reklama

Slovenské železnice zažívajú medzinárodnú blamáž, snáď to ako budíček postačí

Generálnemu riaditeľovi Železníc Slovenskej Republiky (ŽSR) adresovali České Dráhy (ČD) kritický list.

Slovenské železnice zažívajú medzinárodnú blamáž, snáď to ako budíček postačí
Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Povestnou kvapkou, kedy vedeniu Českých dráh pretiekol pohár trpezlivosti so stavom našej železničnej infraštruktúry, bolo vykoľajenie ich súpravy Pendolino na výhybke, ktorá je 15 rokov po životnosti.

 

Nepríjemné, až ponižujúce čítanie

 Český osobný dopravca v liste zo svojho pohľadu opisuje stav železničnej infraštruktúry, ktorý vlastne nie je ničím iným, než súčasťou prehlbujúceho sa kolapsu železničnej dopravy na Slovensku. Najskôr konkretizuje hlavné problémy: zlá geometria koľajníc, podmáčané podložie a ďalšie obmedzenia, ktoré majú za následok nárast počtu pomalých jázd. Hrozný stav infraštruktúry nielenže spôsobuje meškania vlakov, ale aj skracuje ich životnosť a zvyšuje náklady na ich údržbu. Informuje, že po incidente v žilinskej stanici urobili na nimi užívaných úsekoch kontrolu stavu infraštruktúry. Napokon žiada čo najrýchlejšie odstránenie závad na infraštruktúre ŽSR, po ktorej jazdia vozidlá ČD. V inom prípade si bude nárokovať preplatenie zvýšených nákladov.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

 

Na poplach sa bije už dlho

Snáď bude tento list budíčkom pre všetkých zodpovedných za naše železnice, vrátane politikov rozhodujúcich o štátnom rozpočte. Zúfalý stav slovenských tratí je pritom predmetom kritiky dlhé roky.

 

Napríklad Útvar hodnoty za peniaze upozorňoval, že na mnohých úsekoch sa robia len najnutnejšie opravy a nevymieňajú sa prvky (koľajnice, podvaly, výhybky či stĺpy elektrického vedenia), ktoré sú po životnosti. Asociácia železničných dopravcov Slovenska okrem iného hovorila aj o následkoch tohto stavu: obchádzajú nás tranzitné nákladné vlaky, prednosť na rozvoz tovaru častejšie dostávajú kamióny a náklady na údržbu našich vozidiel sa zvyšujú. Na vážne problémy slovenských tratí dlhodobo upozorňujem aj ja, napríklad v tomto blogu: https://blog.sme.sk/martinpekar/politika/zeleznice-slovenska-2021-takto-vyzera-postupny-kolaps. A bol som za to kritizovaný a napádaný. Akoby som situáciu vykresloval príliš čierno s cieľom získať nejaké politické body. Ako to bolo naozaj, ukázal čas.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 

Nový ostrý kritik na scéne

Počas posledných týždňov sa situácia stala natoľko vážnou, že doteraz zaobalenú rétoriku zmenil aj samotný minister dopravy Andrej Doležal. Pozrite sa ako veľmi:

“Slovensko pravdepodobne nestihne dokončiť časť európskych TEN-T koridorov do roku 2030. Aj keby sme do železníc okamžite naliali miliardu eur, odstránenie problémov potrvá aspoň 15 rokov.”

"Ani našej vláde sa nepodarilo odkrojiť značnú časť veľkého údržbového dlhu na infraštruktúre. Problém sme zanedbávali 30 rokov. Bude to chcieť aspoň 15 rokov intenzívneho investovania, aby sme to dobehli. Akokoľvek zle sa to počúva, je to tak.”

SkryťVypnúť reklamu
reklama

“Vôbec nereflektujeme potrebu zvýšiť investície do železníc. Napriek rôznym deklaráciam, (to) nie je prioritou Slovenskej republiky. Ako býva na Slovensku zvykom, začneme pracovať, až keď to bude nevyhnutné.”

To sú neobyčajne úprimné slová namierené do vlastných radov! Avšak ten moment, kedy je  nevyhnutné začať pracovať, sa deje už teraz v tejto chvíli. Naliehavejšou výstrahou by snáď bolo len železničné nešťastie tragických rozmerov. Že sa také niečo už roky na Slovensku nestalo, je naše obrovské šťastie. Nepokúšajme ho.

 

Čo s tým môžeme a musíme urobiť?

Predovšetkým, oprava a údržba železničnej infraštruktúry sa musí stať prioritou. Nikto nevraví, že to bude ľahké, ale dá sa to. Je potrebné zlepšiť úroveň pripravovaných projektov, zrýchliť prcesy implementácie, centralizovať riadenie...Nevyhnutnosťou bude zavedenie systémového financovania ŽSR, obmedzenie lobingu rôznych záujmových skupín a zastavenie nekoncepčného míňania finančných prostriedkov. Ten zoznam je za posledných dvadsať rokov nesystémového riadenia veľmi dlhý.

Martin Pekár

Martin Pekár

Bloger 
  • Počet článkov:  56
  •  | 
  • Páči sa:  379x

Som členom strany Progresívne Slovensko. Už roky pracujem na manažérskom poste v oblasti dopravy a doprava na Slovensku ma zaujíma, ale aj trápi. Preto v strane vediem pracovnú skupinu DOPRAVA a svojimi článkami by som sa chcel vyjadrovať k rôznym problémom a celkovému stavu dopravy v našej krajine. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

19 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu