. Napriek tomu sa minister financií Matovič rozhodol lotériu spustiť, pričom pri jej prezentácii si pomáhal priamo tými 6 tisíc možno získanými ľuďmi.  

Ako prebehlo prvé losovanie v rámci očkovacej lotérie?

V nedeľu večer prebehlo prvé kolo takzvanej očkovacej lotérie. Až päť výhercov mohlo získať 100-tisíc eur, no z výhry sa tešila len jedna osoba a aj tá najskôr povedala zlé heslo, pretože jej neboli jasné pravidlá. 

Premiérové losovanie bol chaos a vyznačil sa niekoľkými kontroverznými momentami, ktoré sa široko diskutujú v médiách. Snáď sa to v budúcnosti polepší.

Štatút lotérie podľa týchto prvých skúsenosti nedostatočne myslel na technické záležitosti ohľadom spojenia a prenosu signálu, ale aj napr. na pracujúcich policajtov, hasičov, doktorov a iné profesie, ktoré aj cez víkend pracujú v prospech občanov Slovenska a nemôžu sedieť pred televízorom a kontrolovať si „čarovné slovíčka“ ktoré je potrebné k víťazstvu v lotérii.

Takisto na niektoré skupiny obyvateľov napr. „sluchovopostihnutých“, ktoré sa do lotérie môžu pri týchto podmienkach len veľmi ťažko aktívne zapojiť tak, aby splnili všetky "úlohy", napriek tomu, že sú zaočkovaní. Je tu veľa vecí, ktoré treba dotiahnuť a ktoré, žiaľ vyvolávajú otvorené otázky o tom či toto je to správne riešenie na to, ako zdvihnúť zaočkovanosť slovenskej populácie.

Aké iné riešenia by Ministerstvo financií malo radšej finančne podporiť? Ako zvýšiť zaočkovanosť na Slovensku?

Zvyšovanie počtu zaočkovaných ľudí je najefektívnejším spôsobom, ako ochrániť životy a znížiť ekonomické aj zdravotné škody spôsobené pandémiou. Vzhľadom na nedostatočné tempo očkovania je kľúčové konať rýchlo. Štát by mal použiť viacero opatrení na zvýšenie motivácie dať sa zaočkovať. Riešenia pre túto situáciu ministerstvo určite pozná* a sú nasledujúce:

  • uviesť do života výhody pre zaočkovanú populáciu,

  • znižovanie bariér prístupu k očkovaniu (napr. očkovanie cez víkend v nákupných centrách, objednávanie sa na konkrétny dátum),

  • zvýšenie kapacít mobilných očkovacích jednotiek je najlepšie opatrenie na cielenie rizikových skupín,

  • reálna finančná motivácia pre nezaočkovaných – 100 EUR na osobu a zaočkovanie,

  • spustiť „negatívnu“ reklamnú  kampaň z predchádzajúcich „vrcholov pandémie“ – reálne popisy reálnych príbehov obyčajných ľudí, ktorí mali ťažký priebeh COVIDu a sú ochotný svoje príbehy rozprávať do médií, napr. reálne pravidelné rozhovory v prime time na RTVS a rozhlase s pacientami, ktorý prekonali COVID a malý ťažký priebeh,

  • zlepšenie dostupnosti informačných hotline NCZI a iných informačných liniek pre obyvateľov,

  • zvážiť je potrebné aj povinné očkovanie pre vybrané profesie, ktoré prichádzajú do kontaktu s najrizikovejšími skupinami obyvateľstva.

V zahraničí fungujú menšie očkovacie miesta bližšie k ľuďom presne tak to uvádza aj správa UHP, keďže niektorí môžu mať problém nájsť si čas, alebo majú do vakcinačného centra ďaleko.

Očkovacie miesta sa nachádzajú napríklad v komunitných centrách, náboženských miestach alebo v práci. V New Yorku sa môžu ľudia zaočkovať na niektorých zástavkách metra, kde sa zriadili prenosné očkovacie centrá. V mnohých krajinách sa dá očkovanie objednať na konkrétny termín, čo je pre ľudí pohodlnejšie ako automaticky generovaný termín.

Znižovaniu bariér prístupu k očkovaniu môžu významne pomôcť mobilné očkovacie jednotky, predovšetkým pri rizikových skupinách. Doteraz spravili takmer 1 300 výjazdov a zaočkovali viac než 100-tisíc ľudí z rizikovej skupiny. Napriek tomu sa Slovensko radí na chvost európskych krajín v zaočkovanosti ľudí nad 80 rokov (aktuálne len 50,5%) pričom niektoré krajiny (Nórsko, Španielsko alebo Írsko) majú tento segment populácie plne zaočkovaný*.

Zaostávanie Slovenska sa týka aj ľudí nad 60 a 70 rokov. Pre zlepšenie zaočkovanosti rizikových skupín by bolo vhodné navýšiť kapacity mobilných očkovacích jednotiek a zvýšiť motiváciu pre obvodných lekárov.

Ak sa má zvýšiť zaočkovanosť – tak radšej odmenu 100 EUR na novozaočkovaného, ako lotéria...

Je jasné, že očkovacia lotéria v čase priláka zaočkovaných a počet zaregistrovaných bude rásť. Peniaze zadarmo sú vždy lákavé...Koľko reálne ľudí sa však dá zaočkovať len kvôli lotérii asi nikto pravdivo neurčí. Je otázne, či takto vynaložené prostriedky zo štátneho rozpočtu, sú skutočne efektívne vynaložené a slúžia na motiváciu nezaočkovaných.

Je jasné, že autor nápadu o očkovacej lotérii bude nekonečne používať ako argument úspechu očkovacej lotérie, neustále sa zvyšujúci sa počet zaregistrovaných do tejto lotérii. Budiš...myslím, že ľudia si napriek tomu názor urobili a urobia aj sami...

Ako obyčajnému občanovi sa mi lotéria, jej podmienky, zvolený formát a jej samotný priebeh nepáči a považujem ju ekonomicky neúnosnú a finančne prehnanú.

26 miliónov EUR = 783 276 000 miliónov starých slovenských korún. Je Slovensko skutočne v takej dobrej finančnej kondícii, že si môže len tak dovoliť investovať takúto vysokú sumu do tejto lotérie? A k tomu ešte 24 miliónov EUR vyčlenili na "sprostredkovateľský bonus". Spolu 50 miliónov EUR (1,5 miliardy SKK). Je to normálne?

Pre porovnanie nákladovosti a lepšiu predstavivosť - nová nemocnica v Michalovciach stála 34 miliónov eur.

Z môjho pohľadu keby vyhlásili „akciu“, že prvých 10000 ľudí , ktorý sa odteraz zaregistruje dostane 100 EUR - tak to Slovensko vyjde na 1 000 000 EUR a získa istých 10 000 ľudí, ktorí sa určite zaregistrovali len kvôli tomuto bonusu a nie obhajovať efektívnosť a návratnosť očkovacej lotérie možnými 6000 spomenutými zaočkovanými občanmi, ktoré majú podložiť "návratnosť" očkovacej lotérie. Keby na 100 EUR priamy bonus pre novozaočkovaných chcel minúť 26 miliónov EUR, ktoré chce dať do očkovacej lotérie, tak s týmto spôsobom zaregistruje a zaočkuje 260 000 ľudí. Alebo možno 50000, alebo možno len 15 000.

Nikto nevie, ale aspoň by to "míňanie" peňazí bolo merateľné, ohraničené a cielené na nezaočkovaných a skutočne by sa mohlo hovoriť o ako takej motivácii k očkovaniu. Týmto netvrdím, že som zástancom tohto modelu, ale je to jeden z možných "stimulačných" programov, ktorý by pravdepodobne mohol možné "cieľové" skupiny motivovať k očkovaniu a určite by som ho uprednostnil pred očkovaciou lotériou.

Ak tomu priráta rozpočet na sprostredkovateľský bonus s vyčlenenými nákladmi 24 mil. eur tak je to ďalších 240 000 ľudí. Reálne by tak mohol teoreticky zaočkovať 600 000 ľudí. Ale to by nemohol minister financií potom písať takéto statusy:

Obrázok blogu

Prečo vlastne Igor Matovič volí "skratky" namiesto konkrétnych "udržateľných" riešení problému? Je to kvôli tomu, že na konkrétne riešenie treba poctivo pracovať, nedá sa len tak „marketingovo“ použiť a cesta k cieľu je dlhá, je potrebná okolo neho viesť diskusiu s oponentami alebo len proste Igor Matovič je "len marketer" a vie a dúfa, že volič ma "krátku" pamäť?

Či má nejaký iný dôvod?

Som Martin Greguš, zakladajúci člen a predseda občianskej iniciatívy STOP Zelená, ktorá sa snaží vyvíjať osvetovú činnosť v oblasti ochrany životného prostredia, znižovať odpad v podobe „ľudských stôp“ zanechaných vo voľnej prírode, ale aj v mestách a regiónoch, a tak vytvárať priaznivejšie životné prostredie pre budúce generácie v súlade s princípom trvalo udržateľného rozvoja Slovenska. 

 OZ STOP - zelená : - udržateľnosť, príroda, ľudia, život ...Slovensko...

*Zdroje článku, použité citácie a výňatky : UHP - Potenciálne prínosy očkovacej prémie a sprostredkovateľského bonusu

Skryť Zatvoriť reklamu