Podľa predloženej novely zákona o obecnom zriadení by mohli primátori a starostovia priamo vymenovať vedúcich rozpočtových a príspevkových organizácií. Poslanci, ktorí návrh predkladajú, v dôvodovej správe tvrdia:
„Aj z tohto dôvodu (zavedenie trestnoprávnej zodpovednosti novelou Trestného zákona v septembri 2011 - pozn. autor), keďže primátor (starosta) ako štatutár zodpovedá za chod mesta (obce) je trestnoprávne zodpovedný za škody v meste (obci), musí mať kompetencie priamo si vyberať riadiacich pracovníkov rozpočtových a príspevkových organizácií, ktorí priamo riadia a sú zodpovední za zverený majetok mesta a hospodárenie s ním."
Je pravda, že zodpovednosť nesie primátor a ak niekto z jeho podriadených niečo nezvládne, môže primátor skončiť v base. Mal by si teda svojvoľne vyberať do riadiacich funkcií svojich ľudí? Určite nie. V súčasnosti je rozdelenie kompetencií v tejto veci vyvážené. Aktuálna situácia je totiž taká, že vedúcich a riaditeľov rozpočtových a príspevkových organizácií schvaľuje mestské alebo obecné zastupiteľstvo avšak na návrh primátora alebo starostu. Takže vedúcim či riaditeľom môže byť iba ten, na koho primátor ukáže prstom a predstaví ho poslancom zastupiteľstva. Zmena, ktorú poslanci navrhujú, mimochodom aj primátori SMER-u sediaci v parlamente, má iný motív. Je ním koncentrácia moci v rukách SMER-u. Väčšina primátorov a starostov, spomedzi straníckych nominantov, je práve za SMER.
Druhá zmena, s ktorou prichádzajú, sa týka počtu poslancov mestských zastupiteľstiev. Navrhujú znížiť počet poslancov v mestských zastupiteľstvách.
počet obyvateľov mesta | súčasný počet poslancov | navrhovaný počet poslancov |
10-20 tisíc | 13-19 | 13-17 |
20-50 tisíc | 15-25 | 15-21 |
50-100 tisíc | 19-31 | 19-25 |
viac ako 100 tisíc | 32-41 | 23-33 |
Znižovanie počtu poslancov mestských zastupiteľstiev je v poriadku. Problém je v tom, že nemusí viesť k tomu, čo chcú predkladatelia dosiahnuť. Zníženie počtu poslancov by malo podľa nich viesť k zníženiu celkových nákladov na odmeny poslancov.
Môže a nemusí. Nikde nie je zaručené, že ak sa zníži počet poslancov, tak ostávajúci poslanci si nezvýšia odmeny a mestským kasám tam neušetria nič. Odmeny poslancov ostávajú totiž v rukách samotných poslancov. Horšie je, že neexistuje definovaný strop, ktorý poslanci nemôžu prekročiť. A to je presne to, čo treba v zákone zmeniť. Je potrebné zaviesť hornú hranicu mesačnej odmeny poslanca mestského a obecného zastupiteľstva. Podobne, ako je to pri primátoroch a starostoch. Tí majú svoj príjem zložený z dvoch častí. Prvá, je daná zákonom a je naviazaná na počet obyvateľov. Druhá časť je v rukách poslancov, ktorí môžu svojmu primátorovi alebo starostovi k jeho mzde pridať. Je však dané maximum, ktoré nemôže byť prekročené. Ak zákonom určujeme hornú hranicu odmeny primátorom a starostom, mali by sme ju určiť aj poslancom. To je cesta, ako znížiť náklady na chod zastupiteľstiev.