Železničná čakáreň

Viacerí z nás zažili cestovanie vlakom a s tým spojený pobyt na hlavnej stanici Bratislava. Brána do hlavného mesta je jednou z najviac zanedbaných budov v rámci železničných stavieb.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

 Jej stav je veľkou hanbou pre mesto aj krajinu. Že táto budova potrebuje rekonštrukciu netreba žiadnu diskusiu. No spôsob, ako sa s tým vysporiadalo ministerstvo dopravy a ŽSR stojí za zmienku. V zásade čo ŽSR zverejnili, bol iba veľmi stručný opis prác ktoré boli vykonané. Skúpi na slovo bol aj šéf firmy SP PLUS Vladimír Štiglinc. Vykonávanie prác takýmto netransparentným spôsobom je naozaj len bohapusté vyhadzovanie peňazí daňových poplatníkov von oknom. Nikto sa dnes nevie pozrieť na to, aké boli ceny za jednotlivé položky. Zákazka teda nikdy nebude mať označenie transparentná, keďže neprešla verejnou kontrolou. Ak si vezmem len všeobecne známe ceny za práce, ktoré opísal pán Štiglinc (keďže opísal tieto, budem predpokladať že ide o hlavné práce):

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

110 t sute – 2.800 € (netriedený odpad – cena 250€/7m3)

1000m Drážky pre kabeláž – 10.000 € (cena v stenách je štandardne 10 €/m)

4100m káblov – ak by sa použil 5 žilový kábel na všetkých 4,1 km (0,875 €/m) 3.600 €

1500m slaboprúdových káblov – 1.500 € (štandard 1 €/m)

Ak by som zobral pre stavebnú firmu priaznivú situáciu a tieto položky budem považovať len za cenu materiálu tak prídem na hodnotu 8.900 €. Pre zjednodušenie ocenenia práce pridáme raz toľko (štandardne sa cena práce pohybuje na úrovni 30% z celkovej ceny položky) ceny teda materiál bude 50% a cena prace 50% dostaneme 20.000 €. To znamená, že šéf firmy ktorá rekonštrukciu vykonala ohuroval veľkými číslami ktorých hodnota nie je ani 20.000 € bez DPH. Kde je teda zvyšných 820.000 €? Aby som bol fér, tak bolo realizovaných viacero iných prác, ktoré však šéf dodávateľskej firmy nepomenoval. Pre porovnanie bolo v článku dennikaN upozornené na rekonštrukciu železničnej stanice v Trenčianskej Teplej, ktorú zvládli za 124 346 bez DPH. Môj osobný odhad je, že rekonštrukcia čakárne mohla byť uspokojivo opravená za cenu niekde na úrovni 50% ceny, ktorú uvádza ŽSR. Teda niekde na úrovni 400.000 €. ( a aj to by sa muselo jednať o podstatne kvalitnejšiu a rozsiahlejšiu rekonštrukciu než bola vykonaná) Opäť sa raz potvrdilo, že ak štát obstaráva skryte, dôjde ku obstaraniu služby alebo tovaru za neštandardne vysokú cenu. A dovolím si aj jedno porovnanie z Čiech. Konkrétne Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) naplánovala v roku 2018 rozdeliť približne 4,2 mil. € na rekonštrukciu 15 železničných staníc. My sme zataiľ schopní opraviť jednu čakáreň za 840.000 €.

SkryťVypnúť reklamu

 Aj ako občan, aj ako cestujúci by som bol rád, ak by som mohol byť touto rekonštrukciou potešený. No som sklamaný. Úbohý dizajn, premrštená cena, zlá akustika a mnohé iné detaily dodávajú tomuto pokusu skôr rozmer paródie na železničné stanice 21.storočia než čaro moderného cestovania na úrovni.

Martin Pekár

Martin Pekár

Bloger 
  • Počet článkov:  36
  •  | 
  • Páči sa:  81x

Som členom strany Progresívne Slovensko. Už roky pracujem na manažérskom poste v oblasti dopravy a doprava na Slovensku ma zaujíma, ale aj trápi. Preto v strane vediem pracovnú skupinu DOPRAVA a svojimi článkami by som sa chcel vyjadrovať k rôznym problémom a celkovému stavu dopravy v našej krajine. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

274 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Lívia Hlavačková

Lívia Hlavačková

41 článkov
SkryťZatvoriť reklamu