Zaplavená Bratislava

po prietrži čo sa prehnala Bratislavou ako aj celým západným slovenskom v stredu 6.6.2018 vzniklo viacero otázok.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

Medzi nimi bolo aj mnoho reakcií, vraj sa stavia veľa parkovísk, veľa ciest a je málo zelených plôch. Toto je až príliš zjednodušený pohľad na problém. Je teda potrebné prejsť si zopár faktov. Meteostanica Bratislava Koliba namerala 53,8mm zrážok! Či je to veľa alebo málo sa hneď dozvieme. Odvodnenie ciest, parkovísk a pod. podlieha výpočtu odvodnenia podľa normy a tomu zodpovedajú aj parametre kanalizácie ako veľkosť odvodňovačov, ich rozostup, priemery potrubia samotnej kanalizácie. Projektant je povinný vychádzať z výdatnosti dažďov v príslušnej lokalite. Tieto údaje poskytuje SHMU. V prípade, ak nie sú známe tieto údaje musí uvažovať so zrážkami 0,02 l/s/m2 (táto hodnota napr. platí aj pre diaľnice) čo reprezentuje prietrž v trvaní 10 min. (intenzita 10 min. vychádza z dlhoročných pozorovaní z ktorých vyplýva, že prietrž netrvá dlhšie) a tu už dochádzame k porovnaniu údajov ktoré považuje norma za prietrž s tým čo v skutočnosti nastalo. Za 10 min. pri výdatnosti 0,02 l/s/m2 je to 12mm zrážok na 1m2. Ak si porovnáme normových 12mm zrážok, ktoré reprezentujú prietrž s 53mm zistíme, že reálne napadlo takmer 4,5x viac vody. Z toho vyplýva, že žiadna cesta, žiadne parkovisko nie je na taký príval zrážok dimenzované a taktiež takéto množstvo vody nasýti aj trávnaté plochy na ktorých sa voda v lepšom prípade zdrží v podobe kaluže, v horšom (ak je v sklone) stečie na cestu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Za vytopením Bratislavy nie je ani tak neustály záber zelene, ktorý sa mení na parkoviská prípadne inú spevnenú plochu (aj keď svoj podiel to určite má, no nie je to hlavná príčina). Hlavným dôvodom je príroda a zanedbanie údržby odvodňovacích zariadení.

- Vrtochy prírody prerástli do takých rozmerov, ktoré si inžinieri v žiadnom prípade nevedeli pred pár rokmi predstaviť. Bolo by veľmi nezodpovedné teraz povedať, že kanalizácia by mala zohľadňovať takéto zrážky. To by znamenalo pod každou cestou budovať potrubia s priemerom 1m a viac, vpuste by neboli každých 25m, ale každých 5m. Takéto úpravy by viedli k astronomickým nákladom a správca - mesto BA prípadne mestská časť by tieto náklady položili na kolená a tieto peniaze by neboli vôbec účelne vynaložené.

SkryťVypnúť reklamu

- druhým hlavným dôvodom je zanedbaná údržba odvodňovacích zariadení, ktoré je potrebné udržiavať v plne funkčnom stave – odvodňovače nesmú byť zarastené burinou, zanesené posypovým materiálom zo zimnej údržby či od blata a iných nečistôt. Krajnice je potrebné mať vyspádované smerom od cesty, tak ako to prikazuje norma a nie nechať ich zaniesť a zarásť čo bráni vode z komunikácie odtiecť. Pre porovnanie diaľnice ktoré sa tiež navrhujú na intenzitu zrážok 0,02 l/s/m2 zaplavené neboli. Je to dôsledok nemalých nákladov, ktoré vynaloží správca na pravidelné revízie a čistenie odvodňovacích zariadení. Na to však treba mať vyčlenené finančné prostriedky.

SkryťVypnúť reklamu

Pre samosprávu by však malo byť z tohto prírodného nešťastia ponaučenie v podobe toho, že jestvujúcu kanalizáciu treba viac udržiavať v dobrom stave. Vzhľadom na predvolebný rok v Bratislave je vysoko pravdepodobné, že primátor škrtol peniaze z prevádzky týchto zariadení a prostriedky vyčlenil na obnovu krytov ciest tak, aby „pekné“ cesty voličom zaslepili oči. Za celé volebné obdobie sa robili výrazné rekonštrukcie iba ak ich dotoval štát, aj to za účelom, aby si SR neurobila hanbu pri predsedníctve EU. Kauzy ako verejné osvetlenie či predražené a nepotrebné analýzy firmy Deloitte sú dôsledkom toho, že samospráva dnes nemá na čistenie odvodnenia na cestách peniaze.

Martin Pekár

Martin Pekár

Bloger 
  • Počet článkov:  36
  •  | 
  • Páči sa:  81x

Som členom strany Progresívne Slovensko. Už roky pracujem na manažérskom poste v oblasti dopravy a doprava na Slovensku ma zaujíma, ale aj trápi. Preto v strane vediem pracovnú skupinu DOPRAVA a svojimi článkami by som sa chcel vyjadrovať k rôznym problémom a celkovému stavu dopravy v našej krajine. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

713 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

274 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

50 článkov
SkryťZatvoriť reklamu